رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین

رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین


14 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازگشت به مدرسه

حفظ سلامت خانواده ها و جلوگیری از شیوع بیماری کووید در تقریباً دو سال اخیر موجب شد تا مدارس شیوه جدیدی را برای تدریس انتخاب کنند. مدرسه رفتن در دوران کرونا معنا و مفهوم جدیدی به خود گرفت. زمزمه شروع سال تحصیلی و شور و اشتیاق دانش آموزان تنها از پشت کامپیوتر و گوشی های همراه قابل شنیدن شد و دیگر خبری از کلاس های درس و دویدن بچه ها در مدرسه نبود. در این شرایط آموزش غیر حضوری و آنلاین دروس تحولی گسترده در سیستم آموزشی ایجاد کرد. اما امسال بازگشت دوباره به مدرسه چگونه خواهد بود؟ والدین و دانش آموزان باید چه نکاتی را برای آموزش حضوری و غیرحضوری رعایت کنند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش قصد داریم به نکات مهم و ضروری در مورد بازگشت به مدرسه در دوران کرونا بپردازیم.

 

 

بازگشت به مدرسه به صورت آنلاین

 

بازگشت به مدرسه به صورت آنلاین

 

بعد از آغاز قرنطینه در تمام دنیا، به منظور جلوگیری از انتشار ویروس، مدارس به صورت غیر حضوری درآمدند. این موضوع موجب ایجاد تحولاتی اساسی در سیستم آموزشی شد. دانش آموزان باید هر روز صبح به صورت آنلاین به دروسی که توسط دبیران ارائه می شد، گوش می دادند و تکالیف خود را به صورت غیر حضوری برای معلمان خود ارسال می کردند. تعامل و ارتباط تنها از طریق گوشی های هوشمند انجام می شد و دیگر خبری از همهمه های داخل کلاس نبود. در این شرایط حمایت والدین از دانش آموزان و صبر و شکیبایی دبیران در آموزش نقش مهمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشت.

شاید تا قبل از تعطیلی مدارس خیلی از دانش آموزان گوشی همراه نداشتند. شاید هم از آن تنها برای بازی استفاده می کردند. اما با آنلاین شدن کلاس ها دسترسی همه دانش آموزان به این گوشی ها فراهم شد. و این موضوع موجب می شد تا هر از چند گاهی دانش آموزان حین درس به سمت بازی و کارهای جانبی کشیده شوند. از همین رو پرسش و پاسخ های یک باره و صدا زدن نام دانش آموزان در حال تدریس آنلاین روشی بود که خیلی از دبیران برای افزایش تمرکز دانش آموزان و جلوگیری از حواس پرتی های احتمالی به کار می بردند. از طرفی آموزش آنلاین نیاز به تکرار و تمرکز بیشتری نسبت به کلاس های درس دارد که این موضوع هم نیازمند کمک والدین و هم تلاش بیشتر معلمان است.

 

 

نکاتی که والدین باید در مورد بازگشت به مدرسه بدانند

 

نکاتی که والدین باید در مورد بازگشت به مدرسه بدانند

 

صرف نظر از این که امسال مدارس به صورت حضوری برگزار شود یا آنلاین، لازم است والدین با رعایت برخی نکات به دانش آموزان در بازگشت به مدرسه کمک کنند تا این دوران را بهتر پشت سر بگذارند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید تبلت دانش آموزی «

 

 

فراهم کردن تغذیه مفید برای دانش آموزان

 

حتما بخوانید  چگونه در محل کار احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

فراهم کردن تغذیه مفید برای دانش آموزان

 

به عنوان والدین باید اغذیه مفید و انرژی بخش برای دانش آموزان فراهم کنید. مصرف تنقلات پر کالری و بی ارزش نه تنها فایده ای برای افزایش تمرکز دانش آموزان ندارد، بلکه موجب ایجاد چاقی و بروز مشکلاتی جدی در دوران کووید می شود. سعی کنید برای اغذیه دانش آموزان از میان وعده های مفید استفاده کنید. توجه داشته باشید که دانش آموزان باید هر ۱/۵ تا ۲ ساعت از یک میان وعده سالم استفاده کنند تا در یادگیری افت نداشته باشند.

این کار به بدن کمک می کند تا انرژی مورد نیاز برای یادگیری دروس را تأمین کند. بهتر است در کنار تغذیه بزرگ با تشویق فرزند محصل خود به داشتن فعالیت بدنی در خانه و انجام ورزش های خانگی از چاقی و اضافه وزن او جلوگیری کنید. در ادامه به برخی از بهترین میان وعده هایی که می توانید برای دانش آموزان فراهم کنید، اشاره شده است.

 

  • آماده کردن لقمه های نان و پنیر و گردو، عسل، مربا، حلوا شکری، کره بادام زمینی یا ارده
  • استفاده از مغز بادام، فندق، گردو، پسته و کشمش از کیک و بیسکویت در کنار شیر و آبمیوه استفاده کنید.
  • استفاده از غذاهای سبک متشکل از گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • استفاده از تخم مرغ پخته و حبوبات
  • آماده کردن میوه های خرد شده و سبزیجات سالم
  • استفاده از خرما و میوه های خشک و مغزهای تخمه و آجیل

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ میان وعده سالم برای دانش آموزان

 

 

تشویق دانش آموزان به یادگیری دروس

 

تشویق دانش آموزان به یادگیری دروس

 

شاید در آموزش آنلاین نقش والدین در یادگیری و تشویق دانش آموزان بیشتر پیش مؤثر شد. از آن جایی که دبیران دیگر دسترسی کاملی به دانش آموزان ندارند، بنابراین ایجاد انگیزه و تشویق به درس خواندن توسط والدین می تواند به دانش آموزان کمک کند که در این دوران پیشرفت درسی بهتری را تجربه کنند. با نزدیک شدن به روزهای مهر و بازگشت به مدرسه در کرونا سعی کنید انگیزه بیشتری به فرزندتان بدهید و از او بخواهید امسال بیشتر از همیشه برای یادگیری دروس تلاش کند.

 

 

بیشتر بخوانید » نکات مهم آماده کردن کودکان برای حضور در مدرسه «

 

 

فراهم کردن فضای مناسب برای آموزش آنلاین

 

بهتر است بدانید که فرزند شما برای آموزش آنلاین باید شرایط مناسبی داشته باشد. بهتر است در زمان کلاس های آنلاین حتماً یکی از اتاق ها را برای او آماده کنید. در طول تدریس دبیر هر ایجاد سر و صدای اضافی و حواس پرتی برای دانش آموز پرهیز کنید.

 

 

داشتن برنامه منظم برای خواب و بیداری دانش آموز

 

داشتن برنامه منظم برای خواب و بیداری دانش آموز

 

درست مثل زمانی که فرزند شما به صورت حضوری به مدرسه می رود، باید با بازگشت به مدرسه به صورت غیر حضوری نیز برنامه مشخصی برای خواب و بیداری داشته باشد. از همین رو بهتر است هر شب ساعت خاصی را برای خواب مشخص کنید و صبح ها نیز از یک ساعت زنگ دار برای بیدار کردن دانش آموز کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای آموزش آنلاین برای کودکان

 

 

تفهیم دانش آموز به رعایت نکات ایمنی با حفظ آرامش

 

قرار نیست به طور مدام به فرزندتان استرس وارد کنید و به او بگویید که چه کاری انجام دهد. شما می توانید با تفهیم درست او به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه به او بفهمانید که این موضوع چقدر در سلامت کل خانواده اهمیت دارد. سعی کنید در صورت حضوری شدن کلاس ها فرزندتان را به حفظ آرامش برای کاهش اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا دعوت کنید و از او بخواهید تا به نکات بهداشتی بیشتر از همیشه اهمیت دهد. به کودک خود آموزش بدهید که به صورت صحیح و به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون دست های خود را بشوید. برای مواقعی هم صابون در دسترس نبود حتما از ژل و الکل ضدعفونی کننده استاندارد در کیف مدرسه او بگذارید.

حتما بخوانید  36 توصیه مهم آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه حضوری و آنلاین

 

 

آیا امسال مدارس حضوری برگزار خواهند شد؟

 

آیا امسال مدارس حضوری برگزار خواهند شد؟

 

در مورد حضوری شدن مدارس کشور هنوز شبهاتی وجود دارد. برخی رسانه های اعلام کرده اند که در صورت فراهم شدن شرایط و واکسیناسیون کامل برخی از گروه های سنی ممکن است مدارس بعد از چند ماه اول سال حضوری شوند. برخی اظهارات نیز نشان می دهد که مدارس ممکن است به صورت نیمه حضوری درآیند. به طوری که دانش آموزان تنها چند روز در هفته و آن هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مدرسه حضور پیدا کنند. به هر حال هنوز نمی توان به قطعیت اعلام کرد که مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چگونه برگزار می شوند و به هر حال در صورت نیمه حضوری شدن مدارس هم بازگشت به مدرسه در کرونا تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری امکانپذیر خواهد بود.

 

 

نکاتی در مورد امنیت دانش آموزان برای حضور فیزیکی در مدارس

 

نکاتی در مورد امنیت دانش آموزان برای حضور فیزیکی در مدارس

 

هر چند که هنوز تصمیم گیری های لازم در مورد زمان بازگشت به مدرسه در کرونا مشخص نیست، اما به هر حال آشنا بودن با نکاتی در زمینه حفظ امنیت دانش آموزان با حضور در مدرسه برای والدین و فرزندان آن ها اهمیت زیادی دارد.

 

  • رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط دانش آموزان و کادر مدرسه
  • رعایت فاصله مناسب دانش آموزان با هم در کلاس و زنگ تفریح
  • تقسیم کردن کلاس ها و کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس های درس
  • گوشزد کردن رعایت نکات بهداشتی به صورت مکرر در مدارس
  • فراهم کردن لوازم و امکانات بهداشتی برای دانش آموزان
  • برگزاری کلاس ها در فضای باز و یا با درب و پنجره های باز
  • تقسیم کردن زنگ های تفریح به چند قسمت مجزا برای جلوگیری از شلوغی
  • قرنطینه فوری دانش آموزان مشکوک به کرونا از سایرین و فرستادن برای آزمایش های لازم
  • چک کردن دمای بدن دانش آموزان و شرایط آن ها هر روز قبل از ورود به مدرسه

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر از دانش آموزان بپرسید شاید ۹۰ درصد آن ها از حضور مداوم در خانه خسته شده اند و تکرار می کنند که دوست دارم به مدرسه برگردم… اما تا فراهم نشدن کامل زیرساخت های لازم برای حضور در کلاس ها این شرایط مدارس به همین صورت ادامه خواهد داشت. امید است تا با به کار بردن ترفندهای جالب برای مدرسه جدید آنلاین در کنار کلاس های حضوری، تحصیل دانش آموزان هر ساله مؤثرتر و دلچسب تر از گذشته شود و شرایطی فراهم شود تا همه به راحتی بتوانند باری دیگر در کلاس های درس حاضر شوند.

 

 

منابع: mentalhealth، emersonhospital، healthychildren، mentalhealth

 

 

کالابرگ الکترونیک