۲ طرز تهیه مرغ مجلسی به روش رستورانی با رب و بدون رب

۲ طرز تهیه مرغ مجلسی به روش رستورانی با رب و بدون رب


29 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه مرغ مجلسی به روش رستورانی با رب و بدون رب
فهرست محتوا پنهان

پخت مرغ مجلسی به روش رستوران نیاز به دانستن یکسری اصول و فوت‌وفن‌ها دارد. مرغ‌های رستورانی علاوه بر خوش طعم و خوش‌عطر بودن، خوش‌رنگ هم هستند و ظاهر زیبایی دارند. برای طرز تهیه مرغ رستورانی به مواد ساده و در دسترسی نیاز دارید و به راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه و پخت مرغ به روش رستورانی به ۲ روش به عنوان یک غذا با رب گوجه فرنگی و مرغ رستورانی بدون رب و فوت و فن‌های خوشمزه و خوش‌رنگ شدن آن می‌پردازیم.

 

مواد لازم تهیه مرغ ربی به روش رستورانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ ۴ تکه ران یا سینه
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۴ حبه
نمک ۱ قاشق چای‌خوری سر صاف
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز نوک قاشق چای‌خوری
آبغوره ۵ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
آب جوش ا لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت مرغ ربی: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم مرغ رستورانی: حدود ۳۰۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مرغ رستورانی سرخ شده با رب

طرز تهیه مرغ ربی به روش رستورانی

درست کردن مرغ ربی یکی از روش‌های مجلسی تهیه مرغ برای سرو کنار برنج در رستوران و مراسم بزرگ مثل عروسی و مهمانی است. مراحل طرز تهیه مرغ مجلسی با رب را دنبال کنید.

مرحله اول: سیر، پیاز و مرغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ رستورانی با رب گوجه فرنگی، تکه‌های مرغ را به خوبی بشویید و در ظرفی بگذارید تا آب آن‌ها خارج شود. پوست پیاز و سیر را بگیرید. پیاز را با قسمت درشت‌تر و سیر را با قسمت ریز رنده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 مرحله دوم: مواد مختلف را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ ربی مجلسی به روش رستورانی باید یک ظرف مناسب، تکه‌های مرغ، پیاز و سیر رنده شده را با هم مخلوط کنید. حالا نوبت اضافه کردن مواد دیگر است. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه‌، آبغوره و دو قاشق از زعفران (نصف میزان لازم) را هم به مرغ اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید تا تکه‌های گوشت مرغ مزه‌دار شوند. مواد مرینیت باید به خوبی روی مرغ را بپوشانند.

در صورت تمایل می‌توانید آبغوره، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه‌ و زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری

مرحله سوم: مرغ مزه‌دار شده را در یخچال قرار دهید

روی ظرف را سلفون یا یک پلاستیک بکشید و حدود یک شب تا صبح یا ۱۲ ساعت، ظرف را در یخچال قرار دهید تا مرغ به خوبی طعم ادویه‌ها و مواد دیگر را به خودش بگیرد. سپس ظرف را بیرون بیاورید. در یک تابه به میزان کافی روغن بریزید.

مرحله چهارم: مرغ‌ها را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ رستورانی با رب باید مرغ‌ها را با تمام مواد مرینیت مرغ در یک ماهیتابه مناسب بریزید. شعله گاز را روی حرارت متوسط قرار دهید. یک لیوان آب به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید. آب حتما باید جوش باشد تا به مرغ شوک وارد نشود.

بعد از جوش آمدن محتویات داخل ماهیتابه، حرارت را کم کنید و درب آن را بگذارید تا کاملا و به آرامی، مرغ بپزد. ۳۰ دقیقه بعد، تکه‌های مرغ را پشت و رو کنید. سپس هر ۱۰ دقیقه یک بار، مرغ‌ها را برگردانید تا مرغ به طور کامل پخته و خوش رنگ شود.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مرغ بریان به روش رستورانی «

مرحله پنجم: سس رب گوجه را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ رستورانی باید سس رب گوجه فرنگی را درست کنید. در یک تابه روغن بریزید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. بعد از این که روغن داغ شد، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

شعله گاز را کم کنید و رب را کاملا به هم بزنید تا به خوبی سرخ شود. در این حالت هم رنگ رب گوجه شفاف و قرمز می‌شود و هم طعم خام رب، از بین می‌رود. در صورت ملایم بودن حرارت، حدود ۳ تا ۴ دقیقه زمان برای سرخ کردن رب نیاز دارید.

می‌توانید رب گوجه فرنگی و روغن سرخ کردنی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: سس رب را روی مرغ‌ها پخش کنید

مرغ رستورانی با رب گوجه فرنگی

در آخرین مرحله از سرخ کردن رب گوجه فرنگی، ۲ قاشق زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. یک دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید. سس رب گوجه را به صورت مساوی و یکسان روی مرغ‌های پخته بریزید. به کمک پشت قاشق، آن‌ها را روی تکه‌های مرغ پخش کنید. تابه را تکان دهید تا مواد یکدست شوند.

مرحله آخر: مرغ ربی را سرو کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ سرخ شده رستورانی باید درب تابه را روی آن بگذارید و حرارت را خیلی ملایم کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. باید سس ربی به خوبی غلیظ شود و روغن بیندازد. بعد از آن که سس غذا به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و مرغ ربی خوشمزه‌تان را در ظرف مناسب و با برنج زعفرانی یا به صورت زرشک پلو با مرغ سرو کنید.

مواد لازم تهیه مرغ رستورانی بدون رب گوجه (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ ۴ تکه ران یا سینه
پیاز ۲ عدد بزرگ
سیر ۴ حبه
زعفران دم‌کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری غلیظ
چوب دارچین ۱ عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت مرغ رستورانی بدون رب: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ رستورانی بدون رب گوجه فرنگی

مرغ به روش رستوران

مرحله اول: تکه‌های مرغ را با پیاز بجوشانید

در اولین مرحله از پخت مرغ به روش رستوران بدون رب گوجه، پیاز را پوست بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. یک قابلمه را تا نیمه، پر از آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب آن جوش بیاید. پیازها را همراه با تکه‌های مرغ، به آب جوش اضافه کنید و چند دقیقه روی شعله ملایم گاز بگذارید تا جوش بیاید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکوی ماش بسیار خوشمزه در 30 دقیقه

مرحله دوم: مرغ را آبکش کنید

بعد از این که روی سطح آب، کف و خونابه مرغ جمع شد، حرارت را متوقف کنید. سپس مرغ‌ها را در صافی بریزید تا آب اضافه آن خارج شود.

مرحله سوم: پیاز و سیر را در روغن سرخ کنید

 

برای تهیه مرغ رستورانی پیاز و سیر را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ رستورانی بدون رب باید یک پیاز باقی‌مانده دیگر را پوست بگیرید. آن را به صورت خلالی یا حلقه‌ای خرد کنید. حبه‌های سیر را هم بعد از پوست گرفتن و شستن به دو قسمت تقسیم کنید. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. کمی روغن داخل آن بریزید و پیاز و سیر را کمی در روغن تفت دهید. سپس زردچوبه را به همراه فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید تا ادویه‌ها با روغن تفت بخورند و طعم خامی آن‌ها از بین برود.

مرحله چهارم: مرغ ها را با حرارت کم بپزید

حرارت را حتما روی بسیار حالت ملایم قرار دهید تا روغن به بیرون ظرف نپاشد. مرغ‌ها را به تابه اضافه کنید. چوب دارچین را چند قسمت کنید و روی تکه‌های مرغ قرار دهید.. زعفران دم کرده را هم روی مرغ‌ها بریزید. درب تابه را روی آن بگذارید. ۱ ساعت صبر کنید تا مرغ‌ها با حرارت بسیار کم، آب بیندازند و بپزند. یک ساعت بعد، مرغ‌ها را بر گردانید تا طرف دیگر آن هم، یک ساعت دیگر بپزد و سرخ شود. در این روش اصلا از آب استفاده نکنید و مرغ را با آبی که خودش و پیاز می‌اندازد، بپزید.

در صورت تمایل دارچین را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.

مرحله آخر: مرغ رستورانی را سرو کنید

سرو مرغ رستورانی با برنج زعفرانی یا زرشک پلو

در آخرین مرحله از پخت مرغ به روش رستوران و بدون رب گوجه، بعد از این که هر دو طرف مرغ سرخ شد و مغز آن هم کاملا پخت و نرم شد، شعله گاز را خاموش کنید. مرغ زعفرانی را با برنج زعفرانی یا زرشک پلو سرو کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مرغ نمکی چینی در قابلمه «

فوت و فن‌های طرز تهیه مرغ رستورانی ربی و بدون رب

فوت و فن های پخت مرغ به روش رستورانی 

  • در طرز تهیه مرغ رستورانی با رب گوجه فرنگی، در کنار رب می‌توانید از پوره گوجه فرنگی هم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه مرغ رستورانی بدون رب، استفاده از زعفران الزامی است. بهتر است کمی زعفران را در مراحل پایانی پخت هم به مرغ اضافه کنید تا مرغ عطر و طعم دلپذیری داشته باشد.
  • برای سرخ کردن و پختن مرغ، بهتر است به جای قابلمه از تابه استفاده کنید تا ظرف، فضای کافی برای سرخ کردن مرغ ها داشته باشد. هرگز مرغ‌ها را روی هم نگذارید. تکه‌های مرغ را کف تابه بچینید.
  • در طرز تهیه مرغ رستورانی با رب می‌توانید از فلفل دلمه‌ای و هویج نیز استفاده کنید.
  • طرز تهیه مرغ سرخ کرده زعفرانی هم بسیار پرطرفدار است.

سوالات متداول

غلظت سس مرغ رستورانی با رب باید چقدر باشد؟

سس مرغ رستورانی باید غلیظ باشد، بنابراین باید مرغ را با شعله ملایم بجوشانید تا سس شما به غلظت مناسب برسد.

برای خوشمزه شدن مرغ رستورانی از چه چاشنی‌هایی استفاده می‌شود؟

برای خوش طعم شدن مرغ رستورانی می‌توانید از دارچین، فلفل سیاه، سیر و زعفران استفاده کنید.

چرا مرغ ربی بوی بد می‌گیرد؟

برای از بین بردن بوی زهم مرغ می‌توانید آن را از قبل با پیاز و ادویه‌جات مزه‌دار کند. سرخ کردن مرغ و رب به همراه پیاز و ادویه‌های مختلف هم بوی زهم مرغ را می‌گیرد.

کالابرگ الکترونیک