برای این ۸ ترند اصلی آینده صنعت خرده فروشی آماده باشید

برای این ۸ ترند اصلی آینده صنعت خرده فروشی آماده باشید


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 ترند اصلی که صنعت خرده فروشی باید در آینده خود را برای آن آماده کند

صنعت خرده فروشی باید خود را برای ترند های اصلی در آینده آماده کند. مانند هر بخش و صنعتی، خرده فروشی نیز در حال تغییر است. این صنعت باید به نیروهای انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات عمده اجتماعی پاسخ دهد. توانایی خرده فروشان برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در حال حاضر عادات خرید در صنعت خرده فروشی در میان اختلال اقتصادی جهانی ناشی از همه گیری کرونا تغییر کرده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به ترند های اصلی خرده فروشی در آینده پرداخته ایم.

 

اومنی چنل یکی از ترند های اصلی خرده فروشی در آینده

 

اومنی چنل یکی از ترند های اصلی خرده فروشی در آینده

 

یکی از ترند های اصلی صنعت خرده فروشی که در آینده از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار است، بازاریابی اومنی چنل است. ما در دنیایی دو شاخه زندگی می کنیم؛ جایی که خرید فروش آنلاین و آفلاین در حال ادغام شدن هستند. کانال های جدیدی مانند دستیار صوتی ( الکسا و گوگل هوم) و سایر دستگاه های هوشمند در حال ظهور هستند. با بروز چنین تغییراتی ماشین ها به طور فزاینده ای مشتری خرده فروشان می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد

 

اهمیت بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

ماشین ها مشتریان خرده فروشی

 

ماشین ها مشتریان خرده فروشی

 

وسایلی مانند یخچال و فریزر می توانند زمان سفارش مجدد غذا را تشخیص دهند. خودروها به دنبال خدمات یا پرداخت هزینه به صورت خودکار هستند. اینترنت اشیا و حسگرها شرکت ها را قادر می سازند تا داده ها و معیارها را از تمام کانال ها مختلف جمع آوری کرده و دید کلی از مشتریان به دست آورند.

 

شرکت هایی مانند بربری (Burberry) پیشرفت های زیادی در جهت دنیای اومنی چنل داشته اند. زمانی که مشتری وارد فروشگاه می شود، سیستم کامپیوتری فروشگاه می تواند مواردی که مشتری به صورت آنلاین به آن ها نگاه کرده است را شناسایی کرده و حتی سابقه خرید قبلی را بررسی کند.

 

خدمات هوشمند از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

خدمات هوشمند از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

یکی از ترند های اصلی در آینده خرده فروشی، هوش مصنوعی و ایجاد خدمات هوشمندتر است. خرده فروشان اکنون می توانند از داده هایی که در اختیار دارند استفاده کنند. آن ها می توانند از این داده ها برای ایجاد خدمات هوشمندتر و مجهز به هوش مصنوعی بهره ببرند. مشتریان نیز انتظار سطوح پیشرفته شخصی سازی از خرده فروشان را دارند. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

 

 

اهمیت بینایی ماشین در خرده فروشی

 

هوش مصنوعی در زمینه اسکن، مواد غذایی با تلفن همراه، توصیه های ویدیویی و… بسیار موثر است. اما از سوی دیگر بینایی ماشین خرده فروشی را هوشمندتر می کند. آمازون گو و فروشگاه های خرده فروشی آمازون از بینایی ماشین برای ردیابی آن چه مشتریان به آن نگاه می کنند و در سبد خود قرار می دهند، استفاده می کنند. سپس هزینه خرید به طور خودکار دریافت می شود. مشتریان می توانند به جای ایستادن در صف برای چک کردن خرید، مستقیما از در خارج شوند.

حتما بخوانید  بازاریابی برای بومیان دیجیتال و نکات مهمی که باید بدانید

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ کاربرد برتر هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

 

 

اقتصاد تجربه ( Experience Economy) از ترند های اصلی آینده خرده فروشی

 

اقتصاد تجربه ( Experience Economy) از ترند های اصلی آینده خرده فروشی

 

خرده فروشان در حال حاضر باید یک ارزش افزوده به مشتریان خرده فروشی ارائه دهند. آن ها باید بتوانند به هر نحو شده مشتریان را وارد فروشگاه های فیزیکی یا وب سایت های خرید خود کنند. صنعت خرده فروشی در حال حاضر در یک اقتصاد تجربی قرار دارد. جایی که ایجاد تجربیات همه جانبه دیگر اختیاری نخواهد بود.

 

برای خرده فروشان که می خواهند در مسیر رشد قرار گیرند و پس از پاندمی متوقف نشوند، اهمیت به بحث اقتصاد تجربه به عنوان یکی از ترند های اصلی این صنعت بسیار مهم است.

 

 

نمونه موفق؛ برند گوچی

 

فروشگاه گوچی در ایتالیا نمونه ای عالی از جلب رضایت مشتریان است. این فروشگاه ترکیبی از کافه، موزه، گالری هنری و فروشگاه است. گوچی توانسته است یک ارزش افزوده ایجاد کند. فروشگاه های خرده فروشی می توانند با استفاده از واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) اطلاعات بیشتری در مورد محصولات موجود در فروشگاه ها به مشتری ارائه دهند.

 

 

اهمیت سهولت خرید در آینده خرده فروشی

 

اهمیت سهولت خرید در آینده خرده فروشی

 

سهولت خرید از جمله ترند های اصلی در آینده صنعت خرده فروشی محسوب می شود. شاید بهتر باشد به یک مدل راحت در خرید اشاره کنیم. مدلی که از آن تحت عنوان « ببینید، دوست داشته باشید و بخرید» یاد می شود. وقتی محصولی را در تلوزیون یا بازی های ویدیویی و یا حتی یوتیوب می بینیم، اگر بخواهیم آن محصول را داشته باشیم، باید بتوانیم آن را فورا خریداری کنیم.

 

ایجاد چنین تجربه جذابی در خرید بدون موانع و به سهولت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حال حاضر این موضوع در شرایط خاص امکان پذیر است. وقتی آهنگی را در رادیو می شنویم و وقتی در کافه هستیم، می توانیم با استفاده از برنامه Shazam در تلفن خود آهنگ را تشخیص دهیم. برنامه ما را مجبور به خرید آن آهنگ می کند. بنابراین توانایی خرید یک محصول فوری، یکی از مهم ترین ترند های اصلی در آینده صنعت خرده فروشی است.

 

مدل های اشتراک از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

مدل های اشتراک از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

آینده صنعت خرده فروشی به ترند های اصلی چون استفاده از مدل های اشتراک و قطع واسط بسیار وابسته است. بسیاری از سازمان ها اکنون مستقیما به مشتریان مراجعه می کنند. زیرا متوجه شدند که این کار باعث ایجاد روابط عمیق تر با مشتریان خواهد شد. در عین حال آن ها می توانند به داده های ارزشمندتری از مشتری دست پیدا کنند.

 

شرکت هایی مانند بلک ساکس با خدمات مبتنی بر اشتراک برای جوراب، پیشگام در این روش هستند. بارک باکس نیز که غذایی سفارشی برای سگ تهیه می کند از رویکرد اشتراکی و ارتباط مستقیم با مصرف کننده استفاده می کند. کسب و کار ها و برند های تجاری باید بتوانند از طریق کانال های مختلف با مشتریان ارتباطات هدفمند برقرار کنند.

حتما بخوانید  اهمیت حیاتی استراتژی بازاریابی اومنی چنل در دوران پساکرونا

 

تاثیر تحویل هوشمند در آینده خرده فروشی

 

تاثیر تحویل هوشمند در آینده خرده فروشی

 

بسیاری از خرده فروشان تحت تاثیر یکی از ترند های اصلی در آینده صنعت خرده فروشی قرار گرفته اند. آن ها به دنبال راهی برای خودکار سازی و هوشمند سازی زنجیره تامین و روش های تحویل خود هستند. شرکت هایی مانند اوکادو (Ocado) که شرکت فناوری توسعه دهنده نرم افزار و سیستم های اتوماسیون برای خرده فروشان است این کار را به خوبی انجام می دهد.

 

آن ها به خرده فروشان کمک می کنند تا با انبارهای بسیار خودکار با استفاده از ربات سبدهای خرید متفاوتی را برای مشتریان ایجاد کنند. آن ها همچنین در بخش تحویل کالا از کامیون های خودران و یا حتی کشتی برای تحویل کالا استفاده می کنند.

 

 

شفافیت زنجیره تامین از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

شفافیت زنجیره تامین از جمله ترند های اصلی در آینده خرده فروشی

 

شفافیت زنجیره تامین شرکت ها را قادر می سازد تا نه تنها تقاضا را در سطح دقیق تری درک کنند، بلکه بتوانند پیش بینی هایی در مورد آن چه مصرف کنندگان می خواهند انجام دهند، داشته باشند. در عین حال از دستگاه ها و حسگرهای اینترنت اشیا برای ردیابی موارد در زنجیره تامین استفاده می شود. به طور فزاینده ای سازمان ها در حال حاضر از فناوری بلاکچین برای شفاف سازی زنجیره های تامین استفاده می کنند.

 

بنابراین این موضوع به عنوان یکی از ترند های اصلی در آینده صنعت خرده فروشی محسوب می شود. شرکت هایی مانند De Beers Jewellers اکنون می توانند الماس خود را از منابعی که در آن ها استخراج، تولید و برش داده می شود، ردیابی کنند. بنابراین مشتریان دقیقا می دانند که جواهرات آن ها از کجا آمده است.

 

رشد فزاینده مصرف کنندگان آگاه در صنعت خرده فروشی

 

رشد فزاینده مصرف کنندگان آگاه در صنعت خرده فروشی

 

یکی از موضوعاتی که باید در ترند های اصلی آینده خرده فروشی بسیار به آن توجه کرد، مصرف کنندگان آگاه هستند. مصرف کنندگان هنگام خرید از خرده فروشان شفافیت می خواهند. آن ها به بحث توسعه پایدار و محیط زیست اهمیت می دهند و به طور فزاینده ای توجه به تاثیرات محیطی محصولاتی که می خرند، دارند. در آینده برچسب گذاری بخش مهمی از ارائه خدمات در خرده فروشی است.

 

محصولات باید شامل اطلاعات اصلی باشند. برچسب هایی مانند برچسب کربن یا مواد غذایی و یا اطلاعات از منابع بر روی محصولات باید قرار بگیرند. خرده فروشان باید قبل از شروع ذخیره سازی قفسه های خود، خود را برای پاسخ گویی به سوالات مشتریان در مورد محصولات آماده کنند.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

صنعت خرده فروشی دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده است. رشد روزافزون استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک، از جمله این تحولات است. یکی از نکات مهم که در ترند های اصلی آینده صنعت خرده فروشی مدام به چشم می خورد، بحث هوشمند سازی و استفاده از هوش مصنوعی است. خرده فروشان برای ثبات و پایداری پس از پاندمی کرونا باید بتوانند خود را با قرار گرفتن در مسیر این ترند ها حفظ کنند. آن ها باید به فکر ارائه مزیت های رقابتی بیشتر در بازاری باشند که مدام در حال رشد و توسعه است.

 

 

منبع: forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک