خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو | تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو | تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی


5 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو؛ تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

روغن آمله یا روغن آملا یا آملج از جمله روغن‌های گیاهی است که خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. روغن آمله از جمله روغن‌هایی است که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان خواص شگفت‌انگیزی دارد. گیاه آمله که روغن آمله از آن تهیه می‌شود، معمولاً در نواحی سیستان و بلوچستان رشد می‌کند. گیاه آمله از جمله گیاه‌های معروف هندوستان است. هندی‌ها از روغن آمله و حتی گیاه آن در مراسم‌های ویژه مذهبی استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی خواص روغن آمله برای رشد مو، ابرو، ریش، مژه و … و روش تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی می‌پردازیم.

 

خواص روغن آمله

 

همه خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو+تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

 

علاوه بر خواص خود گیاه آمله، روغن آن هم خواص درمانی بسیار زیادی دارد. از روغن گیاه آمله برای تقویت مو استفاده می‌شود. این روغن حالت دهنده مو است. مصرف روغن آمله برای رفع خشکی موها بسیار توصیه می‌شود. همچنین کسانی که دچار شوره سر و یا مشکل پوست پوست شدن هستند، می‌توانند به جای مصرف داروهای شیمیایی از این روغن استفاده کنند. جالب اینجاست که این روغن باعث جلوگیری سفیدی زودرس موها هم می‌شود. خانم‌ها معمولاً از روغن گیاه آمله برای تقویت موهای ابرو و ریش هم استفاده می‌کنند.

 

در صورتی که موهای خشکی دارید، می‌توانید از روغن آمله برای خشکی مو و حتی پوست کف سر استفاده کنید. تنها کافی است تا چند قطره روغن را هر شب بر روی موهای خود ریخته و آن‌ها را ماساژ دهید. روغن باید حداقل ۸ ساعت بر روی موهای شما بماند. مصرف این گیاه دارویی به صورت روغن، حتی برای پوست هم توصیه شده است. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در آن باعث شفافی و تازگی پوست صورت می‌شود.

 

معمولاً توصیه می‌شود که درمان پوست صورت‌ با استفاده از روغن آمله را برای ۲۱ روز ادامه دهید. بعد از این مدت شاهد تاثیرات شگفت‌انگیزی بر روی پوست خود خواهید بود. یکی از خواص روغن آمله، جلوگیری از ریزش مو است. بسیاری از ما تحت شرایط محیطی و یا مصرف داروهای خاص شاهد ریزش بسیار زیادی از موهایمان هستیم. مصرف سه ماهه  این ماده به صورت دوره‌ای، از ریزش مو چه در خانم‌ها و چه در آقایان جلوگیری می‌کند. جالب اینجاست استفاده از این روغن علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، باعث پرپشت شدن آن هم می‌شود.

 

اما از دیگر خواص این روغن می توان به جلوگیری از تهوع و استفراغ اشاره کرد. استفاده از گیاه آمله باعث مقاومت سازی بدن در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. این گیاه برای کاهش اسید معده و درمان زخم معده بسیار توصیه می‌شود.

 

خواص ضد افسردگی

 

همه خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو+تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

 

استفاده از روغن آمله باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از افسردگی می‌شود. میزان بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در روغن مانع از ایجاد اختلالات مربوط به اعصاب می‌شود. در طب سنتی توصیه می‌شود به جای استفاده از داروهای شیمیایی در درمان افسردگی و مشکلات روانی از داروهای گیاهی چون روغن گیاه آمله استفاده شود.

 

خواص کلاژن سازی

 

بر اساس تحقیقات، روغن گیاه آمله حاوی میزان بسیار زیادی ویتامین C است  و از خواص این ویتامین می‌توان به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. کلاژن یکی از مواد تاثیرگذار بر روی سلامت پوست است که در سنین بالا میزان تولید آن توسط بدن کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق منجر به بروز چین و چروک بر روی پوست می‌شود. روغن آمله با افزایش کلاژن سازی باعث بسته شدن منافذ باز پوستی می‌شود. این روغن حتی برای ترمیم بسیاری از مشکلات پوستی و زخم‌ها توصیه می‌شود.

 

مضرات استفاده از روغن آمله

 

همه خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو+تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

 

تاکنون تحقیقات معتبری در مورد استفاده از روغن گیاه آمله در دوران بارداری نشده است. اما معمولاً توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی از این روغن با احتیاط استفاده کنید. همچنین حتماً پیش از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

با این وجود تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روغن آمله عوارض خاصی ندارد و خطرناک محسوب نمی‌شود. اما توصیه می‌شود قبل از مصرف این روغن بر روی پوست و مو حتما مقداری کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به این گیاه حساسیت ندارید. برخی حساسیت‌های پوستی ناشی از مصرف این روغن گزارش شده‌اند.

 

تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

 

همه خواص روغن آمله برای پوست، مو و ابرو+تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی

 

متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد فروش روغن آمله تقلبی به جای اصل آن هستیم. برای تشخیص روغن آمله اصل از تقلبی باید بدانید که این روغن بوی نزدیک به مغز گیاهی و ذرت دارد. معمولاً روغن گیاه آمله طعم و عطری ندارد. این روغن زرد رنگ بوده و نسبتاً غلیظ است. توجه داشته باشید روغن آمله نباید در ظرف رسوب داشته باشد وگرنه خواص اصلی گیاه آمله را نخواهد داشت. خرید روغن تقلبی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که علاوه بر نداشتن خواص، مضرات بسیار زیادی هم دارد. بنابراین در خرید این روغن بسیار دقت کنید. آن را از مراکز معتبر فروش روغن های گیاهی خریداری کنید. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که دلیل اختلاف زیاد قیمت و کم بودن قیمت برخی از انواع برندهای فروش این محصول، بی دلیل نیست. بنابراین سعی کنید روغن را با نرخ متداول آن خریداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک