آیا واقعا احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا در بهبود یافتگان وجود دارد؟

آیا واقعا احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا در بهبود یافتگان وجود دارد؟


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ابتلای مجدد به ویروس بیماری کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ که عامل ابتلا به بیماری کرونا در قالب سندرم حاد تنفسی است حدس و گمان‌هایی مبنی بر احتمال ابتلای دوباره به این ویروس ممکن است یا خیر. در واقع اگر هنگام ورود ویروس به بدن به اندازه کافی پادتن در بدن بیماری برای ایجاد ایمنی در او ترشح می‌شود یا خیر. در این زمینه حدس و گمان‌هایی وجود دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که بعد از درمان بیماری کرونا آیا ابتلای مجدد به ویروس کرونا ممکن است یا خیر. دکتر میرشهرام صفری، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این پرسش پاسخ داده‌اند.

 

 

ابتلای مجدد به علائم ویروس کرونا ممکن است؟

 

 ابتلای مجدد به علائم ویروس کرونا ممکن است؟

 

به گزارش یونایتدپرس ، محققان دانشگاه میسوری آمریکا با بررسی داده های بیش از ۹ هزار بیمار که مبتلا به کرونا بودند به این نتیجه رسیدند که کمتر از یک درصد از این افراد ممکن است سه ماه یا مدت زمان بیشتری پس از بهبودی دوباره به این ویروس مبتلا شوند.میانگین زمان آلودگی به عفونت در افرادی که قبلا آلوده به ویروس بودند سه ماه و نیم بود.غیر سفیدپوستان افراد مبتلا به آسم و افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری بودند.

آنچه شواهد امر تا این لحظه نشان می‌دهند ابتلای دوباره به ویروس کرونا ممکن است و بعید نیست. طبق تحقیقی که پیش از این در کره جنوبی انجام شده بود گزارش شد که بیش از ۲۰۰ فرد مبتلا به بیماری کرونا که درمان شده بودند دوباره به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اما ظاهرا اخیرا گزارش شده که این موارد ابتلای مجدد نبوده و در واقع باقی مانده ویروس‌های قبلی بوده‌اند.

با وجود اینکه در این بیماران ابتلای مجدد به بیماری کرونا ویروس رد شده است اما این بدان معنی نیست که امکان ابتلای دوباره به ویروس بیماری کرونا بعد از درمان کرونا در فرد مبتلا دیگر وجود ندارد.

 

 

شاید برایتان جالب باشد :

 

 

 

در این زمینه سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرده است که هنوز امکان ایجاد ایمنی در برابر ابتلای مجدد به بیماری کرونا تایید نشده است. از سوی دیگر نتایج یک مطالعه در چین نشان می‌دهد که در بدن ۳۰% از افراد مبتلا به بیماری کرونا پادتن کافی که بتواند ایمنی ایجاد کند تولید نمی‌شود. سطح آنتی‌بادی در بدن این ۳۰ درصد از افراد مبتلا گاهی آنقدر پایین بوده که قابل تشخیص نبوده است.

 

 

نکته مهم

 

احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا چند درصد است

 

نکته جالب اینجاست که تولید آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا در بدن افراد میانسال و پیر بیشتر از افراد جوان بوده است، شاید به دلیل شدت بیشتر بیماری در افراد میانسال و پیر . حتی در افرادی که آنتی بادی در بدن‌شان تولید شده است به طور قطعی ثابت نشده که در برابر همه نژادهای ویروس کرونا ایمن باشند. ایمنی در برابر ویروس کرونا احتمالا دارای سطوح مختلف و طول مدت‌های متفاوت خواهد بود. بنابریان اینکه بگوییم فردی که قبلا به کرونا مبتلا شده دیگر مبتلا نخواهد شده و ایمن است به طور قطع درست نیست. پس هنوز هم بهترین کار این است که تا اطلاع ثانوی فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنید و تا حد امکان به جز موارد ضروری در خانه بمانید.

 

 

حتما بخوانید :

 

آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی

 

کالابرگ الکترونیک