سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد) | علائم و روش درمان

سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد) | علائم و روش درمان


7 دی 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)؛ علائم و روش درمان

سندرم بیماری آلیس در سرزمین عجایب یا همان بیماری تاد نوعی اختلال عصبی ناشی از مخابره نادرست پیام به مغز است. سندرم بیماری آلیس در سرزمین عجایب برای اولین بار توسط یک روانپزشک به نام تاد کشف شد. او نام این بیماری را با اشاره به داستان معروف آلیس در سرزمین عجایب، سندرم آلیس گذاشت. تاد کشف کرد که «لوییس کارول»، نویسنده این رمان حالات روحی و جسمانی عجیبی را تجربه کرده است که آن را در قالب این رمان معروف به قلم آورده است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی این سندرم و نشانه‌ها و روش درمان آن می‌پردازیم.

بیماری تاد چیست؟

 

همه چیز درباره سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)، نشانه ها و روش درمان

 

بیماری تاد یا همان سندرم آلیس، یک بیماری روانی نادر است که به صورت دوره‌ای باعث ایجاد تغییرات موقتی ادراکی در افراد می‌شود. بیماران گاهی خود را بزرگتر و یا کوچکتر از آن چه هستند، می‌پندارند. برخی از علائم این بیماری روانی کمی بیشتر از احساس بزرگی و یا کوچکی است. ممکن است بیماران فکر کنند در اتاقی هستند که مبلمان اطراف آن جابه‌جا شده و فاصله نزدیکی با آن‌ها دارد. فاصله‌ای بیشتر از آنچه که در دنیای واقعیت وجود دارد. چنین مشکلاتی در این بیماری نتیجه توهمات بینایی است. عواملی که در اثر تغییر در نحوه درک مغز بیمار از محیط ایجاد می‌شود.

 

این سندرم می‌تواند بر چندین حس از جمله بینایی، لامسه و شنوایی تاثیر بگذارد. همچنین بیماران گاهی ممکن است هیچ یک از این علائم را نداشته باشند و تنها فکر کنند که زمان سریعتر و یا کندتر از آنچه که هست می‌گذرد. سندرم بیماری آلیس در سرزمین عجایب یا همان سندرم بیماری تاد در کودکان بیشتر از بزرگسالان تاثیرگذار است. اکثر کودکان درک نامنظمی از محیط پیدا می‌کنند. سندرم آلیس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ توسط دکتر جان تاد، روانپزشک انگلیسی شناخته شد. او کشف کرد که علائم و نشانه‌های ثبت شده از بیماران بسیار شبیه قسمت‌هایی از شخصیت عالیس در رمان ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب «لوییس کارول» است.

 

علائم و نشانه‌های بیماری سندرم آلیس

 

همه چیز درباره سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)، نشانه ها و روش درمان

 

بروز علائم سندروم آلیس یا همان بیماری تاد در افراد مختلف متفاوت است. تجربیات افراد در زمان حملات این بیماری با یکدیگر بسیار فرق دارد. یک تجربه معمولی در این بیماری ممکن است چند دقیقه طول بکشد. در عین حال برخی از حملات ممکن است تا نیم ساعت هم زمان ببرند. اما چندین علائم تقریباً در اکثر بیماران رایج است.

 

میگرن، نشانه کوچکی از بیماری تاد

 

افراد مبتلا به سندرم آلیس معمولاً دچار میگرن شدید می‌شوند. پزشکان و محققان معتقدند این نشانه اولین نشانه مبتلایان به بیماری تاد یا همان سندرم آلیس است. در این میان برخی دیگر بر این باورند که میگرن تنها یکی از ریز‌گونه‌های نادر این بیماری است.

 

اعوجاج اندازه در سندرم آلیس

 

احساس میکروسکوپی یکی از علائم اصلی سندرم آلیس است. اینکه در دنیای اطراف تمامی اشیا در حال کوچکتر شدن هر چه تمام‌تر هستند. همچنین احساس ماکروسکوپی یا به عبارتی این حس که بدن یا اشیا اطراف در حال بزرگ شدن هستند هم یکی دیگر از علائم مهم این بیماری است. معمولا کسانی که دچار بیماری تاد هستند هر دو حس را تجربه می‌کنند.

 

تحریف ادراک در بیماری تاد

 

بیماران مبتلا به سندروم آلیس گاهی اوقات احساس می‌کنند اشیا بیش از حد بزرگ می‌شوند و به آن‌ها نزدیک می‌شوند. این بزرگی بیشتر از آنچه که در واقعیت است برای آن‌ها تعریف می‌شود. نقطه مقابل این حس دوربینی است. افراد مبتلا به بیماری، معمولاً در در زمان حملات احساس می کنند که اجسام نسبت به آنچه در واقعیت وجود دارند کوچکتر یا دورتر از فاصله طبیعی و نرمال هستند.

 

تحریف زمان در بیماران مبتلا به سندرم آلیس

 

همه چیز درباره سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)، نشانه ها و روش درمان

 

برخی از افراد مبتلا به سندرم آلیس، درک دقیق خود از زمان را از دست می‌دهند. آن‌ها ممکن است احساس کنند زمان نسبت به آنچه که در واقعیت است، سریع‌تر و یا کندتر می‌گذرد.

 

اعوجاج صدا یکی دیگر از علائم بیماری تاد

 

هر صدایی حتی به طور معمول صداهای آرام، بلند و مزاحم به نظر می‌رسند. این یکی از نشانه‌های اصلی مبتلایان به سندرم آلیس است. آن‌ها در زمان حملات احساس می‌کنند که صداها بسیار آزاردهنده و بلند است و از صداهای بلند و مزاحم آزار می‌بینند.

 

از دست دادن کنترل اندام و هماهنگی بدن

 

بیماران مبتلا به سندرم آلیس احساس می‌کنند که اندام خود را دیگر نمی‌توانند کنترل کنند. بیماران با چنین طرز تفکری نحوه حرکت و راه رفتن خود را در دنیای واقعی تغییر می‌دهند. این تغییرات باعث ایجاد ناهماهنگی در بدن آن‌ها می‌شود.

 

عوامل ابتلا به سندرم آلیس

 

همه چیز درباره سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)، نشانه ها و روش درمان

 

هنوز مشخص نیست چه عواملی باعث بروز سندرم آلیس یا همان بیماری تهاجمی تاد می‌شوند. اما پزشکان سعی می‌کنند تا اطلاعات بیشتری نسبت به این بیماری به دست آورند. آن‌ها می‌دانند که اصلی‌ترین مشکلات در بینایی بیمار اتفاق می‌افتد. برخی از پزشکان معتقدند که توهمی وجود ندارد و بیماران مبتلا به سندرم  آلیس، بیماران روانی و عصبی نیستند.

محققان بر این باورند که فعالیت های الکتریکی غیر معمول در مغز باعث جریان غیرطبیعی خون در آن می‌شود و بیمار به گونه‌ای متفاوت محیط اطراف را پردازش می‌کند .بیمار مبتلا به تاد درک بستری متفاوتی را تجربه می‌کند. این فعالیت الکتریکی غیر معمول ممکن است نتیجه چندین دلیل باشد. یک مطالعه نشان داده که ۳۳ درصد از افراد مبتلا به سندرم آلیس یا همان بیماری تاد دارای عفونت هستند.

این در حالی است که تنها ۶ درصد از بیماران مبتلا به سندرم آلیس، دچار میگرن هستند. اگرچه تحقیقات بسیار زیادی برای این که میگرن دلیل اصلی بروز این سندرم است وجود دارد. اما همچنان تاکید بر این است که عفونت، علت اصلی بروز بیماری تاد در کودکان است.

 

عوامل تحریک کننده ابتلا به بیماری سندرم آلیس

 

فشار زیاد، برخی از داروهای ضدسرفه، استفاده از داروهای توهم‌زا، سکته و تومور مغزی از دیگر عوامل احتمالی ابتلا بیماری تاد محسوب می‌شوند

میگرن یکی از عوامل بسیار کمرنگ هشدار دهنده در ابتلا به سندرم آلیس است. اما عفونت‌های ویروسی از دیگر موارد است که باعث ایجاد مونو و ابتلا به بیماری تاد می‌شود. ژنتیک یکی دیگر از عوامل بروز بیماری تاد یا همان سندرم آلیس است. هیچ آزمایشی برای تشخیص ابتلا به بیماری وجود ندارد. پزشک با ردیابی علائم می‎تواند تشخیص دهد که آیا شما مبتلا به این بیماری هستید یا نه. معمولاً پزشکان در صورت شک به بیماری تاد از اسکن ام آر آی استفاده می‌کنند. ام آر آی تصاویر و تفسیرهای مفصلی از بافت‌های مغز ارائه می‌دهد.

از آنجا که بیماری روحی و روانی تاد یا همان سندرم آلیس می‌تواند تنها چند دقیقه طول بکشد و بسیار گذرا باشد، تشخیص آن برای پزشک کمی دشوار است.

 

درمان بیماری روحی و روانی تاد

 

همه چیز درباره سندرم آلیس در سرزمین عجایب (بیماری تاد)، نشانه ها و روش درمان

 

اگر بخواهید در مورد گزینه درمانی سندرم آلیس یا همان بیماری روحی و روانی تاد بدانید، بهتر است بگوییم که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. بهترین راه برای مقابله با این بیماری استراحت و صبر کردن است. بهتر است به اطرافیان خود که دچار بیماری تاد یا همان سندرم آلیس هستند، اطمینان دهید که این علائم مضر نیستند. توصیه پزشکان ممکن است به جلوگیری از بروز حملات کمک کند. درمان عفونت موجود در بدن باعث توقف علائم می‌شود و به کنترل بیماری کمک می‌کند. اگر تحت تاثیر استرس هستید، بهتر است از مدیتیشن استفاده کنید تا حملات کمتر بروز کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک