۱۶ مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع ۲

۱۶ مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع ۲


15 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان قطعی بیماری دیابت نوع دو

می‌دانستید نیمی از مردم دنیا و حدود ۱۴ تا ۲۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند و این آمار به طرز باور نکردنی رو به افزایش است؟ در مجله کوروش به شما می‌گوییم دیابت چیست، فرق میان دیابت ۱ و ۲ چیست، مهم‌ترین عامل دیابت کدام است، چگونه با تغذیه و تغییر سبک زندگی از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری یا آن را کنترل کنیم و برای درمان قطعی دیابت نوع دو و راه های پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت را اعلام می کنیم. با سرویس سلامت در مجله کوروش همراه ما باشید.

 

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و پیش رونده در قرن بیست و یک است که در کشورهایی مثل آمریکا، چین و هند بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است. ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت است. بیماری که پیر و جوان و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است.

 

 

عامل اصلی دیابت چیست؟

 

دیابت نوع 2

 

دیابت با افزایش میزان قند خون در اثر کمبود ترشح انسولین (دیابت نوع یک) و یا اختلال در فعالیت انسولین (دیابت نوع دو) بروز پیدا می کند. بیش از ۹۰ در صد دیابتی ها، به دیابت نوع دو مبتلا هستند. تخریب سلول‌های بتا در غده پانکراس سبب اختلال در تولید انسولین یا ترشح نشدن آن شده و در نتیجه فرد به دیابت مبتلا می‌شود. در حقیقت زمانی که شما به دیابت مبتلا نیستید و در حالت عادی و طبیعی بدن بعد از میل کردن هر وعده غذایی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قند خون می شود و قند از معده وارد جریان خون می‌شود. لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می کند.

 

هورمون انسولین مواد غذایی، قندی و نشاسته‌ای را تبدیل به سوخت و انرژی می‌کند و در صورت عدم ترشح یا کاهش سطح ترشح آن این عملکرد مهم در بدن با اختلال روبرو می‌شود. ابتلا به دیابت آشکار یا پنهان تنها از طریق آزمایش قند خون ناشتا مشخص می‌شود. در صورتی که آزمایش قند خون ناشتا شما، عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانه آن است که شما در دوره دیابت پنهان قرار دارید و در صورتی که این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد نشانه ابتلای شما به دیابت است.

 

یکی از علائم بیماری نوع ۲ این است: در آزمایش قند خون دو ساعته، ابتدا به صورت ناشتا و سپس دو ساعت بعد از نوشیدن ۷۵ گرم پودر گلوکز، میزان گلوکز موجود در خون شما اندازه‌گیری می‌شود. چنان‌چه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، مبتلا به دیابت پنهان هستید و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد به دیابت نوع ۲ مبتلا شده‌اید.

 

بر خلاف تصور عموم فقط مصرف شکلات، شیرینی و قند و کربوهیدرات سبب ابتلا به بیماری دیابت نمی‌شود. در حقیقت زیاده‌روی در خوردن تمام گروه‌های مواد غذایی حتی پروتئین‌ها و اضافه وزن یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری دیابت است. از سوی دیگر مواردی مثل وراثت، بیماری‌های عفونی، استرس و شرایط محیطی هم زمینه‌ساز و عامل ابتلا به علائم بیماری دیابت نوع ۲ محسوب می‌شوند.

 

 

فرق دیابت ۱ و دیابت ۲ چیست؟

 

درمان دیابت نوع 2

 

زمانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا می‌شود ترشح انسولین به طور کامل دچار اختلال نمی‌شود و تبدیل قند و مواد غذایی به انرژی تا حدودی صورت می‌گیرد. در مجموع حدود ۵ تا ده درصد مبتلایان به دیابت کسانی هستند که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند.

افرادی که به علائم دیابت نوع ۲ مبتلا هستند بدن‌شان نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و یا ترشح انسولین برای تبدیل مواد غذایی و قندی به انرژی انجام نمی‌شود.

