لیست شهرهای مجاز برای سفر در نوروز ۱۴۰۰

لیست شهرهای مجاز برای سفر در نوروز ۱۴۰۰


13 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست شهرهای مجاز برای سفر در نوروز 1400

عید نوروز ۱۴۰۰ هم کم کم دارد از راه می رسد و به نظر نمی رسد، بیماری کرونا تا آن موقع بساطش را از کشور جمع کند. با این حال، تکلیف سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ چه می شود؟ آیا امکان سفرهای داخلی در ایام نوروز وجود خواهد داشت. سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ چگونه خواهند بود؟! با ما در مجله افق کوروش همراه باشید تا به سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ و سایر حواشی سفرهای ایام نوروز امسال بپردازیم.

تعطیلات و سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ خود را چگونه می گذرانید؟

 

نوروز یکی از رسوم کهن به جای مانده از نیاکانمان است که از دیرباز با فرارسیدن بهار در ایران زمین جشن گرفته می شود. نوروز خصوصا برای خیلی ها یادآور خاطرات شیرین کودکی است. همان دورانی که همه ی ما با تعطیلی مدارس در منزل خویش و آشنایان دور هم جمع می شدیم و چست و چابک به بازی و شادی می گذراندیم و سر اینکه کی بیشتر از بقیه عیدی گرفته با هم کَل کَل می کردیم، چشم به سفره هفت سین و تنگ ماهی قرمز و قرآن و … می دوختیم و بالاخره گوشمان به نوای رادیو بود که کی سال تحویل شود. غذاهای روز عید را هم نگو که بوی عید و بوی دستان مادرانه را می دادند. واقعا یادش بخیر!

 

تعطیلات و سفرهای نوروزی 1400خود را چگونه می گذرانید

 

دو سالی است که سین هشتمی هم به سفره هفت سین ما ایرانی ها اضافه شده که از قضا با «سی» نوشته می شود، ولی «کاف» خوانده می شود. این میهمان ناخوانده، بدجوری توی ذوق خیلی ها زده است. دیگر خبری از دورهمی ها و رسم و رسومات نوروزی نیست. دور سفرهای نوروزی را هم خط بکش که اوضاع بد جوری پس است! این روزها حتی دلمان برای شلوغی جاده ها و ترافیک جاده چالوس هم بدجوری لک زده است. بگذریم، این مقاله را ننوشتیم که از بد روزگار شِکوه کنیم، بلکه تحلیلی داشته باشیم بر سفرهای نوروزی ۱۴۰۰!

 

از کرونا در سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ چه خبر؟

 

خبرها که زیاد است. این چند روزه با وجودی که «کرونای انگلیسی» همچنان جولان می دهد، پیش فروش بلیت های نوروزی و رزرو هتل ها شروع شده است. هنوز حدود دو هفته و اندی تا بهار و آغاز سال جدید باقی مانده است. شاید کسی فکرش را نمی کرد که کرونای منحوس که پارسال آنطور سفره های هفت سین خیلی از ماها را خالی از دوست و آشنا کرد، آنقدر رو داشته باشد که نه تنها امسال هم نرود، بلکه با خودش فک و فامیل هایش را هم بیاورد. این آخری را درست شنیدید، کرونای انگلیسی که می گویند خیلی هم قوی تر و واگیرتر است و تا سی و چند درصدی کُشنده تر از آن یکی کرونا است و خیلی وقت است وارد ۱۸ استان کشور شده است و زنگ های خطر را به صدا در آورده است.

گفتن ندارد که بسیاری از متخصصان عقیده دارند که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی رابطه ی کاملا مستقیمی با افزایش موارد ابتلا به بیماری و در نتیجه بستری و خدای ناکرده مرگ و میر دارد. ولی خیلی ها دیگر رعایت نمی کنند. بازارها و معابر شلوغ و پر رفت و آمد و نمودارهایی که مثل دماغ پینوکیو دراز می شوند، اصلا با کسی شوخی ندارند.

