۱۶ نکته برای تبدیل شدن به یک تاجر موفق

۱۶ نکته برای تبدیل شدن به یک تاجر موفق


10 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خصوصیات تاجر موفق آموزش تاجر شدن

 

دل‌تان می‌خواهد یک تاجر موفق شوید؟ اصلا خصوصیات یک تاجر موفق را می‌دانید؟ در اغلب موارد نداشتن اطلاعات کافی و یا نداشتن اعتماد به نفس که ریشه در برخی شکست‌ها دارد اجازه نمی‌دهند تا شما مسیر موفقیت در زندگی را طی کنید و همین مسئله شامل حال تبدیل شدن به یک تاجر موفق هم می‌شود. اما آیا تغییر باورها و دیدگاه‌ها می‌تواند سبب تغییر روش و تبدیل شدن به یک آدم موفق در زندگی شود؟ برای رسیدن به این مرحله باید یکسری نکات و ریزه‌کاری‌ها را بدانید. ۱۶ نکته مهم برای تبدیل شدن به یک تاجر موفق و خصوصیات یک تاجر و موفق که در واقع راهنمای کامل آموزش تاجر شدن یا به عبارتی تاجر شدن از صفر محسوب می‌شوند را در سرویس سبک زندگی  مجله کوروش بخوانید.

 

۱-پایه و اساس را بسازید

 

چگونه تاجر موفقی باشیم

 

در نخستین مرحله باید این را متوجه شوید که آیا شما «پشتکار» و «بنیان» تبدیل شدن به یک تاجر موفق را دارید؟ پشتکار در واقع منجر به عزم و اراده شما برای ادامه کار می‌شود و بنیان و شالوده همان چیزی است که برای موفقیت لازم است.

برخی افراد به محض این‌که اوضاع کمی سخت می‌شود به شکست خود اعتراف می‌کنند. از سوی دیگر پشتکار داشتن حتی زمانی که دیگران برای شما شرط و شروط می‌گذارند سبب پیشرفت رو به جلوی شما می‌شود.

بدون داشتن پشتکار هیچ‌گاه تبدیل به یک تاجر و بیزینسمن موفق نخواهید شد و باید بگوییم نخستین مورد از خصوصیات یک تاجر موفق و داشتن پشتکار برای یاد گرفتن مراحل آموزش تاجر شدن همین داشتن پشتکار و قوی بودن است.

به گذشته خود نگاه کنید. جایی بوده که پشتکار، استحکام و قوی بودن آن‌چنان موثر بوده که شما تاثیر آن را روی زندگی خود حس کرده باشید؟ اگر پیش از این چنین تجربه‌ای داشته‌اید و در آن موفق بوده‌اید همین مسئله یک خط سیر قدرتمند در ذهن شما ایجاد می‌کند که زمانی که به موفق می‌رسید در ذهن بیش از پیش رشد پیدا می‌کند.

 

 

۲-روی کم کردن ترس‌ها کار کنید

 

ترس نه تنها کسب و کار و تجارت بلکه همه چیز شما را نابود می‌کند. ترس شما را فلج می‌کند و طرز فکر شما را تغییر می‌دهد. ترس توانایی‌های شما برای انجام اقدامات درست را به چالش می‌کشد.

ترس بصیرت و درک شما را که یک جز محوری برای دستیابی به موفقیت است را از بین می‌برد. ترس جلو پیشرفت شما را می‌گیرد و شما را حتی از انجام ریسک‌هایی که می‌تواند منجر به موفقیت‌های بزرگ شما شوند باز می‌دارد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

از جملهابتدایی‌ترین مراحل آموزش تاجر شدن و البته خصوصیات یک تاجر موفق این است که به ترس‌ها و ریشه‌های آن‌ها فکر کند. اغلب ترس‌ها نتیجه و نشانه یک باور ذهنی غلط یا یک شیوه تفکر نادرست هستند.

این ترس‌ها را شناسایی کرده و حتی با برداشتن قدم‌های کوچک اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ترس کمتر در سر راه شما ظاهر می‌شود.

 

 

۳- آینده را یک روز مهم ببینید

 

عادت دارید هر روز در مورد آینده فکر کنید؟ تصویرسازی هر روزه در مورد آینده رسیدن به آن را در واقعیت آسان‌تر می‌کند. در مورد آینده فکر کنید اما در مورد خانه و تعطیلات گران‌قیمت و لوکس رویاپردازی نکنید. از جمله ویژگی‌های یک تاجر موفق این است که تصاویر معقول و قابل لمس در مورد آینده دارد. این تصاویر را تا جایی که امکان دارد تعریف کنید به این ترتیب تصاویر ذهنی شما واقعی‌تر می‌شوند.

بهتر است هر چه در مورد آینده در ذهن دارید یادداشت کنید. هر تاجر موفقی می‌داند که این تصاویر چه می‌کنند، کجا می‌روند و و تجسم کردن آن‌ها چقدر قابل تقدیر است.

 

 

۴- با خودتان روراست باشید

 

موفقیت در تجارت

 

روراست و صادق بودن با خود معمولا نه آسان است و نه زیاد دلچسب. مشخص کردن مواردی که در آن‌ها ضعف دارید معمولا روح را آزار می‌دهد اما شما نباید اجازه دهید ضعف‌ها بر روح و روان شما تاثیر بگذارند.

یکی دیگر از خصوصیات یک تاجر موفق این است که قبول دارد فردی کامل و بدون نقص نیست. اما به جای باختن روحیه، سعی می‌کند با آموختن مهارت‌های جدید به حل مسائل کمک کند.

یادتان باشد روراست بودن با خودتان به معنای خودزنی نیست. بلکه برای این است که بدانید کمک گرفتن و تلاش بیشتر می‌تواند نقاط ضعف شما را برطرف کند. در این میان نقاط مثبت شما هم بیشتر خودشان را نشان خواهند داد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ کاری که افراد موفق هیچ‌وقت انجام نمی‌دهند

 

 

۵-برای جذب اطلاعات بیشتر مشتاق و پیگیر باشید

 

هیچ‌کس از همه چیز باخبر و در همه زمینه‌ها خبره نیست. دنیای کسب و کار و علم مربوط به آن مدام در حال رشد و به روز شدن است.

به همین خاطر باید مرتب در حال کسب اطلاعات جدید و نوآوری دانش خود در این زمینه باشید. ایده‌ها و تئوری‌های جدید را یاد بگیرید و به این ترتیب احتمال اشتباهات پرهزینه را به حداقل برسانید. از تغییر نترسید. روی تغییر حساب کنید چرا که تغییر برای یک تاجر پویا و به روز ضروری است.

 

 

۶-برای تعهد آماده باشید

 

خصوصیات تجارت موفق

 

به خودتان این مسئله را بقبولانید که شغل شما از جمله کسب و کارهایی است که برای نتیجه‌گیری نیاز به زمان دارید. حتی یک تاجر ثروتمند که به نظر شما یک شبه به ثروت رسیده است قطعا برای رسیدن به این موفقیت تلاش زیادی کرده است.

به خودتان، خانواده‌تان و کسب و کارتان متعهد باشید. باید همیشه یادتان باشد که برای چه دارید تلاش می‌کنید و کسب و کارتان را توسعه می‌دهید. دلایل‌تان را یادداشت کنید، اهداف‌تان را بشناسید و این را بدانید که رسیدن به هدفی که در سر دارید راهی دراز و طاقت فرساست و این اصلا یک چیز عادی نیست.

 

 

۷- استرس و اضطراب را کنترل کنید

 

چگونه تجارت موفقی داشته باشیم

 

اضطراب و استرس از آن چیزهایی است که ممکن است دوست نداشته باشید در مورد آن صحبت کنید اما اگر دچار آن هستید به کمک نیاز دارید.

در تحقیقی که توسط دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته نشان می‌دهد ۷۲% کارآفرینان تحت تاثیر یک مشکل روحی و روانی هستند که در این میان استرس و اضطراب نقش مهمی را بازی می‌کند.

درک این مسئله که استرس و اضطراب بخشی از حرفه تجارت و کسب و کار است یک حقیقت است و همین آگاهی سبب می‌شود که قبل از این‌که استرس تبدیل به یک معضل شود آن را حل و خنثی کنید و یاد بگیرید که چطور باید با آن مقابله کنید. از جمله خصوصیات یک تاجر موفق این است که در صورت ابتلا به استرس و اضطراب با یک مشاور خبره در این زمینه مشورت کرده و از او برای حل این مسئله کمک می‌گیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ شخصیت سمی که باید برای موفقیت از آنها دوری کنید

 

 

۸- روی رشد شخصیت تمرکز کنید

 

تمرکز روی رشد شخصیت از شما یک تاجر موفق می‌سازد که این امر بدون رشد شخصی ممکن نیست. هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید بیشتر احساس راحتی خواهید کرد.

کار کردن بر روی شخصیت‌تان سبب می‌شود درک شما از مسائل و یا نقاط ضعف‌تان منطقی به نظر برسد. شما از کدام قسمت ناراضی هستید؟ چه کسی می‌تواند به این موضوع کمک کند؟ اگر متوجه باشید که شما یک فرد کامل نیستید و نیاز به رشد دارید بسیاری از مسائل حل می‌شود.

هسته موفقیت در درون شماست و این یک کمک بزرگ است تا به کمک آن نقاط قوت خود را بهبود بخشیده و با اعتماد به نفس به جلو حرکت کنید.

 

 

۹- نحوه تصمیم‌گیری مهم است

 

تضمین موفقیت در تجارت چیست؟

 

آیا به انگیزه‌های خود اهمیت می‌دهید یا معمولا آن‌ها را به تعویق می‌اندازید. این که چگونه تصمیم‌گیری می‌کنید درباره شخصیت شما مسائل زیادی را برای شما آشکار می‌کند. تعلل و تفکر بیش از حد می‌تواند به معنای فقدان اعتماد به نفس باشد در حالی که تصمیم‌های آنی بی‌احتیاطی را نشان می‌دهد که آن هم ریسک اشتباه را افزایش می‌دهد.

در مورد صحبت‌های تاجران موفق در زمینه تصمیم‌گیری تحقیق کنید. سعی کنید این فرایندها را تجزیه و تحلیل کنید و در جهت اهداف خود به کار بگیرید. ممکن است این امر در ابتدا سخت باشد اما کم کم اوضاع هموارتر می‌شود و اعتماد به نفس شما به تدریج رشد خواهد کرد.

 

 

۱۰- روی مهارت‌های کارمندان خود کار کنید

 

تاجر موفق کیست

 

یکی دیگر از خصوصیات یک تاجر موفق این است که در مورد مهارت‌های کارمندان مجموعه خود حساس و پیگیر است. اگر احساس می‌کنید کارمندان شما از قافله یادگیری مهارت‌های تازه و به روز عقب افتاده‌اند باید در مورد نقاط ضعف آن‌ها هشدار بدهید.

مهارت‌های ضعیف کارمندان به اعتماد شما لطمه می‌زند. حتی تجار نه چندان ثروتمند هم سالانه برای ارتقا مهارت کسب و کار کارمندان خود هزینه‌های گزافی می‌کنند.

 

 

۱۱- شبکه ارتباطی داشته باشید

 

یکی دیگر از خصوصیات یک تاجر موفق ایجاد یک شبکه ارتباطی است. در واقع عدم توانایی یک بیزینسمن در ایجاد شبکه ارتباطی منجر به شکست کسب و کار او می‌شود. در واقع فقدان شبکه ارتباطی هم اعتماد به نفس و هم پتانسیل رشد کسب و کار شما را کاهش می‌دهد زیرا هر دو این موارد شانه به شانه هم پیش می‌روند.

دریافت واکنش‌های مثبت سبب سرازیر شدن انرژی مثبت به سمت شما می‌شود و همین امر سبب ایجاد ارتباط عمومی با افراد می‌شود.

هر چه شبکه ارتباطی شما گسترده‌تر باشد ارتباط حرفه‌ای بهتر شکل می‌گیرد. از جمله خصوصیات یک تاجر موفق این است که آن‌ها معمولا سبک ساده‌ای برای ایجاد شبکه ارتباطی دارند و معمولا بدون فکر کردن این کار را انجام می‌دهند. زمانی که شبکه ارتباطی ایجاد می‌کنید این کار برای شما تبدیل به عادت می‌شود و افراد دوست دارند یک عادت مثبت را مرتب تمرین کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت 

 

 

۱۲- به فداکاری نیاز دارید

 

برای موفقیت، شما باید نیاز به فداکاری را درک کنید. این نیاز به فداکاری شامل زندگی اجتماعی شما، زمان سرگرمی‌ و اوقات فراغت و حتی اجبار به کاهش حقوق برای کسب تجربه و حرکت رو به جلو باشد اما مسئله اینجاست که تمام این موارد موقتی است. اگر شما روحیه فداکاری کردن نداشته باشید این مسئله ممکن است به دلیل احساس عدم اشتیاق و تعهد در شما باشد.

به بخش‌هایی از زندگی که عامل حواس‌پرتی هستند توجه کنید و این‌که چطور می‌توانید این عوامل حواس پرتی را کاهش دهید تا بتوانید در شغل خود ارتقا پیدا کنید و زمان و انرژی خود را هدر ندهید.

از جمله خصوصیات یک تاجر موفق این است که این افراد هیچ‌وقت برای کارشان ۵۰ درصد انرژی نگذاشته‌اند و کار همواره در الویت و ۱۰۰ درصد بوده است حداقل در سال‌های نخست شروع فعالیت.

 

 

۱۳- برای تمام جنبه‌های زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید

 

راز موفقیت در تجارت

 

یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مراحل آموزش تاجر شدن و دارا بودن خصوصیات یک تاجر موفق این است که برای تمام جنبه‌های زندگی برنامه‌ریزی دارد. برنامه‌ریزی یعنی ساختار و استراتژی و قطعا شما بدون آن شکست خواهید خورد. اگر قصد دارید به خصوصیات یک تاجر موفق دست پیدا کنید لازم است برای حتی برای ساعت خواب و بیداری خود هم برنامه داشته باشید.

زمانی که شما حساب همه چیز را داشته باشید هیچ وقت از بروز هیچ اتفاقی غافلگیر نخواهید شد. حتی زمانی که خواب هستید باید کارهای مربوط به مجموعه خود را به چند نفر برون سپاری (Out Source) کنید.

 

 

۱۴- تغذیه درست و سالم را فراموش نکنید

 

بی‌توجهی به تغذیه سالم و نیازهای غذایی، انرژی شما را تحلیل برده و قدرت تصمیم‌گیری درست را از شما می‌گیرد و شانس و احتمال اشتباه کردن را در شما افزایش می‌دهد. از جمله خصوصیات یک تاجر موفق اهمیت دادن به سبک زندگی سالم، ورزش کردن و تغذیه درست و اصولی است.

خواب کافی داشته باشید، ریلکس کنید، تکنیک‌های مدیتیشن برای تجربه یک خواب عمیق را یاد بگیرید، غذای سالم بخورید، مصرف شکر مواد غذایی که افزودنی شکر را دارند به حداقل برسانید، از ساعت ۳ عصر به بعد خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار را قطع کنید و قبل از خواب چیزی نخورید.

 

 

۱۵- زمانی را برای خودتان اختصاص دهید

 

اگر می‌خواهید خصوصیات یک تاجر موفق را بدانید باید بگوییم که تاجران موفق برای خودشان وقت کافی اختصاص می‌دهند. برای این‌که از انجام کارها لذت ببرید باید استراحت کافی داشته باشید و زمانی را به انجام کارهایی اختصاص بدهید که از آن‌ها لذت می‌برید.

یادتان باشد تفریح را هم با برنامه‌ریزی انجام دهید. دقت کنید که چگونه می‌توانید طبق برنامه‌ریزی‌های خود به تفریح هم بپردازید و این تفریح چقدر طول می‌کشد.

 

 

۱۶- ورزش کنید

 

موفقیت در کسب و کار

 

ورزش کردن منظم می‌تواند سلامت جسم شما را بالاتر ببرد. حتما شنیده‌اید که عقل سالم در بدن سالم. در صورتی که بدن سالمی نداشته باشید یا زود خسته شوید نمی‌توانید درست فکر کنید و درست تصمیم بگیرید. ورزش باعث می‌شود که شما سلامتی خود را حفظ کرده و از شادابی بیشتری برای انجام امور تجاری خود برخوردار باشید.

 

 

منبع: Life Hack

 

کالابرگ الکترونیک