در برخی موارد زنان باردار هم به دیابت مبتلا می‌شوند. دیابت بارداری معمولا موقت است و باید تحت نظر پزشک به صورت منظم کنترل شود.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های کوچک کردن شکم و پهلو

 

 

چگونه با تغییر سبک زندگی و تغذیه درمان قطعی دیابت نوع دو را شروع کنیم؟

 

از جمله مهم‌ترین دلایل محیطی ابتلا به علائم بیماری دیابت نوع ۲ سبک زندگی مدرن، عدم تحرک و ورزش، استفاده مدام از وسایل نقلیه و عدم پیاده‌روی، خوردن نوشابه و آب میوه‌های صنعتی و فست‌فودها و زیاده‌روی در خوردن تمام مواد غذایی است. اگر میزان کالری دریافتی روزانه از میران کالری مصرفی بیشتر باشد شما در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستید.

 

به این ترتیب به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده و کنترل کننده دیابت تغییر سبک زندگی، تحرک بیشتر، تنظیم ساعات خواب و بهبود و اصلاح رژیم غذایی است. در ادامه به شما می‌گوییم که در صورت ابتلا به دیابت چه غذاهایی بخورید تا این بیماری را به نحو احسن کنترل کنید. لازم به ذکر است که رعایت این رژیم غذایی برای کسانی هم که به دیابت مبتلا نیستند سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شود. حالا که بحث کمبود داروی انسولین و البته بحث رابطه میان دیابت و ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا مطرح است بد نیست بدانیم برای پیشگیری و کنترل و درمان چه کنیم. اما برای دیابت چی خوبه؟

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مربای گیلاس خوش عطر بدون شکرک و کپک

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای پیشگیری، کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع دو کدام مواد غذایی موثرند

 

چطور دیابت را کنترل کنیم

۱- ماهی‌های چرب

 

بحث دیابت و کرونا این روزها بسیار مطرح است. پس باید به نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری و کنترل بیشتر توجه کنیم. «ماهی‌های چرب» سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که التهاب و سایر عوامل مسبب بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. سالمون، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. دریافت مقدار کافی از این اسیدها به صورت منظم به خصوص در مبتلایان به بیماری دیابت امری مهم و حیاتی است.

 

نارسایی ترمیم زخم یکی از شایع‌ترین عوارض مزمن بیماری دیابت است، که عوامل مختلفی در پیدایش این نارسایی نقش دارند. با توجه به اثرات ضدالتهابی و عروقی اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب بسیاری از مکانیسم‌های بالقوه‌ای را که در ترمیم زخم نقش دارند,‌ تعدیل و ترمیم شده و در بهبود زخم موثر واقع می‌شوند. علاوه بر این ماهی سرشار از پروتئین است و سبب سیری زودرس و جلوگیری از پرخوری می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی برای کاهش قند خون

 

 

۲- سبزیجات برگ سبز

 

«سبزیجات برگ سبز» موادی مغذی، کم کالری و سیر کننده هستند. یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت سبزیجات برگ سبز هستند که هم حاوی سطح پایینی از کربوهیدرات هستند و هم سطح قند خون را کاهش می‌دهد. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم و سایر سبزیجات برگ سبز منبع غنی انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین c هستند. اگر مبتلا به علائم بیماری دیابت نوع ۲ هستید باید بدانید که سبزیجات برگ سبز سطح قند خون ناشتا را پایین می‌آورند و البته کاهنده فشار خون هستند. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزیجات برگ سبز خطر بیماری‌های چشم مثل آب مروارید را کاهش می‌دهد که یکی از بیماری‌های شایع بعد از ابتلا به بیماری‌های دیابت نوع ۲ است.

