۱۱ مورد از خطرناکترین عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

۱۱ مورد از خطرناکترین عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

کراتینه کردن موها یا همان صاف کردن و لخت کردن مو به روش برزیلی یکی از ترفندهای زیبایی پرطرفدار در سال‌های اخیر است. برخی بر این باورند که کراتینه کردن موها برای سلامت کلی بدن فرد و حتی اطرافیانش ضرر دارد و برخی دیگر معتقدند ضرر موادی که برای کراتینه کردن موها استفاده می‌شود آنقدرها زیاد نیست که از خیر موهای صاف و براق و زیبا که حداقل شش ماه دوام دارد بگذرند. اما واقعا کراتینه کردن موها یک کلک بازاری مضر است یا ضرر چندانی برای سلامت بدن ندارد؟ اگر قصد کراتینه کردن موهای‌تان را دارید ۱۱ مورد از عوارض کراتینه یا همان صاف و لخت کردن مو برای بدن شما دارد را از سرویس  سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- ریزش و شکنندگی موها

 

ریزش و شکنندگی مو از عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

 

شاید آنقدر حجم موهای شما زیاد باشد که ریزش مو تاثیر چندانی روی زیبایی ظاهری شما نداشته باشد اما لازم است که به جنبه‌هایی فراتر از زیبایی به این موضوع نگاه کنید. یکی از عوارض شایع صاف کردن، لخت کردن و یا همان کراتینه کردن مو ریزش شدید مو است. استفاده از مواد شیمیایی برای کراتینه کردن موها و نیاز گرمای زیاد در اثر اتوکشی مو فولیکول‌های موها را ضعیف کرده و سبب ریزش آن‌ها می‌شود. از سوی دیگر رشته‌های مو هم خشک شده و با از دست دادن قدرت طبیعی خود شروع به خرد شدن و شکستن می‌کنند.

 

 

۲- تهوع، سرگیجه، عوارض پوستی و سرطان

 

تهوع، سرگیجه، عوارض پوستی و سرطان از عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

 

مواد شیمیایی که برای کراتینه کردن موها استفاده می‌شوند در برخی موارد سبب بروز علائمی مثل تهوع و سرگیجه در فرد می‌شوند. از سوی دیگر احساس سوزش در چشم‌ها، جاری شدن اشک، خارش و سوزش حنجره هم در برخی موارد گزارش شده است. این در حالی است که در جریان کراتینه کردن مو قرمز شدن، تاول زدن،  و خارش پوست سر و صورت و گردن (در صورت برخورد تصادفی مواد با پوست این اندام‌ها) هم امری بدیهی است. از سوی دیگر فرمالدهید موجود در این مواد شیمیایی هم ماده‌ای بسیار خطرناک است.

 

در حقیقت فرمالدهید باعث صاف شدن موها نمی‌شود اما یک لایه از کراتین روی موها را می‌پوشاند و سپس فرمالدهید پیوندهای عرضی با آمینواسیدهای کراتین برقرار می‌کند و در نتیجه کراتین را روی مو تثبیت می‌کند. اصلا دلیل وز شدن موها کمبود پروتئین کراتین است اما به نظر می‌رسد علت اصلی عوارض کراتینه کردن موها برای بدن وجود همین گاز فرمالدهید موجود در مواد شیمیایی است که مدعی هستند کراتین لازم برای موها را تامین می‌کنند. بعد از کراتینه کردن موها با هر بار سشوار کشیدن و اتو کردن مو این فرمالدهید آزاد شده و در هوا پراکنده می‌شود. اگر چه بسیاری شرکت‌ها ادعا می‌کنند که محصولات کراتینه موی آن‌ها فاقد فرمالدهید است اما واقعیت این است که در اثر حرارت سشوار و اتو روی موهای کراتینه شده فرمالدهید تولید می‌شود. در هر صورت فرمالدهید یا فرمالدئید ماده‌ای سمی، خطرناک و سرطان‌زا برای بدن است که تنفس بخار آن هم سبب بروز سرطان می‌شود.

حتما بخوانید  جوانسازی پوست دست با پارافین و فواید و عوارض آن

 

 

۳- آسیب دیدن موها

 

در جریان صاف کردن، لخت کردن یا کراتینه کردن مو ، آمینو اسیدها و اتصالات دی سولفیدی در رشته‌های موهای شما شکسته و به طور موقت ساختار جدید و دلپذیری به آن‌ها می‌دهند. اما در حقیقت در جریان کراتینه کردن یا همان ریباندینگ و صافی مو این بافت طبیعی مو است که از بین می‌رود.

 

 

۴- خشکی بیش از حد موها

 

شاید در روزهای نخست کراتینه کردن موها ظاهر زیبای و صاف و درخشان مود حسابی دل‌تان را ببرد. اما بعد از چند بار شستن موها و حداکثر یک هفته بعد از کراتینه کردن نتایج چندان امیدوار کننده نیست. خشکی شدید موها از ریشه تا نوک حسابی برای موهای شما آسیب زننده است. یک دلیل خشکی مو و پوست سر نفوذ مواد شیمیایی به آن‌هاست و باعث پوسته پوسته شدن کف سر هم می‌شود. در حقیقت رسوبات مواد شیمیایی موجود در کراتین آن‌ها را خشک و شکننده می‌کند. یک راه‌حل برای رفع خشکی موها چند روز بعد از کراتینه کردن استفاده از روغن‌های طبیعی مثل روغن آرگان برای درمان آن‌ها است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص روغن آرگان اصل؛۹ خاصیت عجیب برای جوانی پوست و مو 

 

 

۵- موخوره حتمی است

 

موخوره از عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

 

همانطور که گفتیم کراتینه کردن موها سبب خشکی و شکنندگی شدید موهای شما می‌شود و نتیجه حتمی خشکی چیزی نیست جز موخوره. قاعدتا زمانی که شما اقدام به کراتینه کردن و صافی موهای‌تان می‌کنید قصد کوتاه کردن آن‌ها را ندارید اما زمانی که رطوبت مو از دست می‌رود موخوره امری قابل انتظار و تنها راه درمان آن کوتاه کردن موهاست.

 

 

۶- شوره سر

 

احتمالا فکرش را هم نمی‌کردید که یکی از عوارض کراتینه کردن موها «شوره سر» باشد. اما زمانی که موها را کراتینه می‌کنید باید انتظار شوره سر را هم داشته باشید که همین مسئله به خودی خود سبب التهاب پوست سر هم می‌شود. علت شوره سر باقی ماندن بقایای مواد شیمیایی در لابلای موها است که باعث بروز مواردی مثل ‌پوسته شدن سر، التهاب و ایجاد شوره در موها اشاره کرد.

 

 

حتما بخوانید  معرفی بهترین شامپو و نرم کننده ها برای نوع و جنس موی شما

بیشتر بخوانید: ۷ روش درمان طبیعی برای درمان فوری و قطعی شوره سر

 

 

۷- چرب شدن موها

 

چرب شدن موها از عوارض کراتینه صاف لخت کردن مو

 

یکی از عوارض کراتینه کردن موها چرب شدن مو به خاطر استفاده بیش از حد از سرم‌ها و مواد نرم کننده برای حفظ صافی موهاست. این در حالی است که چربی بیش از حد موها باعث مشکلات پوست و مو و مواردی مثل شوره سر می‌شود.

 

 

۸- تنک و کم پشت به نظر رسیدن موها

 

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض صاف یا لخت کردن یا همان کراتینه کردن مو ، کم شدن حجم و چگالی موها و در نتیجه تنک و کم پشت به نظر رسیدن آن‌هاست. این کم پشت به نظر رسیدن به خاطر یکی از عوارض اتو کشیدن موها با دمای بالا در جریان پروسه کراتینه کردن مو است. این گرما حتی می‌تواند منجر به ریزش موها، موخوره و تغییر رنگ آن‌ها هم بشود.

 

 

۹- بد رنگ شدن موها

 

با کراتینه صاف یا لخت کردن موها رنگ مو بدرنگ می شود

 

تغییر رنگ موها از جمله عوارض جدی صاف کردن، لخت کردن یا کراتینه کردن مو است که ممکن است در روزهای نخست چندان به چشم نیاید. استفاده از انواع سرم‌های در جریان پروسه کراتینه کردن سبب بد رنگ شدن موها می‌شود. از سوی دیگر استفاده از شامپوهای نرم کننده که بعد از کراتینه کردن موها آرایشگر به شما توصیه می‌کند هم یکی دیگر از عوامل بد رنگ شدن موها است.

 

 

۱۰- خطرات جدی برای سلامت بدن

 

یک بخش مهم در استفاده از لوازم و محصولات زیبایی در نظر گرفتن جنبه بهداشتی آن‌هاست. مواد شیمیایی موجود در کراتینی که برای صافی مو به کار برده می‌شود می‌تواند سبب بروز مشکلات ریوی، تنفسی و پوستی شود. اگر مشکلاتی مثل میگرن یا آسم و برونشیت دارید قبل از انجام عمل کراتینه با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که پوست حساس دارند باید با دقت و وسواس دیگری به این موضوع فکر کنند.

 

 

۱۱- استرس و اضطراب

 

شاید عجیب به نظر برسد اما کراتینه کردن مو یا انجام هر کار زیبایی دیگر شرایط استرس را هم ممکن است فراهم کند. از نگرانی برای خرید شامپو و سرم و تقویت کننده مخصوص مو گرفته که قیمت کمی هم ندارند تا مراقبت منظم از موها برای حفظ عملی که روی آن‌ها انجام شده است. این در حالی است که برای داشتن موهای بی‌نقص و کامل  باید تعادل میان انجام اعمال زیبایی، درمان‌های طبیعی و مراقبت از مو رعایت شود . یادتان باشد برای داشتن موهای صاف و براق و سالم همیشه گزینه‌های طبیعی مثل استفاده از روغن آرگان، رزماری و روغن نارگیل و … سالم‌تر و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسند.

 

 

بیشتر بخوانید:  خواص روغن آرگان برای درمان موهای آسیب‌دیده

 

 

منبع:سایت style craze 

کالابرگ الکترونیک