۱۰ مورد از خواص دارویی عسل + مشهورترین انواع عسل

۱۰ مورد از خواص دارویی عسل + مشهورترین انواع عسل


31 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی زنبور عسل؛ 10 مورد از خواص مهم دارویی عسل و مشهورترین انواع عسل

می‌گویند نسل زنبور عسل که منقرض شود نسل بشر هم منقرض خواهد شد. بیشترین فایده زنبور عسل تولید عسل یا انگبین است؛ یک ترکیب بسیار غلیظ قندی و اسیدی محلول در آب که به خاطر شیرینی حالت اسیدی آن چندان احساس نمی‌شود. این ترکیب قندی غلیظ تقریبا شامل ۶۰۰ عنصر مختلف است که زنبور عسل آن‌ها را جمع کرده، شکل‌شان را تغییر داده و در کندو نگهداری می‌کند. ۲۰ ماه مه هر سال روز جهانی زنبور عسل است. با مجله کوروش باشید تا در یک مقاله ترجمه‌ شده از سایت Real food for life  ده مورد از خواص مهم دارویی و درمانی عسل طبیعی را به شما بگوییم و انواع مختلف این خوارکی مفید را به شما معرفی کنیم.

۱- پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی

از جمله خواص مهم دارویی و درمانی عسل طبیعی این است که سرشار از فلانوئید و آنتی‌اکسیدان است، موادی که ریسک ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. این فلانوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌ها مختلف را کمتر می‌کنند.

۲- کاهش خطر ابتلا به زخم معده و سایر بیماری‌های معده

تحقیقات اخیر پزشکی حاکی از آن است که عسل خالص و طبیعی بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به معده و دستگاه گوارش مثل زخم معده، نفخ معده و سایر امراض مربوط به معده را درمان می‌کند. از سوی دیگر این ماده اسیدی شیرین به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد برای افرادی که مبتلا به «رفلاکس معده» یا همان ترش کردن در اصطلاح عامیانه هستند، بسیار مفید است. رفلاکس به خاطر ضعیف شدن بافت «اسفنگتر» مری رخ می‌دهد و عسل قادر است این بافت را قوی کند.

۳- آنتی‌باکتریال و ضد قارچ

 

روز جهانی عسل؛ 10 مورد از خواص درمانی عسل طبیعی و طبقه‌بندی انواع عسل

 

خواص مهم دارویی و درمانی عسل طبیعی یکی و دو تا نیستند. عسل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد قارچ دارند. این خواص به خاطر وجود آنزیمی است که زنبورها هنگام درست کردن این ماده شیرین به آن اضافه می‌کنند و این دقیقا همان آنزیمی است که در ترکیب آب اکسیژنه وجود دارد.

۴- مقوی و انرژی‌زا

می‌دانستید در زمان یونان باستان ورزشکارانی که می‌خواستند در بازی‌های المپیک شرکت کنند برای افزایش توان فیزیکی و نمایش بهتر، عسل و انجیر خشک می‌خوردند؟ در حال حاضر نتایج مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد که خوردن مواد غذایی مثل عسل و انجیر خشک سطح «گلیکوژن» را در بدن بالا نگه می‌دارد و مدت زمان ریکاوری را نسبت به سایر خوراکی‌های شیرین بهبود می‌بخشد و این یکی دیگر از خواص درمانی عسل است.

۵- ضد سرفه و التهابات گلو

اگر دچار آنفولانزا شدید یا سرما خورده‌اید و سرفه‌های خشک امان‌تان را بریده، عسل بخورید. طبق تحقیقی که روی ۱۰۵ کودک انجام شده، تاثیر یک دوز عسل طبیعی معادل تاثیر یک دوز شربت «دکسترومتورفان» به عنوان شربت ضد‌سرفه برای کاهش سرفه و درمان سرماخوردگی، تشخیص داده شده است. علاوه بر این کودکان تحت درمان بعد از خوردن این خوراکی درمانگر شیرین خواب راحت‌تری داشته‌اند، این در حالی است که دکسترومتورفان تاثیرات خواب‌آور دارد.

۶- درمان ناتوانی جنسی و لاغر کننده

طبق تحقیقاتی که کارشناسان طب سنتی هندی موسوم به آیورودا» حدود ۴۰۰۰ هزار سال پیش در مورد تاثیر عسل بر بدن انسان نخستین انجام دادند مشخص شد نوع طبیعی آن تاثیر شگرفی بر تقویت بینایی، کاهش وزن و لاغری، درمان ناتوانی جنسی و انزال زودرس، بی‌اختیاری و تکرر ادرار، برونشیت و آسم، اسهال و حالت تهوع و استفراغ دارد. بد نیست بدانید فلسفه طب سنتی آیورودا «دانستن علم زندگی و عمر طولانی با به کارگیری روش‌های طبیعی و مواد طبیعی» است. به همین خاطر خواص درمانی عسل طبیعی برای در این طب سنتی بسیار مورد توجه است.

۷- تنظیم کننده قند‌خون

نوع طبیعی عسل یک درمان موثر برای تنظیم کردن قند‌خون است. حتی اگر این ماده شیرین یک خوراکی بسیار شیرین هم باشد اما یکی از بهترین مواد غذایی طبیعی برای تنظیم قندخون است. قند این ماده خوراکی شیرین متشکل از فروکتوز و گلوکز است که به بدن برای تنظیم سطح قند‌خون کمک می‌کند.

۸- درمان جای زخم و سوختگی

خواص مهم دارویی و درمانی عسل طبیعی به عنوان کاردستی شیرین و خوشمزه زنبورها فقط روی اندام‌های داخلی بدن موثر نیست. عسل طبیعی یکی از بهترین مرهم‌ها برای درمان جای زخم و سوختگی (حتی زخم‌های عمیق) است و این تاثیر درمانی به خاطر خواص آنتی‌باکتریال و ضد میکروبی آن است که سبب می‌شود زخم عفونت نکند و سریع‌تر خشک شود. از سوی دیگر این خوراکی شیرین و مفید سرعت تکثیر سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد و به این ترتیب به سلول‌های جدید، انرژی مورد نیاز را برای جابجایی در عرض زخم می دهد.

۹- پروبیوتیک است

یکی دیگر از خواص مهم دارویی و درمانی عسل طبیعی این است که سرشار از باکتری‌های مفید و درمانگر است. این باکتری‌های مفید شامل ۶ باکتری لاکتوباسیلی و ۴ باکتری بیفیدوباکتری هستند. وجود همین باکتری‌های مفید و درمانگر موجود در نوع طبیعی این خوراکی خود بیانگر همه چیز در مورد اثرات شگفت‌انگیز درمانی آن است.

۱۰- تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سرشار از فلانوئید و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و همین امر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در زمان ابتلا به بیماری‌های مثل سرماخوردگی و آنفولانزا و به خصوص در این روزهای شیوع بیماری کرونا عسل بخورید. درمان آنفولانزا و ضعف بدن و سرفه‌های ناشی از آن با عسل طبیعی از دیرباز مورد توجه پزشکان بوده است. 

 

این مطالب را هم مطالعه کنید:

مشهورترین انواع مختلف عسل کدامند؟

 

مشهورترین انواع مختلف عسل کدامند؟

 

عسل طبیعی یکی از مفیدترین و شفابخش‌ترین خوراکی‌های موجود در دنیاست. اما در این میان خاصیت شفابخشی برخی از انواع آن بیشتر از بقیه شگفت‌انگیز است.

* مانوکا: مانوکا که از درخت چای به دست می‌آید بهترین و مفیدترین عسل موجود در دنیا برای درمان امراض مختلف و تقویت سیستم ایمنی بدن است. نیوزلند سرزمین مادری عسل مانوکا است.

*گندم سیاه:یک جایگزین بسیار عالی برای شربت ضد‌سرفه و یک ماده موثر و مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن.

* گل‌های وحشی: از انواع کمیاب و گرانقیمت است.

* یونجه: عمدتا در کشور کانادا و از شکوفه یونجه تهیه می‌شود.

*اقاقیا: یک عسل مقوی و خوشبو که پایین‌ترین میزان قند را دارد و نوع طبیعی آن سبک، شفاف است و بوی گل می‌دهد.

* بلوبری

*شکوفه پرتقال

* شبدر: به عقیده عسل خورهای حرفه‌ای عسل شبدر لذیذترین طعم را در میان تمام انواع عسل دارد. این عسل هم بیشتر در کشور کانادا و از خالص‌ترین نوع گل‌های شبدر وحشی تهیه و تولید می‌شود.

 

چگونه از انواع عسل نگهداری کنیم؟

 

چگونه از انواع عسل نگهداری کنیم؟ طبقه‌بندی انواع مختلف عسل

 

می‌دانستید عسل نه فاسد می‌شود و نه خواص خود را در طول زمان از دست می‌دهد؟ حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید عسلی که به اسم عسل طبیعی خریداری کرده‌اید بعد از مدتی کدر و مات شده باشد اما این اصلا نشانه بدی نیست. یعنی در واقع عسلی که کدر شده نه فاسد شده و نه خواص خود را از دست داده است. عسل زمانی که کدر می‌شود در واقع «رُس کرده» یا کریستالیزه شده است. این عسل رُس کرده شبیه روغن حیوانی مایع و کمی سفت است.

حالا سوال اینجاست که چگونه از عسل چه به صورت مایع و چه ژل رویال نگهداری کنیم؟ عسل را در یخچال نگهداری نکنید. کافی است عسل را در دمای طبیعی محیط (نه سرد و نه گرم) نگهدارید. اگر عسل را در یخچال نگهداری کنید خیلی سریع‌تر رُس می‌کند. عسل خاصیت ضد میکروب دارد. اگر عسل را در ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید (ظروف فلزی باعث فعل و انفعالات شیمیایی در عسل می‌شوند)، برای هر بار برداشتن عسل از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و درب ظرف را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید عسل تخمیر نمی‌شود و فاسد نمی‌شود.

 

عسل تقلبی چه فرقی با عسل طبیعی دارد؟

 

عسل تقلبی چه فرقی با عسل طبیعی دارد؟ طبقه‌بندی انواع عسل

 

واقعیت این است که عسل طبیعی و خالص را فقط می‌توان در آزمایشگاه‌های مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد و حتی رفتن بالای سر کندو هم کمکی به تشخیص عسل طبیعی از تقلبی نمی‌کند. یکی از روش‌هایی که تا حدودی می‌تواند به شناخت برای خرید عسل طبیعی کمک کند، این است که آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطره‌های عسل حل نشدند و ته لیوان ته‌نشین شدند، عسل طبیعی است، اما اگر عسل در آب حل و ذرات آن به‌صورت رشته‌هایی در آب ناپدید شدند، احتمال اینکه آن عسل تقلبی باشد بیشتر است. بد نیست بدانید که عسل طبیعی بو و طعم گل‌ها را در خود دارد و به محض گذاشتن در دهان آب می‌شود، اما عسلی که طبیعی نباشد مثل «آبنبات» در دهان جمع می‌شود و طعم شکر آن غالب است.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص عسل طبیعی این است که آن را از داخل ظرفی به درون ظرف دیگری بریزید، اگر داخل ظرف پر از حباب شد نشانه طبیعی بودن عسل است. شکرک زدن، یکی دیگر از روش‌های تشخیص عسل طبیعی است. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی دیده می‌شود چرا که فقط «دیاستاز» قادر است ذرات عسل را متبلور کند و باعث شکرک‌زدن آن شود درحالی‌که عسل تقلبی به‌علت نداشتن «دیاستاز» صاف و روشن باقی می‌ماند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد حتما طبیعی و سالم است و به اصطلاح فاسد نشده است. پس حتی می‌تواند گفت عسل در صورت شکرک نزدن و ته‌نشین نشدن می‌تواند تقلبی باشد.

کالابرگ الکترونیک