۶ تکنیک ورزش کردن در ماه رمضان برای لاغری و تناسب اندام

۶ تکنیک ورزش کردن در ماه رمضان برای لاغری و تناسب اندام


30 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تکنیک های ورزش ماه رمضان

ورزش در ماه رمضان از چاقی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. یکی از دلایل اصلی تجمع چربی در بدن، عدم تحرک است و این مساله یعنی نداشتن تحرک در ماه مبارک رمضان به خاطر مقابله با تشنگی و خستگی، بیشتر می‌شود که نتیجه آن اضافه وزن چند کیلویی در پایان ماه رمضان است. بهترین راه برای مقابله با اضافه وزن، ورزش کردن است؛ اما ورزش در ماه مبارک رمضان نسبت دیگر ماه ها تفاوت‌هایی دارد. از آنجا که روزه داران بیشتر ساعات روز را چیزی نمی‌خورند و ماده غذایی در این ساعات به بدن آن ها نمی‌رسد، باید در کیفیت، تعداد و زمان ورزش خود تغییراتی را ایجاد کنند تا انرژی لازم را برای انجام حرکات ورزشی داشته باشند. در مجله کوروش توصیه‌ها و تکنیک‌های ورزش کردن طبق توصیه‌های پزشکی در ماه رمضان را به شما خواهیم گفت. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

چرا در ماه مبارک رمضان باید ورزش را ادامه دهیم؟

 

چرا در ماه مبارک رمضان باید ورزش را ادامه دهیم؟

 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که در ماه مبارک رمضان به خاطر کم خوری، می‌توانند وزن خود را کاهش دهند؛ اما متاسفانه به علت عدم رعایت اصول غذاخوردن در افطاری و سحری و همچنین عدم تحرک بیشتر، نه تنها وزن خود را کاهش نداده بلکه باعث تجمع بیشتر چربی در شکم و پهلو خواهند شد.

همانطور که گفتیم تحرک در ماه رمضان به شدت کاهش پیدا می‌کند که این مساله باعث تجمع چربی و بروز مشکلات در سلامتی بدن می‌شود، از این رو ورزش در این ماه برای جلوگیری از بروز این مسائل و اتفاقات و حفظ سلامتی بدن توصیه می‌شود.

 

در حالت کلی دلایلی که باید در ماه رمضان ورزش کرد شامل موارد زیر است:

 

  • باعث عدم تجمع چربی و تسهیل سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • از بروز بیماری گوارشی جلوگیری می‌کند.
  • سلامت قلب را تضمین می‌کند.
  • باعث رفع خستگی روزه دار و نشاط او می‌شود.

 

مهم‌ترین و اولین نکته ورزش کردن در ماه رمضان، داشتن یک برنامه غذایی مناسب است. این برنامه غذایی علاوه بر همسو بودن با تغذیه روزه دار، باید انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها و ورزش کردن را بین افطار تا سحر تامین کند.

حتما بخوانید  16 نکته مهم پریود بدون درد و مراقبت های دوران قاعدگی

 

بیشتر بخوانید: نکاتی مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

 

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان

 

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان

 

اولین نکته ای که باید دقت داشته باشید، هیچگاه ورزش کردن را به خاطر روزه بودن نباید کنار گذاشت. به عنوان یک تکنیک مهم ورزش در ماه رمضان دو زمان را می‌توان برای ورزش کردن در ماه رمضان در نظر گرفت:

 

  • می‌توانید بعد از افطار ورزش خود را شروع کنید. البته بین افطار تا ورزش فاصله حدود یک ساعته داشته باشید و بلافاصله و با شکم پر ورزش نکنید.

 

  • حدود یک ساعت قبل از افطار، ورزش‌های سبک را انجام دهید تا در افطار، انرژی بدن خود را تامین کنید. هرچند که این روش توسط بسیاری از متخصصان و پزشکان توصیه نمی‌شود.

 

ورزش کردن در زمان نامناسب، نه تنها باعث خستگی بیشتر روزه‌دار می‌شود، بلکه باعث کنار گذاشتن آن شده و همین مسئله اثر منفی بیشتری بر روی سلامتی بدن خواهد گذاشت. در صورتی که ورزشکار نیستید و هدف شما حفظ تناسب اندام است، از انجام ورزش‌های سنگین در این ماه خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه غذاهای رژیمی و سبک در ماه رمضان

 

بهترین ورزش در ماه مبارک رمضان

 

بهترین ورزش در ماه مبارک رمضان

 

حرکت های هوازی مانند دوچرخه سواری، کشش بدن و ورزش‌هایی مانند پیاده روی و شنا که انرژی کمتری نسبت به دیگر موارد نیاز دارند، بهترین ورزش ها در ماه مبارک هستند. اگر هدف شما فقط حفظ سلامتی و تداوم در ورزش است، انجام این دو ورزش به شدت توصیه می‌شود. درواقع ورزش‌هایی که بیش از حد موجب تعریق بدن و فشار شدید می‌شوند، برای ماه رمضان مناسب نیستند.