 

کرونا، تازه چه خبر

 

طی همین هفته اخیر موارد بستری شدن سیر صعودی گرفته است که به گمانی رابطه مستقیمی با تکاپوی مردم برای خریدهای عید و مهیای جشن نوروز شدن دارد. همین حالا که این یادداشت را می نویسیم، ۱۱ شهرستان که از قضا همگی در استان خوزستان قرار دارند وضعیت قرمز دارند، ۳۲ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهرستان هم در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

قبل از اینکه جلوتر برویم، روشن کنیم که منظورمان از وضعیت های رنگی چیست. احتمالا تا به حال در اخبار رسانه ها از رنگ های کرونایی زیاد شنیده اید. برای نواحی مختلف دنیا رنگ ها اندکی تفاوت دارند. ولی به طور کل در اکثر نواحی دنیا چهار رنگ کرونای به کار می رود که عبارتند از قرمز (وضعیت بسیار پرخطر)، نارنجی (پر خطر) زرد (خطر متوسط) و آبی (خطر کم). حال با این اوصاف و روند صعودی بستری شدن ها و مرگ و میرها آیا به صلاح است کسی به فکر سفرهای نوروزی باشد؟

 

و اما چاره ما برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ چیست؟

 

اخیرا مسئولان وزارت میراث فرهنگی صحبت از سفر ایمن به عنوان راه های سبز در ایام کرونا و به خصوص در ایام نوروز ۱۴۰۰ کرده اند. دو الگویی که از آن صحبت به میان آمده، یکی سفر با تورهای گردشگری مجاز است و دیگری هم سفر با خودروهای شخصی و البته هر دو با قید و شرط اقامت در مراکز مورد تأیید این وزارت است.

وزارت بهداشت هم بیکار ننشسته و با این تصمیم مسئولان وزارت گردشگری برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ موافقت کرده است. علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم تلویحا گفته است که اصلا بابت سفرهای نوروزی مردم در قالب تورهای گردشگری و اقامت در مراکز و هتل های مورد تأیید این وزارت نگرانی ندارد. ولی مشکل اصلی گویا انبوه سفرهای شخصی هستند که کسی نمی تواند کنترلی در شکل و شمایل سفر، محل اقامت و نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی آنان داشته باشد.

به نظر بزرگترین چالش وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم مدیریت همین نوع سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ هستند. یکی از اولین دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت داده این است که کسی حق ندارد محل زندگی خود را به اقامتگاه مسافران نوروزی تبدیل کند. همچنین اسکان در چادر و سایر اقامتگاه های موقت هم ممنوع اعلام شده است.

 

و اما چاره ما برای سفرهای نوروزی 1400 چیست

 

در حالی که این اخبار نگران کننده به گوش می رسد، ولی همچنان خبر می رسد که هتل های سرتاسر کشور از مدتی قبل رزروهای نوروزی خود را شروع کرده اند. رزروهایی که هیچ محدودیتی ندارند. و معلوم نیست چند درصد از آنها بعدا بلا استفاده و فاقد اعتبار شوند. چون داستان با سال قبل که هتلداران و صاحبان صنعت گردشگری و آژانس داران مجبور شدند، هزینه رزرو تورها و هتل ها را به مردم بازگردانند فرق دارد.

امسال مردم آگاهانه اقدام به رزرو بلیت تور و هتل کرده اند. با این حال، گفته می شود که مسافران می توانند تا ۳ بعد از رزرو هم از خدمات و تعرفه های رزرو شده استفاده کنند. با این حال، و در عینی که مسافران نوروزی احتمالا در ترددهای بین شهری با خودروهای شخصی دچار مشکل خواهند شد، ولی همچنان راه سفرهای ریلی و هواپیمایی باز است.

 

 

چه نوع سفرهایی در نوروز ۱۴۰۰ امکان پذیر است؟

 

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اخیرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ابراز داشت که نگران برقراری شرایط بحرانی همچون خوزستان در باقی نقاط کشور است. استان خوزستان ۱۱ شهرستانش در وضعیت قرمز به سر می برند. سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا همچنین گفته است که فعلا شرایط بیماری کرونا در کل کشور تقریبا پایدار است، ولی ممکن است که الگوهای مشابهی در سایر نقاط کشور خصوصا شهرهای مسافرپذیر شکل بگیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود که چنانچه در شهرها برای مدت ۲ تا ۳ هفته ای وضعیت آبی بماند، می توان تدابیری برای اجازه سفرهای نوروزی اندیشید. وگرنه امکان چنین کاری وجود ندارد. علاوه بر این با توجه به آنکه نمودارها همچنان بالا و پائین می شوند، احتمال اینکه با کاسته شدن از رعایت پروتکل های بهداشتی طی هفته ها و خصوصا روزهای نزدیک به ایام نوروز ۱۴۰۰ شاهد اوج گرفتن پیک کرونا باشیم بسیار است.

در این حالت، با نارنجی و زرد شدن وضعیت شهرها، ممنوعیت های جدیدی اعمال خواهد شد که اساسا امکان انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ را با دشواری های بیشتری همراه خواهد کرد. با این حال، رئیسی ابراز امیدواری کرد که مردم بتوانند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا پایان سال، نوروز آرامی را سپری کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به وضعیت جاری اوج گیری بیماری کرونای انگلیسی ابراز نگرانی کرد و گفت که این گونه ی جدید ویروس در عرض یک هفته موجب بالا رفتن آمارها می شود. با این حال، رئیسی باز هم ابراز امیدواری کرد که با رعایت دستورالعمل ها بتوان تمهیداتی برای برخی سفرهای کنترل شده اندیشید

. با این حال، باید بدانید که اکثر شهرهای مسافرپذیر هم اکنون زرد یا نارنجی هستند. و اگر وضعیت این شهرها به نارنجی و قرمز بدل شود، دیگر منع تردد به این شهرها اعمال می شود.

 

چه نوع سفرهایی در نوروز ۱۴۰۰ امکان پذیر است

 

به گفته مسئولان وزارت بهداشت فعلا امکان چهار نوع سفر وجود دارد. نوع اول را سفرها با تور به هتل تشکیل می دهند. نوع دوم هم بدون تور به هتل، نوع سوم سفر با خودروی شخصی به خانه خویش و اقوام و نوع آخری هم سفرهای غیر رسمی که مردم یا در پارک ها چادر می زنند یا در مدارس اسکان پیدا می کنند. با این حال، نوع چهار سفر امسال کاملا ممنوع است تا برای حالا فقط همین ۳ نوع سفر را داشته باشیم.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در این باره گفته است که ۹۰ درصد از سفرها مربوط به گروه سوم می شود. چنانچه در سطور قبل نیز گفتیم، با مجوز و تأییدیه های لازم سفر به روش های اول و دوم کاملا بلامانع است. ولی چنانچه طی روزهای آتی شاهد شیوع کرونای انگلیسی باشیم،‌ امکان اینکه جلوی دو نوع اول هم گرفته شود بسیار است.

سفر به کدام شهرها و استان ها ممنوع و به کدام استان ها امکان پذیر است؟

 

از آمارها و ارقام چنین بر می آید که تقریبا وضعیت نیمی از شهرهای کشور زرد هستند. در این میان استان های بسیار مسافرپذیری همچون مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار دارند که از آن دسته ۶ استانی هستند که همواره بالاترین تجمع را در ایام نوروز دارند. ولی گویا امسال خبری از این تجمع نخواهد بود. چون در شرایط زرد هم سفر به این شهرها و استان ممنوع است و سفرهای نوروزی به این شهرها امکان پذیر نخواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت با جدیت اعلام کرده که سفر به این استان ها حتی با وجود رنگ زرد نیز ممنوع است. در میان شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد هم قاعدتا امکان پذیر نخواهد بود. با این حال، این محدودیت ها مربوط به سفر با خودروهای شخصی می شود. و هنوز درها برای سفرهای ریلی و هواپیمایی باز است. در همین حال، برخی استان ها برای ورود گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۰ شروطی وضع کرده اند. یکی از این استان ها مازندران است که اعلام کرده مسافرت به این استان منوط به رزرو اقامتگاه اعم از هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بومگردی، مهمانسرا و سایر اقامتگاه ها است.

 

سفر به کدام شهرها و استان ها ممنوع و به کدام استان ها امکان پذیر است

 

وضعیت در یزد هم به همین ترتیب است. مسئولان استان یزد نیز اعلام کرده اند که هیچ مسافری را بدون رزرو مکان اقامت نخواهند پذیرفت. در همین حال، همچون تمامی استان ها، اسکان در اقامتگاه‌ های غیررسمی این استان نیز ممنوع است. وضعیت جزیره کیش که سال های قبل از کرونا غلغله ی جمعیت بود، حالا کمیته تخصصی شورای سلامت ورود هرگونه خودرو اعم از پلاک کیش یا سرزمین اصلی به این منطقه را از ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ کاملا ممنوع اعلام کرده است.

ورود افراد بدون خودرو هم از مسیر دریایی منوط به داشتن مدرک مالکیت یا اجاره نامه سالیانه اقامتگاه است. از سوی دیگر مسئولان بندر شهید حقانی بندرعباس نیز از گرفتن تست کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داده اند. چنانچه اعلام شده،‌ مسافرانی که تست کرونای آنها منفی باشد، منعی برای سفر به جزیره قشم ندارند. با این حال ثبت نام در سامانه قشم زیبا هم برای تمامی مسافران به جزیره قشم ضروری است که اطلاعات کاملی برای ردگیری مسافران جمع آوری می کند. مسئولان میراث فرهنگی استان زنجان نیز اعلام کرده اند که تنها به تورهای گردشگری دارای مجوز اجازه ورود به این استان داده می شود.

در شلوغ ترین شهرهای ایران در ایام نوروز چه خبر است؟

 

با وجودی که احتمالا شاهد منع ترددها و اعمال محدودیت های زیادی طی روزهای آتی و خصوصا ایام نوروز ۱۴۰۰خواهیم بود، باز هم تصور می شود که با تجمع نسبی گردشگران در شهرهای مسافرپذیر کشور مواجه باشیم. طی سال های قبل از کرونا استان هایی مانند مازندران، گیلان و شهرهایی همچون مشهد، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز همواره میزبان بیشترین تعداد مسافر از اقصی نقاط کشور بودند. حال بیایید وضعیت کنونی این شهرهای کرونازده را با هم بررسی کنیم:

 

مشهد: وضعیت زرد

 

مشهد: وضعیت زرد

 

وضعیت مشهد که همواره پای ثابت زائران بوده و هتل هایش حتی در ایام عادی سال غلغله بوده، زرد است. به گفته دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار سایر شهرهای پر جمعیت استان خراسان رضوی از قبیل نیشابور، قوچان، کاشم، گناباد، سبزوار، تربت ‌حیدریه و طرقبه و شاندیز در وضعیت قرمز به سر می برد. با این حال، شهرهای کم جمعیت تر این استان در وضعیت آبی قرار دارند. به نظر می رسد با وجود منع های زیادی که برای ورود خودروهای شخصی به مشهد و شهرستان های اطراف آن اعمال می شود، طی روزهای آتی و با رزرو هر چه بیشتر تورهای هوایی، گردشگران زیادی راهی مشهد شوند.

 

اصفهان: وضعیت زرد

 

اصفهان: وضعیت زرد

 

اصفهان در کنار شیراز و یزد، همواره از مهمترین شهرهای گردشگری ایران بوده است. دیدنی های زیاد به خصوص دیدنی های فرهنگی همواره مسافران زیادی را در ایام نوروز راهی این استان ها می کرده است. امسال هم احتمالا با وجود وضعیت زرد این استان شاهد حضور مسافرانی دستکم از شهرستان ها و استان های همجوار در کنار مسافران تورهای مجاز خواهیم بود. در حال حاضر، ۱۲ شهر استان اصفهان در وضعیت زرد قرار دارند. در استان اصفهان هم شهرهای کم جمعیتی همچون نائین، گلپایگان و برخوار و سایر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.

 

شیراز: وضعیت زرد

 

شیراز: وضعیت زرد

 

بر اساس آمارهای اپلیکیشن ماسک که آمارهای وزارت بهداشت را بازتاب می ‌دهد، شهرستان شیراز در کنار برخی دیگر از شهرهای پرجمعیت استان فارس همچون کازرون، جهرم و لامرد در وضعیت زرد قرار دارند. شهرهای کم جمعیت این استان هم در وضعیت آبی قرار دارند. در استان فارس همچنان طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در تمامی شهرستان ها اجرا می شود و با متخلفان برخورد شده و هر نفر ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شود.

 

یزد: وضعیت زرد

 

یزد: وضعیت زرد

 

وضعیت شهرستان یزد نیز به مانند سایر شهرهای مسافرپذیر به لحاظ شیوع بیماری کرونا زرد است. با این حال، به نظر می رسد، روند ابتلای کرونا در یزد دوباره سیر صعودی گرفته است. به جز شهرستان یزد، شهرستان های ابرکوه، اردکان، خاتم و یزد در وضعیت زرد و شهرستان‌ های اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، مهریز و میبد در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

 

تبریز: وضعیت زرد

 

تبریز: وضعیت زرد

 

تبریز شهری با یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۹۸۸ نفر جمعیت یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران است. این شهر همیشه در ایام نوروز یکی از شلوغ ترین شهرهای گردشگری ایران بوده است. بنا به اعلام علیار راستگو، جانشین ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌ شرقی، وضعیت کرونا در ۷ شهرستان این استان از جمله تبریز، جلفا، سراب، شبستر، مراغه، مرند و ملکان به لحاظ شیوع ویروس کرونا زرد است.

 

همدان: وضعیت زرد

 

همدان: وضعیت زرد

 

هگمتانه، پایتخت کهن ایرانیان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در سال های اخیر طی ایام نوروز بوده است. حال بنا به گزارش ها این استان به لحاظ ویروس کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارد. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، سه شهرستان همدان و نهاوند و ملایر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود که افزایش سیر صعودی شیوع کرونا نشان از کاسته شدن را رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرهای این استان دارد.

 

نوروز ۱۴۰۰ به کدام شهرها سفر کنیم؟

 

برگردیم سرخانه ی اول، در عید نوروز امسال به کدام استان ها و شهرها سفر کنیم؟‌ در هر زمان دیگری سرگیجه گرفتن از انتخاب مقصد سفر لذتی دلچسب داشت، ولی در دوره و زمانه ی کرونا، سوال ما بیشتر جنبه ی اخلاقی دارد! در حالی که فعلا رزرو تورهای گردشگری و هتل های تمامی استان های کشور آغاز شده است. به نظر نمی رسد که کم و کاستی در خصوص تجمع گردشگران در شهرهای مختلف وجود داشته باشد.

به احتمال زیاد بسیاری از مسافران از خودروهای شخصی برای سفر به شهرها و استان های همجوار استفاده کنند. ولی با توجه به اینکه وضعیت فعلی، حداقل تا به حالا منعی برای سفرهای ریلی و هواپیمایی وجود وضع نشده، تصور می شود، نسبت به سال گذشته شاهد جهش زیادی از نظر جمعیت مسافران نوروزی باشیم. به خصوص مسافرانی که بعد از یک سال خانه نشینی و دلزدگی، بدشان نمی آید به هر قیمتی شده حال و هوایی عوض کنند. ولی به چه قیمتی؟

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری مهر، اعتماد، ایسنا، زومیت 

کالابرگ الکترونیک