بررسی فاکتورهای موفقیت دارک استور در صنعت خرده فروشی

بررسی فاکتورهای موفقیت دارک استور در صنعت خرده فروشی


6 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی فاکتور های موفقیت دارک استور ها در صنعت خرده فروشی

دارک استور ها مرکز توزیع اختصاصی فروشگاه های خرده فروشی هستند که فاکتور های مختلفی در موفقیت آن ها تاثیرگذار است. دارک استور مرکز انحصاری برای خرید آنلاین و خدمات تحویل است. دارک استور ها انبارهای بزرگی هستند که در اختیار مشتریان برای خدمات سفارش قرار می گیرند. مشتری می تواند کالایی را به صورت آنلاین از پلتفرم های تجارت الکترونیک سفارش داده و با مراجعه به دارک استور ها کالا را به صورت حضوری دریافت کند. گاهی اوقات دارک استور ها با حداقل هزینه کالا را برای مصرف کنندگان ارسال می کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش نگاهی به فاکتورهای موفقیت دارک استور ها در صنعت خرده فروشی انداخته ایم.

 

 

اهمیت دارک استور ها در موفقیت خرده فروشی

 

اهمیت دارک استور ها در موفقیت خرده فروشی

 

بسیاری از خرده فروشان در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در پی همه گیری بحران کرونا، فروش از فروشگاه های فیزیکی خود را متوقف کردند. در مقابل تجارت الکترونیک و استفاده از پلتفرم های فروش آنلاین رشد چشمگیری کرد. برخی از خرده فروشان شاهد رشد ۲۰ یا ۳۰ و یا حتی ۵۰ درصدی فروش از طریق کانال های خود بوده اند. به منظور مقابله با این هجوم بی سابقه، خرده فروشان در سراسر دنیا شروع به استفاده از فروشگاه های خود برای پروسه آماده سازی و تحویل سفارش ها کردند. این راه حل ارزشمند برای شرایط دشواری که تقاضا بالا رفته بود بسیار مفید واقع شد. با این حال فروشگاه ها برای استفاده از چنین روشی طراحی نشدند و فلسفه طراحی دارک استور ها در خرده فروشی برآورده کردن همین نیاز است.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دارک استور و اهمیت آن در خرده فروشی

 

 

بازگشت فروشگاه های فیزیکی به جایگاه اولیه خود پس از پاندمی

 

فروشگاه های فیزیکی پس از پاندمی کرونا قطعا به جایگاه اولیه خود باز می گردند. چرا که مشتریان در نهایت به سمت خرید های شخصی و حضوری باز می گردند. اما نمی توان منکر شد که فروش آنلاین پس از همه گیری همچنان رشد خواهد کرد. بنابراین استفاده از دارک استور ها به یک مزیت رقابتی برای سرعت تحویل کالا تبدیل خواهد شد.

 

 

ضرورت تدوین استراتژی های بلند مدت در مقابل رشد تجارت الکترونیک

 

ضرورت تدوین استراتژی های بلند مدت در مقابل رشد تجارت الکترونیک 

 

خرده فروشان باید فاکتور های مهمی را در مسیر موفقیت فروش آنلاین در نظر بگیرند. آن ها باید با استفاده از این فاکتور ها به فکر تدوین استراتژی های بلند مدت قوی باشند. مفهوم دارک استور در ایالات متحده در سال جاری بسیار پر رنگ شد. با توجه به رشد روزافزون تجارت الکترونیک، حضور والمارت در چین در دهه های گذشته، اکنون تقریبا بیشتر خرده فروشی های بزرگ با مفهوم دارک استور و فاکتور های موفقیت آن آشنا هستند. ارائه خدمات در دارک استور ها بسیار مهم است. شرایط مناسب و بررسی های فاکتور های موفقیت می تواند کارایی و خروجی را برای صنعت خرده فروشی چه در دوران پاندمی و چه پس از آن بالا ببرد.

