۷ پیشرفت نو آورانه فناوری در صنعت خرده فروشی

۷ پیشرفت نو آورانه فناوری در صنعت خرده فروشی


13 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پیشرفت فناوری خرده فروشی

پیشرفت فناوری در صنعت خرده فروشی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است. البته صنعت خرده فروشی از توسعه و پیشرفت فناوری هم بسیار استقبال کرده است. صنعتی که در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۲۶/۲۹ تریلیون دلار فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. با این حال تجربه خرده فروشی به طور کامل تغییر کرده است. نسل پیش، رفتار خرید متفاوتی با نسل کنونی دارند. همچنین بازاریابی برای نسل فعلی به تجربیات متفاوت تری نیاز دارد. در این میان بحران کرونا نیز باعث رقم زدن تجربیات جدید تری برای خرده‌فروشان شده است. در حال حاضر خرید از فروشگاه های آفلاین به خاطر ایجاد احساس ماجراجویانه ادامه دارد. اما سفارشات از طریق تجارت الکترونیک و آنلاین بخش عمده خرید از فروشگاه های خرده فروشی را تشکیل می دهند. صنعت خرده فروشی هم پایاپای با این تغییرات رشد کرده است. در این مقاله مجله کوروش نگاهی به پیشرفت ها و توسعه فناوری در صنعت خرده فروشی در سال‌ های اخیر انداخته ایم.

بازاریابی اومنی چنل همگام با پیشرفت فناوری در خرده فروشی

 

همزمان با پیشرفت فناوری در خرده فروشی کانال های بازاریابی نیز تغییر کرده اند. در حال حاضر بهترین کانال بازاریابی در صنعت خرده فروشی بازاریابی اومنی چنل است. بر اساس مطالعات انجام شده شرکت هایی که خدمات مداومی در چندین کانال ارائه می دهند، موفق شده اند تا ۸۹ درصد مشتریان خود را حفظ کنند. این حفظ و وفاداری در شرایطی اتفاق افتاده که در سال اخیر صنعت خرده فروشی با بحرانی چون کرونا مواجه بوده است. اما شرکت های دیگر که تنها از طریق بازاریابی ساده و یا یک کانال برای فروش تبلیغ کرده اند تنها قادر به حفظ ۳۳ درصد از مشتریان خود شده اند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

جایگاه فیجیتال (Phygital) در صنعت خرده فروشی

 

جایگاه فیجیتال (Phygital) در صنعت خرده فروشی

 

علی رغم پیشرفت بازاریابی از طریق اومنی چنل هنوز مرزهایی برای بهتر شدن و پوشش دهی تجارت الکترونیک وجود دارد. با فناوری این مرزها تا حدودی از بین رفته اند. به کمک فناوری مرزهای دنیای آنلاین و آفلاین بسیار به هم نزدیک شده اند. حالا در واقعیت زندگی روزمره شاهد رشد تکنولوژی و فناوری برای انجام کوچک ترین خریدها هستیم. در حال حاضر شاهد پدیده ای تحت عنوان فیجیتال در خرده فروشی هستیم.

 

سفری که در آن تجربیات فیزیکی خرید با کمک فناوری دیجیتال با هم در آمیخته شده اند. کانال های فیزیکی توسط فناوری دیجیتال غنی می شوند. در حالی که کانال های دیجیتالی بیشتر انسانی (و یا بهتر است بگوییم که شبیه به رفتار انسان) می شوند. در نتیجه چنین پیشرفت های فن آورانه ای، تجربه شخصی تر و جذاب تر در اختیار مشتریان خرده‌فروشی قرار خواهد گرفت. این توسعه فناوری در خرده فروشی بسیار سریع و بی سابقه است.

 

 

این مقاله را بخوانید » خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد «

 

 

پیشرفت و توسعه فناوری با اینترنت اشیا

 

پیشرفت و توسعه فناوری با اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیا شبکه به معنای واقعی کلمه، میلیاردها دستگاه فیزیکی است. این دستگاه‌های فیزیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌ ها را به اشتراک می‌ گذارند. اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی، پتانسیل زیادی برای ایجاد تجارب خرید جذاب تر و نوآورانه تر فراهم کرده است. بر اساس پیش بینی «جونیپر»، در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل دو و نیم میلیارد دلار توسط خرده‌ فروشان صرف پیشرفت و توسعه فناوری های مرتبط با اینترنت اشیا شده است.

 

 

شخصی سازی خدمات با IOT

 

اینترنت اشیا در سال های اخیر نه تنها در صنعت خرده فروشی بلکه در تمامی زمینه های زندگی روزمره بسیار تاثیر داشته است. یکی از ساده ترین نمونه ابزار هایی که بر پایه اینترنت اشیا هستند، راهنماها در فروشگاه های خرده فروشی است. دستگاه های کوچک بیسیم با استفاده از بلوتوث سیگنال های مداومی را منتقل می کنند. تلفن های هوشمند قادر به دریافت این سیگنال ها هستند.

 

این سیگنال ها به یک سرور ابری منتقل می‌شوند. سرور ابری می تواند محتوای هدفمند را به تلفن هوشمند خاص منتقل کند. از همین طریق مکان یابی هوشمند در راهروهای یک فروشگاه خرده فروشی فیزیکی انجام می شود. پتانسیل جمع آوری داده بسیار ایمن است. همچنین امکان تقسیم این داده برای مشتری در هر زمان مقدور است. این داده ها حتی به صورت شخصی سازی شده در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت.

 

 

اپلیکیشن برند Macy

 

خرده فروشی آمریکایی Macy از این سیستم در فروشگاه ها استفاده می کند. وقتی مشتری اپلیکیشن این خرده فروشی را در داخل فروشگاه باز می کند، موقعیت او ثبت می‌شود. مثلاً گفته می‌شود که مشتری در بخش محصولات زیبایی است. این برنامه با توجه به این دیتا برندهای زیبایی خاص یا محصولاتی که مشتری پیش‌تر به صورت آنلاین آن ها را خریداری کرده را به او گوشزد می‌کند.

 

اپلیکیشن او را به سمت موقعیت حضوری این محصولات در فروشگاه راهنمایی می‌کند. کاربرد دیگر فناوری هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی برچسب های RFID است. این بارکد های هوشمند در کل فرایند خرید برای محصولات کاملا قابل مشاهده هستند. تامین کننده پوشاک ورزشی Lululemon از برچسب های RFID برای به‌روزرسانی و پیگیری سطح موجودی در فروشگاه هایش در سراسر دنیا استفاده می کند. دقت اعلام موجودی این برچسب‌ ها تا ۹۸ درصد تخمین زده شده است.

 

 

فناوری تشخیص چهره در خرده فروشی

 

 

فناوری تشخیص چهره در خرده فروشی

 

شناسایی مشتریان در محل فروش به عنوان مثال با استفاده از کارت های وفاداری، دیگر برای خرده فروشان کافی نیست. آن ها می خواهند بدانند که افراد داخل فروشگاه چه شخصیتی دارند. تا بتوانند یک تجربه شخصی مناسب را ارائه دهند. با فناوری تشخیص چهره به راحتی می توان چنین کاری را انجام داد. با این حال هنوز اکثر فروشگاه های لوکس مجهز به چنین فناوری نیستند. آن ها نمی‌ توانند تک چهره مشتری را تشخیص داده و ارزیابی کنند.

حتما بخوانید  3 راهکار بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی

 

نرم افزار تشخیص چهره این کار را به سادگی انجام می دهند. این نرم افزار ها می‌ تواند نقص موجود در بسیاری از دوربین های فروشگاه های خرده فروشی را رفع کنند. با این نرم افزار می توان چهره فرد را اسکن کرد. کارایی تشخیص چهره همانند اثر انگشت است. هر فرد المان های مشخص و منحصر به فردی در چهره دارد. استفاده از این فناوری به کارمندان در فروشگاه های خرده فروشی بسیار کمک خواهد کرد. آن ها با شناسایی مشتریان می‌ توانند کالاهایی را که ممکن است آن ها را خریداری کنند، به مشتری پیشنهاد دهند. همچنین کارکنان درک درستی از میزان هزینه ای که خریدار می خواهد صرف خرید کالا مورد نظر خود بکند، پیدا خواهند کرد.

 

با استفاده از این فناوری می‌توان کارکنان فروش را آموزش داد تا بهتر نیاز مشتریان را شناسایی کرده و آن ها را رمزگشایی کنند. آن ها می‌ توانند خریداران گیج و پریشان را به سادگی راهنمایی کنند. پیامدهای بارز استفاده از این فناوری بیشتر از ضرر آن است.

 

 

پیشرفت فناوری به ضرر سارقین

 

خرده فروشان آمریکایی سالانه رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار به دلیل سرقت از دست می دهند. بنابراین کارکنان امنیتی فروشگاه های خرده فروشی می توانند از این نرم افزار برای تشخیص سارقان هم استفاده کنند. چهره های سارقین شناسایی شده در یک پایگاه داده قرار می‌گیرند. این پایگاه داده می‌تواند فروشندگان را از اطلاعات برخی سارقین مطلع کند. بنابراین تا حد زیادی از سرقت از فروشگاه های خرده فروشی پیشگیری خواهد شد. فناوری تشخیص چهره در فروشگاه خرده فروشی تا ۳۴ درصد میزان سرقت را کاهش می دهد. این به معنای ارزش بالاتر برای مشتریان و پول بیشتر در جیب خرده فروشان است. فناوری تشخیص چهره علاوه بر تامین تجربه شخصی، نکات مثبت دیگری هم دارد. بسیاری از مصرف کنندگان و مشتریان فروشگاه های خرده فروشی معمولا انتظار دارند تا نمایندگان فروشگاه های فیزیکی از خرید آن ها به صورت آنلاین با خبر باشند.

 

 

ثبت اسکن چهره از طریق تلفن هوشمند

 

اما از دیگر سو برخی خریداران اطلاعات راجع به خرید های شخصی را یک تخلف فاحش می دانند. آن ها معتقدند به حریم خصوصی آن ها تجاوز شده است. بنابراین با توجه به این نگرانی اخلاقی، تشخیص چهره فقط باید در مواردی استفاده شود که کسی صراحتا آن را انتخاب کرده است و با استفاده از آن مشکلی ندارد. خریداران می توانند در طرح رضایت استفاده از تشخیص چهره ثبت نام کرده و از تلفن هوشمند خود برای انجام اسکن صورت استفاده کنند.

 

آن ها حتی می توانند به برخی غرفه های اختصاصی در فروشگاه های خرده فروشی مراجعه کرده و این کار را انجام دهند. بنابراین کسانی که رضایتی به انجام این کار ندارند به راحتی می توانند حریم شخصی و خصوصی خود را حفظ کنند. توسعه و پیشرفت فناوری در این زمینه راه حل های متفاوتی را برای رفع مشکلات مربوط به حفظ حریم شخصی ارائه داده است.

 

 

ربات های دستیار و تحویل کالا در فروشگاه های خرده فروشی

 

ربات های دستیار و تحویل کالا در فروشگاه های خرده فروشی

 

داستان های علمی تخیلی تصویری از جهان را ترسیم کرده‌اند که در آن ربات‌ها وارد تعامل روزانه با انسان می شوند. در این داستان ها چنین تعاملاتی بسیار عادی قلمداد خواهند شد. تا کنون یک چنین چشم‌اندازی به واقعیت تبدیل نشده است. اما با این حال در صنعت خرده فروشی شاهد تغییرات چشمگیری در این زمینه بوده ایم. تخمین زده شده که با پیشرفت فناوری، بازار جهانی رباتیک تا سال ۲۰۲۵ به رقمی معادل ۸۷ میلیارد دلار دست یابد.

 

تقریبا بیش از نیمی از این رقم مربوط به سرمایه گذاری از سوی بازار خرده فروشی است. ‌پیس بینی می‌شود اندازه بازار جهانی ربات های خدمات به مشتری تا پایان سال ۲۰۲۲، به ۸۷/۹۷ میلیون دلار برسد. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ معادل ۵۳/۷۷ میلیون دلار تخمین زده شد. دستیاران رباتیک فروشگاه های خرده فروشی با استفاده از اسکنرهای سه بعدی محصولات را تشخیص می دهند. آن ها با پیمایش در فروشگاه ها، مشتریان را به سمت محصولات هدایت می کنند.

 

 

کنفرانس ویدئویی برای پاسخگویی

 

اگر مشتریان سوالی داشته باشند، ربات ها به سادگی به آن ها پاسخ می دهند. این پاسخ دهی از طریق راه اندازی کنفرانس ویدیویی با یک کارمند انسانی انجام می‌شود. کارمندان در صورت نیاز با اعلام هشدار ربات خود را برای پاسخگویی به مشتریان می رسانند. از ربات ها در صنعت خرده فروشی، در بخش زنجیره تامین نیز می توان بسیار استفاده کرد. به عنوان مثال کارهایی نظیر بررسی موجودی، شناسایی خطا در قیمت‌ گذاری و تعیین مکان مناسب کالاها را می توان به ربات ها واگذار کرد. داده های که ربات ها جمع‌آوری می‌کنند، بهینه سازی شده و در اختیار کارفرما قرار می گیرد. این موضوع به سرعت و بهبود روند کارها در فروشگاه های خرده فروشی بسیار کمک می کند. رباتیک در حال حاضر عملیات مرکز توزیع را هم دستخوش تغییرات زیادی کرده است.

 

 

هواپیماهای بدون سرنشین خرده فروشی آمازون

 

آمازون، غول خرده فروشی در جهان، از بیش از یکصد هزار ربات برای جابجایی اقلام در انبار و تامین سفارش استفاده می کند. این کار منجر به کاهش ۲۰ درصدی هزینه های عملیاتی برای این کمپانی بزرگ شده است. اکنون با پیشرفت فناوری در صنعت خرده فروشی، ربات های تحویل کالا وارد بازار شده اند. آمازون در حال آماده سازی هواپیماهای بدون سرنشین برای سرویس Amazon Prime Air خود است. با راه اندازی این سرویس در کمتر از ۳۰ دقیقه اقلام سفارش داده شده، تحویل مشتری داده می شوند. وزن این اقلام باید کمتر از ۵ پوند باشد. علی بابا نیز پیشتر از ربات های تحویل کالا با نام G Plus خبر داده بود. علی بابا تصمیم داشت تا از این ربات ها برای تحویل بسته های مواد غذایی در مناطق مسکونی استفاده کند. مشتریان در حالی که منتظر بسته های خود هستند، می توانند از طریق تلفن های هوشمند کل سفر ربات را رصد کنند.

 

 

سرویس هیجان انگیز آمازون برای صنعت خرده فروشی

 

 

توسعه فناوری در خرده فروشی با فروشگاه های بدون صندوقدار

 

توسعه فناوری در خرده فروشی با فروشگاه های بدون صندوقدار

 

پس از بحران کرونا و بحث فاصله اجتماعی ناشی از پاندمی، ایده فروشگاه های بدون صندوقدار مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. بر اساس نظرسنجی هایی که اخیرا صورت گرفته است، ۸۷ درصد از مشتریان فروشگاه ها ترجیح می دهند از گزینه‌ های بدون تماس برای پرداخت استفاده کنند. عادات خرید مردم بسیار تغییر کرده است. نحوه پرداخت در پروسه خرید یکی از مهم ترین این تغییرات است. با استفاده از پیشرفت فناوری این امکان برای مشتریان فراهم شده تا پس از انتخاب کالا از فروشگاه خارج شوند. کالا به طور خودکار اسکن می شود و بدهی از حساب آن ها کسر خواهد شد. آمازون با راه اندازی سرویس Just Walk Out و از طریق فروشگاه‌های Amazon Go پیشگام در استفاده از این روش بود.

حتما بخوانید  اهمیت اشتراک گذاری داده (Data) بین برندها و صنعت خرده فروشی

با استفاده از این رویکرد جدید در صنعت خرده فروشی و توسعه و پیشرفت سیستم خرید، حالا پرداخت بدون لمس کاملا باب شده است. از آنجا که نگرانی‌ ها بابت پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد، مشتریان به دنبال راحت ترین و امن ترین شیوه پرداخت هستند. در حال حاضر مشتریان در فروشگاه های خرده فروشی استقبال زیادی از فن آوری می کنند. بارها شاهد این هستیم که آن ها از تلفن هوشمند خود برای اسکن QR codes استفاده می کنند. این کار نه برای پرداخت هزینه محصولات، بلکه دریافت اطلاعات در مورد محصولات فروشگاه صورت می گیرد. روندی که حاکی از اُخت مشتریان با فناوری است. با تمام این اوصاف استفاده از روش های نوآورانه می‌ تواند در جذب مشتریان و اعتماد سازی آن ها بسیار تاثیر گذار باشد.

 

 

توسعه و پیشرفت فناوری با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

 

توسعه و پیشرفت فناوری با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

 

شاید بتوان گفت که برجسته ترین پیشرفت‌ ها در در زمینه فناوری «فیجیتال» استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در صنعت خرده فروشی باشد. مشتریان از این دو فناوری بسیار استقبال کرده‌ اند. تقریباً دو سوم بزرگسالان آمریکایی اعلام کرده اند که استفاده از واقعیت افزوده در فروشگاه های خرده فروشی برای آن ها بسیار مهم است. آن ها می گویند مجهز بودن فروشگاه های خرده فروشی به بحث واقعیت افزوده آن ها را ترغیب به تغییر محل خرید خود می کند.

پاندمی کرونا نقش بسیار زیادی در این استقبال و افزایش تقاضا داشته است. مشتریان با واقعیت افزوده این امکان را دارند تا به صورت غیر حضوری قبل از خرید همه چیز را امتحان کنند. استفاده از واقعیت افزوده باعث کم شدن پروسه بازگشت کالا در تجربه خرید آنلاین می شود.

 

 

فناوری واقعیت افزوده در خدمت Ikea’s Place

 

خرده فروشی ایکیا برنامه Ikea’s Place را راه اندازی کرده است. اپلیکیشن ایکیا پلیس به خریداران این امکان را می دهد تا با دسترسی به بیش از ۳۲۰۰ موجودی ایکیا با قابلیت واقعیت افزوده کالای خود را امتحان کنند. مشتریان می‌ توانند با استفاده از اپلیکیشنی که در تلفن هوشمند خود دارند، این کار را به سادگی انجام دهند. آن ها در واقع در یک اتاق قرار می گیرند. ابزار و وسایل موجود در اتاق را قبل از خرید بررسی می‌کنند. واقعیت افزوده در صنعت خرده فروشی تجربه فروشگاهی کاملا متفاوتی را ارائه داده است.

 

از این فناوری در صنعت مد می توان بسیار استفاده کرد. حتی بسیاری از مشتریان برای امتحان یک کمد لباس کاملا جدید دیگر نیاز به پوشیدن ندارند. این در حالیست که رختکن مجازی به آن ها این امکان را می دهد تا تصاویر را کاملا مشاهده کنند. آن ها حتی می توانند از این تصاویر را در شبکه های اجتماعی استفاده کنند و در مورد آن از دوستان و نزدیکان خود نظر بخواهند. Oak Labs از چنین تکنولوژی برای ایجاد یک رختکن تعاملی استفاده می کنند. آینه های هوشمند به مشتریان پیشنهادات ویژه برای ست لباس ارائه می دهند.

 

 

ترندهای خلاقانه صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

فناوری دستیار صوتی در خرده فروشی

 

فناوری تجارت صوتی در خرده فروشی

 

تخمین زده شده است که فروش بر اساس تجارت صوتی در صنعت خرده فروشی تا سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده به ۴۰ میلیارد دلار برسد. این رقم برای کشوری چون انگلیس ۵ میلیارد دلار اعلام شده است. از زمانی که دستیار صوتی «سیری» محصول شرکت اپل به صحنه آمد، فناوری دستیار صوتی محبوبیت زیادی پیدا کرد. اکنون بسیاری از گوشی های هوشمند به دستیار صوتی مجهز هستند. بررسی ها نشان داده که بیش از ۶۰ میلیون نفر حداقل به سیستم بلندگوی هوشمند در خانه مجهز هستند. تحقیقات در مورد محصول، مقایسه قیمت و حتی در حال حاضر خرید محصولات فقط با چند جمله انجام می شود.

 

 

فناوری صوتی در خدمت خرده فروشی والمارت

 

شرکت بزرگ خرده فروشی والمارت از سیستم سفارش صوتی وال مارت به صورت پیشرفته بهره مند است. مشتریان می توانند با استفاده از هر دستگاهی توسط گوگل یا سیری محصول مورد نیاز خود را به سبد خرید اضافه کنند. برای اضافه کردن محصولات به سبد خرید والمارت تنها لازم است تا با گفتن «هی سیری»، نام محصول را بیاورید. سپس اقلام مورد نیاز خود را به سادگی و بسته بندی شده تحویل بگیرید. بسیاری از فروشگاه های خرده‌فروشی اکنون با پیشرفت فناوری در صنعت خرده فروشی به پاسخگویی سیستم صوتی هوشمند مجهز شده اند. جالب اینجاست که با ساده ترین روش سفارش می توان محصول را در عرض ۳۰ دقیقه دریافت کرد.

 

 

۵ ترند اصلی زنجیره تامین خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

فناوری هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

 

فناوری هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

 

تمام مواردی که در بالا ذکر شد به گونه ای وابسته به هوش مصنوعی هستند. پیشرفت فناوری در صنعت خرده فروشی بدون هوش مصنوعی غیر ممکن است. هوش مصنوعی باعث ایجاد تغییرات عمده‌ای در خرده‌فروشی شده است. استفاده از آن در بخش تامین کاملاً مشهود است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۹۵ درصد تعاملات مشتری با هوش مصنوعی صورت بگیرد.

 

رایج ترین روشی که خریداران در حال حاضر با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهند، توصیه‌های مربوط به خرید محصول است. اکنون فعالیت فناوری هوش مصنوعی در کنار دیگر فناوری‌ها یک پتانسیل بزرگ برای تغییرات بیشتر را ایجاد کرده اند. تمامی کارها از اسکن خرید، تشخیص چهره، اینترنت اشیا و بسیاری از مسائل دیگر از طریق هوش مصنوعی انجام می شود. هوش مصنوعی قلب فناوری در خرده فروشی است. همزمان با گسترش و توسعه تکنولوژی به کمک هوش مصنوعی انتظارات خریداران رو به افزایش است. آن ها هر لحظه انتظار تجربه‌ای بیشتر و متحیر کننده را دارند. آینده خوبی در انتظار صنعت خرده فروشی است.

 

 

منبع: retailcustomerexperience

 

کالابرگ الکترونیک