 

 

۳- دارچین

 

اگر بخواهیم بحث دیابت و کرونا را جدی بگیریم باید بگوییم دارچین برای هر دو یک ماده شفابخش است. «دارچین» یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که دارچین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و عملکرد هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این دارچین سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید را در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو کاهش می‌دهد. برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت حتما یک قاشق چایخوری دارچین را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های هوشمندانه تغذیه برای سلامتی

 

 

۴- تخم مرغ

 

«تخم‌مرغ» ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد. علاوه بر این تخم‌مرغ خطر انواع بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق انجام گرفته مشخص شد افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند در صورت مصرف ۲ عدد تخم‌مرغ کامل در طول روز و در یک رژیم غذایی بر پایه پروتئین سطح کلسترول و قند خون در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین تخم مرغ سلامت چشم‌ها را به خصوص در جریان بیماری دیابت نوع ۲ کنترل می‌کند.

 

 

۵- دانه چیا

 

«دانه چیا» یک ماده غذایی شگفت‌انگیز برای مبتلایان به دیابت است. دانه چیا سرشار از فیبر رژیمی و کم کالری است که سبب کنترل وزن می‌شود. علاوه بر این ترکیبات و مواد غذایی حاوی دانه‌های چیا سبب بهبود سیستم آنتی اکسیدانی بدن، کنترل سطح قند خون و تحمل انسولین به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان موجود در دانه چیا می‌شود. برای پیشگیری یا کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع دو دانه چیا را در رژیم غذایی روزانه خود حتما بگنجانید.

 

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در رژیم های غذایی

 

 

۶- زردچوبه

 

«زردچوبه» حاوی «کورکومین» است که سطح قند خون و آماس و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این زردچوبه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی را هم کاهش می‌دهد، این دو از جمله بیماری‌هایی هستند که در بیماران دیابتی بدن را تهدید می‌کنند. برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت حتما در آشپزی روزانه از ادویه زردچوبه استفاده کنید.

 

 

۷- ماست یونانی

 

درمان دیابت

 

«ماست یونانی» یک ماده غذایی فوق‌العاده برای مبتلایان به انواع دیابت است. برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت ماست یونانی را در تمام وعده‌های غذایی بگنجانید زیر این ماده غذایی خوشمزه و لذیذ هم سطح قند خون را کاهش می‌دهد، هم باعث کنترل وزن می‌شود و نیز به خاطر کلسیم و پروتئین فراوان یک منبع خوب غذایی برای مبتلایان به دیابت است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی بادام به ۴ روش با ثعلب، بدون ثعلب و با قهوه

 

 

بیشتر بخوانید: روش های اصولی کاهش اشتها

 

 

۸- انواع آجیل

 

تمام انواع «آجیل» از جمله مواد کم کربوهیدرات هستند، سطح قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهند و عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشند. برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت روزانه ۲۸ گرم انواع آجیل را در رژیم غذایی روزانه بگنجانید. این ۲۸ گرم بهتر است شامل موارد زیر باشد:

 

*۲.۸  گرم انواع بادام

*۱.۴ گرم بادام برزیلی

*۷.۷ میوه درخت کمرد

*۲ گرم فندق

*۱.۵ گرم ماکادمیا

*۱.۲ گرم گردو آمریکایی

*۵ گرم پسته

*۲ گرم گردو معمولی

 

 

۹- کلم بروکلی

 

«کلم بروکلی» از جمله مغذی‌ترین نوع سبزیجات است. مصرف روزانه ½ فنجان بروکلی تنها ۲۷ کالری و ۳ گرم کربوهیدرات پیچیده دارد و منبع غنی ویتامین c و منیزیم است. بروکلی سطح ترشح انسولین را بهبود می‌بخشد و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های مضر و ابتلا به انواع بیماری‌ها در نتیجه دیابت محافظت می‌کند. از سوی دیگر در مبحث دیابت و کرونا بد نیست بدانید انواع کلم از جمله کلم بروکلی توان ایمنی سیستم دفاعی بدن را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه سوپ بروکلی را امتحان کنید.

