روش های خانگی آسان برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

روش های خانگی آسان برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست


24 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پیشگیری و درمان پیری زودرس

روش های متنوع و گوناگونی برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و چروک شدن پوست وجود دارد. اما روش‌هایی مطمئن و خانگی وجود دارند که می‌تواند نشانه‌های پیری را در بدن شما کاهش دهد، که البته چه بهتر که به‌جای انجام عمل‌ها و هزینه‌های بالا، روش های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست به کار برید. در مجله کوروش مواردی را با شما در میان خواهیم گذاشت تا بدانید چطور تا حد ممکن از پیری زودرس پوست پیشگیری کنید و چند روش درمان چروک شدن پوست را نیز برایتان می‌آوریم. با ما در سرویس سلامت همراه باشید.

 

 

راهکارهای پیشگیری از پیری و درمان چروک شدن زودرس پوست

 

راهکارهای پیشگیری از پیری و درمان چروک شدن زودرس پوست

 

محافظت از چروک شدن پوست در برابر نور خورشید

 

خورشید نقش اصلی را در پیری زودرس پوست ما دارد. برخی از کارهای دیگری که انجام می‌دهیم نیز می‌توانند پوست ما را سریع‌تر از آنچه که طبیعی است، پیر کنند. متخصصان پوست برای کمک به بیماران خود در جلوگیری از پیری زودرس پوست، نکات زیر را به بیماران خود ارائه می‌دهند. برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست هر روز از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

 

شما می‌توانید با جست‌وجوی سایه، پوشاندن لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، مانند پیراهن سبک و آستین بلند، شلوار، کلاه لبه باز و عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماورا UV بنفش و استفاده از ضد آفتاب مناسب و سازگار با پوستتان، از پوست خود محافظت کنید.

 

سعی کنید از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که دارای SPF 30 (یا بالاتر) و ضد آب باشد. باید هر روز کرم ضد آفتاب را برای تمام قسمت‌‌هایی از پوست‌ که لباس، آنها را نمی‌پوشاند استفاده کنید. برای محافظت موثرتر، به دنبال لباس‌هایی با برچسب محافظت فرابنفش (UPF) باشید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین کرم ضد آفتاب با چربی و SPF مناسب پوست

 

 

پیری زودرس پوست با برنزه کردن

 

پیری زودرس پوست با برنزه کردن

 

به جای اینکه برنزه شوید، کرم‌های برنزه‌کننده بزنید. هر بار که برنزه می‌شوید، پوست خود را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهید. اگر با آفتاب، تخت برنزه یا سایر تجهیزات برنزه در محیط داخلی برنزه شوید باید بدانید که همه آنها اشعه ماورای بنفش مضر ساطع می‌کنند و سرعت پیری پوست‌تان را می‌افزایند.

 

 

سیگار دشمن پوست و عامل پیرکننده پوست

 

سیگار دشمن پوست و عامل پیرکننده پوست

 

سیگار و پوست دو دشمن دیرینه یکدیگرند. سیگار ‌کشیدن را متوقف کنید. سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را بسیار بالا می‌برد و باعث ایجاد چین و چروک شده و پوست را خسته و کسل نشان می‌دهد.

حتما بخوانید  15 روش طرز تهیه ماسک لبو برای تیرگی دور چشم، سفید شدن پوست و ...

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ بلایی که سیگار و قلیان بر سر پوست، زیبایی و اندام‌های بدن می‌آورد

 

 

چروک شدن پوست با انقباض بیش از حد پوست 

 

از حالات تکراری صورت خودداری کنید. وقتی حالتی را به  چهره می‌گیرید، عضلات زیرین را منقبض می‌کنید. اگر چند سال است که به‌طور مکرر همان عضلات را منقبض می‌کنید، خطوط دائمی می‌شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به کاهش خطوط ناشی از چشمک زدن کمک کند.

 

 

رژیم غذایی مناسب موثر در کاهش پیری پوست

 

رژیم غذایی مناسب موثر در کاهش پیری پوست

 

برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست، رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است از آسیب‌هایی که منجر به پیری زودرس پوست می‌شود، جلوگیری کند. یافته‌های مطالعات تحقیقاتی حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند (شکر) یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند پیری را تسریع کند.

 

 

نوشیدن الکل دشمن پوست سالم

 

الکل پوست را خشن و کم آب می‌کند و به‌ مرور به پوست آسیب می‌رساند، در نتیجه پوست پیرتر به نظر می‌رسد.

 

 

تحریک کمتر پوست برای حفظ آن در برابر چروک شدن

 

پوست خود را به آرامی تمیز کنید. تمیز کردن پوست می‌تواند پوست شما را تحریک کند. تحریک پوست، پیری پوست را تسریع می‌کند. شست‌وشوی آرام به از بین بردن آلودگی، آرایش و سایر مواد بدون تحریک پوست کمک می‌کند.صورت خود را دو بار در روز و پس از تعریق شدید بشویید. همچنین پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی باعث تحریک پوست می‌شود، بنابراین پست سرتان را پس از تعریق در اسرع وقت بشویید.

 

 

مرطوب نگه داشتن پوست برای حفظ جوانی پوست

 

مرطوب نگه داشتن پوست برای حفظ جوانی پوست

 

هر روز از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید. مرطوب‌کننده آب را در پوست ما به دام می‌اندازد و ظاهر جوان‌تری به آن می‌بخشد. برای درمان پیری زودرس پوست، استفاده از محصولات مراقبت از پوستی را که سوزش یا سوختگی ایجاد می‌کنند، متوقف کنید. وقتی پوست شما می‌سوزد یا به خارش می‌افتد، به این معنی است که پوست تحریک می‌شود. با پوست تحریک‌شده، پیرتر به نظر می‌رسید.

 

 

روش‌های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

 

روش‌های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

 

مطالعات قدیمی نشان داده است کسانی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند، آسیب پوستی و چین و چروک کمتری نسبت به افرادی که این مواد غذایی را مصرف می‌کنند، دارند. می‌توانید به جای کره روغن زیتون و آووکادو مصرف کنید چون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری است. این ترکیب را روی نان تست بریزید و بخورید.

 

 

مصرف گوشت‌های فرآروی شده مضر برای پوست سالم

 

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس همه نمونه‌هایی از گوشت‌های فرآوری‌شده هستند که می‌توانند برای پوست مضر باشند. اگر می‌خواهید گوشت‌های لاغرتر مانند بوقلمون و مرغ را انتخاب کنید. این گوشت‌ها مملو از پروتئین و اسیدهای آمینه هستند که در تشکیل طبیعی کلاژن ضروری‌اند.

 

 

ویتامین مناسب جلوگیری از پیری پوست

 

حتما بخوانید  15 روش درمان کدری پوست صورت در خانه + 8 علت آن

به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین A  باعث خشکی و زبری پوست، چین‌وچروک، خشکی مو، شوره سر، کنده شدن پوست ناخن، جوش صورت و بدن و ایجاد ظاهری خسته می‌شود. منابع غذایی ویتامین A  شامل جگر، روغن کبد ماهی، شیر و لبنیات، زرده تخم‌مرغ، کره پاستوریزه، هویج، هندوانه، گوجه‌فرنگی و سبزیجات با برگ سبز می‌شود.

 

می‌توانید برای یک میان وعده ضد پیری، حمص دال عدس یا حمص نخود را با نوارهای فلفل دلمه‌‌ای قرمز امتحان کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از ویتامین C است و در تولید کلاژن عالی عمل می‌کند. نخود نیز مملو از آنتی‌اکسیدان‌های سالم برای پوست است. ویتامین C را به‌عنوان ویتامین جلوگیری از پیری پوست می‌شناسند.

 

 

استفاده از ماسک خانگی برای جلوگیری از پیری پوست

 

استفاده از ماسک خانگی برای جلوگیری از پیری پوست

 

یکی از روش‌های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست، استفاده از جوش شیرین و عسل است. این ترکیب به عنوان محافظ مناسب پوست عمل می‌کند و آن را شفاف نگه می‌دارند. عسل به همراه جوش شیرین یک ماسک مناسب برای جلوگیری از پیری پوست و حاوی مواد معدنی فراوان است و به خوبی منافذ پوست را آب‌رسانی می‌کند.

 

جوش‌شیرین و عسل را با هم مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد و منافذ پوست شما را تمیز می‌کند. این ترکیب یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های خانگی جوانسازی پوست است.

 

 

تاثیر  گلاب در جوانسازی پوست 

 

گلاب با خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی سلول‌های پوست را بازسازی می‌کند و چین و چروک پوست را پس از مدتی از بین می‌برد. همچنین منافذ باز شده پوست را می‌بندد و به درخشان‌تر شدن پوست کمک می‌کند.۲ قاشق چای خوری گلاب را با نصف قاشق چای‌ خوری آبلیمو مخلوط کنید و با پنبه روی پوستتان بمالید.

 

بعد از ۱۰ دقیقه صورتتان را بشویید. می‌توانید گلاب را به تنهایی روی پوستتان بپاشید یا هر روز صبح به اندازه ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی میل کنید.

 

 

ماسک سفیده تخم‌ مرغ برای حفط جوانی پوست

 

برای پیشگیری و درمان پیری زودرس می‌توانید از انواع ماسک مناسب جنس پوست‌تان از جمله سفیده تخم مرغ استفاده کنید. سفیده، خاصیت سفت‌‌‌کنندگی برای پوست دارد و باعث می‌شود چربی روی پوست به جوش و آکنه تبدیل نشود. همچنین منافذ پوست را می‌بندد. یک سفیده تخم‌مرغ را با قلم‌مو روی پوستتان بمالید و ۱۵ دقیقه بعد از پوستتان بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین ماسک‌های آبرسان و جوانسازی پوست 

 

 

روغن‌های مفید برای ممانعت از چروک شدن پوست

 

روغن‌های مفید برای ممانعت از چروک شدن پوست

 

بهترین روغن برای جلوگیری از چین و چروک پوست صورت روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن لیمو است که با مصرف آنها می‌توانید پوست زیباتری داشته باشید.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- مهمترین عامل پیری پوست چیست؟

 

از مهمرتی عامل پیری پوست و چروک شدن آن اشعه ماورای بنفش آفتاب است که با استفاده از کرم ضد آفتاب می توان از آن جلوگیری کرد.

 

 

۲- چه موادی برای جلوگیری از پیری پوست بی ضرر هستند؟

 

موارد طبیعی و گیاهی همچون ماسک های دست ساز از عسل، گلاب، آلوئه ورا و…

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک