استراتژی های کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی

استراتژی های کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی


31 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استراتژی های کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی

مدیریت نیروی کار در یک فروشگاه خرده‌ فروشی که بر عهده مدیر منابع انسانی است به دلیل شرایط منحصر به فرد در این بخش بسیار چالش برانگیز است. صرف نظر از پیشرفت‌ها و تلاش‌ها در راستای توسعه بحث فنی در فروشگاه، باید پذیرفت که بخش زیادی از فعالیت در فروشگاه خرده فروشی وابسته به منابع کاریست. کارگران و کارمندان در فروشگاه خرده فروشی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بنابراین انتخاب یک مدیر منابع انسانی حرفه‌ای بسیار مهم است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به بحث مدیریت منابع انسانی در فروشگاه‌های خرده فروشی می‌اندازیم.

 

مدیریت منابع انسانی در صنعت خرده فروشی

 

صنعت خرده فروشی یک صنعت کاملاً رقابتی است و کارشناسان خدمات اصلی به مشتری را عامل اصلی و تعیین کننده در زنده و پویا ماندن یک فروشگاه خرده فروشی زنجیره‌ای می‌دانند. دستیابی به اهداف مشتری بدون اطمینان از نیروی کار‌ با مهارت‌ و با انگیزه امکان‌پذیر نیست. مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی مسئولیت جذب نیروهای مناسب و مدیریت نیروها را بر عهده دارد.

 

در فروشگاه خرده فروشی معمولاً موضوعات و مشکلات زیادی در رابطه با منابع انسانی وجود دارد. از یک سو بحث گردش بالای مالی و دستمزد پایین نسبت به دیگر مشاغل وجود دارد. از دیگر سو معمولاً منابع انسانی و کارگران به صورت پاره وقت کار می‌کنند. با این حال زمانی که پای مزایای اجباری برای کارگران مطرح می‌شود باید مزایا برای کارگران به صورت تمام وقت پرداخت شود. بنابراین یک مدیر منابع انسانی با یک استراتژی قوی می‌تواند در بخش خرده‌فروشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعادل ایجاد کند.

 

 

همکاری و تعامل مدیر منابع انسانی در صنعت خرده فروشی

 

حتما بخوانید  5 روش موثر برای تبلیغ از طریق خبرنامه ایمیلی در بازاریابی

همکاری و تعامل مدیر منابع انسانی در صنعت خرده فروشی

 

بازیگران اصلی خرده‌ فروشی کارمندان خط مقدم در فروشگاه هستند. آن‌ها افرادی هستند که با مشتریان ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. آن‌ها چهره عمومی شرکت هستند و تصویر سازمانی فروشگاه را به نمایش می‌گذارند. بنابراین مدیر منابع انسانی باید زمانی را برای بازدید از فروشگاه‌ها اختصاص دهد. با مدیران در بخش‌های مختلف ملاقات کند و نگرانی مربوط به کارکنان را گوش دهد. زیرا اگر این کار را انجام ندهد سرانجام مجبور است به دغدغه‌های بیشتری که به واسطه عدم رسیدگی ایجاد شده رسیدگی کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها

 

 

استراتژی استخدام و حفظ استعدادها

 

استراتژی استخدام و حفظ استعدادها

 

یک مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی باید اهداف دپارتمان و استراتژی‌های مناسب برای شکل‌دهی روند استخدام را تدوین کند. یکی دیگر از وظایف مدیر منابع انسانی تدوین استراتژی برای آموزش و حتی اخراج نیرو در صورت لزوم است. حتی نیاز است تا برخی از افراد را آموزش دهد تا در غیاب او بتوانند سکان هدایت را بر عهده بگیرند. سیستم باید بتواند در غیاب مدیر منابع انسانی به مسیر خود ادامه دهد و تمامی کارها به درستی انجام شود. بنابراین تعیین اهداف و استراتژی‌ها و تدوین آن‌ها و آموزش یک فرد برای مدیریت در دوران غیبت به هر دلیلی، بسیار مهم است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ اصل مهم و اساسی بازاریابی خرده فروشی فروشگاه‌ها

 

 

تدوین برنامه تشویقی و ایجاد انگیزه در کارکنان

 

تدوین برنامه تشویقی و ایجاد انگیزه در کارکنان

 

تشویق کارمندان مسئله مهمی در فروشگاه خرده فروشی است. کارمندان رابطه مستقیمی با مشتریان دارند. بنابراین باید در آن‌ها انگیزه ایجاد کرد. بهتر است بسته‌های تشویقی مالی برای کارگران ماهر در نظر گرفته شود. این بسته‌ها باعث ایجاد انگیزه و رقابت در کارکنان می‌شود. مزایا و برنامه‌های کاری باید مشخص شوند. به عنوان مدیر منابع انسانی در فروشگاه خرده فروشی باید کارگران با انگیزه و مطلوب شناسایی شوند. حتی گاهی برای ماندن آن‌ها باید هزینه شود. اما در این میان عکس این موضوع نیز صادق است. اگر کارکنانی صلاحیت دستمزد بالا ندارند، باید رصد شوند. به آن‌ها التیماتوم داده شود. گرچه بدون آموزش نیروی کار نمی‌توان انتظار کارایی بالا در موقعیت‌های مختلف را داشت.

حتما بخوانید  6 پیش بینی مهم در زنجیره تامین فروشگاه های زنجیره‌ای در سال ۲۰۲۱

 

 

سیاست درهای باز مدیر منابع انسانی

 

سیاست درهای باز مدیر منابع انسانی

 

به عنوان مدیر منابع انسانی در یک فروشگاه خرده‌فروشی باید به گونه‌ای رفتار کنید که کارکنان اجازه بازخورد داشته باشند. بازخورد مدیریان در فروشگاه‌ها و حتی کارکنان برای شما بسیار مهم است و اطلاعات زیاد و مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. از سیاست درهای باز حمایت کنید و اجازه ندهید تا بازخوردها در فروشگاه خرده فروشی فیلتر شوند. چه در مورد شما و چه در مقابل مدیران دیگر. یکی از وظایف مدیر منابع انسانی همین است. اما در این میان مرز باریکی میان بازخورد و شایعه وجود دارد. سعی کنید اجازه پخش شایعه و شیطنت‌های کوچک رقابتی در کار را به کارکنان ندهید. هرگز کارکنان را به این کار تشویق نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی درون فروشگاهی در صنعت خرده فروشی

 

 

آموزش از وظایف مهم مدیر منابع انسانی

 

مدیر-منابع-انسانی-فروشگاه-خرده-فروشی

 

یکی از از وظایف مهم و تاثیرگذار مدیر منابع انسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی است. این دوره‌ها می‌تواند آموزش فردی و یا مرتبط با علایق شخصی کارگران و کارکنان فروشگاه باشد. اگر کارمندان سخت‌کوشی مستحق پاداش هستند، می‌توانید به جای پاداش آن‌ها را در کلاس‌های آموزشی به صورت رایگان ثبت نام کنید. این کار نشان می‌دهد که شما افراد و کارکنان را زیر نظر دارید و به عملکرد خوب آن‌ها توجه می‌کنید. دوره‌های آموزشی را متناسب با علایق و موقعیت کاری کارکنان انتخاب کنید. حتی می‌توانید از آن‌ها سوال کنید و مشورت بگیرید. مدیران بخش‌های مختلف می‌توانند به شما کمک زیادی در این زمینه بکنند. آموزش منابع انسانی به پرورش نیروی حرفه‌ای در محیط کار بسیار کمک می‌کند‌. بنابراین به عنوان مدیر منابع انسانی این موضوع را هرگز فراموش نکنید.

 

 

منبع: humanresourcesmba

 

کالابرگ الکترونیک