 

تکنیک‌ها و توصیه‌های ورزش کردن در ماه رمضان

 

تکنیک ها و نکات ورزش کردن در ماه رمضان

 

با توصیه‌ها و تکنیک های ورزش کردن در ماه رمضان همراه ما باشید.

 

۱- شدت ورزش را کاهش دهید

 

از آنجا که فرد روزه‌دار حداقل ۱۰ ساعت در طول چیزی نمی‌خورد، به تدریج انرژی او کاهش پیدا می‌کند و انجام حرکت‌های سنگین چه ورزشی و غیرورزشی باعث خستگی بیشتر و همچنین تشنگی او می‌شود. اگر فرد روزه‌دار قصد انجام حرکات ورزشی را داشته باشد، باید شدت هر حرکتی را حداقل به نصف کاهش دهد.

انجام حرکت‌های سنگین با شدت بالا در روزهای اول ماه رمضان که هنوز انرژی کافی در بدن‌تان است، اثری درخستگی شما نخواهد داشت؛ اما ادامه این مساله به مرور زمان و در طول ۳۰ روز باعث کاهش افت شدید انرژی و قند خون و در نتیجه قطع ورزش کردن می‌شود.

با کاهش شدت ورزش نه تنها می‌توانید انرژی بدن خود را تا آخر ماه حفظ کنید، بلکه همیشه فعال و بانشاط خواهید ماند.

 

۲- تغذیه صحیح را فراموش نکنید

 

درماه رمضان آب بدن به شدت کاهش پیدا می‌کند و خود ورزش کردن هم باعث تشدید آن می‌شود، از این رو باید ورزشکار از افطار تا سحر در برنامه غذایی خود نیز مایعات، سبزیجات و میوه را قرار دهد تا آب از دست رفته درطول روز و انجام حرکات ورزشی را جبران کنند. همچنین در ماه رمضان باید از خوردن غذاهایی پرچرب و قندی که برای سلامتی خاصیتی جز ضرر ندارند، به شدت خودداری کند.

حتما بخوانید  5 ویژگی دستمال توالت استاندارد و باکیفیت و روش تشخیص آن ها

 

 

۳- هر ورزشی را انجام ندهید

 

در ماه رمضان هر ورزشی را انجام ندهید

 

در ماه رمضان علاوه بر کاهش شدت ورزش، باید بعضی از حرکات را کنار بگذارید و موارد جایگزین را به کار ببرید. بهترین ورزش در ماه رمضان پیاده روی، شنا کردن و ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری است.

انجام این ورزش‌ها علاوه بر حفظ شادابی و سلامتی شما، باعث گردش خون و در نتیجه سلامتی قلب و عروق می‌شود. در حالت کلی، ورزش‌هایی را انجام دهید که باعث نشاط و تنظیم سلامتی بدن شما شوند تا آسیب و فشار کمتری به عضلات و بدن شما وارد نماید.

 

۴- زمان ورزش کردن را کاهش دهید

 

اگر در طول روزهای غیر از ماه رمضان روزی ۲ ساعت ورزش می‌کردید، آن را به نصف یا نیم ساعت کاهش دهید. همانطور که در بالا گفتیم، انرژی فرد روزه‌دار در ماه رمضان به شدت کاهش پیدا می‌کند و انجام حرکات‌های سنگین ورزشی هم باعث تشدید آن می‌شود؛ از این رو برای اینکه بتوانید در ورزش کردن تداوم داشته باشید، بهترین راه کاهش زمان ورزش کردن است.

از طرفی دیگر، بین افطار تا سحر فاصله زمانی کمی وجود دارد و شما بیشتر باید به فکر تغذیه و استراحت کافی برای دریافت کالری و داشتن انرژی در طول روز بعد باشید؛ پس با کاهش زمان ورزش در آن تعادل ایجاد کنید.

 

به این دو نکته قبل از ورزش کردن در ماه رمضان دقت داشته باشید:

 

  • اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، قبل از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید. اگر هم قادر به گرفتن روزه به خاطر بیماری خاصی نیستید، از حرکات ورزشی سبک استفاده کنید تا بیماری یا مشکل بدتر نشود.

 

  • به هیچ وجه از نوشابه و مواد انرژی‌زا غیر‌مجاز برای دریافت انرژی و جبران کاهش آن استفاده نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان

 

 

سوالات متداول

کدام ورزش را نمی‌توان در ماه رمضان انجام داد و چرا؟

در ماه رمضان علاوه بر کاهش شدت ورزش، باید بعضی از حرکات را کنار بگذارید و موارد جایگزین را به کار ببرید. در واقع ورزش‌هایی که بیش از حد موجب تعریق بدن و فشار شدید می‌شوند، برای ماه رمضان مناسب نیستند.

چرا ورزش در ماه رمضان باید در مدت زمان محدودتری انجام شود؟

به دلیل کاهش میزان انرژی فرد روزه‌دار در ماه رمضان، نباید ورزش‌های سنگین با مدت زمان زیاد انجام داد. از همین رو متخصصین توصیه می‌کنند که همه‌ی ورزشکاران روزه‌دار حتماً زمان ورزش کردن خود را کاهش دهند.

 

 

کالابرگ الکترونیک