تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ ای چرا و چگونه صورت می‌ گیرد؟

تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ ای چرا و چگونه صورت می‌ گیرد؟


13 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تخفیف در فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای چرا و چگونه صورت می‌ گیرد؟

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چرا میزان تخفیف در فروشگاه‌ های زنجیره ای متغیر است. به این صورت که کارفرمای یک فروشگاه نسبت به فروشگاه دیگر، محصولات خود را ارزان‌تر عرضه می‌کند. ولی با این حال به نظر می‌رسد این کار هم به نفع مشتری و هم به نفع سازمان خودش است. نباید فراموش کرد که اگر چه به عنوان یک کارفرما حتما باید به روال‌های تجاری رایج توجه داشت، اما هیچ‌وقت نمی‌توان اطمینان کامل پیدا کرد که پیروی کردن از این روال‌های معمول حتما به موفقیت منتهی می‌شود. در این مطلب از مجله کوروش به این موضوع می‌پردازیم که تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی چرا و چگونه صورت می‌ گیرد. احتمالا به برخی ار سوالات شما هم پاسخ می‌دهد.

 

 

چه زمانی تخفیف در فروشگاه ‌های خرده فروشی و زنجیره ای اتفاق می‌افتد؟

 

چه زمانی تخفیف در فروشگاه ‌های خرده فروشی و زنجیره ای اتفاق می‌افتد؟

 

ساده‌ترین تعریف برای تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای را می‌توان کاهش قیمت اصلی در جهت افزایش فروش دانست. در مقایسه با طرح‌های فروش یا رویدادهای تبلیغاتی، تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای در واقع زمانی انجام می‌شود که لیست قیمت شما برای همیشه کاهش پیدا کند. به عنوان مثال تصمیم می‌گیرید که روی توپ فوتبال‌هایی که ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، است، برچسب قیمت ۲۵۰ هزار تومانی بزنید.

 

بنابراین این کالا ۵۰ هزار تومان تخفیف خورده است. این در حالی است که همین توپ را شما چند سال پیش با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریده بودید. این یعنی افزایش قیمت نسبت به شرایط اولیه (IMU) برابر با ۱۵۰ هزار تومان یا دو برابر قیمت اولش بوده است. در واقع می‌توان از این ارقام به عنوان یک مرجع استفاده کرد. چرا که با فروش این توپ شما ۵۰ درصد سود ناخالص دریافت می‌کنید. اما با برچسب جدید، سود ناخالص به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این بهترین استراتژی تخفیف در فروشگاه ها جواب خود را پس داده است.

حتما بخوانید  تجربه موفق ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

 

 

بیشتر بخوانید: انبار اپن باکس خرده فروشی آمازون

 

 

تخفیف در فروشگاه زنجیره ای تا چه اندازه معمول است؟

 

تخفیف در فروشگاه زنجیره ای تا چه اندازه معمول است؟

 

حقیقت این است که فروشگاه‌های زنجیره ای خرده فروشی به جای پیروی از آنچه در بیرون از درهایشان می‌گذرد، باید به محاسبات پناه ببرند. کارفرما لازم است که پیش‌بینی کند چگونه کالا را قبل از این که هزینه‌بر باشد، بفروشد. اگر معنی این نوع از محاسبات را متوجه نباشد و نداند که تا چند درصد باید تخفیف روی کالا اعمال کند، سرمایه خود را از دست خواهد داد. در واقع خیلی از فروشندگان، تصمیمات خود در فروش را بهترین در نوع خود می‌دانند، غافل از اینکه در حال ضرر زدن به فروشگاه هستند. تخفیف‌گذاری اجتناب‌‌ناپذیر است.

 

اما برای حفظ سلامت کسب ‌و کار خود باید توجه داشته باشید که فروشگاه باید از کالای تازه و جذاب تشکیل شده باشد و بهترین استراتژی تخفیف را به کار گیرد. بسیاری از فروشندگان باور دارند که اگر مقداری زمان صرف کنند، کالای خود را با قیمت اصلی به فروش می‌رسانند. اما حقیقت این است که مشتری، قیمت‌ها را مقایسه می‌کند و فروشگاهی که زودتر از بقیه تخفیف‌گذاری کرده باشد، زودتر از بقیه نیز کالای خود را می‌فروشد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون

 

 

زمان‌ گذاری برای تخفیف در فروشگاه ها

 

زمان‌ گذاری برای تخفیف در فروشگاه ها

 

فروشگاه ها باید در قدم اول از یک تقویم، جهت برنامه‌ریزی برای اعمال تخفیف‌ها استفاده کنند. تعیین تخفیف‌ در فروشگاه ها باید پس از گذشت مدتی از حضور کالا در فروشگاه، اعمال شود. به عنوان مثال سیستم فروش فروشگاه پس از گذشت ۶۰ روز، کالای خاصی را با تخفیف عرضه می‌کند. نوبت تخفیف بعدی ۹۰ روز پس از تحویل است و تخفیف نهایی ۱۲۰ روز پس از تحویل اعمال می‌شود.

حتما بخوانید  بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟

 

مالکان فروشگاه‌های خرده فروشی باید همیشه توجه داشته باشند که چگونه انبار خود را به سود تبدیل کنند. یعنی روش قیمت‌گذاری روی کالا را بلد باشند و بدانند که چگونه جریان خالی و پر شدن انبار را به راه بیندازند.

 

 

مدیریت انبار در فروشگاه های زنجیره ای

 

مدیریت انبار در فروشگاه های زنجیره ای

 

بهترین روش برای مدیریت انبار این است که کارفرما به عنوان یک روند ثابت، از قانون یک‌سوم برای تشخیص حجم خرید، استفاده کند. به عنوان مثال وقتی ۱۰ عدد رادیو می‌خرد، یک‌سوم از آن‌ها را با قیمت اصلی بفروشد، یک سوم با ۲۵ درصد تخفیف و یک‌سوم را با تخفیف ۶۰ درصدی. با این روش به جای فروش ۷ رادیو با قیمت اصلی، تمام ۱۰ رادیو به فروش می‌روند.

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که تحلیل تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای بر اساس موجودی انبار است. در واقع رابطه مستقیمی بین بازگشت کالا و تخفیف باید وجود داشته باشد. هرچه قدر کالا بیشتر برگشت می‌خورد، تخفیف بیشتری به آن اختصاص دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: محصول با کیفیت، تلاش تامین کنندگان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش  

 

 

بهترین زمان برای خرید از فروشگاه ها

 

بهترین زمان برای خرید از فروشگاه ها

 

در پایان پیشنهاد می‌شود که برای کمک به جریان مالی و تعادل در زمان اعمال تخفیف در فروشگاه ها، در زمان‌های مشخصی اقدام به خرید انجام گیرد. این زمان‌بندی حتی می‌تواند باعث شود که فروشنده پس از تحویل، مدت زمان بیشتری برای پرداخت هزینه کالا در اختیار شما قرار دهد.

 

به عنوان مثال، فاکتورها ۱۵ تا ۳۰ روز پس از تحویل کالا تسویه می‌شوند. بنابراین اگر زمان‌بندی دقیقی روی زمان تخفیف و خرید وجود داشته باشد، حتی می‌توان پیش از فروش کالا، هزینه خرید آن را پرداخت کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: خرید تخفیف دار، چگونگی برخوردار شدن از تخفیف خوب

 

 

کالابرگ الکترونیک