بهترین انواع چای برای سلامتی و درمان انواع بیماری‌ها

بهترین انواع چای برای سلامتی و درمان انواع بیماری‌ها


26 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین انواع چای برای سلامتی

 

کمتر پیش می‌آید که کسی از نوشیدن یک فنجان چای داغ به خصوص چای دو رنگ مجلسی در هر ساعتی از روز و هر فصلی از سال لذت نبرد. اما تا به حالی به خواص انواع دیگر چای برای سلامت فکر کرده‌اید؟ می دانستید با انواع چای می‌توانید انواع بیماری به خصوص بیماری‌های فصلی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی یا مسئله‌ای مثل جوش صورت را درمان کنید؟ در مورد بهترین انواع چای برای سلامتی و درمان انواع بیماری‌های فصلی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی از سرویس  سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

چای سبز و فواید چای سبز چیست

 

چای سبز برای سلامتی و درمان انواع بیماری‌ها مثل آنفولانزا و سرماخوردگی

 

فواید چای سبز چیست ، چای سبز فقط به درد لاغری و کاهش وزن می‌خورد یا برای درمان خانگی و سریع بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا هم مناسب است. چای سبز سال‌هاست به خاطر فواید فراوانی که برای سلامتی دارد مورد توجه علاقمندان به چای در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. اما فواید چای سبز چیست که از جنبه‌های مختلف برای سلامت بدن مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است؟ در ابتدا بد نیست بدانید چای سبز باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شود و حافظه را تقویت می‌کند البته در صورتی که چای سبز را به صورت روزانه میل کنید. طبق تحقیقات پزشکان سوییسی در دانشگاه بازل افراد سالمی که روزانه ۲۷.۵ گرم چای سبز مصرف می‌کنند در نواحی مغز فعالیت بیشتری دارند.

علاوه بر این در کسانی که چای سبز می‌نوشند لوب‌های جلویی و جدا کننده مغز ارتباط بهتری با یکدیگر دارند. این دو منطقه در فرایند یادگیری و عملکرد حافظه و تصمیم‌گیری دخیل هستند. خواص چای سبز برای سلامتی به خاطر پلی ‌فنول‌های موجود در چای سبز است که از عناصر ریز مغذی با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. این عناصر به عنوان آنتی اکسیدان‌ها می توانند در برابر عملکرد رادیکال های آزاد از اندام‌های مختلف بدن مثل ریه و کلیه و قلب و مغز محافظت کنند که همزمان با بالا رفتن سن دچار آسیب سلولی می‌شوند.

نتایج  یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در ژورنال انجمن شیمی آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد که یک نوع پلی ‌فنول‌ موجود در چای سبز موسوم به «اپیگالوکاتچین گالات»، ممکن است با تعامل با «بلوک های ساختمانی» که پلاک‌های بتا آمیلوئید را تشکیل می‌دهند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

علاوه بر این همین پلی فنول چای سبز باعث کند شدن رشد سلولهای تومور در انواع خاصی از سرطان مانند سرطان لوزالمعده می‌شود و همین ویژگی از جمله خواص مقابله با سرطان است.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل دسر بیسکویتی زعفرانی مجلسی به روش یخچالی

تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقات بیوشیمی پزشکی لس آنجلس در کالیفرنیا انجام شده، نشان می‌دهد که گالات اپیگالوکاتچین می‌تواند متابولیسم سلول‌های سرطانی لوزالمعده را تخریب و از این طریق رشد آن‌ها را مختل کند.

 

 

حتما بخوانید: فواید و مضرات چای سبز و نحوه صحیح نگهداری از آن 

 

 

چای یاس یا یاسمن؛ اکسیر جوانی و شاد بودن

 

خواص چای یاس یا یاسمن؛ اکسیر جوانی و شاد بودن

 

در واقع آنچه که به عنوان چای یاس مشهور است نوعی نوشیدنی بر پایه چای سبز است که به آن گل‌های یاس برای بهتر شدن عطر و رایحه‌اش اضافه شده است. اما فواید چای یاس تنها به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی گیاه چای سبز نیست، زیرا شکوفه های گل یاس هم خواص دارویی خاص خود را به آن می بخشند. ساکنان بخشی از مناطق ژاپن بر این باورند که برای داشتن یک زندگی شاد و سالم و به تعویق انداختن پیری باید هر روی چای یاس بنوشند. دلیل این مسئله احتمالا این است که مثل چای سبز، گل های گل یاس هم حاوی آنتی اکسیدان هستند که ممکن است سلول‌ها را از آسیب های مربوط به افزایش سن و پیری محافظت کند.

گل یاس استرس را کاهش می‌دهد. بوی گل یاس آرام‌بخش است و به کاهش اضطراب و بالا بردن روحیه کمک می‌کند. به همین دلیل است که برخی از محققان در جستجوی روش‌های درمانی بهتر با ترکیبات به دست آمده از این گیاه هستند. علاوه بر این اسید یاسمونئیک موجود در گیاه یاس باعث مرگ سلول‌های سرطانی گردنه رحم در زنان می‌شود.

 

 

حتما بخوانید: علائم سرطان تخمدان ؛ ۹ نکته مهم برای پیشگیری و درمان سرطان تخمدان

 

 

چای قرمز یا چای رویبوس؛ کاهش فشار خون و بهبود اختلالات خواب

 

فواید چای قرمز یا چای رویبوس؛ کاهش فشار خون و بهبود اختلالات خواب

 

چای قرمز آفریقایی یا رویبوس سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای قرمز اگر چه به اندازه چای سبز نیست اما برای سلامت بدن بسیار کارساز است و اثرات مشابهی دارد. نتایج یک تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چای قرمز آفریقایی از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. علاوه بر این چای قرمز یا رویبوس در کاهش فشار خون و آرامش عضلات هم موثر است. جالب است بدانید که چای قرمز برخلاف چای سبز و سیاه کافئین ندارد و در نتیجه از عوارض کافئین مثل محرک بودن در آن خبری نیست و در زمان عصر و شب هم با خیال راحت می‌توانید آن را بنوشید.

 

 

حتما بخوانید: طرز تهیه ۸ دمنوش و چای مفید برای درمان کبد چرب + فیلم طرز تهیه دمنوش

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه شیک پروتئین برای عضله سازی، لاغری، چاقی، صبحانه و ...

 

 

چای ترش؛ لاغری پهلو و شکم و کاهش سلول‌های سرطانی

 

فواید چای ترش؛ لاغری پهلو و شکم و کاهش سلول‌های سرطانی

 

چای ترش برای چی خوبه؟ این سوال بسیاری افراد در مواجهه با افرادی است که ترجیح می‌دهند به جای انواع دیگر چای، چای ترش بنوشند. نوشیدن چای ترش به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش برای جوانسازی پوست و جوش صورت و استروژن در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر نوشیدن چای ترش، برخی از برگ‌های آن در ترکیب سالاد هم استفاده می‌کنند. چای ترش خواص ضد تومور و آنتی‌اکسیدانی هم دارد. از جمله خواص دیگر چای ترش برای تقویت و افزایش رشد مو، لاغری شکم و پهلو و کاهش وزن، کاهش فشار خون و کلسترول بد خون، سلامت قلب، درمان کبد چرب، درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا، کم خونی، سرطان و تنظیم قاعدگی، درمان یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سنگ کلیه و کاهش سلول‌های سرطانی به خصوص پروستات و … مفید است. مصرف چای ترش در زنان باردار توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث سقط جنین شود. اگر دیابت دارید چای ترش مصرف نکنید چون سطح قند خون را به شدت کاهش داده و تاثیر داروهای دیابت را از بین می‌برد. برای دم کردن چای ترش در یک فنجان آب جوش مقداری برگ چای ترش بریزید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند تا رنگ قرمز آن بیرون بیاید و دم بکشد. برای شیرین شدن چای ترش از عسل یا هر شیرین کننده دیگری می‌توانید استفاده کنید و با مقدری زنجبیل یا نعنا هم آن را طعم‌دار کنید.

 

 

حتما بخوانید:  انواع دمنوش لاغری که چربی سوزی شکم و پهلو را افزایش می دهند

 

 

چای به لیمو؛ لاغری، کاهش فشار خون و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

 

فواید چای به لیمو؛ لاغری، کاهش فشار خون و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

 

 

حتما بخوانید: طرز تهیه ۶ نمونه از بهترین دمنوش‌ها در طب سنتی برای درمان استرس و اضطراب

 

خواص چای و دمنوش به لیمو برای لاغری، فشار خون و آرامش اعصاب بسیار مورد توجه کارشناسان طب سنتی است. این چای خوش عطر و بو به خصوص برای کسانی که عطر مرکبات را می‌پسندند بسیار ایده‌آل است. پلی فنول‌های موجود در چای به لیمو به چربی‌سوزی، کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرده و البته یبوست، اختلالات گوارشی، بی‌خوابی و اختلالات خواب را هم کاهش می‌دهند. در زمان ابتلا به بیماری‌های مثل آنفولانزا فصلی و آنفولانزای جدید که بیمار دچار تب بالا می‌شود علاوه بر مراجعه به پزشک، مصرف چای به لیمو هم به پایین آمدن تب کمک زیادی می‌کند. چای به لیمو التهاب را هم کاهش می‌دهد و به همین خاطر برای افراد مبتلا به درد مفاصل بسیار مفید است.

 

 

منبع: Medical News Today 

 

کالابرگ الکترونیک