 

 

۱۰- روغن زیتون فرابکر

 

روغن زیتون فرابکر یک روغن فوق‌العاده برای تضمین سلامت قلب و عروق است. نتیجه مطالعات پزشکی صورت گرفته حاکی از آن است که روغن زیتون فرابکر حاوی «اسید اولئیک» است و اسید اولئیک هم برای بهبود سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون در بیماری دیابت نوع ۲ موثر است. روغن زیتون فرابکر حاوی آنتی اکسیدانی به نام «پلی‌فنوئل» است که التهاب را کم می‌کند، از رگ‌های خونی محافظت می‌کند و سطح کلسترول و فشار خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد.

 

 

۱۱- تخم کتان

 

چگونه با غذا دیابت را درمان کنیم

 

اگر می‌خواهید از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کنید یا دیابت را کنترل کنید از «تخم کتان» غافل نشوید. تخم کتان التهاب را کاهش می‌دهد، ریسک بیماری‌های قلبی را کم می‌کند، سطح قند خون را کاهش می‌دهد و ترشح هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد.

 

 

۱۲- سرکه سیب

 

می‌دانستید «سرکه سیب» باعث می‌شود ساعت‌های طولانی احساس سیری کنید؟ اگر قصد پیشگیری یا کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع دو را دارید بهتر است بدانید که سرکه سیب سطح ترشح هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد و قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد. نتیجه یک تحقیق صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است کسانی که روزانه قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب میل می‌کنند تا ۶ درصد کاهش قند خون ناشتا دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مناسب برای کاهش دردهای بدن و سر

 

 

۱۳- انواع توت فرنگی

 

بحث دیابت و خوردن توت خشک یک بحث قدیمی است. اما بد نیست بدانید «توت فرنگی» از جمله میوه‌هایی است که قند پایینی دارد و خواص ضد التهاب آن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به دنبال دارد. علاوه بر این توت فرنگی باعث بهبود سطح ترشح انسولین و کاهش کلسترول بعد از هر وعده غذایی می‌شود. یک فنجان توت فرنگی حاوی ۴۹ کالری انرژی و یازده گرم کرب است و سه برابر هر کدام از این‌ دو  فیبر دارد.

 

 

۱۴- سیر

 

اگر قصد پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت را دارید حتما «سیر» بخورید. سیر سطح قند خون را پایین نگه می‌دارد و سطح التهاب، کلسترول بد و فشار خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های صحیح حفظ تناسب اندام

 

 

۱۵- کدو

 

کدو برای دیابت مفید است

 

«کدو» یکی از مفیدترین مواد غذایی از خانواده سبزیجات است. انواع کدو سرشار از آنتی اکسیدان هستند و به کاهش سطح خون و بهبود عملکرد انسولین کمک می‌کنند. یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی ۹ گرم کربوهیدرات قابل هضم و یک فنجان کدو سبز فقط حاوی ۳ گرم کربوهیدرات قابل هضم است و به همین دلیل یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت است.

 

 

۱۶- آب و چای سبز و قهوه گانودرما بنوشید

 

تشنگی بیش از حد و افزایش حجم ادرار از جمله علائم دیابت نوع ۲ هستند. آب بخورید. سعی کنید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. اگر طعم آب خالی را نمی‌پسندید تکه‌های لیموترش، خیار یا سیب را در آب بیندازید و آب طعم‌دار درست کنید. یک تکه چوب دارچین در آب بیندازید و چند دقیقه بعد میل کنید. چای سبز را با دارچین مزه‌دار کنید و بنوشید.

 

مصرف روزانه پنج فنجان «چای سبز» می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کن و عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماری‌های کلیوی را به حداقل برساند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مکانیسم، مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسئول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته‌ای می‌شکند و در نتیجه قند خون با سرعت کمی بالا می‌رود. علاوه بر این مصرف قهوه گانودرما تا حدودی قند خون را پایین می‌آورد. 

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک