انواع مختلف ماساژ برای کاهش درد، استرس و رفع خستگی

انواع مختلف ماساژ برای کاهش درد، استرس و رفع خستگی


5 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع ماساژ برای کاهش درد

ماساژ برای کاهش درد یکی از روش های درمانی موثر و کاربردی است که تاثیر شگفت انگیز آن را می توان در کوتاه مدت شاهد بود. اکثر مردم بارها و بارها اثرات درمانی و تسکین دهنده ماساژ را روی بدن خود را امتحان کرده اند. تعداد تأثیرات اثبات شده ماساژ روی بدن بسیار زیاد است. انواع مختلف ماساژ برای کاهش درد، ماساژ برای رفع خستگی و کاهش استرس و همچنین فواید و مضرات ماساژ در مجله کوروش بخوانید.

 

حتما برای شما هم پیش آمده که با دست خود مناطقی از بدن را فشار دهید که در آن نقطه احساس درد کنید، در واقع این کار باعث تسکین درد می‌شود. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که بیش از تسکین درد جسمی، باعث آرامش و راحتی روح و روان می شوند. بنابراین یک ماساژ استاندارد و خوب نه تنها در رفع مشکلات جسمی از قبیل درد کمر یا درد پا موثر است، بلکه باعث به تعادل رساندن روح انسان نیز می‌شود. ماساژ برای رفع خستگی هم که یک روش محبوب در میان همگان است.

 

 

معرفی بهترین انواع ماساژ برای کاهش درد و استرس و خستگی

 

معرفی بهترین انواع ماساژ برای کاهش درد و استرس و خستگی

 

ماساژ یک روش عالی برای افزایش کیفیت زندگی با کاهش میزان استرس، درد و خستگی های ناشی از کار یا فعالیت های روزانه است. یک ماساژ دلپذیر می تواند استرس را کاهش دهد و درد ناشی از وضعیت بد بدن را تسکین بخشد. در ادامه با بهترین انواع ماساژ و روش انجام آن آشنا می شویم.

 

 

ماساژ سنگ داغ؛ برای گرم شدن و شل شدن ماهیچه‌ها

 

ماساژ سنگ داغ

 

ماساژ سنگ داغ نوعی ماساژ درمانی است که شامل استفاده از سنگهای صاف و گرم یا «سنگ های آتشفشانی» است. متخصص ماساژ، سنگ‌های داغ را روی نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهد. گرما و وزن محلی سنگ‌ها باعث گرم شدن و شل شدن ماهیچه ها می‌شوند، این روش درمانی به متخصص ماساژ اجازه می‌دهد فشار عمیق‌تری به آن مناطق وارد کند بدون اینکه موجب ناراحتی یا درد فرد شود.

 

سنگ‌های مورد استفاده در این روش گرم صاف و به طور معمول کوچک هستند. سنگ‌ها باید با استفاده از بخاری برقی توسط ماساژ دهنده گرم می‌شوند تا بتوان شاهد کنترل دما سنگ‌ها بود. گرمای سنگها به ماساژ درمان‌گر اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز روی بافت‌های عمیق کار کند. به همین علت ماساژ سنگ داغ، از انواع بهترین ماساژ برای کاهش درد شناخته می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش ساده برای کاهش استرس در دوران بارداری

 

 

ماساژ بافت‌های عمیق؛ برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی

 

ماساژ بافت عمیق

 

ماساژ بافت عمیق یکی دیگر از انواع روش‌های ماساژ است که عمدتا برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی، مانند کشیدگی‌ها و آسیب دیدگی‌های ورزشی استفاده می‌شود. این روش شامل اعمال فشار مداوم با استفاده از ضربات آهسته و عمیق برای هدف قرار دادن لایه‌های داخلی عضلات و بافت‌های همبند است. ماساژ بافت‌های عمیق کمک می‌کند تا بافت اسکار که به دنبال آسیب ایجاد می‌شود شکسته شده و تنش در عضله و بافت کاهش یابد. همچنین ممکن است با افزایش جریان خون و کاهش التهاب باعث بهبودی سریعتر بافت اسکار شود.

 

ماساژ بافت عمیق هم مزایای جسمی و هم روحی را به همراه دارد. برخلاف سایر تکنیک‌های ماساژ که تمرکز بر آرامش دارند، ماساژ بافت عمیق به درمان درد عضلات و بهبود سفتی آن ها کمک می‌کند. اما ایجاد یک آرامش روحی منحصر به فرد را باید مهم‌ترین تاثیر ماساژ درمانی بافت عمیق عنوان کرد. کسانی که تحت درمان این ماساژ بوده‌اند همچنین گزارش داده اند که ماساژ بافت عمیق به کاهش آسیب های ورزشی، فیبرومیالژیا، ورم کف، فشار خون بالا، سیاتیک، آرنج تنیس کمک می‌کند. کاهش خستگی و رفع دردکمر از مهم‌ترین مزایا ماساژ بافت‌های عمیق بدن است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه از حرکات مدیتیشن 

 

 

ماساژ نقاط ماشه‌ای بدن؛ برای درمان درد مزمن در بافت‌های عضلانی

 

ماساژ نقاط ماشه‌ای بدن برای دردهای عضلانی

 

ماساژهای ماشه‌ای برای افرادی که آسیب می‌بینند، درد مزمن یا یک مسئله یا بیماری خاص دارند، بهترین گزینه ممکن است. گاهی اوقات نواحی خاصی در بافت‌های عضلانی، که به عنوان نقاط محرک شناخته می‌شوند، می توانند باعث ایجاد درد در سایر قسمت های بدن شوند. با تمرکز بر تسکین نقاط ماشه‌ای، این نوع ماساژ می‌تواند درد را کاهش دهد.

 

این نوع از ماساژ مانند روش‌های مشابه به عنوان یک عمل غیر تهاجمی به شمار می‌آید و به همین علت فرد به سادگی آن را می پذیرد. استفاده از تکنیک‌ها و حرکت‌های گسترده و کاملا روان توسط ماساژ دهنده باعث افزایش تاثیرگذاری ماساژ می‌شود.

 

 

 ماساژ رفلکسولوژی؛ ماساژ بر روی پا، دست‌ها و گوش‌ها

 

 ماساژ رفلکسولوژی

 

رفلکسولوژی نوعی ماساژ است که شامل اعمال فشارهای مختلف بر روی پا، دست ها و گوش‌ها می‌شود. تئوری‌های مختلفی وجود دارد که می‌گوید این اعضا در بدن به اندام‌های خاصی متصل هستند، به همین علت افرای که این نوع از ماساژ را انجام می‌دهند، رفلکسولوژیست نام دارند. رفلکسولوژیست ها بر این باورند که اعمال فشار بر روی این قسمت ها مجموعه ای شگفت‌انگیز از فواید را برای بدن و سلامتی انسان به همراه دارد. در طب سنتی چینی، این نوع ماساژ به عنوان «انرژی حیاتی» شناخته می‌شده است.

 

در طب چینی، اعضای مختلف بدن با نقاط فشار متفاوت بر روی بدن مطابقت دارند. رفلکسولوژیست‌ها برای تعیین محل فشار آنها از نقشه‌های این نقاط در پا، دست و گوش استفاده می‌کنند. آنها معتقدند که لمس این نقاط، انرژی را در بدن فرد به جریان می‌اندازد تا زمانی که به ناحیه مورد نیاز برای بهبودی برسد.

 

 

بیشتر بخوانید:‌ انواع سردرد و درمان های خانگی و دارویی آن

 

 

ماساژ شیاتسو یا همان فشار انگشت

 

ماساژ شیاتسو

 

شیاتسو از روش‌های ماساژ درمانی است که برای اولین بار در ژاپن انجام شد. این ماساژ به زبان ژاپنی “فشار انگشت” نام دارد، که ناشی از اعمال حرکات و فشارها با استفاده از انگشت به صورت متوالی و موزون در نقاط خاص بدن است. اگرچه دانشمندان هنوز مشخص نکرده‌اند که شیاتسو چگونه یا چرا ممکن است سلامتی را بهبود بخشد، اما این نظریه وجود دارد که این درمان ممکن است باعث آرامش سیستم عصبی سمپاتیک شود و به نوبه خود باعث تحریک گردش خون، کاهش استرس و تسکین درد گردد.

 

هنگام انجام شیاتسو، درمانگران یا ماساژورها با استفاده از انگشتان، انگشتان شست و / یا کف دست خود را به ترتیب متوالی نقاط خاصی را تحت فشار عمیق قرار می‌دهند. از بالشتک‌های انگشتی برای اعمال فشار استفاده می‌شود و هر نقطه به طور معمول برای دو تا هشت ثانیه نگه داشته می‌شود. از شیاتسو می‌توان به عنوان بهترین روش ماساژ برای رفع کمردرد، ماساژ گردن و ماساژ برای سردرد نام برد. انجام این روش در صورت وجود اضطراب یا مشکلات جسمی مانند آرتروز بسیار موثر در درمان و رفع مشکل خواهد بود.

 

 

آشنایی با مهم ترین فواید و مضرات ماساژ

 

آشنایی با مهم ترین فواید و مضرات ماساژ

 

ماساژ برای کاهش درد و استرس و رفع خستگی، پیشهادی شگفت انگیز است که به طور معمول شامل هیچ محدوده سنی خاصی نیز نمی‌شود. اما نباید فراموش کرد که انجام نادرست یا اشتباه ماساژ، قطعا مضرراتی را نیز به همراه خواهد داشت.

 

ماساژ برای شما خوب است، اگر تکنیک‌های مهم آن را یاد بگیرید و برای شما بد است، اگر تکنیک های آن را به درستی اجرا نکنید. از مهم‌ترین فواید ماساژ و ماساژ درمانی می توان به این موارد خاص اشاره کرد.

 

*گردش خون با ماساژ درمانی بهبود می‌یابد.

 

*افزایش گلبول های سفید با ماساژ درمانی باعث بالا رفتن مقاومت بدن می‌شود.

 

*ماساژ باعث آرامش و تسکین دردهای روحی و روانی می‌شود.

 

*خوشحالی و شادی یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ است.

 

*ماساژ انرژی انسان را افزایش می‌دهد.

 

*بهبود تمرکز نتیجه انجام ماساژ درمانی است.

 

*سیستم قلبی و عروقی با ماساژ بهبود می‌یابد.

 

*ماساژ باعث شفافیت و زیبایی پوست می‌شود.

 

*هضم و پریستالیست با ماساژ بهبود خواهد یافت.

 

کالابرگ الکترونیک