فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و رفاه همگانی

فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و رفاه همگانی


25 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و رفاه همگانی
فروشگاه های زنجیره ای از جمله نهادهایی هستند که در ادامه فرایند نهادسازی با تکمیل نهادهای ابتدایی، جهت تحقق دو آرمان “فراوانی” و ” امکان دسترسی همگانی” ایجاد شده‌اند. این صنعت که روش نوینی از تأمین و توزیع کالا به شمار می‌رود محصول تجربه تاریخی انسان در بستر اجتماع است و توانسته است روند فراوانی امکانات و دسترسی همگانی به آن را که یکی از شاخص‌های توسعه است تا حدی بهبود بخشند. این بخشی از یادداشت دکتر حسین صبوری، قائم مقام مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در خبرگزاری برنا است. ادامه‌ی این یادداشت را در مجله کوروش بخوانید.

تلاش در جهت بهبود زندگی؛ هدف انسان از فعالیت‌های اقتصادی

 

فروشگاه های زنجیره ای رفاه همگانی

تلاش در جهت بهبود کیفیت زندگی، یکی از مهم‌ترین اهداف انسان از انجام فعالیت‌های اقتصادی بوده است. تغییر نوع نگرش به طبیعت و به تبع آن تغییر فهم بشر از طبیعت، باعث شد تا انفعال در برابر طبیعت به باور به امکان و توان تغییر آن تغییر یافته و در نتیجه انقلاب فرهنگی-اجتماعی (رنسانس) و در ادامه، انقلاب صنعتی و افزایش چشمگیر سطح دانش بشر، بهبود کیفیت زندگی بیش از گذشته اهمیت یافته و به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه، بخشی از مطالعات توسعه و رویکردهای اجتماعی را به خود اختصاص دهد.

“فراوانی” و ” امکان دسترسی همگانی” بیشتر افراد جامعه به این “فراوانی” که برخاسته از جهش و رشد خارق العاده و کم سابقه تکنولوژی و عبور انسان از مالکیت بر ابزار ساده کسب و کار به فناوری هایی که تسلط بر طبیعت و تغییر آن بر اساس میل و اراده انسان را ممکن سازد از نتایج توسعه اقتصادی جامعه است؛ که در طی آن، بشر توانست با ایجاد سازمان‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی ” کمبود” اقلام مورد نیاز را به خاطره ای کمرنگ در اعماق ذهن تبدیل نموده و “فراوانی” را بر زندگی خود حاکم گرداند.

فروشگاه های زنجیره ای از جمله نهادهایی هستند که در ادامه فرایند نهادسازی با تکمیل نهادهای ابتدایی، جهت تحقق دو آرمان “فراوانی” و ” امکان دسترسی همگانی” ایجاد شده اند. این صنعت که روش نوینی از تأمین و توزیع کالا به شمار می رود محصول تجربه تاریخی انسان در بستر اجتماع است و توانسته است روند فراوانی امکانات و دسترسی همگانی به آن را که یکی از شاخص های توسعه است تا حدی بهبود بخشند.

https://blog.okcs.com/?p=22377

ایده “فراوانی” تا حد زیادی منوط به پی‌ریزی شیوه‌هایی جهت “تولید” و “تامین” بهینه محصولات و خدمات است که می تواند موجب افزایش تولید و در نتیجه افزایش اشتغال و درآمد سرانه ملی شود. فروشگاه های زنجیره‌ای که “تامین” کالا ماموریت اصلی آنهاست با فعالیت در زمینه” تامین” کالا و خدمات، مستقیم و غیرمستقیم نقش موثری در اشتغال، تولید و افزایش درآمد ملی کشور ایفا می‌کنند. از سوی دیگر “توزیع” به عنوان مهم‌ترین ماموریت فروشگاه های زنجیره ای، برآورنده دیگر مؤلفه توسعه اقتصادی یعنی” امکان دسترسی همگانی” به کالا، امکانات و خدمات است. شواهد نشان می دهد که فروشگاه های زنجیره‌ای چگونه توانسته‌اند در جوامع توسعه یافته، “فراوانی” و “امکان دسترسی همگانی” را  که در شمار شاخص‌های توسعه قرار دارند بهبود دهند.

اگر چه شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی تا حد زیادی مرهون بخش خصوصی است که به عنوان موتور توسعه موجب رشد اقتصاد می شود، اما از آنجا که  دولت در معنای حاکمیت با در اختیار داشتن ابزار مختلف اجبار و نیز قدرت برخاسته از قانون یا هر نوع منبع دیگر اقتدار و به ویژه انحصار قانونگذاری، نقش موثری در تحقق و یا عدم تحقق توسعه اقتصادی دارد. فراهم نمودن زمینه هایی جهت کارکرد بهینه فروشگاه های زنجیره ای، انتظاری است که از دولت وجود دارد چرا که اگر دولت نواقص قانونی و موانع مختلف اداری و آن چه را که در ذیل عنوان بوروکراسی اداری وجود دارد رفع نماید بستر بسیار مناسبی برای توسعه و فعالیت فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می‌شود که می‌تواند با ارتقاء استانداردهای زندگی، خدمات مفید و موثری در زمینه “تامین” و  “توزیع” کالا و خدمات و در نتیجه، ” فراوانی” و ” امکان دسترسی همگانی” را برای شهروندان فراهم کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کالابرگ الکترونیک