بهترین روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

بهترین روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

ظروف چدن یکی از رایج ترین انواع ظروف و ماهیتابه های آشپزخانه هستند که سطحی نچسب و مقاوم دارند. این ماهیتابه ها معمول عمر طولانی دارند و اگر درست از آن ها نگهداری کنید، تا سالیان سال قابل استفاده خواهند بود. اما گاهی اوقات سوختن غذا و زیاد کردن شعله گاز موجب می شود تا تغییر رنگ دهند و در تمیز کردن این ظروف با مشکل روبرو شوید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش می توانید با چند روش تمیز کردن ظروف چدن به صورت حرفه ای آشنا شوید و یاد بگیرید که چطور عمر استفاده از ظروف چدن را افزایش دهید.

 

۱- تمیز کردن ماهیتابه چدن با صابون

 

تمیز کردن ماهیتابه چدن با صابون

 

یکی از بهترین روش های تمیز کردن ماهیتابه چدن استفاده از صابون است. برای این کار به صابون و برس تمیز کننده نیاز دارید. می توانید مقداری صابون جامد رنده شده برای تمیز کردن ماهیتابه چدن استفاده نمایید. صابون رنده شده یا کف صابون را روی ماهیتابه چدن بریزید، سپس با برس روی آن بکشید. تمیز کردن پشت قابلمه با صابون رنده شده نیز روش مناسبی برای تمیز کردن سطح قابلمه چدن است. در نهایت ظرف را آبکشی کنید. بهتر است ظروف چدن را بعد از آبکشی خشک کنید. در نهایت نیز می توانید چند قطره روغن داخل ماهیتابه بریزید و سطح ظرف چدن را چرب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های تمیز کردن ظروف مسی «

 

 

۲- جوشاندن آب برای تمیز کردن قابلمه چدن سوخته

 

یکی از روش های مؤثر و مفید برای تمیز کردن قابلمه چدن سوخته این است که مقداری آب در قابلمه بریزید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. اجازه دهید که آب برای ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و با استفاده از اسکاچ ظرفشویی یا یک برس ظرف را تمیز کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- استفاده از روغن برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

 

استفاده از روغن برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

 

یک روش فوق العاده مؤثر برای برق انداختن ظروف چدن این است که ابتدا ظرف مورد نظر را بشویید. سپس آن را کاملاً خشک کنید. برای این کار می توانید ماهیتابه را برای چند دقیقه کوتاه روی حرارت قرار دهید تا کاملاً خشک شود. حالا برای برق انداختن ظروف چدن به اندازه نصف قاشق چای خوری روغن روی ماهیتابه بریزید. سپس یک دستمال کاغذی حوله ای بردارید و سطح داخلی و خارجی ظرف را با آن پاک کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا روغن کاملاً از بین برود و سطح ظرف کاملاً براق شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های تمیز کردن ظروف تفلون «

 

 

۴- حرارت دادن بهترین روش برق انداختن ظروف چدن قدیمی

 

حرارت دادن بهترین روش برق انداختن ظروف چدن قدیمی

 

اگر ماهیتابه چدن شما قدیمی شده و سطح آن کدر و بد رنگ شده بهتر است با استفاده از روش حرارت دادن آن را درست کنید. برای این کار باید ماهیتابه را روی حرارت قرار متوسط تا زیاد قرار دهید. حالا دو قاشق روغن داخل ماهیتابه بریزید. یک لایه دستمال کاغذی حوله ای داخل ماهیتابه بگذارید. سپس با کمک یک کفگیر سطح قابلمه را پاک کنید. می توانید این کار را از ۳ تا ۵ بار تکرار کنید. در این روش روغن دود می کند و سطح ماهیتابه شما تمیز و شفاف می شود. بعد از هر بار که این کار را انجام می دهید، باید اجازه دهید ماهیتابه کاملاً سرد شود. سپس آن را پاک کنید. بعد دوباره درون ماهیتابه روغن بریزید و مراحل را تکرار کنید تا سطح ظرف کاملاً شفاف و تمیز شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی زبان خوشمزه و نرم با تصاویر مرحله ای

 

 

۵- روش تمیز کردن ظروف چدن با داغ کردن آن در فر

 

روش تمیز کردن ظروف چدن با داغ کردن آن در فر

 

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای تمیز کردن ظروف چدنی قدیمی استفاده کنید، داغ کردن ظرف در فر است. برای این کار باید تمام سطح ظرف یا قابلمه را به روغن نباتی آغشته کنید. سپس ظرف مورد نظر را برای مدت ۱ ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس فر را خاموش کنید و صبر کنید تا ظرف خنک شود. حال ظرف چدن را برعکس کنید و اجازه دهید برای ۱ ساعت دیگر به صورت وارونه در فر داغ شود. در نهایت نیز ظرف را با دستمال حوله ای پاک کنید. این روش سطح قابلمه چدن را به خوبی تمیز می کند.

باید بدانید که داغ کردن قابلمه چرب شده در فر موجب ایجاد بو و دود زیادی می شود. بنابراین اگر شرایط مناسبی برای این کار ندارید، حتماً از روش های دیگر استفاده کنید. در صورتی که از این روش برای برق انداختن قابلمه چدن استفاده می کنید، حتماً هود را روشن کنید و درب و پنجره های خانه را باز بگذارید تا بوی دود اذیتتان نکند.

 

 

۶- جرم گیری ظروف چدن با سرکه

 

جرم گیری ظروف چدن با سرکه

 

برای از بین بردن جرم روی ظروف چدن و تمیز کردن بدنه قابلمه رنگی می توانید مقداری آب و سرکه را ترکیب کنید. سپس ظرف چدن مورد نظرتان را داخل آن قرار دهید. حالا با استفاده از یک اسکاچ غیر سیمی تمام سطح ظروف چدن را تمیز کنید. در نهایت ظرف را آبکشی کنید و خوب خشک کنید. اگر در دفعه اول ظرف به خوبی تمیز نشد، می توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

بهترین روش های جرم گیری سماور و کتری

 

بهترین روش های تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی

 

 

۷- تمیز کردن ظروف چدن با نمک

 

تمیز کردن ظروف چدن با نمک

 

یک روش ساده دیگر برای تمیز کردن ظروف چدنی این است که از نمک استفاده کنید. برای این کار باید درست بعد از پخت غذا و زمانی که قابلمه چدنی هنوز داغ است، اقدام به تمیز کردن آن کنید. مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید. سپس ابتدا ظرف را با کف و یک اسفنج نرم بشویید. ظرف را آبکشی کنید. حالا برای از بین بردن ذرات غذا از نمک استفاده کنید. مقداری نمک دانه درشت داخل قابلمه بریزید. با قاشق چوبی نمک را روی بخش هایی که غذا به آن چسبیده بکشید تا تمیز شود. در نهایت ظرف را آبکشی و کاملا خشک نمایید.

 

 

بهترین روش از بین بردن زنگ زدگی چدن

 

بهترین روش از بین بردن زنگ زدگی چدن

 

شاید استفاده نادرست و باقی ماندن ذرات غذا و ادویه ها روی ظروف چدنی موجب ایجاد زنگ زدگی روی آن شود، اما باید بدانید که تمیز کردن این زنگ زدگی ها به هیچ عنوان کار سختی نیست. برای این کار می توانید ابتدا با استفاده مقداری مایع ظرفشویی و اسکاچ ظرف مورد نظر را بشویید. سپس آن را به خوبی خشک کنید. بعد از آن می توانید همانند روشی که گفته شد ظرف مورد نظر را چرب کنید و داخل فر بگذارید تا داغ شود و در نهایت ظرف را با دستمال پاک کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه برنجک پفکی نمکی و شیرین مرحله به مرحله

برای از بین بردن زنگ زدگی چدن گاز نیز می توانید آن را به خوبی بشویید و از روش داغ کردن استفاده نمایید تا کاملاً تمیز شود. همان طور که گفته شد در این روش ابتدا باید ظرف مورد نظر را چرب کنید و سپس در فر قرار دهید تا داغ شود. داغ شدن موجب می شود تا ظروف چدن تمیز و براق شوند.

 

 

چرا ظروف چدن چسبناک می شوند؟

 

چرا ظروف چدن چسبناک می شوند؟

 

به طور معمول استفاده از روغن و همچنین چرب کردن ظروف چدنی با روغن زیاد موجب می شود تا این ظروف چسبناک شوند. شما باید بعد از هر استفاده از این ظروف آن ها را با صابون یا مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید. در نهایت نیز می توانید یک مقدار خیلی کم روغن روی ظرف مورد نظر بمالید.

 

 

چرا برای تمیز کردن ظروف چدن از روغن استفاده می شود؟

 

چرا برای تمیز کردن ظروف چدن از روغن استفاده می شود؟

 

چربی یا روغن زمانی که در ظروف چدنی به نقطه دود می رسد، اسیدهای چرب آن اکسید می شوند و به لایه ای از مولکول های شبیه به پلاستیک تبدیل می شوند. این لایه به فلز متصل می شود و موجب ایجاد پوششی صاف روی ظروف چدن می گردد. به یاد داشته باشید که روش استفاده از ظروف چدن برای اولین بار نیز اهمیت زیادی بر طول عمر این ظروف دارد. برای جلوگیری از خراب شدن و افزایش طول عمر ظروف چدن آن را قبل از اولین استفاده نیز چرب کنید. برای چرب کردن ظروف چدن می توانید از هر نوع روغنی که در دسترس دارید، استفاده کنید.

 

 

نکاتی در زمینه نگهداری از ظروف چدن

 

نکاتی در زمینه نگهداری از ظروف چدن

 

  • بعد از هر بار استفاده از ظروف چدن آن ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. باقی ماندن ذرات غذا روی ماهیتابه چدن موجب می شود تا ظرف شما زنگ بزند.
  • هیچ گاه برای شستن ظروف چدن از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. قرص ماشین ظرفشویی قدرت زیادی دارد و این کار موجب خراب شدن سطح ظروف می شود.
  • برای شستن ظروف چدن به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی یا اسکاچ های سیمی استفاده نکنید.
  • برای شستن ظروف چدن نباید از شوینده های قوی استفاده کنید، زیرا این کار موجب واکنش شوینده با فلز و آسیب دیدن ظروف چدن می شود.
  • هیچ گاه ظروف چدن داغ را یک باره سرد نکنید. این کار موجب ایجاد شوک حرارتی و حتی ترک خوردن ظرف می شود.
  • قابلمه چدن خراب شده را دور نیندازید و با استفاده از روش داغ کردن آن را دوباره تمیز و قابل استفاده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

برق انداختن قابلمه چدن و یا تمیز کردن سطح انواع ظروف چدنی به هیچ عنوان کار سختی نیست. اگر از ظروف چدن به خوبی مراقبت کنید و از روش داغ کردن و چرب کردن این ظروف استفاده کنید، ظرف چدن شما تا سالیان سال قابل استفاده خواهد بود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن بدنه قابلمه گرانیتی با قابلمه چدن متفاوت است، بنابراین برای تمیز کردن هر نوع قابلمه ای از روش مخصوص به آن استفاده نمایید.

 

 

منابع: seriouseats، cooksillustrated، allrecipes

 

 

کالابرگ الکترونیک