خدمت هوش ‌مصنوعی به صنعت خرده‌فروشی در جهان

خدمت هوش ‌مصنوعی به صنعت خرده‌فروشی در جهان


2 آبان 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی

در سال‌های اخیر هوش ‌مصنوعی به یک عامل استراتژیک در صنعت خرده‌فروشی تبدیل شده است. شرکت تحقیقات بازاریابی «پکتیکا» پیش‌بینی کرده است که درآمد حاصل از هوش‌مصنوعی از ۶۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. راه حل‌های کاربردی هوش‌ مصنوعی در صنعت خرده فروشی به صاحبان این صنایع کمک می‌کند تا انتظارات مشتریان را بهتر برآورده کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به کاربرد هوش ‌مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی می‌پردازیم.

 

 

همانطور که شاهد هستیم در سال‌های اخیر خرید آنلاین و استفاده از هوش ‌مصنوعی جای خود را در فروشگاه‌های صنعت خرده فروشی حسابی محکم کرده است. در دوره دیجیتال، مصرف‌کنندگان به دنبال محصولات و خدمات شخصی‌سازی شده هستند. اما طبیعی است که هنوز در ابتدای راه هستیم و تأثیرات عدم استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی کاملاً قابل مشاهده است.

 

 

هوش ‌مصنوعی در فروشگاه‌های خرده‌ فروشی چه می‌کند؟

 

هوش ‌مصنوعی در فروشگاه‌های خرده‌ فروشی چه می‌کند؟

 

هوش ‌مصنوعی می‌تواند کار فروشندگان در فروشگاه‌ها را به طور خودکار انجام داده و هزینه‌های عملیاتی فروشگاه‌های خرده فروشی را کاهش دهد. بنابراین در فروشگاه‌های خرده فروشی با استفاده از این کاربرد هوش ‌مصنوعی می‌توان تعداد پرسنل فروش را کاهش داد. تا آن‌ها به مشتریان بیشتر رسیدگی کنند. شاید بهتر باشد کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی را با یک جمله توصیف کرد.

 

هوش ‌مصنوعی برای خرده‌فروشانی که می‌خواهند وقت خود را بهینه کنند و خدمات مشتری را بهبود بخشند، بسیار کاربردی است. آمازون شرکت «آمازون گو» و «جاست واک آوت» را راه اندازی کرده تا هوش مصنوعی پاسخگوی مشتریان باشد. برچسب‌های هوشمند قفسه‌ها به جای برچسب‌های قیمت که روی کاغذ نوشته می‌شود، از دیگر خدمات هوش ‌مصنوعی در فروشگاه‌ها است. این موضوع می‌تواند هزینه‌های فروشگاهی را هم کاهش دهد.

حتما بخوانید  تداوم رشد مارکت پلیس های لوکس آنلاین در سال 2021

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

 

چت بات‌های هوش ‌مصنوعی در بخش خدمات مشتری

 

تعامل با مشتری در یک فروشگاه خرده فروشی آغاز و پایانی ندارد. هوش ‌مصنوعی می‌تواند با ایجاد برنامه‌های گفتگوی تعاملی برای مشتری و مصرف‌کننده وفادارسازی ایجاد کند. چت بات‌ها می‌توانند روشی موثرتر برای برقراری ارتباط با مشتریان باشند. آنها می‌توانند در صورت لزوم قبل از انتقال تماس با یک مدیر فروشگاه بزرگ، به سوالات متداول پاسخ دهند، محصولات را پیشنهاد دهند، پاسخگوی شکایات باشند و از همه مهمتر داده‌های ارزشمندی را از مشتریان شما جمع آوری کنند.

 

چت بات‌ها می‌توانند از طریق یادگیری ماشینی و دیتاهای جمع‌آوری شده از تجربه مشتریان، تعاملات بعدی با آن‌ها را اصلاح و شخصی‌سازی کنند. دقت چت بات‌های مجهز به هوش ‌مصنوعی در پردازش داده مشتریان به هیچ وجه قابل مقایسه با هوش انسانی نیست. به عنوان مثال گفتگوی چت بات H&M در برنامه پیام رسان Kik، دیتاهای بسیار ارزشمندی از کاربران در صنعت مد از سطح علایق و سلیقه‌های مناطق مختلف تا رضایت از اجناس جمع‌آوری کرده است. دیتاهایی که در بخش‌های مختلف مد و پوشاک، در تصمیم گیری‌های مهم این صنعت بسیار تاثیرگذار هستند.

 

چت بات‌های هوش ‌مصنوعی در بخش خدمات مشتری

 

تنظیمات قیمت با کمک هوش ‌مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی

 

در بازار حساسی چون صنعت خرده‌فروشی هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای استراتژی قیمت‌گذاری در اختیار مدیران قرار دهد. هوش‌ مصنوعی با تجزیه و تحلیل مدل‌ها ، بهترین مدل قیمت‌گذاری بر روی کالا را پیشنهاد داده و درصد خطای پیش‌بینی نیروی انسانی را تقریبا به صفر می‌رساند. با استفاده از این فن‌آوری خرده فروشان همچنین می‌توانند قیمت‌ها را با توجه به روند فصلی، محصولات رقابتی و تقاضای مصرف کننده تنظیم کنند.

 

 

 مدیریت زنجیره تامین با هوش‌مصنوعی

 

 مدیریت زنجیره تامین با هوش‌مصنوعی

 

هر ساله شرکت‌های خرده فروشی در سراسر جهان به دلیل برنامه‌ریزی ناکارآمد در تامین به موقع موجودی انبار متضرر می‌شوند. مدیریت تدارکات زنجیره تامین با استفاده از هوش‌ مصنوعی بهترین پیشنهاد است. هوش‌مصنوعی با بررسی دقیق تاریخ، مکان و روند خرید، میزان تقاضا برای کالا را پیش بینی می‌کند. این درحالیست که اخیراً از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی برای مدیریت انبارها در صنعت خرده فروشی استفاده شده‌ است.

حتما بخوانید  4 نکته بازاریابی برای استارتاپ های تجارت الکترونیک در سال 2022

 

این موضوع یک پیشرفت بزرگ در حل مشکلات مربوط به زنجیره تامین است. ایجاد یک پایگاه داده به کمک هوش ‌مصنوعی در زنجیره تامین صنعت خرده‌فروشی بهترین راه حل برای از بین بردن شکاف مهم این زنجیره است. تمام بخش‌های زنجیره تأمین خرده فروشی از موجودی انبارها گرفته تا عملکرد کارکنان ، بخش توزیع و تحویل  به راحتی با استفاده از هوش ‌مصنوعی قابل مدیریت است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ نکته در استراتژی روابط عمومی صنعت خرده‌فروشی سال ۲۰۲۰

 

 

شخصی سازی و بینش مشتری با هوش‌ مصنوعی

 

فناوری‌هایی مانند بیومتریک و تشخیص چهره می‌توانند مشتریان را در فروشگاه‌ها رصد کنند. داده‌های سلیقه‌ای مشتریان با هوش ‌مصنوعی در پایگاه اطلاعات و داده ثبت می‌شود. حالا با چنین داده‌هایی می‌توان کلاهای مورد علاقه مشتریان را در قالب پکیج‌های مختلف مارکتینگ به آن‌ها پیشنهاد داد. رصد رفتار مشتری با هوش‌ مصنوعی در طراحی استراژی مارکتینگ در صنعت خرده‌فروشی بسیار تاثیر‌گذار است.

 

الگوریتم‌های پیشرفته هوش‌ مصنوعی می‌توانند از روش دیگری در جمع‌آوری این اطلاعات استفاده کنند. برای رمزگشایی علایق مصرف‌کنندگان می‌توان رسانه‌های اجتماعی و ردپای دیجیتالی مشتریان را با هوش‌ مصنوعی دنبال کرد. طبق مطالعه انجام شده توسط گروه مشاوره بوستون، برندهایی از این مدل بازاریابی فروش استفاده کرده‌اند، ده درصد در مقایسه با دیگر برندها رشد درآمد داشته‌اند.

 

 

جستجوی هوشمند محصول در صنعت خرده فروشی

 

جستجوی هوشمند محصول در صنعت خرده فروشی

 

مشتریان با کمک هوش ‌مصنوعی می‌توانند از محصولی که دوست دارند در دنیای واقعی عکس بگیرند. سپس با استفاده از تصویر در وب، فروشگاه خرده فروشی که آن را عرضه کرده را پیدا کنند. نرم افزار خرده فروشی ماشینی می‌تواند میلیون‌ها مورد از فروشندگان مختلف در این صنعت را طبقه‌بندی کرده و در عرض چند ثانیه آن‌ها را برای مشتریان دسته بندی کند. در این شرایط حتی امکان مقایسه قیمت محصول هم برای مشتری فراهم خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: ۵ مدل مشتری صنعت خرده‌فروشی | روش‌های تشویق مشتری به خرید بیشتر

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک