کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد+علائم و نشانه‌ها

کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد+علائم و نشانه‌ها


24 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد+علائم و نشانه‌ها

همزمان با شیوع بیماری کرونا ویروس کوید ۱۹ که هنوز هم پزشکان و محققان علم پزشکی بر این باورند که کودکان را کمتر از بزرگسالان درگیر می‌کند همزمانی شیوع یک بیماری دیگر در کودکان باعث نگرانی‌های زیادی شده است. فصل شروع «سندرم کاوازاکی» در کودکان اواخر زمستان و اوایل بهار است. در واقع بیماری کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و سال‌هاست که همراه انسان است. اما حالا همزمانی این بیماری با پاندمی بیماری کرونا در سرتاسر دنیا منجر به نگرانی شده است. اما کاوازاکی چه بیماری است، آیا به کرونا ربط دارد و چه ارتباطی با کرونای کودکان دارد. توضیحات دکتر کیوان میرهادی، متخصص داخلی و کارشناس ارشد ویروس شناسی را در مجله کوروش بخوانید.

بیماری کاوازاکی چیست؟

 

کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد؟

 

بیماری کاوازاکی در واقع یک بیماری درمان‌پذیر در کودکان است. علت این بیماری التهابی عروقی که بیشتر در کودکان زیر ۵ سال و اغلب در پسربچه‌ها رخ می‌دهد هنوز مشخص نیست اما گاهی اوقات زمینه‌های ژنتیکی در بروز آن موثر است. در بیماری کاوازاکی که با تب بالا همراه است، این تب معمولا بیشتر از ۵ روز به طول می‌انجامد و بروز عارضه‌های پوستی مثل مخملک، تورم در دست و پا و پوسته ریزی در کف دست و پا و قرمزی زبان از جمله علائم آن است.

 

 

بیماری کرونا کاوازاکی چیست؟

 

کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد؟

 

اما بیماری کرونای کاوازاکی یا سندرم التهابی چند سیستمی کودکان PMIS در کودکان همزمان به هم‌گیری و شیوع بیماری کرونا در شهر نیویورک آمریکا و سایر نقاط دنیا مشاهده شده است. این بیماری عموما بسیار نادر است اما باید در مورد آن بیشتر بدانیم تا بتوانیم از کودکان خود مراقبت کنیم.

گروهی از پزشکان بر این باورند که این بیماری به بیماری کرونا کووید ۱۹ مرتبط است به همین دلیل هم کرونا کاوازاکی نامیده می‌شود اما هنوز این ارتباط مشخص نشده است. دلیل این امر این است که بسیاری از کودکانی که به بیماری کرونا کاوازاکی مبتلا شده‌اند نتیجه تست کرونا آن‌ها منفی بوده است.

PMIS شباهت زیادی به دو بیماری التهابی دارد: بیماری کاوازاکی و بیماری سندرم شوک تنفسی.

اغلب بیماران معمولا دو هفته بعد از ابتلا بهبود پیدا می‌کنند اما همیشه باید تحت نظر یک پزشک باشند چون درصد کمی از کودکان مبتلا به PMIS ممکن است درگیری قلب و سایر اعضای دیگر بدن را هم تجربه کنند و حتی ممکن است نیاز به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان پیدا کنند.

 

علائم و نشانه‌های PMIS یا کرونای کاوازاکی چیست؟

 

کرونا کاوازاکی چه بیماری است و چه ربطی به کرونای کودکان دارد؟

 

بیشتر کودکان برای چند روز تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر به همراه سایر علائم دارند. برخی از علائم و نشانه‌های بیماری کرونا کاوازاکی عبارتند از:

*تحریک‌پذیری یا کُندی حرکات کودک

*درد شکم

*اسهال

*استفراغ

*راش یا قرمزی پوست

*قرمزی چشم‌ها

*تورم غدد لنفاوی در یک طرف گردن

*قرمزی و ترک خوردگی لب

*قرمزی و تورم زبان که شبیه توت فرنگی است

*تورم دست و پا و تغییر رنگ آن به قرمزی

 

آیا کرونا کاوازاکی یا PMIS در کودکان مسری است؟

 

آیا بیماری کرونا کاوازاکی یا PMIS در کودکان مسری است؟

 

بیماری PMIS مسری نیست اما ممکن است کودک شما کرونا یا عفونت دیگری داشته باشد که ممکن است مسری باشد. به همین دلیل در بیمارستان و در زمان معالجه این کودکان اقدامات کنترل عفونت را هم انجام می‌دهند.

 

آیا درمانی برای کرونا کاوازاکی در کودکان وجود دارد؟

 

آیا درمانی برای بیماری کرونا کاوازاکی در کودکان وجود دارد؟

 

در حال حاضر کودکان مبتلا به PMIS با درمان‌های مختلف از جمله ایمونوگلوبولین داخل وریدی و استروئیدها تحت درمان قرار می‌گیرند. این داروها باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شوند که دلیل سندرم التهابی است. همچنین به کودکان داروهای دیگری برای محافظت از قلب، کلیه‌ها و اعضای دیگر بدن داده می‌شود.

 

چگونه از ابتلا کودکان به بیماری کرونا کاوازاکی پیشگیری کنیم؟

 

چگونه از ابتلای کودکان به بیماری کرونای کاوازاکی پیشگیری کنیم؟

 

اگر چه هنوز مطمئن نیستیم که PMIS مربوط به بیماری کرونا است یا خیر اما باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از مواجهه فرزندتان به کرونا انجام دهید. هنوز هم شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن بهترین روش جلوگیری از این بیماری است. کودکانی که بیماری‌های خودایمنی دارند ریسک بالاتری برای ابتلا به PMIS دارند و باید از آن‌ها بیشتر مراقبت کنیم. تحقیقات بیشتری در حال انجام است. یادتان باشد این بیماری بسیار نادر است. کودکان می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند اما بندرت بیماری جدی را تجربه می‌کنند، پس نگران نباشید.

 

 

کالابرگ الکترونیک