حتما بخوانید  استراتژی بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

 

بیشتر بخوانید » چالش های بزرگ تجارت الکترونیک برای استارت آپ ها «

 

 

تردید و نگرانی از راه اندازی دارک استور و موفقیت آن

 

تردید و نگرانی از راه اندازی دارک استور و موفقیت آن

 

بسیاری از خرده فروشان در صنعت خرده فروشی از اهمیت دارک استور ها و نقش آن ها در موفقیت صنعت خرده فروشی آگاه هستند؛ اما تردید هایی نیز دارند. محدودیت سفارش آنلاین می تواند برای بسیاری از خریداران بالقوه به عنوان یک چالش قلمداد شود. برخی از فروشندگان کالا های ورزشی و یا حتی دیگر کالا های خرده فروشی می گویند فاکتور های مهمی در تشویق مشتری به سمت خرید کالای خاص تاثیرگذار هستند. اما در دارک استور ها نمی توان از این فاکتور ها استفاده کرد. به عنوان مثال چیدمان فروشگاه و حضور مشتری در فروشگاه فیزیکی می تواند باعث ترغیب او به خرید برخی کالا ها شود.

 

 

کاربری دارک استور ها

 

کاربری دارک استور ها 

 

باید گفت که دارک استور ها معمولا برای فروشگاه ها و پلتفرم های تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که مشتری از انجام خرید خود مطمئن است و می خواهد به صورت آنلاین کالا را خریداری کرده و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرد. سودآوری و موفقیت دارک استور در گرو تجارت الکترونیک است.

 

 

تعداد دارک استور ها در چین و آمریکا

 

فروشگاه های فیزیکی می توانند مکان مناسبی برای انتخاب و ترغیب مشتری به خرید باشند. اما حتی اگر مشتریان کالای خود را در فروشگاه های فیزیکی پیدا نکنند، می توانند به پلتفرم تجارت الکترونیکی آن فروشگاه مراجعه کرده و خیلی سریع از طریق دارک استور کالای خود را دریافت کنند. در ایالات متحده ۱۰۰ دارک استور با موفقیت در حال فعالیت هستند. این در حالی است که در چین قریب به ۲۰۰۰ دارک استور فعالیت می کنند. بنابراین می توان شاهد رشد روزافزون این نوع از انبارهای فیزیکی فروشگاه های خرده فروشی بود.

 

 

فاکتور  ها مهم که پیش از بازگشایی دارک استور باید به آن ها توجه کرد

 

فاکتور  ها مهم که پیش از بازگشایی دارک استور باید به آن ها توجه کرد

 

استقبال در ۲ سال اخیر از دارک استور بسیار زیاد بوده است. حجم زیاد سفارش های آنلاین بسیاری از خرده فروشان را بر آن داشته تا در کنار پلتفرم های تجارت الکترونیک خود از دارک استور ها به عنوان یک فاکتور موفقیت بیشتر استفاده کنند. اما به راستی کدام خرده فروشان واجد راه اندازی دارک استور هستند؟ پاسخ این سوال کاملا واضح است. هر فروشنده ای که حجم زیادی از سفارش های آنلاین را از طریق فروشگاه های فیزیکی خود برآورده می کند و باز هم با سفارش های بیشتری روبرو است، می تواند یک دارک استور راه اندازی کند.

 

 

اولویت مدیریت موفقیت آمیز سفارشات آنلاین در فروشگاه های فیزیکی

 

باید در نظر داشت خرده فروشان ابتدا باید بتوانند سفارش های آنلاین از طریق فروشگاه های فیزیکی را به خوبی مدیریت کنند. قدم بعدی در این مسیر می تواند برای موفقیت بیشتر و سود دهی بالاتر، راه اندازی دارک استور باشد.

 

 

منحنی بلوغ تحقق فروش آنلاین

 

منحنی بلوغ تحقق فروش آنلاین

 

خرده فروشان ابتدا باید منحنی بلوغ تحقق فروش آنلاین را به خوبی پشت سر بگذارند. این منحنی همان فاکتوری است که فروشگاه ها بسته به ظرفیت خود برای آماده سازی سفارش های مشتری لحاظ می کنند. آن ها در فروش آنلاین باید تجربه کافی داشته باشند. به عنوان مثال هنگامی که یک خرده فروش شروع به دریافت ۸۰۰ سفارش در روز از طریق پلتفرم آنلاین می کند و ظرفیت فروشگاه فیزیکی آن کمی بیش از ۷۰۰ سفارش است، باید به فکر یک دارک استور باشد. در چنین شرایطی می تواند ظرفیت سفارش ها را هم افزایش دهد. در این شرایط دیگر بحث محدودیت کالا وجود ندارد. کسی که از فروشگاه لوازم ورزشی شما به صورت آنلاین خرید می کند، قطعا با کالای شما آشنا است و در شرایط خاص که ترجیح به خرید آنلاین دارد، قطعا مشتری شما باقی خواهد ماند.

حتما بخوانید  تجارت هدلس (Headless Commerce) | آینده تجارت الکترونیک در خرده فروشی

 

 

بیشتر بخوانید: نقش بازاریابی اومنی چنل در پیشرفت توسعه تجاری کسب و کار

 

 

فاکتور های مهم موفقیت دارک استور ها

 

فاکتور های مهم موفقیت دارک استور ها 

 

در راه اندازی دارک استور ها فاکتور های مهمی برای اجرای موفقیت آمیز آن وجود دارد. ۳ عامل مهم بیش از همه برای راه اندازی این نوع از فروشگاه های خرده فروشی ضروری است. این ۳ عامل اهمیت و ارزیابی تقاضا، کیفیت محل انتخابی و شروع ساده در ابتدای ماجرا است.

 

 

 ارزیابی تقاضا برای موفقیت در راه اندازی دارک استور

 

 ارزیابی تقاضا برای موفقیت در راه اندازی دارک استور

 

خرده فروشانی که ایده راه اندازی یک دارک استور را بررسی می کنند، باید قبل از انجام چنین سرمایه گذاری بزرگی، میزان تقاضای کافی داشته باشند. زمانی که مغازه های دارک استور باز می شوند، باید بتوانند باری از هجوم تقاضای زیاد بر روی فروشگاه های فیزیکی و پلتفرم های آنلاین را کم کنند. اگر خرده فروشی بتواند از ۸۰ درصد تقاضا و سفارش های آنلاین خود بربیاید، معمولا توصیه به راه اندازی دارک استور نمی شود. قبل از این که اقدام به راه اندازی این نوع فروشگاه بکنید، بهتر است از میزان تقاضای خود مطمئن شوید. گفته می شود زمانی یک دارک استور موفق است که در زمان راه اندازی بتواند بخش اعظمی از خدمات زنجیره تامین را بر عهده بگیرد و بار زیادی را از دوش دیگر فضاهای خرده فروشی خالی کند.

 

 

کیفیت محل یکی از فاکتور های مهم راه اندازی دارک استور

 

کیفیت جایی که برای راه اندازی دارک استور در نظر گرفته می شود، بسیار مهم است. خرده فروشان باید فضاهایی را از نظر موقعیت مکانی انتخاب کنند که در مناطق صنعتی نباشند. موفق ترین فروشگاه های دارک استور در جاهایی که تقاضا برای دریافت کالا زیاد است، راه اندازی می شوند. از همه مهم تر این است که دقت داشته باشید تا فضایی کم هزینه پیدا کنید. با ذهنیت مکان یابی فروشگاه های فیزیکی وارد این حوزه نشوید. مکان های کم هزینه همان کاربرد فضاهای پر هزینه را دارند. چرا که شما از دارک استور می خواهید به عنوان یک انبار استفاده کنید. انباری که مشتری در آن حضور پیدا نمی کند، بلکه سفارش های آنلاین در آن جا مهیا می شود.

 

 

ساده شروع کنید!

 

ساده شروع کنید!

 

اگر چه استفاده از فناوری و اتوماسیون تاثیر زیادی در بهبود عملکرد در صنعت خرده فروشی دارد. اما راه اندازی یک دارک استور در ابتدای ماجرا باید بسیار ساده شروع شود. در واقع شما با راه اندازی دارک استور می خواهید یک مزیت رقابتی ایجاد کرده و ظرفیت پاسخ گویی در پلتفرم های تجارت الکترونیک را بالا ببرید. اتوماسیون می تواند در مرحله بعدی و پس از کسب دستاوردهای بیشتر صورت بگیرد. گفته می شود حداقل ۲ سال  پس از راه اندازی یک دارک استور زمان لازم است تا بتوان به استفاده از فناوری و اتوماسیون در آن فکر کرد. چرا که ممکن است فروشگاه دارک استور شما در معرض خطر شکست قرار بگیرد. حتی ممکن است پس از ۹ ماه بسته شود. بنابراین تا می توانید ساده بگیرید و از نیروی های منعطف و چابک در دارک استور های خود استفاده کنید.

 

 

منبع: retailspacesevent

 

کالابرگ الکترونیک