۹ نشانه و رنگ زبان که می‌گویند شما بیمار هستید

۹ نشانه و رنگ زبان که می‌گویند شما بیمار هستید


18 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 نشانه و رنگ زبان که می‌گویند شما بیمار هستید

می‌دانستید رابطه رنگ زبان و بیماری یک رابطه دو سویه است؟ از روی رنگ زبان‌تان می‌توانید در مورد سلامت و عدم سلامت بدن‌تان آگاهی پیدا کنید. بهترین کار این است هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید هنگام شستن دست و صورت به خصوص در دوران بارداری نگاهی هم به رنگ زبان‌تان بیندازید و اگر احساس کردید رنگ زبان‌تان تغییر کرده و طبیعی نیست با پزشک خود در مورد رنگ زبان و علائم بیماری مشورت کنید. در مجله کوروش به شما می‌گوییم رنگ زبان نشانه چیست؟ و کبودی زبان نشانه چیست؟

 

شاید زیبایی زبان برای شما چون جلو چشم‌تان نیست اهمیت زیادی نداشته باشد اما در واقع زبان‌تان هر رنگی که باشد نشانه یک بیماری یا مشکل جسمی از مشکلات معده تا کلسترول بالا،  انواع آلرژی و حتی سرطان و یک نشانه است تا برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید.

 

برای تشخیص رنگ زبان و بیماری‌ها، شکل زبان بیمار و انواع شکل زبان در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

رنگ زبان سالم دقیقا چه رنگی است؟

 

برای این‌که بدانید هر رنگ زبان خبر از چه مشکل یا بیماری در بدن شما می‌دهد و رنگ زبان نشانه چه بیماریست، ابتدا خوب است بدانید که رنگ زبان سالم چه رنگی است.

 

یک زبان سالم در یک بدن سالم رنگی صورتی با یک پوشش سفید ملایم و کمرنگ دارد، بدون ترک خوردگی است، زخمی یا ریش ریش نیست و دندانه دندانه و پف کرده نیست. اگر زبان شما پف کرده و دندانه دندانه است به فیبر، ویتامین و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارید.

 

رنگ زبان سالم دقیقا چه رنگی است؟ عکس زبان کوچک سالم و تصویر انتها زبان

 

اگر با نوک انگشت خود روی زبان بکشید پرزهای روی زبان را حس می‌کنید. اگر زبان شما این مشخصات را دارد شما احتمالا مشکل جسمی خاصی ندارید.

 

از سوی دیگر لایه سفید پوشاننده روی زبان سالم باید ضخامت متوسطی داشته باشد. اگر ضخامت این سفیدی بیش از حد باشد نشانه عفونت و بیماری در ناحیه بینی یا چشم است.

 

اگر هم این لایه خیلی نازک است یا اصلا وجود ندارد باید مایعات بیشتری مصرف کنید. زبان کوچک و خشک هم نشانه کمبود آب بدن به خاطر نرساندن مایعات کافی به بدن یا نشانه بیماری است که به خاطر از دست دادن ادرار بیش از حد آب بدن‌تان را از دست می‌دهید.

 

 

رنگ‌های زبان در مورد سلامت بدن شما چه می‌گوید؟

 

رنگهای زبان نشانه چیست؟ نشانه‌‌های رنگ زبان سالم و بیمار چیست؟ با ما همراه شوید تا جواب سوالات شما داده شود.

رنگ زبان قرمز روشن

 

همان‌طور که گفتیم رنگ زبان سالم یک صورتی خوش‌رنگ با پوشش ملایم رنگ سفید است. اگر احساس کردید رنگ زبان شما قرمز روشن شده، زبان قرمز از نظر طب سنتی، احتمالا کمبود ویتامین‌ها مثل گروه ویتامین B و مواد معدنی مثل کمبود آهن عامل این مسئله است.

 

رنگ زبان قرمز روشن برای تشخیص بیماری

 

این ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند که مسئول تامین انرژی، رشد سلولی و عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن هستند. در مورد کودکان و نوزادان رنگ قرمز زبان (یک رنگ قرمز مثل قرمزی میوه توت فرنگی و تمشک) ممکن است علامت بیماری‌های مخملک، تب زرد و یا بیماری کاوازاکی باشد، یک بیماری نادر که بر عروق خونی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به قلب آسیب برساند.

 

از سوی دیگر اگر نقطه‌ای در زبان رنگش قهوه‌ای یا تیره‌تر از سایر نقاط زبان شده می‌تواند علامت نوعی سرطان ملانوم باشد. استرس زیاد هم زبان را قرمز می‌کند.

 

 

رنگ زبان پریده سفید متمایل به زرد

 

رنگ زبان سالم صورتی خوش‌رنگ است پس اگر رنگ زبان شما به ناگهان پریده و متمایل به سفید یا بی‌رنگ شده، در تشخیص بیماری از رنگ زبان، به احتمال زیاد میزان هموگلوبین‌های خون شما کم شده است.

 

هموگلوبین مسئول رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن است و زمانی که میزان هموگلوبین خون کاهش پیدا کند نخستین نشانه آن احساس خستگی مفرط و استرس است.

 

رنگ زبان پریده سفید متمایل به زرد

 

در این صورت احساس می‌کنید انرژی ندارید به خصوص در دوران قاعدگی خانم‌ها که معمولا بدن آن‌ها با کمبود آهن مواجه می‌شود. یک رژیم غذایی مقوی و مفید داشته باشید و کمبود انرژی خود را جبران کنید.

 

گاهی هم رنگ زبان زرد و رنگ پریده به خاطر عفونت در بدن، سلول‌های مرده یا عفونت‌های قارچی است. بهتر است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و گوشت قرمز بدون چربی، بیشتر مصرف کنید.

 

مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دهان و دندان شما دچار عفونت و قارچ دهان نشود. مسواک زدن زبان را فراموش نکنید.

 

 

رنگ بنفش یا سایه‌های آبی روی زبان

 

اگر احساس می‌کنید رنگ زبان شما بنفش است یا با هاله‌ای از سایه‌های آبی رنگ و آبی شدن زبان را مشاهده کردید، ممکن است علت کبودی زبان این باشد که جریان گردش خون در بدن شما اشکال دارد. اشکال در گردش خون ممکن است هم به دلیل مشکل جسمی باشد و هم روحی و افسردگی باشد.

 

رنگ کبود روی زبان نشانه چیست؟

 

استرس و افسردگی باعث انقباض عضلات می‌شود و روند گردش خون را مختل و باعث علت کبودی زبان در بزرگسالان می‌شود. از سوی دیگر رنگ کبودی زبان یا رنگ بنفش زبان ممکن است نشانه مشکلاتی مثل کلسترول بالا، مشکلات قلبی و برونشیت مزمن یا عفونت داخلی در بدن باشد.

 

در مقوله مربوط به رنگ زبان در طب سنتی در این مواقع بهترین کار این است که سردیجاتی مثل لیمو، خربزه یا خیار را کنار بگذارید و بیشتر گرمی‌جاتی مثل سیر، زنجبیل و گشنیز بخورید.

 

اگر زبان‌ تان مو در آورد و سیاه شود

 

تا به حال زبان‌تان مو درآورده است؟ تعجب نکنید این فقط یک ضرب‌المثل نیست و واقعیت دارد. گاهی زبان انسان واقعا مو درمی‌آورد. ممکن است زبان در مدت کوتاهی سیاه شود و مو درآورد که مسئله‌ای ناخوشایند و ناراحت کننده است. رشد بیش از حد باکتری‌ها و سایر عفونت‌های دهانی ممکن است دلیل این امر باشد.

 

ضعف، مصرف بیش از حد تنباکو یا آنتی‌بیوتیک و داروهای معده مثل پپتو بیسمول دلیل این امر است. در این صورت ممکن است احساس کنید در دهان و نفس طعم و بوی فلز وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: تشخیص علائم سکته قلبی مردان و زنان

 

 

درمان زبان سیاه اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان، استفاده از مسواک مخصوص زبان و ریختن موهای زائد و نیز مراجعه به پزشک و ایجاد یک برش ظریف روی زبان به منظور حذف باکتری‌هاست.

 

بهتر است سیگار و قلیان را کنار بگذارید و اگر این حالت بیشتر از ده روز طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

زبان زرد رنگ نشانه چیست؟

 

رنگ روی زبان نشانه چیست؟! اگر رنگ زبان زرد باشد، نشانه چیست؟ رنگ زرد و سبز زبان نشانه باکتری و عفونت دهانی است.

 

زبان زرد رنگ نشانه چیست؟

 

علت این امر هم ممکن است کم شدن آب بدن، تنفس از راه دهان به جای بینی، سیگار کشیدن یا ابتلا به تب و التهاب و عفونت در بدن باشد. برای درمان زبان زرد و سبز دخانیات را کنار بگذارید، آب زیاد بنوشید و در صورت نتیجه نگرفتن به پزشک مراجعه کنید.

 

 

زبان سفید رنگ

 

زبان سفید نشانه کمبود آب بدن، ترشحات دهانی و لکوپالاکیا است.

 

زبان سفید رنگ

 

مشکل «لکوپالاکیا» به خاطر رشد بیش از حد سلول‌ها در اثر سیگار کشیدن و سایر عوامل تحریک کننده رخ می‌دهد. در این صورت لکه‌های صاف، سفت و سفید بر روی زبان ظاهر می‌شوند که ممکن است نشان دهنده ابتلا به لوکوپلاکی یا سفید کژنه باشد. (لوکوپلاکی یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان است.)

 

 

 چرا زبان قهوه‌ای می شود

 

از انواع رنگ زبان و بیماری، رنگ زبان قهوه‌ای است. اگر روی زبان خود یک نقطه تیره رنگ یا قهوه‌ای مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این رنگ قهوه‌ای به دلیل ابتلا به نوعی ملانوم یا سرطانی شدن سلول‌ها باشد. این مشکل در صورت تشخیص زودرس قابل درمان است.

 

 

احساس ناراحتی یا سوزش در زبان

 

اگر احساس کنید زبان‌تان سر و بی‌حس شده یا خسته است این مسئله ممکن است مشکل در سیستم عصبی بدن یا واکنشی در برابر جراحی دهان مثل عصب کشی دندان یا جراحی کانال ریشه دندان باشد. بیمارانی که سابقه سکته مغزی داشته‌اند هم ممکن است سوزش زبان را تجربه کنند.

 

در این مقاله با رنگ زبون نشانه چیست و علت کبودی روی زبان آشنا شدید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

منبع: belmarrahealth

 

 

کالابرگ الکترونیک