بهترین تئاترهای جهان در قرن ۲۱ به انتخاب نشریه گاردین

بهترین تئاترهای جهان در قرن ۲۱ به انتخاب نشریه گاردین


27 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین تئاترهای جهان در قرن 21

تئاتر گونه هنری جذابی است که ریشه در تاریخ دارد. بازیگران تئاتر به‌ گونه‌ای برابر مخاطب خود نقش بازی می‌کنند که در روح و جان بیننده نفوذ می‌کنند. حس زنده تئاتر از جمله احساساتی است که اگر آن را تجربه کرده باشید، به آن وابسته می‌شوید. در این مقاله از سرویس  هنر و سینما در مجله کوروش به مشهورترین و موفق ترین و بهترین تئاترهای جهان در قرن ۲۱ به انتخاب نشریه گاردین می‌پردازیم.

تئاتر ماموریت بی‌هدف (۲۰۱۲) موفق ترین تئاتر درباره کشور آمریکا

 

در سال ۲۰۱۲ تاریخ هنر شاهد تئاتری جذاب درباره فروپاشی شکوهمندانه زمان، فضا، تیم تجزیه و تحلیل نظام سرمایه‌داری ایالات‌ متحده آمریکا بود. این اثر یکی از مهم‌ترین و بلندپروازانه ترین تئاتر‌های سال‌های اخیر به شمار می رود. تئاتر ماموریت بی‌هدف، ترکیبی از صحنه‌های بی‌پروایی در تاریخ و اسطوره‌شناسی است. همچنین این اثر جذاب رنگ و لعاب متزلزل رویای آمریکایی را به چالش می‎کشد. تئاتر ماموریت بی‌هدف در عین حال با هیجانی سردرگم و حریصانه به بازآفرینی رویای آمریکایی می‌پردازد. به اعتقاد نویسنده مقاله این تئاتر یکی از موفق ترین و بهترین تئاترها در تاریخ آمریکا و دنیا است. زیرا او معتقد است در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، تابحال چنین نمایشی نبوده که افسانه ایالات ‌متحده و تمام زشتی های آن را به نمایش بگذارد.

 

تئاتر معدن‌چیان نقاش (۲۰۰۷) از موفق ترین تئاترهای جهان درباره سوسیالیسم

 

بهترین تئاترهای جهان ؛ تئاتر ماموریت بی‌هدف (۲۰۱۲) موفق ترین تئاتر درباره کشور آمریکا

 

نمایشنامه لی هال، سزاوار آن است که موفق ترین نمایشنامه در سطح بین‌المللی معرفی شود. موضوع صوری نمایشنامه درباره گروهی از معدنچیان آشینگتون است که از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۷ به طرز شگفت انگیزی به نقاشان ماهر و چیره دست تبدیل شدند. این تئاتر در مورد رابطه میان سوسیالیسم و هنر است. پیشنهاد این نمایشنامه این است که جامعه باید با ظرفیت خود تغییر سیاسی ایجاد کند نه با بهره گیری از تحرکات شخصی.

 

 

بیشتر بخوانید: درباره نابغه روان پریش سینما وودی آلن و آثارش دوست دارید بدانید؟

 

 

تئاتر درخت بلوط (۲۰۰۵)

 

یکی از بهترین تئاتر های جهان ؛ تئاتر درخت بلوط (۲۰۰۵)

 

نمایشنامه درخت بلوط اثر تیم کروچ، ساده اما شاهکاری مفهومی و درخشان است. هر شب بازیگری جدید که از قبل هیچ تمرینی نداشته است با اجرایی بداهه در کنار کروچ روی صحنه قرار می‌گیرد. استفاده از فردی غیر آماده و گاهی دست پاچه تاثیری شگفت انگیز دارد. گفتگوی اینچنینی درباره موضوعاتی همچون از دست دادن و اندوه با فردی که بداهه سخن می‌گوید جالب است. بنابراین این تئاتر به یکی از بهترین تئاترهای جهان و از جمله بهترین نمایش های زناشویی این قرن تبدیل شده است.

 

آبی / نارنجی (۲۰۰۰) از موفق ترین تئاترهای جهان درباره نژادپرستی

 

آبی / نارنجی (۲۰۰۰) از موفق ترین تئاترهای جهان درباره نژادپرستی

 

در این نمایش فوق‌العاده دلسوزی جوی پِنهال، نویسنده بریتانیایی برای کسانی که از سوی جامعه به حاشیه رانده شده‌اند در بهترین حالت دیده می‌شود. تئاتر “آبی/نارنجی” مرد جوان سیاه‌پوستی را نشان می‌دهد که معتقد بود پرتقال‌ها آبی هستند. ایدی امین پدر او بود که مورد دشمنی دو پزشک متخصص سفید پوست قرار گرفته بود. پِنهال چندین موضوع را در این نمایش گوش‌زد می‌کند که برای انسان معاصر شنیدنی و دیدنی است.

بیشتر بخوانید: ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مجله کایه دو سینما کدام است؟

 

 

تاریخچه ۲۴ دهه از تاریخ موسیقی عامه (۲۰۱۶)

 

این نمایش خشن، تاریخچه پر زرق و برق آمریکا از جنگ انقلاب به بعد را با توجه به موسیقی محبوب مردم آمریکا را بررسی می‌کند. تئاتر “تاریخچه ۲۴ دهه از تاریخ موسیقی عامه”، ابتدا در هشت قسمت سه ساعته به نمایش درآمد و در پایان بخشی از آن در تمام طول روز و بخشی دیگر در تمام طول شب اجرا شد. سپس بخش شخصیت خیالی آن هم پس از این‌ها به صحنه رفت. این تئاتر برنده جایزه درام در سال ۲۰۱۷ شد.

 

 

تلنگر (۲۰۱۳) از بهترین تئاترهای جهان در قرن ۲۱

 

تلنگر (۲۰۱۳) از بهترین تئاترهای جهان در قرن 21

 

اگر درام را خوانشی از ناامیدی انسان بدانیم، پس نقش آنی بیکر در تئاتر تلنگر بسیار درماتیک بوده است. نمایش برای همه، به خصوص در نیویورک، نسبت به زمان اجرای بیش از سه ‌ساعتِ آن چندان گرم و خوشایند نبود. با این حال، برای کسانی که با کار بیکر، آشنا بودند تکان دهنده بود. به ویژه کسانی که از اجرای نمایش سه منزوی در سالن قدیمی خانه فیلم ماساچوست لذت برده بودند. این نمایشنامه علاوه بر برانگیختن اشتیاقی ترحم برانگیز ، از فیلم‌های ۳۵ میلیمتری در عصر دیجیتال را که به انباری‌ها برده شدند را دفاع می کند. آنی بیکر نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی برای نمایشنامه تلنگر جایزه پولیتزر نمایشنامه‌نویسی سال ۲۰۱۴ را گرفت.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رمان های عاشقانه خارجی که حتما باید بخوانید

 

 

کودکان (۲۰۱۶) – از بهترین و پرفروش ترین تئاترهای جهان درباره میراث ما برای فردا

 

کودکان (۲۰۱۶) - از بهترین و پرفروش ترین تئاترهای جهان درباره میراث ما برای فردا

 

لوسی کرکوود، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس انگلیسی سه فیزیکدان هسته‌ای را نشان داد که در پی فاجعه‌ای در نیروگاهی محلی به هم پیوستند. این اثر متفکرانه، سوالات زیادی را در مورد میراث مسمومی که ما به نسل‌های آینده واگذار می‌کنیم، ایجاد کرد. این تئاتر همچنین سوال مهمی درباره اینکه آیا داشتن کودک حس مسئولیت را افزایش یا کاهش می‌دهد را مطرح کرد. نمایش کودکان، اثری چشمگیر است که آدمی را به آهستگی می‌سوزاند. این نمایش جایگاه کِرکوود، نویسنده اثر را در صف اول نمایشنامه‌نویسان برتر بریتانیایی قرار داد.

 

 

منبع: theguardian

 

کالابرگ الکترونیک