معرفی ۱۰ نوع میوه‌ و سبزیجات برای هضم سریع غذا

معرفی ۱۰ نوع میوه‌ و سبزیجات برای هضم سریع غذا


27 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی ۱۰ نوع میوه‌ و سبزیجات برای هضم سریع غذا

مشکلات معده و مشکلات گوارشی، واقعا می‌توانند صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به سلامت بدن ما وارد کنند. وعده غذایی سنگین شب گذشته شما طعم فوق‌العاده‌ای داشت؛ البته اگر اکنون از درد شکم خود ناله نمی‌کردید. عادات غذایی ناسالم، اغلب می‌تواند باعث ایجاد سوءهاضمه شود. سوءهاضمه نیز می‌تواند منجر به درد یا نفخ معده، سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ شود. می‌توانید با عادات غذایی سالم، جلوی تمام این اتفاقات را بگیرید. در مجله کوروش بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای گوارش یا هضم سریع غذا را شرح داده‌ایم.

 

 

۱- زردآلو میوه سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا

 

زردآلو میوه سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا

 

یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا زردآلو است. این میوه خوش‌رنگ، دارای ویتامین c است که برای تقویت ایمنی و سلامت پوست بسیار مهم است. علاوه بر این، زردآلو همچنین دارای مقدار زیادی فیبر است که نظم روده را حفظ می‌کند، از یبوست جلوگیری کرده و سلامت روده بزرگ شما را تقویت می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۸ ماده غذایی برای هضم غذا و درمان یبوست

 

 

۲- سیب برای جلوگیری از یبوست و هضم غذا

 

سیب برای جلوگیری از یبوست و هضم غذا

 

چه خوردن ۱ سیب در هر روز بتواند پزشک را از شما دور نگه دارد یا نتواند؛ مطمئنا می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی شما را از بین ببرد. سیب سرشار از فیبر پکتین است. پکتین، با توجه به نیاز بدن، می‌تواند هم یبوست و هم اسهال را از بین ببرد. پکتین به دلیل خاصیت محلول بودن و اتصال به کلسترول یا سموم موجود در بدن و از بین بردن آنها از سیستم، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. البته برای رفع یبوست، بهتر است سیب را با پوست میل کنید. سیب با پوست نیز یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذاست.

 

 

۳- کیوی؛ برای هضم غذا و سلامت روده بزرگ

 

حتما بخوانید  طرز تهیه قلیه میگو جنوبی و مجلسی به روش بندرعباسی و خوزستانی

کیوی؛ برای هضم غذا و سلامت روده بزرگ

 

خوردن کیوی می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند.  کیوی سبز دارای آنزیمی به نام اکتینیدین است که ممکن است هضم پروتئین را افزایش دهد. همچنین کیوی دارای اثر ملین ملایمی است که به محتوای فیبر بالای آن مرتبط است. ۲ عدد کیوی، ۲۰٪ از مقدار توصیه‌ شده روزانه فیبر را تأمین می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و سلامت روده بزرگ را تقویت می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها و میوه ها قبل از خواب

 

 

۴- موز؛ برای جلوگیری از زخم معده و تسکین سوزش معده

 

موز؛ برای جلوگیری از زخم معده و تسکین سوزش معده

 

محتوای فیبر بالای موز، به حرکات روده نظم می‌دهد و بنابراین روند هضم را تسریع می‌کند. این میوه همچنین دارای اثرات «آناتاسید» است که از معده در برابر زخم‌هایی که در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود، محافظت می‌کند و باکتری های ایجاد کننده زخم معده را از بین می‌برد. این ضد اسیدها، برای تسکین سوزش معده نیز مفید هستند.

 

 

۵- گوانا؛ میوه زمستانی خوشمزه با منبع غنی فیبر

 

گوانا؛ میوه زمستانی خوشمزه با منبع غنی فیبر

 

این میوه زمستانی ترد و خوشمزه، می‌تواند راه حل بسیاری از مشکلات روده‌ شما باشد. گوانا یکی از غنی‌ترین منابع فیبر غذایی است؛ در حقیقت، در مقایسه با سایر میوه‌ها، فقط ۱ عدد گواوا حدود ۱۲٪ از مقدار توصیه شده روزانه فیبر را برآورده می‌کند، که این امر برای سلامت گوارش شما بسیار مفید است. علاوه بر این، دانه‌های گوانا، در صورت بلعیده یا جویده شدن، به‌عنوان ملین های عالی نیز عمل می‌کنند و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کنند. این میوه نیز یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا به حساب می‌آید.

 

 

۶- انبه؛ برای تسهیل در خروج مواد زائد از دستگاه گوارش

 

انبه؛ برای تسهیل در خروج مواد زائد از دستگاه گوارش

 

انبه حاوی آنزیم‌هایی است که به تجزیه و هضم پروتئین و همچنین فیبر کمک کرده و هضم سریغ غذا و خروج مواد زائد از دستگاه گوارش را تسهیل می‌کند. مزایای طولانی مدت مصرف انبه، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ است.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی خواص و فواید ۸ میوه بهاری

 

 

۷- نعناع؛ برای رفع انواع بیماری‌های گوارشی

 

نعناع؛ برای رفع انواع بیماری‌های گوارشی

 

یکی دیگر از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا، نعناست. حتما یادتان هست در کودکی، وقتی دلدرد داشتید؛ بزرگ‌ترها به شما توصیه می‌کردند که عرق نعنا مصرف کنید. نعناع به شل شدن عضلات روده، کاهش اسپاسم و درد کمک می‌کند و نفخ و گازهای دردناک را تسکین می‌دهد. این ماده غذایی می‌تواند به رفع انواع بیماری‌های گوارشی کمک کند و اغلب در سندرم روده تحریک‌پذیر، برای کاهش علائم و درد شکم استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیپ سبزیجات به 2 روش خامه‌ای و رژیمی برای سرو کنار انواع غذا

 

می‌توانید انواع مختلفی از نعناع (نعناع فلفلی، نعناع هندی، و غیره) را به صورت تازه یا خشک استفاده کنید.

 

 

۸- دانه چیا؛ سرشار از امگا ۳ برای کاهش التهاب روده

 

دانه چیا؛ سرشار از امگا ۳ برای کاهش التهاب روده

 

وقتی دانه‌های چیا در آب خیسانده می‌شوند، برای دستگاه گوارش بسیار تسکین‌دهنده است. دانه‌ چیا سرشار از فیبر است که به کاهش یبوست و تقویت باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه چیا التهاب روده را نیز کاهش می‌دهد. دانه چیا همچنین منبع خوبی از منیزیم است، عضلات روده را شل می‌کند و پروتئین لازم برای بهبود و ترمیم روده را فراهم می‌کند. می‌توایند از دانه چیا در پودینگ چیا استفاده کنید، آن را به اسموتی‌ها اضافه کنید، در فرنی بریزید و خلاصه در دستورالعمل‌های آشپزی، به کار ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ چای و دمنوش خوشمزه برای هضم سریع غذا

 

 

۹- زنجبیل؛ یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارش و حالت تهوع

 

زنجبیل؛ یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارش و حالت تهوع

 

یکی دیگر از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا، زنجبیل است. زنجبیل حاوی ترکیباتی است که ترکیبات التهابی را مسدود می‌کند و می‌تواند درد را کاهش دهد. زنجبیل همچنین یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارشی و حالت تهوع است، به علاوه دارای خواص ضد سرطانی است و یک ماده غذایی خارق‌العاده در هنگام بیماری است.

 

یک روش ساده و  با هضم سریع برای لذت بردن از زنجبیل، رنده کردن آن به صورت تازه در آب داغ با لیمو و کمی عسل است.

 

 

۱۰- قارچ؛ سرشار از ویتامین B و D برای هضم سریع غذا

 

قارچ؛ سرشار از ویتامین B و D برای هضم سریع غذا

 

ما قارچ‌ها را بیشتر به دلیل خواص ضد سرطانی، افزایش انرژی و ویتامین‌های گروه B، ویتامین D می‌شناسیم؛‌ اما جالب است بدانید که قارچ حاوی فیبر نیز هست و برای سلامت روده بسیار مفید است. قارچ‌ها همچنین حاوی پلی ساکاریدهای تقویت‌کننده و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی به نام گلوکان های بتا، ترکیبات ضد التهاب و روی هستند که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند (کمبود روی نیز ممکن است منجر به بیماری‌های دستگاه گوارش شود). به عنوان یک جایزه شیرین، قارچ غذایی است که می‌توانید در محیط داخلی آن را پرورش دهید!

 

 

منبع: food.ndtv

 

 

کالابرگ الکترونیک