رژیم مدیترانه‌ای چیست | فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه‌ای چیست | فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای


2 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژیم مدیترانه‌ای چیست؛ فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری، پوست، قلب و ...

بسیاری از ما ممکن است بارها اسم رژیم غذایی مدیترانه‌ای به گوشمان خورده باشد، اما برایمان سوال باشد که رژیم مدیترانه‌ای چیست و چه فواید و مضرات و معایبی دارد. رژیم مدیترانه‌ای همان گونه که از نامش پیداست برای اولین بار در کشورهای اطراف دریای مدیترانه باب شد. این رژیم، یک نوع رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است که مبنای آن حذف مواد غذایی چرب و شیرین و جایگزینی آن‌ها با سبزیجات و مواد غذایی سالم و پر انرژی است. این رژیم علاوه بر اینکه باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود، مانع از بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی نیز است. در مورد چیستی و چرایی رژیم غذایی لاغری مدیترانه‌ای و فواید و عوارض آن در مجله کوروش بخوانید.

 

رژیم مدیترانه‌ای چه نوع رژیمی است

 

همه چیز درباره فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری، پوست، قلب و ...

 

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مرغ، تخم‌مرغ، ماست و پنیر و حتی گوشت قرمز بسیار کم مصرف می‌شود. شیرینی و قند در این رژیم وجود ندارد. معمولاً تمرکز اصلی رژیم بر روی سبزیجات، زیتون، میوه، حبوبات و آجیل‌ها است. در رژیم مدیترانه‌ای سیب زمینی، ادویه، ماهی،غذاهای دریایی، حبوبات و میوه و سبزیجات جایگزین دیگر مواد غذایی مصرفی روزانه می‌شوند.

 

گوشت‌های فرآوری شده، غلات، نوشابه، شکر و سایر قندها از جمله مواد غذایی هستند که به طور کامل حذف می‌شوند. چرا که اعتقاد بر این است که مضرات این مواد بیشتر از فواید آن‌ها است. در عین حال می‌توان با مواد غذایی برای آن‌ها جایگزین پیدا کرد. اما از دیگر سو، معمولاً توصیه می‌شود که مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و ماست به میزان کمی در این رژیم استفاده شود.

 

فواید رژیم مدیترانه‌ای

 

همه چیز درباره فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری، پوست، قلب و ...

 

اهمیت دادن به سلامت بدن بسیار مهم است. رژیم‌های غذایی درست باعث بهبود وضعیت جسمی می‌شوند. از آنجا که در رژیم مدیترانه‌ای، سبزیجات و فیبر بسیار بالایی وجود دارد نگرانی زیادی برای پوست خود نداشته باشید. همچنین یکی از مشکلات در رژیم‌های غذایی، بروز مشکلاتی چون یبوست است. اما فیبر بالای مصرفی در این رژیم باعث می‌شود تا شما دچار چنین مشکلاتی نشوید.

 

روغن زیتون یکی از مواد غذایی است که در رژیم مدیترانه‌ای بسیار توصیه می‌شود. زیتون و روغن زیتون خواص بسیار زیادی دارند. میزان بالای آنتی‌اکسیدان موجود در زیتون علاوه بر کمک به سلامتی پوست و مو، مانع از بروز مشکلات قلبی هم می‌شود. از دیگر فواید آنتی‌اکسیدان این است که مانع از بروز و یا رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. حبوبات و غذاهای دریایی سالم رژیم مدیترانه‌ای باعث عدم ابتلا به آلزایمر و افسردگی می‌شود.

 

از فواید استفاده از رژیم مدیترانه‌ای کاهش سرعت  تحلیل مغز است. با بالا رفتن سن، سرعت تحلیل مغز  کمتر شود و تنها با تغذیه مناسب و مصرف پروتین و آنتی‌اکسیدان زیاد، می‌توان در مقابل افزایش سرعت چنین روندی قرار گرفت. برخی معتقدند که رژیم مدیترانه‌ای نه تنها عوارضی ندارد بلکه باعث تناسب اندام و کاهش وزن می‌شود.

 

مصرف روغن ممنون نیست، عوارض هم ندارد

 

همه چیز درباره فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری، پوست، قلب و ...

 

مصرف روغن‌های سالم در رژیم مدیترانه‌ای ممنوع نیست. میزان بالای آجیل و زیتون و روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جزو فواید و خواص آن محصول می‌شود تا مضرات آن. چرا که عده زیادی از متخصصان معتقدند که این روغن‌ها باعث مبارزه با سرطان و همچنین تناسب اندام می‌شوند.

 

با رژیم مدیترانه‌ای هم لاغر شوید و هم سالم بمانید

 

همه چیز درباره فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری

 

سبزیجات و میوه و حبوباتی که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف می‌شود، علاوه بر خواص و فواید بسیار بالا جایگزین خیلی مناسبی برای پروتئین و چربی‌های موجود در گوشت قرمز است. همچنین شما می‌توانید غذاهای سالم دریایی را برای جایگزینی گوشت قرمز در این رژیم استفاده کنید. گفته می‌شود که چربی موجود در روغن زیتون و آجیل‌ها ، نوعی از چربی هستند که برای بدن ضرر ندارند بنابراین باعث انباشته شدن چربی در بدن نخواهند شد.

 

چه چیز بهتر است یک روز پر انرژی در یک رژیم سالم

 

به دلیل مصرف زیاد حبوبات، پروتئین و میوه‌های متنوع در رژیم مدیترانه‌ای، شما احساس گرسنگی نمی‌کنید. معمولاً شاداب و پر انرژی هستید. میوه‌های موجود در رژیم مدیترانه‌ای باعث شادابی بدن شما می‌شوند.

 

عوارض و مضرات رژیم لاغری مدیترانه‌ای

 

همه چیز درباره فواید و مضرات رژیم مدیترانه ای برای لاغری

 

علی رغم تمام خواص و فواید موجود در رژیم مدیترانه‌ای، برخی نقدها نیز به این رژیم می‌شود. عده‌ای معتقدند این رژیم به دلیل میزان بالای روغن و آجیل باعث افزایش وزن می‌شود. اینکه از آن نمی‌توان به عنوان رژیم لاغری استفاده کرد. همچنین عده‌ای یکی از ضعف‌ها و مضرات رژیم مدیترانه‌ای را میزان سطح پایین آهن موجود در مواد غذایی پیشنهادی می‌دانند. گفته می‌شود که آهن روزانه موجود خوراکی‌های رژیم بسیار پایین است. همچنین در کنار فواید زیاد رژیم مدیترانه‌ای گفته می‌شود که از دیگر مضرات این رژیم عدم دریافت میزان لازم  کلسیم روزانه بدن است. عدم وجود نوشیدنی‌های متنوع در رژیم باعث شده تا گروهی که هوادار نوشیدنی هستند، این رژیم را به عنوان رژیم غذایی را خود انتخاب نکنند.

 

کالابرگ الکترونیک