ترندهای اصلی فناوری در صنعت خرده فروشی که باید به دنبال آن باشید

ترندهای اصلی فناوری در صنعت خرده فروشی که باید به دنبال آن باشید


8 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فناوری-صنعت-خرده-فروشی

فناوری در صنعت خرده فروشی هر روز بیشتر از دیروز گره‌گشایی می‌کند. صاحبان کسب و کار در این حوزه به کمک تکنولوژی‌های نوین علاوه بر صرفه جویی شاهد رشد چشمگیر سود خود هستند. خرده فروشی در حال تحول گسترده فناوری است. به گفته گارتنر، فقط در سال ۲۰۱۹، هزینه‌های فناوری خرده فروشی ۳.۶٪ جهش کرده و به ۲۰۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. این پول صرف طیف وسیعی از فناوری‌ها شد. در یک نظرسنجی که توسط Retail Touchpoints انجام شد، پاسخ دهندگان که عمدتا مدیران ارشد خرده فروشی پاسخ‌های جالبی ارائه دادند. آنها گفتند برای چند سال آینده بر فناوری جدید (۶۱٪)، اتصال (۵۲٪) و فناوری تلفن همراه (۵۲٪) تمرکز کرده‌اند. استخدام، نگهداری کارمندان، تجارت کالاها و مدیریت موجودی از دیگر موارد ذکر شده بود. در این مقاله از مجله کوروش به برترین ترندهای فناوری در صنعت خرده فروشی می‌پردازیم.

 

 

تحول بیشتر در انتظار صنعت خرده فروشی است

 

زمینه‌های نوظهور فناوری مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR) و یادگیری ماشین (ML) را در بر می‌گیرد. در همین حال، فناوری تلفن همراه مناطقی مانند توسعه برنامه‌های تلفن همراه و راه‌حل‌های پرداخت تلفن همراه را پوشش می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود تحول فناوری در امسال غوغا کند. در واقع، صاحبان صنایع خرده فروشی می‌گویند امسال حتی پول بیشتری برای فناوری صرف خواهند کرد. در ادامه برخی از برترین روندهای فناوری مورد انتظار در صنعت خرده فروشی را مرور می‌کنیم.

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

همکاری خرده فروشی آنلاین و آفلاین به لطف فناوری

 

کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که تجارت الکترونیکی با همان سرعت بالا به رشد خود ادامه دهد. با این وجود، برخلاف چند سال گذشته، خرده فروشی آنلاین و آفلاین راه‌هایی برای همزیستی سودآور پیدا می‌کنند. خرده فروشان آنلاین با گشایش فروشگاه‌های فیزیکی به حوزه فیزیکی هم ورود می‌کنند. یک مثال عالی در اینجا فروشگاه‌های ۴ ستاره آمازون و فروشگاه‌های خرده‌فروشی موقت هستند. این فروشگاه‌ها آن‎قدر زیاد هستند که ممکن است با آنها روبه‌رو شده باشید.

فروشگاه‌های سنتی هم راه‌هایی برای رفع شکاف آنلاین و آفلاین پیدا می‌کنند. Walmart درحال‌ حاضر این کار را انجام می‌دهد که به خریداران اجازه می‌دهد به نزدیک‌ترین فروشگاه فیزیکی بروند و خرید کنند.

 

 

خرده فروشی با فناوری هوش مصنوعی (AI)

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، خرده فروشان سرمایه‌گذاری زیادی بر هوش مصنوعی انجام داده‌اند. این فناوری به بازاریابان اجازه می‌دهد تا داده‌های زیادی درباره مصرف کنندگان، به ویژه از طریق تلفن‌های هوشمند و مرورگرها، استخراج کنند. خرده فروشان در سال ۲۰۲۰ به درستی از سرمایه‌های عظیم هوش مصنوعی بهره می‌برند.

بنابر پژوهش شرکت تحقیقات و بازاریابی Tractica، درآمد هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد. این فناوری سالانه بیش از ۳۴۰ میلیارد دلار صرفه جویی برای بازاریابان خواهد داشت. این امر بیشتر به دلیل فرآیندهای کارآمدتر، به ویژه در زنجیره تامین است.

پس از دیدن این درآمد هنگفت، خرده فروشان تصمیم می‌گیرند که حتی بیشتر برای هوش مصنوعی هزینه کنند. کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند افزایش سرمایه‌گذاری در بینایی ماشین (دو بعدی و سه بعدی)، فناوری حسگرها، AR و VR، پردازش زبان طبیعی(NLP) و رباتیک صورت گیرد.

 

 

جست‌وجوی صوتی و دستیاران شخصی

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

بر اساس پژوهش OUTERBOX، بیش از ۷۹٪ از مصرف‌کنندگان دیجیتال در ایالات متحده در شش ماه پایانی سال ۲۰۱۹ با جست‌وجوی صوتی خرید خود را انجام داده‌اند. در Google، جست‌وجوی صوتی اکنون ۲۰٪ از کل جست‌وجوها را تشکیل می‌دهد. گارتنر پیش‌بینی کرده است که این ارقام همچنان رو به افزایش است، به طوری که جست‌وجوی صوتی احتمالاً ۳۰٪ یا بیشتر از کل جست‌وجوهای آنلاین را در سال ۲۰۲۰ تشکیل بدهد.

 

جدا از Google Voice، شمار فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان دستیار صوتی خود را دارند. با آمازون اکو و Google Home به ویژه در خانه‌های مدرن رایج می‌شوند. مطالعه‌ای که اخیراً توسط Digital Commerce ۳۶۰ انجام شده نشان می‌دهد که ۲۰٪ از افرادی که این دستگاه‌ها را در اختیار دارند، عمدتا از آنها برای جست‌وجوی مرتبط با تجارت استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که خرده فروشان باید به زودی راه‌هایی برای دسترسی آسان خدمات خود از طریق جست‌وجوی صوتی پیدا کنند.

 

 

بازاریابی بر اساس موقعیت جغرافیایی

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

فناوری بازاریابی موقعیت جغرافیایی ابزاری ارزشمند برای خرده فروشان است. به بازاریابان اجازه می‌دهد تا با پیشنهادهای کاملاً شخصی، از جمله قیمت‌گذاری پویا و تبلیغات سفارشی، به مشتریان هدف دسترسی پیدا کنند.

تیم زیمرمن، معاون پژوهشی گارتنر، می‌گوید که این روند تشدید می‌شود. او گفت: تلفن هوشمند مشتری فرصت‌های متعددی را برای هدف‌گذاری فراهم می‌کند. داده تلفن همراه و GPS، Wi-Fi، UWB و BLE ویژگی‌های منحصر به فردی در اختیار صاحبان صنایع خرده فروشی قرار می‌دهد تا مشتری را بیایند و به او بفروشند. خرده فروشان موقعیت جغرافیایی و هوش مصنوعی را برای ارائه بازاریابی شخصی‌سازی تر و بهینه‌تر خواهند کرد.

 

 

کیف پول‌های دیجیتال برای هدایت رفتار مصرف کننده

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

کیف پول‌های دیجیتال به بخش عمده‌ای از خرده فروشی الکترونیکی تبدیل شده‌اند. آنها به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به کارت‌های اعتباری، پرداخت‌های آنلاین را به راحتی و با خیال راحت انجام دهند. استفاده از کیف پول دیجیتال به این معنی است که کاربران مجبور نیستند اطلاعات کارت اعتباری خود را ارائه دهند.

در این سال‌ها، کیف پول‌ها یک استفاده بیشتر در بین خرده فروشان پیدا کرد که بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. خرده فروشان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفتار و عادت‌های مصرف کننده، به دنبال راه‌هایی برای اتصال کیف پول به برنامه‌های وفاداری و پاداش دهی هستند. یک مثال عالی، فن آوری پرداخت درون اتومبیل است که با فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها ادغام می‌شود. این کیف پول‌های یکپارچه باعث ایجاد تعامل می‌شوند و می‌توانند برای تأثیر بر رفتار مصرف‌کننده به سود خرده فروشان مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

تحول صنعت خرده فروشی با انبارهای خودکار فناوری رباتیک

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

۲۰۲۰ سالی بود که تلاش برای اتوماسیون انبار شدت یافت. انبارهای خودکار کنترل موجودی را بهبود می‌بخشند. اتوماسیون با استفاده از ربات‌های هوشمند و سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته به خرده فروشان اجازه می‌دهد داده‌های قابل اعتماد و به روز را در اختیار داشته باشند. داده‌های دقیق به نوبه خود به مدیریت جریان سهام کمک می‌کنند. خرده فروشان همچنین می‌توانند تقاضا را بهتر پیش‌بینی کرده و همچنین تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. در پایان، خرده فروش می‌تواند انتظار کاهش ضایعات، بهبود بهره‌وری و افزایش نرخ بازگشت سرمایه را داشته باشد.

 

 

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

سال‌های اخیر معطوف به تجارت تجربی بود. میزان لذت بردن مشتری هنگام تعامل با فروشگاه شما، چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین، تعیین می‌کند که آیا شما فروش را انجام می‌دهید یا مهم‌تر اینکه مشتری را حفظ می‌کنید. یکی از راه هایی که خرده فروشان می‌توانند تجارب مشتری خود را بهبود بخشند، گسترش واقعیت است. از طریق AR و VR، برندهای برتر به مشتریان بالقوه این امکان را می‌دهند تا نه تنها به مرور، بلکه به “امتحان” مواردی که در فکر خرید آن هستند بپردازند.

 

 

فناوری-صنعت-خرده-فروشی

 

خرده فروشی لباس تیلی یکی از چنین برندهایی است که درحال‌ حاضر به خریداران این امکان را می‌دهد تا قبل از تصمیم گیری برای خرید لباس و لوازم جانبی را امتحان کنند. Living Wine Labels from Treasure Wines Estates و IKEA’s ARKit از دیگر برنامه‌های خرده فروشی واقعیت افزوده و مجازی هستند که از AR و VR برای تقویت تجربه مشتری استفاده می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک