رابطه روانشناسی شخصیت‌ و سلامتی جسمی افراد با دستخط و شکل امضا

رابطه روانشناسی شخصیت‌ و سلامتی جسمی افراد با دستخط و شکل امضا


27 مهر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رابطه روانشناسی شخصیت‌ و سلامتی بدن افراد با دست خط و شکل امضا

دستخط و شکل امضای شما در مورد شخصیت شما چه می‌گوید؟ اصلا چگونه از نظر علم روانشناسی دستخط و امضای شما شخصیت‌ شما را افشا می‌کند؟ تا به حال در مورد روانشناسی از روی دست خط و شخصیت افراد چیزی شنیده‌اید؟ در حقیقت سالهاست کارشناسان حرفه‌ای در حال بررسی رابطه دست خط و امضا و شخصیت افراد هستند و حتی این مسئله در بسیاری از پرونده‌های جنایی برای پیدا کردن مظنونین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد روانشناسی خط، رابطه میان شخصیت و دستخط افراد، شکل امضا و رابطه دست خط و وضعیت سلامتی بدن و وضعیت روحی افراد را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

از نظر روانشناسی رابطه دستخط و شخصیت افراد چگونه است؟

 

دست خط افراد به خصوص امضای شخصی افراد از نظر قانونی و تشخیص این‌که یک امضا واقعی است یا جعلی بسیار مهم است. در این میان برخی کارشناسان این حیطه نمونه‌های امضا و دست خط را برای ارزیابی شخصیت افراد مورد بررسی قرار می‌دهند و حتی در برخی مشاغل این مسئله قبل از استخدام افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. جالب است بدانید در برخی موارد برای تشخیص این‌ که دو فردی که می‌خواهند با هم ازدواج کنند از نظر روانشناسی با هم سازگاری دارند یا نه هم روی دست خط آن‌ها مطالعه می‌کنند.

 

از نظر روانشناسی رابطه دست خط و شخصیت افراد چگونه است؟

 

به گفته گرافولوژیست‌ها شاید معدود چیزهایی وجود داشته باشند که شما نتوانید از طریق دست خط فرد به آن پی ببرید. از شرایط فیزیولوژیکی مثل فشارخون گرفته تا بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی و صفات شخصی مثل پرخاشگری و سلطه‌جویی همگی از روی دست خط و امضای فرد قابل تجزیه و تحلیل هستید.

 

بد نیست بدانید گرافولوژی روش‌های مطالعه و بررسی شخصیت و خصوصیات فردی براساس نحوه نوشتن است. در ادامه برخی از متداول‌ترین ویژگی‌های قابل مطالعه دست خط و امضا که می‌توان آن‌ها را به شخصیت و خصوصیات شخصی افراد ربط دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی جالب ۴ گروه خونی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۱- سایز حروف

 

به طور کلی، اندازه حروف می‌تواند مشخص کند که شما خجالتی هستید یا برونگرا و اجتماعی. در یک صفحه کاغذ استاندارد اگر حروف را آنقدر ریز بنویسید که به خط بالایی نرسند احتمالا شخصی محافظه‌ کار و درونگرا هستید و معمولا دقت و تمرکز بالایی دارید.

حتما بخوانید  نگاهی به خلاصه کتاب «نمی توانی به من آسیب بزنی» اثر دیوید گاگینز

 

اما اگر حروف را به گونه‌ای بزرگ می‌نویسید که به خط بالایی می‌رسد یا از آن بالاتر می‌رود احتمالا فردی اجتماعی، با اعتماد به نفس بالا و برونگرا، عاشق توجه و سخنور هستید. کسانی هم که دست خط‌ شان نه ریز است و نه درشت افرادی سازگار و انعطاف‌پذیرند.

 

 

۲- فاصله بین کلمات

 

افرادی که موقع نوشتن فاصله زیادی بین کلمات می‌گذارند معمولا آزادی و مستقل بودند را می‌پسندند و شلوغی و جمعیت زیاد را دوست ندارند. آن‌هایی هم که فاصله بین کلمات‌شان کم است ترجیح می‌دهند در جمع باشند، شلوغی را دوست دارند و از تنهایی متنفرند.

 

 

۳- شیب دست خط مهم است

 

شیب دست خط مهم است

 

  • افرادی که در یک خط صاف و مستقیم می‌نویسند و معمولا دست خط‌شان شیب ندارد فردی عمل‌گرا و منطقی هستید و زیاد درگیر احساسات‌تان نیستید.

 

  • اگر معمولا به دست خط‌تان شیب به سمت راست می‌دهید از تجربیات جدید استقبال می‌کنید و از ملاقات با افراد جدید لذت می‌برید.

 

  • اگر هم موقع نوشتن شیب به سمت چپ به دست خط‌تان می‌دهید فردی متکی به خود هستید و بیشتر دوست دارید در پشت صحنه کارها باشید. اگر راست دست هستید و معمولا نوشته‌های شما شیبی به سمت چپ دارند احتمالا در موقع ضرورت، فردی سرکش و طغیانگرید.

 

 

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی رنگ

 

 

۴- حاشیه صفحه

 

  • اگر عادت دارید معمولا در حاشیه سمت چپ صفحه بنویسید تمایل به زندگی در گذشته دارید و برای‌تان دشوار است که بعضی چیزها را رها کنید.

 

  • اگر معمولا در وسط صفحه می‌نویسید آرام و قرار ندارید و عادت به استراحت کردن ندارید. ذهن شما مدام در حال دویدن و فعال است.

 

  • اگر هم معمولا در حاشیه سمت راست صفحه می‌نویسید از ناشناخته‌ها می‌ترسید و مدام نگران آینده هستید.

 

 

۵- میزان فشاری که به خودکار یا مداد وارد می‌کنید مهم است

 

اگر موقع نوشتن با مداد یا خودکار خیلی به دست‌تان فشار وارد می‌کنید فردی متعهد هستید. در حقیقت فشار زیاد به خودکار و مداد نشان دهنده ویژگی قابل اتکا بودن و مقید بودن فرد است. این افراد کارها را جدی می‌گیرند و به انتقادات سریع واکنش نشان می‌دهند.

 

اگر هم موقع نوشتن مداد یا خودکار را زیاد فشار نمی‌دهید و معمولا کمرنگ می‌نویسید فردی حساس، دلسوز و همدل هستید که دیگران معمولا دوست دارند با شما درد و دل کنند.

 

 

۶- سرعت نوشتن هم مهم است

 

حتما بخوانید  روانشناسی از روی فرم صورت که شخصیت شما را فاش می کند

اگر عادت دارید سریع بنویسید چندان صبور و با حوصله نیستید، از تاخیر و هدر رفتن زمان بیزار هستید. اگر هم کند و آهسته می‌نویسید فردی هستید که سازماندهی را دوست دارید، اهل متد و کارهای علمی و متکی به خود هستید.

 

 

بیشتر بخوانید: تست جالب روانشناسی عشق برای شناخت زوایای پنهان زوجین

 

 

۷- نوع و شکل امضا

 

اما امضای شما در مورد شما چه می‌گوید؟ معمولا امضاهای ناخوانا (امضاهایی که موج دار و با پیچ و تاب هستند) معمولا مخصوص افرادی است که از نظر شخصیتی کمی بسته‌تر هستند و بیشتر به حریم خصوصی خود معتقدند. اما امضاهای خوانا (یعنی امضاهایی که شامل اسم و فامیل فرد هستند) معمولا متعلق به افرادی هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند.

 

نوع و شکل امضا در شخصیت افراد

 

با این تفاصیل آیا روانشناسی رابطه دستخط و نمونه امضا و شخصیت فرد یک تجزیه و تحلیل دقیق است؟ حقیقت این است که یک نتیجه‌گیری دقیق و اصولی در این زمینه کمی دشوار است چون ما معمولا به مرور زمان یا بسته به روحیه آن لحظه دست خط‌مان را تغییر می‌دهیم.

 

این مسئله براساس تحقیقات پزشکی بیشتر به خاطر این است که ماهیچه‌های دست که در هنگام نوشتن به حرکت درمی‌آیند تحت تاثیر سیستم عصبی مرکزی ما هستند و توسط این سیستم کنترل می‌شوند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید دانشی موسوم به «خط درمانی» می‌تواند با آموزش تغییر دست خط به افراد حالات روانی آن‌ها اصلاح کند.

 

 

رابطه دست خط و وضع سلامت بدن

 

رابطه دست خط و وضع سلامت بدن

فشارخون بالا: نوشتن با فشار متغیر یکی از نشانه‌های احتمالی فشارخون بالا است. به خصوص زمانی که از کمرنگ نوشتن به سمت پررنگ نوشتن و فشار بیشتر به خودکار و قلم می‌روید.

 

آلزایمر: معمولا در اثر اختلال در عملکرد ذهن و ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر دست خط فرد خراب و بد می‌شود. یکی از این نشانه‌ها نوشتن نامنظم حروف همراه با لرزش در نوشتار و کُند نویسی است.

 

اسکیزوفرنی: زمانی که در نوشتن یک جمله یا کلمه مرتب شیب و کج و کولگی اتفاق می‌افتد و نوشته حالت اُریب پیدا می‌کند (در حالی که قبلا به این شکل نبوده) ممکن است به خاطر ابتلا به اسکیزوفرنی باشد و دلیلش هم این است که فرد ارتباط مستمر و پیوسته با دنیای واقعی ندارد.

 

پارکینسون: یکی از علائم بیماری پارکینسون دست خط خیلی ریز یا سیخ‌دار نوشتن کلمات است. منظور از ریز نوشتن این است که دست خط آنقدر ریز است که حتی خود نویسنده هم نمی‌تواند آن را بخواند.

 

 

منابع: psychologia / Pens

 

کالابرگ الکترونیک