طرز تهیه چند دمنوش مفید طب سنتی برای درمان میگرن و سردرد

طرز تهیه چند دمنوش مفید طب سنتی برای درمان میگرن و سردرد


12 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

یکی از راه‌های درمان قطعی خانگی میگرن و سردرد های شدید عصبی استفاده از دمنوش گیاهی است. سردرد انواع مختلفی دارد. اما سردرد های تنشی و میگرنی معمولاً با درد خفیف تا متوسط شروع می‌شوند و اگر درمان نشوند، بسیار ادامه‌دار خواهند شد. نوشیدن دمنوش و چای گرم تا حد زیادی سردرد را تسکین می‌دهد. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی و طرز تهیه چند دمنوش مفید در طب سنتی برای درمان میگرن و سردرد می‌پردازیم.

 

دمنوش زنجبیل

 

دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

 

زنجبیل که از ادویه‌های مهم در آشپزی است، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ماده غذایی حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است که به کاهش التهاب بسیار کمک می‌کند. زنجبیل نقش مهمی در درمان میگرن و سردرد دارد. بر اساس آخرین مطالعات که در مورد تاثیر گیاه زنجبیل بر روی بیماری‌ها انجام شده، این گیاه تاثیر زیادی در درمان میگرن دارد و یک داروی رایج در درمان میگرن محسوب می‌شود. چای زنجبیل برای زنان باردار نیز بی‌خطر است. بنابراین اگر باردار هستید و دچار سردردهای شدید میگرنی می‌شوید، می‌توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

 

اگر دچار بیماری صفرا هستید و داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف دمنوش زنجبیل با پزشک مشاوره کنید. طرز تهیه دمنوش زنجبیل بسیار ساده است. شما می‌توانید از زنجبیل تازه و یا خشک شده و حتی پودر زنجبیل برای دمنوش استفاده کنید. کافیست زمانی که آب به نقطه جوش می‌رسد، نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در آب ریخته و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی دم بکشد. می‌توانید از پودر زنجبیل یا خود زنجبیل در کنار چای و همزمان با دم کردن چای سبزی یا سیاه استفاده کنید.

 

 

تاثیر چای نعنا در درمان میگرن

 

دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

 

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده موضعی از روغن نعنا بر روی پیشانی تاثیر بسیار زیادی در کاهش سردردهای میگرنی و شدید دارد. شما می‌توانید از دمنوش نعنا هم برای درمان میگرن شدید استفاده کنید. چای نعناع اثرات تسکین‌دهنده شگرفی دارد. این دمنوش برای اکثر افراد بی‌خطر است و معمولا هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد. نحوه استفاده از دمنوش نعناع همانند طرز تهیه دمنوش چای سبز است. زمانی که آب از نقطه جوش پایین‌تر آمد، می‌توانید آب گرم را در داخل قوری و یا ظرف دمنوش ریخته و کمی برگ نعنا به آن اضافه کنید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌توانید دمنوش نعنا را سرو کنید.

 

 

چای پوست بید برای سردردهای شدید

 

دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

 

گیاه بید به معنای واقعی هزاران سال است که برای درمان درد و التهاب در طب سنتی استفاده می‌شود. دمنوش گیاه بید در درمان میگرن بسیار تاثیرگذار است. این گیاه حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است. سالیسین از نظر شیمیایی کاملا شبیه به آسپرین عمل می‌کند. از آن با عنوان آسپرین طبیعت نام برده می‌شود. پوست بید بسیار شبیه داروی آسپرین است.

 

بنابراین باید در استفاده از دمنوش پوست بید بسیار دقت کنید. چرا که ممکن است برای زنان باردار مضر باشد. این گیاه حاوی ماده رقیق کننده برای خون است. طرز تهیه دمنوش بید برای درمان میگرن و سردرد همانند استفاده از هل و دارچین در چای است. شما می‌توانید کمی پوست بید را در چای ریخته و همزمان با دم کشیدن چای، پوست بید نیز دم می‌کشد.

 

 

دمنوش میخک با سابقه‌ای طولانی در درمان میگرن

 

دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

 

میخک از جمله گیاهان بسیار با ارزش است و قرن‌ها است که برای درمان انواع مختلف درد از جمله سردرد و میگرن استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضد درد زیادی دارد و مصرف آن برای درمان خانگی درد دندان و حتی سردردهای شدید میگرن بسیار توصیه می‌شود. کافی است تا یک قاشق چای‌خوری میخک آسیاب شده را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس آب جوش را صاف کنید. پس از آن می‌توانید از خوردن یک دمنوش خوش طعم لذت ببرید.

 

 

دمنوش بابونه برای درمان اضطراب، میگرن و بی‌خوابی

 

دمنوش-درمان-میگرن-سردرد

 

چای و دمنوش بابونه در درمان بی‌خوابی و اضطراب بسیار تاثیرگذار است. به طور کلی هیچ تحقیق معتبری در مورد تاثیر دمنوش بابونه برای درمان سردرد و میگرن به خاطر گرما در طب سنتی وجود ندارد. اما اثرات آرام‌بخش این دمنوش باعث کاهش سردردهای تنشی می‌شود. توجه داشته باشید که اگر به گل داوودی حساسیت دارید، مصرف بابونه باعث واکنش آلرژیک در بدن شما خواهد شد.

در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون حتماً قبل از استفاده از دمنوش بابونه با پزشک مشاوره کنید. دمنوش بابونه مانند چای سبز آماده می‌شود. پس از جوشیدن آب، کمی بابونه در داخل ظرف دمنوش و یا قوری بریزید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. پس از آن می‌توانید یک چای بابونه خوشمزه را سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک