راهنمای تشخیص نوع پوست و مراقبت از آن

راهنمای تشخیص نوع پوست و مراقبت از آن


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش تشخیص پوست چرب و خشک

حتما تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که نوع پوست من چیست و چطور باید تشخیص بدهم. تشخیص انواع پوست کار سختی نیست ولی بسیار مهم است. برای این کار حتی تست آنلاین تشخیص نوع پوست هم وجود دارد اما شما در خانه و با بررسی مواردی که به شما خواهیم گفت، به راحتی می‌توانید نوع پوستتان را تشخیص دهید. تشخیص نوع پوست، به این دلیل مهم است که برای هر نوع پوست برای جوان ماندن و زیبایی مراقبت‌های مخصوصی وجود دارد که اگر از آن بی‌خبر باشید، ممکن است پوستتان را در معرض خطر یا چالش قرار دهید. ما در مجله کوروش در مورد نحوه نوع پوست چرب و خشک یا مختلط و معمولی و نحوه مراقبت از آن را  به شما اطلاعات کامل و جامعی می‌دهیم.

 

انواع پوست و تشخیص نوع پوست چرب و خشک

 

نگران نباشید، نحوه تشخیص پوست چب و خشک اصلا پیچیده و سخت نیست، تنها چهار نوع پوست وجود دارد و شما باید بدانید که پوستتان در کدام دسته قرار می‌گیرد تا بتوانید به ‌خوبی از آن مراقبت کنید.

 

انواع پوست و تشخیص نوع پوست چرب و خشک

 

 

ویژگی پوست معمولی

 

اگر در روند تشخیص نوع پوست چرب و خشک اگر متوجه شدید پوست معمولی دارید، بدانید خیلی خوش‌شانس هستید. پوست زیبا و محکمی دارید که به زیبایی بالغ می‌شود و از پیری زودرس هم خبری نیست.

 

پوست معمولی مشکلات کمتری دارد و مراقبت از آن آسان است. این مدل پوست خیلی خشک یا خیلی چرب نیست، در آن کم و کاستی و حساسیت شدید وجود ندارد و منافذ پوست به سختی قابل مشاهده است و در کل، پوست معمولی چهره را درخشان‌تر نشان می‌دهد.

 

ویژگی پوست معمولی

 

روتین روزانه مراقبت از پوست معمولی

 

برای مراقبت و روتین روزانه پوست تمام آنچه که لازم دارید، یک پاک‌کننده صورت روزانه و یک مرطوب‌کننده برای محافظت و لطافت پوست است. لوسیون‌ها و سرم‌های سبک‌تر برای نوع پوست شما ایده‌آل هستند زیرا برای حفظ تعادل پوست به محصول سنگین زیادی احتیاج ندارید.

 

 

ویژگی ها و مشخصات پوست خشک

 

در روند تشخیص پوست چرب و خشک باید بدانید پوست خشک چربی کمتری تولید می‌کند و به نسبت هم نشاط کمتری دارد. معمولا دارای خطوط برجسته در اطراف چشم و دهان است. تا حد زیادی در معرض خشکی قرار دارد و در برابر تغییرات آب و هوا آسیب‌پذیر است.در پوست خشک منافذ تقریبا نامرئی هستند، چهره کسل‌کننده و خشن و گاهی دارای قرمزی است. پوست کشش کمتری دارد و خطوط روی آن بیشتر قابل تشخیص‌ هستند.

 

 

در این صورت پوست می‌تواند ترک، پوست‌کنده یا دچار خارش، تحریک و التهاب شود و اگر خیلی خشک باشد، می‌تواند خشن و پوسته پوسته شود، به خصوص در پشت قسمت دست‌ها، بازوها و پاها.خشکی پوست ممکن است به علت ژن‌های شما، پیری یا تغییرات هورمونی، شرایط آب و هوایی مانند قرار گرفتن در باد، خورشید یا سرما، اشعه ماورای بنفش (UV)، گرمایش در محیط داخلی، حمام و دوش آب گرم طولانی، مواد تشکیل‌دهنده صابون‌ها، مواد آرایشی یا پاک کننده‌ها و داروها باشد. در تشخیص نوع پوست خود و مراقبت از آن، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک به توصیه انجمن پوست آمریکا

 

ویژگی پوست خشک

 

روتین مراقبت روزانه از پوست خشک

 

افرادی که پوست خشکی دارند باید مقدار زیادی آب بنوشند و در صورت لزوم گاهی ویتامین مصرف ‌کنند. برای داشتن انرژی کافی می‌توانید به‌طور روزانه از شست‌وشوی تقویت‌کننده استفاده کنید.

 

همچنین استفاده از کرم مرطوب‌کننده مخصوصا برای پوست‌های خشک و کدر، صبح و شب، برای تازه نگه داشتن و تامین میزان آب‌ مورد نیاز بسیار مهم است چون رطوبت، عامل اصلی جلوگیری از خشکی پوست است.

 

* از لوسیون‌ها و کرم‌های آبرسان قوی برای تغذیه سلول‌های پوستی خود استفاده کنید.

* اگر بیش از یک بار در روز حمام می‌کنید، دوش و استحمام کوتاه‌تری انجام دهید.

* از صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. از مصرف صابون‌های خوشبو‌کننده بپرهیزید.

* هنگام استحمام یا خشک شدن از مالش پوست خودداری کنید.

* درست بعد از استحمام از یک مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید. پمادها و کرم‌ها ممکن است بهتر از لوسیون‌های مربوط به خشکی پوست باشند اما اغلب کارایی خوبی ندارند. در صورت نیاز در طول روز دو بار‌ از لوسیون‌های مربوط به خشکی پوست استفاده کنید.

* نگذارید دمای داخل خانه خیلی گرم و خشک شود.

* هنگام استفاده از مواد تمیز کننده، حلال‌ها یا مواد شوینده خانگی حتما از دستکش استفاده کنید.

 

 

ویژگی ها و مشخصات پوست چرب

 

پوست چرب ترشح چربی اضافی دارد و معمولاً براق، عرق کرده و مستعد ابتلا به قرمزی است. در پوست چرب معمولا منافذ باز هستند، همچنین صورت، ضخیم، مات، براق و دارای جوش‌های سرسیاه یا لکه‌های دیگر است.

 

ویژگی پوست چرب

 

بیشتر بخوانید: ۶ مرحله مهم مراقبت و پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار برای جوانسازی پوست

 

 

روتین مراقبت روزانه از پوست چرب

 

پوست چرب نیاز به لوسیون شست‌وشوی مخصوص صورت بدون روغن در صبح و شب دارد. به همین دلیل پاک کننده صورت بدون آکنه و شست‌وشوی آکنه مناسب است. افرادی که پوست چربی دارند باید از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید پرهیز کنند.پاکسازی صورت و استفاده از کرم‌های نرم‌کننده برای به حداقل رساندن چربی روی پوست توصیه می‌شود پس به دنبال ضد آفتاب و لوسیون‌های بدون روغن باشید تا ناخواسته روغن بیشتری به پوست خود اضافه نکنید.

 

 

ویژگی ها و مشخصات پوست ترکیبی یا مختلط

 

پوست ترکیبی در نوع پوست معمولی است اما ممکن است در بعضی از قسمت‌ها خشک یا طبیعی و در بعضی بخش‌ها مانند منطقه T (بینی، پیشانی و چانه) چرب باشد. افرادی که دارای پوست ترکیبی هستند، از دسته‌های دیگر بیشترند. معمولا جوش‌های سرسیاه، پوست براق و منافذی بزرگ‌تر از حد طبیعی دارند.

 

ویژگی پوست ترکیبی یا مختلط

روتین مراقبت روزانه از پوست ترکیبی یا مختلط

 

در پوست ترکیبی مراقبت از هر بخش کمی متفاوت است. این نوع پوست باید به خوبی در برابر نور خورشید محافظت شود زیرا نسبت به سایر پوست‌ها چرب‌تر و به آسیب‌های خورشید حساس‌تر است و برای پاکسازی عمیق منافذ به یک شست‌وشوی آرام نیاز دارد.

 

افرادی که پوست ترکیبی دارند باید برای متعادل نگه داشتن پوست، استفاده از محصولات مختلف را برای مناطق مختلف صورت در نظر بگیرند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم روی گونه‌ها و یک محصول با مر‌طوب‌کنندگی عمیق‌تر در منطقه T (بینی، پیشانی و چانه) خود استفاده کنید تا روغن را از بین ببرید.

 

 

نکات مراقبتی که در همه انواع پوست مشترک است

 

نکات مراقبتی که در همه انواع پوست مشترک است

 

حالا که در تشخیص نوع پوست چرب و خشک و معمولی و مختلط و مراقبت و روتین روزانه انواع پوست اطلاعاتی را کسب کردید وقت آن است که مضرات اشعه خورشید را دست‌کم نگیرید. فراموش نکنید که هر پوستی دارید، باید از ضد آفتاب استفاده کنید؛ حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد. محافظت از پوست در مقابل آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست و پیری ناشی از اشعه‌های قوی خورشید امری حیاتی است. به دنبال فرمول‌های ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود باشید تا اطمینان حاصل کنید که محافظت شما در روند مراقبت از پوست شما تداخلی ایجاد نمی‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای ۷ مرحله‌ای روتین مراقبت پوست روز و شب

 

 

همان‌طور که محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب مهم است، باید آن را از نظر تغییرات، ایجاد شدن خال و بروز علائم مشکوک بررسی کنید تا از حساسیت پوست و چگونگی به حداقل رساندن آسیب‌های مربوط به آن آگاه شوید.

 

 

منبع: neutrogena

کالابرگ الکترونیک