۱۵ مورد از مزایای یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی

۱۵ مورد از مزایای یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی


13 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزایای یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی

شاید تا چند سال پیش تصور اینکه کلیه درون مدرسه، دانشگاه و دوره های آموزشی به صورت آنلاین برگزار شوند، چندان برای ما قابل هضم نبود. اما با گسترش شیوع ویروس منحوس کرونا و آغاز قرنطینه های طولانی مدت هیچ راهی به جز آموزش و یادگیری به صورت آنلاین برای دنیا باقی نماند. روشی که موجب شد در این دوران سخت، هر کس از داخل خانه خود و به صورت آنلاین آموزش ببیند. شاید جالب باشد اما در این شرایط عده بیشتری برای تجربه دوره های آنلاین داوطلب شدند. افرادی که شاید در شرایط عادی برای یادگیری دوره های مختلف تردید داشتند، با شروع این دوره ها در خانه شروع به شرکت در دوره های مختلف و کسب مدارک معتبر کردند. اما اگر دوست دارید بیشتر با جنبه های مثبت آموزش مجازی و مزایای آموزش و یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی آشنا شوید، این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش را از دست ندهید.

 

 

آموزش آنلاین چیست؟

 

آموزش آنلاین چیست؟

 

آموزش آنلاین به شیوه ای آموزش گفته می شود که به صورت مجازی و اینترنتی برگزار می شود. یادگیری از طریق کامپیوتر و گوشی از راه دور که می تواند به روش های مختلفی انجام شود. برخی از آموزش های مجازی تنها به صورت مطالعه مقالات و تصاویر، فایل های صوتی، ویدیویی و پادکست ارائه می شوند و برخی دیگر به صورت تعاملی و شبیه به آموزش های حضوری اما از راه دور انجام می شوند. تلفیق شیوه های مختلف یادگیری در آموزش آنلاین و تکرار دیده ها و شنیده ها از طریق فایل های موجود موجب می شود تا فرد به راحتی بتواند در هر زمانی مطالب را مرور کند.

در روش آنلاین تعاملی فرد می تواند علاوه بر مرور اهداف آموزشی، گوش دادن به معلم و ارسال تکالیف، مطالب آموزشی را تا چند بار مرور کند. او می تواند در حین درس سوال بپرسد و در بحث های مختلف شرکت کند. امکان شرکت در این کلاس ها در هر زمان و هر مکانی فراهم است و فرد می تواند به راحتی تحت هر شرایطی در کلاس ها شرکت کند یا مطالب آموزشی را مرور کند. آموزش مجازی در ایران چندین سال است که انجام می شود اما با گستردگی ویروس کرونا این شیوه آموزشی رایج تر شد.

 

 

مزایای آموزش و یادگیری آنلاین

 

مزایای آموزش آنلاین

 

در چند سال اخیر و حتی چند سال قبل از گسترش بیماری کووید-۱۹ بسیاری از شرکت ها و سازمان های معتبر شروع به استخدام نیروهای دورکار کردند. به طوری که در دهه گذشته استخدام نیروهای دورکار تا ۱۵۹ درصد افزایش پیدا کرده است. آموزش این نیروها و آماده سازی این متخصصین با شرایط دورکاری نیاز به بستری آنلاین دارد. در واقع شرکت در دوره های آنلاین برای این افراد حتی گاهی بسیار مؤثر از دوره های حضوری عمل می کند. این موضوع بعد از پیدایش کرونا کمی فراگیرتر شد. زمانی که شرایط برای دوره های حضوری کاهش پیدا کرد. اما میل به یادگیری و نیاز سازمان ها به افراد متخصص همچنان رو به افزایش بود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

این موضوع موجب شد تا دوره های آنلاین برای دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و حتی افراد علاقه مند به صورتی گسترده تر از قبل و حتی با کیفیتی بالاتر برگزار شود. شاید در ابتدا سازگاری با یک شیوه جدید یادگیری برای خیلی از افراد چالش برانگیز بود. اما زمانی که فرد خود را با این شرایط تطبیق دهد، می تواند از مزیت های آن نیز بهره مند شود. مزایا و معایب آموزش و یادگیری مجازی زیاد است اما قطعاً دنیا برای پیشرفت و بهتر شدن به آموزش های آنلاین در کنار دوره های حضوری نیاز دارد. این دوره ها علاوه بر شرایطی که برای یادگیری فراهم کرده اند، فواید دیگری نیز دارند. در ادامه می توانید با مهم ترین مزایای آموزش و یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی آشنا شوید.

 

 

۱- افزایش انعطاف پذیری در یادگیری به صورت آنلاین

 

حتما بخوانید  11 توصیه روانشناسان به والدین برای کشف استعداد فرزندان

شرایط شرکت در کلاس های حضوری برای خیلی از افراد واقعاً فراهم نیست. برخی از کارمندان مشاغلی دارند که باید همیشه در سفر باشد. برخی دیگر نیز زمان کافی برای شرکت در کلاس های حضوری را ندارد. به علاوه ممکن است فردی در یک شهرستان یا روستای دور سکونت داشته باشد و اصلاً دوره آموزشی مورد نظر او در هیچ کجای شهر برگزار نشود. استفاده از کلاس های آموزشی آنلاین یکی از بهترین شیوه ها برای افراد شاغل و کسانی است که قادر نیستند به راحتی در دوره های آموزشی شرکت کنند. امروزه بسیاری از افراد از آموزش و یادگیری آنلاین برای ارتقای فردی و شغلی و یا اخذ مدارک دانشگاهی یا آموزشی استفاده می کنند. با این روش هر فرد می تواند از دورترین نقطه دنیا هم در کلاس های آموزشی مد نظر خود شرکت کند و از یک آموزش باکیفیت و مناسب استفاده کند.

 

 

۲- امکان مرور مطالب آموزشی آنلاین

 

امکان مرور مطالب آموزشی آنلاین

 

در کلاس های حضوری معمولاً دانش آموزان و دانشجویان ممکن است بارهای از معلم خود درخواست کنند تا یک مطلب را برایشان توضیح دهد. در واقع چون دیگر دسترسی به محتوای آموزشی آن روز نخواهند داشت، معلم باید چند بار مطلب را تکرار کند تا همه متوجه شوند و یا در صورت نیاز یادداشت کنند و این از معایب آموزش حضوری محسوب می شود. اما زمانی که فرد در دوره های آنلاین شرکت می کند و یا به صورت مجازی آموزش می بیند، می تواند فیلم ضبط شده آموزش را هر چند باری که دوست دارد مرور کند.

از مهم ترین مزایای آموزش مجازی مدارس نیز می توان به همین ویژگی اشاره کرد. فرد در آموزش آنلاین می تواند بارها به حرف های معلم گوش دهد و نکات مهم آن را به راحتی یادداشت کند. این کار موجب می شود تا او بهتر مطالب را یاد بگیرد و به آن مسلط شود.

 

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایب آموزش آنلاین برای دانش آموزان «

 

 

۳- مدیریت بهتر زمان در آموزش آنلاین

 

مدیریت بهتر زمان در آموزش آنلاین

 

برای شرکت در کلاس حضوری فرد باید حتماً سر یک ساعت خاصی در محل حاضر شود. عدم حضور او در کلاس به معنای از دست دادن محتوای آموزشی است. اما یکی از مزایای یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی این است که در کلاس های آنلاین فرد می تواند هر زمان که خودش راحت تر است و شرایطش را دارد، فیلم ها و محتوای آموزشی را مرور کند و بدون کوچک ترین استرس و نگرانی مطالب را یاد بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین و بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی برای مبتدی‌ها

 

 

۴- افزایش انگیزه برای یادگیری در آموزش آنلاین

 

شاید برای بسیاری از ما شرکت در کلاس های حضوری سخت باشد و از همین رو انگیزه خود را برای دریافت یک مدرک خاص یا یاد گرفتن یک مهارت جدید از دست می دهیم. اما از مهم ترین مزایای آموزش مجازی در کرونا می توان به انعطاف پذیری آن اشاره کرد.در واقع با روی کار آمدن دوره های آنلاین هر فرد می تواند در هر زمانی که دوست دارد، اقدام به یادگیری کند. این موضوع موجب افزایش انگیزه و میلی بیشتر به یادگیری می شود و می تواند فرصت های شغلی و شرایط بهتری را برای افراد ایجاد کند.

 

 

۵- یادگیری شیوه های ارتباط مجازی در آموزش آنلاین

 

ارتباط برقرار کردن از طریق آنلاین با استادان و معلمان موجب می شود تا فرد یاد بگیرد در فضای مجازی چطور برخورد کند. این افراد یاد می گیرند که در مورد فرآیندهای مختلف کاری، آموزشی به شیوه ای درست ارتباط برقرار کنند. بسیاری از آن ها برای کار به صورت دورکاری نیز تا حدودی آماده می شوند. مهارت های ارتباطی آنلاین با مهارت های ارتباط حضوری متفاوت است و از همین رو در این دوره ها فرد طریقه ارتباط برقرار گرفتن از راه مجازی را به طور کامل یاد می گیرد.

 

 

۶- امکان شرکت در دوره های آنلاین بین المللی

 

امکان شرکت در دوره های آنلاین بین المللی

 

از دیگر مزایای آموزش مجازی در کرونا این است که فرد می تواند در دوره های آموزشی بین المللی در هر نقطه از دنیا شرکت کند. از این طریق فرد می تواند با افراد مختلف و استادان برجسته حوزه های مختلف علمی ارتباط برقرار کند و سطح دانش خود را ارتقا دهد.

 

 

۷- یادگیری مهارت های فنی جدید

 

یکی دیگر از فواید آموزش مجازی و یادگیری آنلاین در عصر کرونا که بیشتر به چشم می آید، یادگیری اکثر دانش آموزان، دانشجویان و حتی معلمان و اساتید با نرم افزاری های جدید بود. یک برای آموزش آنلاین باید کار کردن با نرم افزاهای زیادی را یاد بگیرد و از همین رو کلاس های آنلاین می تواند نوع جدید از مهارت ها را به او آموزش دهد.

حتما بخوانید  10 روش ساده جذب خوش شانسی و انرژی مثبت کائنات

 

 

۸- کاهش هزینه ها در آموزش آنلاین

 

از مهم ترین مزایای آموزش آنلاین این است که آموزش آنلاین هزینه کمتری دارد. هزینه رفت و آمد، سوخت، پارکینگ یا حمل و نقل عمومی از میزان هزینه کلاس کم می شود و از همین رو بسیار مقرون به صرفه تر است.

 

 

۹- امکان انتخاب زمان شرکت در کلاس های آنلاین

 

امکان انتخاب زمان شرکت در کلاس های آنلاین

 

مسلماً نشستن روی صندلی های کلاس برای اکثر ما کار راحتی نیست. از مهم ترین مزایای آموزش مجازی دانش آموزان و دانشجویان این است که می توانند در محیطی راحت تر در کلاس ها شرکت کنند. برای آموزش آنلاین فرد می تواند هر بخش از خانه را که دوست دارد انتخاب کند و به راحتی پشت سیستم بنشیند و در دوره آموزشی شرکت کند.

 

 

۱۰- امکان ارتقای شغل و رزومه برای کارمندان در آموزش آنلاین

 

از مهم ترین مزایای آموزش مجازی و یادگیری در کرونا برای کارمندان می توان به کسب مهارت های جدید و اخذ مدارکی معتبر برای ارتقای شغلی اشاره کرد. یک کارمند می تواند با کمک آموزش آنلاین به راحتی در خانه بنشیند و در دوره های آموزشی معتبر شرکت کند و با این کار در شغل خود موقعیت بهتری به دست آورد. هر چند که این شیوه آموزش قبل از کرونا هم در بسیاری از آموزشگاه ها وجود داشت اما بیشتر افراد بعد از این دوران به شرکت در دوره های آموزشی آنلاین روی آوردند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ مزیت مهم دورکاری برای کسب و کارها در دوران کرونا

 

 

۱۱- امکان ارتقا و رشد فردی با آموزش آنلاین

 

امکان ارتقا و رشد فردی با آموزش آنلاین

 

تا اینجا بیشتر مزیت های آموزش مجازی برای دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و افراد جویای کار بود. اما یک فرد عادی چرا آموزش مجازی را یاد بگیرد؟ این کار چه مزیتی برای او دارد؟ از مهم ترین مزایای آموزش آنلاین برای ارتقای فردی این است که فرد می تواند هر دانش و مهارتی را که دوست دارد یاد به صورت آنلاین یاد بگیرد. او می تواند در دوره های آنلاین روانشناسی و رشد فردی شرکت کند و مهارت های جدید کسب کند.

 

 

۱۲- دسترسی به انواع دوره ها در آموزش آنلاین

 

یکی دیگر مزایای آموزش مجازی در کرونا این است که فرد می تواند هر نوع محتوای آموزشی را که دوست دارد با اساتیدی که مد نظر دارد فرا بگیرد. برای شرکت در کلاس لازم نیست زمان زیادی را صرف رفتن به شهر یا کشور دیگر کند. او می تواند به راحتی در دوره های آنلاین شرکت کند و امکان حضور در بهترین کلاس های آموزشی را داشته باشد.

 

 

۱۳- امکان آموزش آنلاین به صورت سفارشی

 

در آموزش آنلاین شما می توانید دقیقاً همان چیزی را یاد بگیرید که به دنبال آن هستید. لازم نیست همانند دانشگاه های سنتی درس های نامربوط مختلفی را بگذرانید و ۴ سال درس بخوانید تا مدرک بگیرید. در این جا شما می توانید با انتخاب دوره های مختلف مباحث مورد علاقه تان را با سرعت مورد نظر خودتان یاد بگیرید و مدارک معتبر دریافت کنید.

 

 

۱۴- کاهش استرس و اضطراب در آموزش آنلاین

 

کاهش استرس و اضطراب در آموزش آنلاین

 

در کلاس های حضوری معمولاً دانش آموزان و دانشجویان استرس بیشتری را تجربه می کنند. اما این موضوع در کلاس های آنلاین کمتر دیده می شود. در این سبک آموزش فرد می تواند بارها فیلم و صدای معلم را گوش کند و پاسخ مناسبی برای همه سوالاتی که در ذهن دارد پیدا کند.

 

 

۱۵-  افزایش جذابیت بصری و شنیداری در آموزش آنلاین

 

معمولاً در آموزش آنلاین بیشتر از عکس ها، صداها و ویدیوهای آموزشی استفاده می شود. با این روش آموزش فرد کمتر احساس یکنواختی و خستگی می کند و راحت تر می تواند محتوای آموزشی را یاد بگیرد. این موضوع به خصوص در زمان آموزش به دانش آموزان در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی اهمیت بیشتری دارد.

 

 

جمع بندی نهایی

 

هر چند که معایب و مزایای آموزش مجازی و یادگیری آنلاین برای ارتقای شغلی و فردی در دوران کرونا بیشتر به چشم می آید، اما آموزش آنلاین یکی از بهترین روش هایی بود که در دوران کرونا توانست کمک زیادی به ارتقای سطح آموزشی جامعه کند. با پیشرفته شدن سیستم آموزش مجازی مدارس کشور این روش آموزشی می تواند به یک روش همیشگی حتی در کنار آموزش حضوری تبدیل شود و بسیاری از کارمندان و افراد جامعه برای کسب مدارک معتبر به جای حضور در کلاس ها در دوره های آنلاین شرکت کنند. هر چند که نقش معلم در آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد اما مزیت هایی که این روش آموزشی دارد می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.

 

 

منابع: northeastern، ccaurora

 

کالابرگ الکترونیک