آخرین محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروزی ۱۴۰۰

آخرین محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروزی ۱۴۰۰


9 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروزی 1400

امسال هم کرونا بلای جان مسافران نوروزی است. امید می رفت اوضاع کرونا تا ایام نوروز ۱۴۰۰ به وضعیت پایداری برسد، ولی چنین نشد تا اکنون شاهد آشفتگی زیادی برای برنامه ریزی سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ باشیم. باید و نبایدها ، محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

الزامات سفرهای نوروز ۱۴۰۰

 

هر سال حول و حوش ایام نوروز تکاپوی مردم برای سفر بیشتر می شود. ولی ماجرای دو سال اخیر کاملا با سال های پیش تفاوت داشته و فراگیری بیماری کرونا موجب شده که وضعیت سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ همچنان در هاله ای از ابهام باشد. گاهی اخبار امیدوارکننده ای از زبان برخی مسئولان به گوش می رسد و گاهی هم به همان سرعتی که خبری پخش شده، تکذیب می شود تا مسافران نوروزی همچنان تکلیف خودشان را ندادند.

برخی مسئولان از تغییر رنگ شهرها و پایداری و به طبع مقدور شدن سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ به استان ها و سفرهای خاص خبر می دهند. ولی با توجه به اینکه تنها دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ و آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ باقی مانده، چند و چون شرایط سفر در این ایام همچنان آنطور که باید و شاید مشخص نیست. همین بلاتکلیفی مردم به صاحبان آژانس های مسافرتی نیز سرایت کرده است.

به خصوص زمانی که عید پارسال کرونا آنچنان جولان می داد، کسی فکرش را هم نمی کرد، ماجرا تا همین نوروز ۱۴۰۰ هم بیخ پیدا کند. ولی حالا ماجرا نه تنها ختم به خیر نشده و کرونا از جامعه ایران رخت برنبسته، بلکه حتی گونه جهش یافته ای از آن موسوم به «کرونای انگلیسی» وارد میدان کارزار شده است.

 

محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروز 1400

تنها سفر به مناطقی با وضعیت زرد یا آبی و با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود

 

کرونای انگلیسی گونه ای که گمان می رود، در کنار قدرت سرایت بالاتر و علائم شدیدتر، حتی تا ۳۵ درصد نسبت به کرونای عادی مرگ و میر بالاتری نیز داشته باشد. حال این نگرانی مردم بابت سلامتی خود و عزیزانشان را در کنار سرخوردگی، مسئولان تورهای گردشگری و آژانس داران بگذارید که می خواستند پس از ضررهای کمرشکنی که نوروز ۹۹ متحمل شده بودند، این بار جبران مافات کنند. ولی آیا امسال در ایام تعطیلات، سفرهای نوروزی به آن شکل و شمایل خواهیم داشت؟

 

 

جزئیات محدودیت‌های کرونایی در نوروز ۱۴۰۰

 

با وجودی که هر لحظه اخبار تازه ای از سازوکارهای مسئولان وزارت بهداشت و وزارت گردشگری و سایر ارگان ها و نهادهای مربوطه برای سفرهای نوروزی امسال به گوش می رسد و باید منتظر به روزرسانی ها و اطلاعیه های تازه بمانیم. ولی از آنچه تا این لحظه از صحبت ها و اظهارنظرهای مسئولان مربوطه استناد کرده ایم چنین بر می آید چاره اندیشی هایی دستکم روی کاغذ برای انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ شده است.

اولین سرنخ ها را باید در گفته های محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور جستجو کنیم که در حاشیه هیئت وزیران و در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود که احتمالا دولت سازوکار جدیدی برای تعطیلات نوروزی در دستور کار خواهد داشت از گفته های واعظی ظاهرا اینطور برداشت می شود که مسئولان قصد دارند در ایام نوروز ۱۴۰۰ از تراکم مسافران در برخی شهرهای شمالی و جنوبی بکاهند. شهرها و استان هایی که عمدتا مراکز تجمع گردشگران نوروزی هستند. ولی در کنار آن مسافران را در میان شهرهای مختلف توزیع کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  7 مورد از مزایای استفاده از شامپو فرش برای فرش و مبل

به نظر می رسد یکی از این سازوکارها همین باشد. در کنار آن، قبلا مسئولان بندر شهید حقانی بندرعباس اعلام کرده بودند که تدابیری از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اندیشیده شده تا از مسافران با هزینه شخصی تست کرونا گرفته شود. و به آنانی که مشکلی ندارند جواز سفر به جزیره قشم داده شود و کسانی هم که کرونای مثبت داشته باشند هم باید با هزینه شخصی قرنطینه شوند.

 

جزییات محدودیت ها و الزامات سفرهای نوروز 1400

 

 

ولی به نظر می رسد، این موارد مربوط به آن دسته مسافرانی است که در اماکنی همچون هتل ها و در قالب تورهای گردشگری دارای مجوز به استان سفر می کنند. مسافرانی که به گفته استانداری هرمزگان با آنان همکاری خواهد شد. ولی با توجه به اوضاع کنونی شیوع کرونا، خبری از ارائه خدمات و امکانات گسترده همچون مواقع عادی نخواهد بود. در همین حال، کاملا پیداست که مسئولان شهرداری و گردشگری شهرستان های استان هیچ خدماتی را برای اسکان مسافران نوروزی در پارک ها و سواحل فراهم نخواهند کرد.

 

 

محدودیت های سفر به قشم نوروز ۱۴۰۰

 

الزامات و محدودیت های سفر به قشم نوروز 1400

 

در همین حال بحث ثبت نام در سامانه قشم زیبا را داریم که برای مسافران به این جزیره کاملا اجباری است. ماجرای این سامانه هم از این از قرار است که در این سامانه اطلاعات مختلف اقامت مسافران از ساعت ورود و خروج تا پایش الکترونیک سلامت و موارد دیگر کاملا ثبت می شود تا تنها مسافران ثبت نامی امکان اسکان در هتل ها، مهمانسراها، خانه ‌های بومگردی و سایر اماکن از این دست را داشته باشند. به این طریق امکان رهگیری این دست مسافران وجود داشته باشد. گفته می شود چنین محدودیت هایی برای مسافران جزیره کیش نیز گذاشته شده است. به گفته مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش تنها مسافرانی که دارای رزرو هتل باشند، مشکلی برای ورود به جزیره نخواهند داشت.

مسئولان میراث فرهنگی استان زنجان نیز اعلام کرده اند که قصد اجازه تورهای فاقد کد اجازه در این استان را نمی دهند. در خوزستان با توجه به وضعیت قرمز، به احتمال ۹۹ درصد امکان سفر در ایام نوروز ۱۴۰۰ وجود نخواهد داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد نیز اعلام کرده که اجازه حضور تورهای ناقض پروتکل های بهداشتی در این استان را نخواهد داد. در استان تهران هم ماجرا از همین قرار است و تنها به تورهای گردشگری دارای مجوز رسمی اجازه تردد در محدوده این استان داده می شود

 

 

مطالب مرتبط :

 

چطور در سفر از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

معرفی کامل زیباترین جاذبه های گردشگری استان گیلان برای سفرهای نوروزی

۸ ترفند کاربردی برای گردشگری و سفر کم هزینه و ارزان

 

 

راهکارهای مسئولان برای سفرهای ایمن در نوروز ۱۴۰۰

 

حال با تمام اوصاف و آنچه گفته شد، این سوال پیش می آید که مسئولان چه راهکارهایی را برای سفر ایمن مردم در ایام نوروز ۱۴۰۰ اندیشیده اند؟ وزارت میراث فرهنگی کشور اخیرا از دو الگوی سفر ایمن به عنوان راه های سبز سفر در ایام کرونا نام برده است.

حتما بخوانید  15 پیشنهاد اصفهان گردی در نوروز + عکس و آدرس

این دو الگوی ایمن شامل سفر با تورهای گردشگری مجاز و سفر با خودروهای شخصی می شوند. از گفته های وزارت بهداشت اینطور برداشت می شود که مسئولان این وزارت مشکلی با سفرهای ایمن در چارچوب استاندارد و کاملا تحت کنترل ندارد.

 

الزامات و محدودیت های سفر های نوروز 1400 ؛ راهکارهای مسئولان برای سفرهای ایمن

 

در همین حال، تمامی هتل های کشور در ایام نوروز ۱۴۰۰ باز هستند. در واقع، جامعه هتلداران ایران اخیرا خبر داده که از اندکی قبل رزروهای نوروزی هتل های کشور برای ایام نوروز شروع شده است. رزروهایی که ظاهرا برای تمام شهرهای کشور چه آنهایی که وضعیت بحرانی (وضعیت قرمز و نارنجی) دارند و چه شهرهای دیگر با اوضاع مساعدتر (وضعیت های زرد و آبی) در حال انجام است.

در حالی که در ایام نوروز خصوصا در استان هایی که شاهد وضعیت قرمز و نارنجی کرونا باشیم، محدودیت های بین شهری با خودروهای شخصی اعمال خواهد شد. ولی گویا سفرهای ریلی و هوایی مشمول این محدودیت ها نمی شوند. ولی انجام این سفرها هم منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام سفرهای نوروزی است.

ستاد مقابله با کرونا پیشتر اعلام کرده بود که با توجه به کاسته شدن از آمارهای ابتلا به کرونا و رسیدن وضعیت برخی مناطق کشور به زرد یا آبی، امکان انجام سفرهای نوروزی با رعایت پروتکل‌ های سفر به مقاصد امن امکان پذیر است.

 

الزامات و محدودیت های سفر های نوروز 1400 ؛ راهکارهای مسئولان برای سفرهای نوروزی ایمن

 

با این حال، ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده که برگزاری تورهای نوروزی تنها در صورت مهیا شدن شرایط برای سفر به مناطق زرد و آبی امکان پذیر خواهد بود. در همین حال، کلیه مسافران باید پیش از سفر از طریق تورها مدرکی دال بر تست کرونای منفی خود را ارائه دهند. در غیر این صورت، از تردد این دست افراد ممانعت به عمل می آید و قرنطینه می شوند.

به هر روی با توجه به آنکه قطعا شاهد کاهش ساعات تردد خواهیم بود، بازهم با رعایت پروتکل های بهداشتی و خصوصا انجام تست های کرونا، امکان انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ به صورت شخصی فراهم خواهد بود. با این حال، نکته ای که برای سفرهای شخصی الزامی است رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز است تا مسافران تنها در این اماکن اقامت پیدا کنند.

از سوی دیگر، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خبر داده که در صورت کاهش رشد بیماری، از محدودیت ها کاسته خواهد شد تا مردم امکان سفر نوروزی را داشته باشند. این مقام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین گفت که تدابیر ویژه ای برای کنترل افراد داری تست مثبت کرونا اندیشه خواهد شد. در همین حال، جهت جلوگیری از تردد برای خاطیان جریمه هایی در نظر گرفته می شود.

 

 

سخن آخر

 

با این حال، چنانچه گفتیم، تمامی اینها منوط به رعایت پروتکل ها و البته پیشرفت نکردن بیماری کرونا است تا محدودیت های تازه ای برای سفرهای ایام نوروز اعمال نشود. و در پایان باید اضافه کنیم که همچنان باید منتظر تصمیمات تازه مسئولان ذی ربط و الزامات سفر طی روزهای آتی و با نزدیکی ایام نوروز بمانیم.

 

 

منبع: خبر آنلاین، خبرگزاری مهر، تسنیم، تین نیوز، دنیای اقتصاد

 

کالابرگ الکترونیک