۱۲ وسیله مهم و اساسی در حمام منزل که شما را بیمار می‌کند

۱۲ وسیله مهم و اساسی در حمام منزل که شما را بیمار می‌کند


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 وسیله مهم و اساسی در حمام منزل که شما را بیمار می‌کند

برخلاف تصور عموم که حمام منزل را یکی از تمیزترین نقاط منزل می‌دانند اما یک خبر بد برای شما داریم. اگر مشکلاتی مثل سردرد، سرگیجه، مشکلات تنفسی و … دارید که مدام گریبان شما را می‌گیرند و رها می‌کنند یکی از مهم‌ترین دلایلش می‌تواند حمام منزل شما باشد. متاسفانه حداقل ۱۲ عامل و وسیله آلوده در حمام خصوصی و شخصی شما وجود دارند که به احتمال زیاد می‌توانند شما را بیمار کنند. در این مقاله که از سرویس سلامت مجله کوروش انتخاب شده، به شما می‌گوییم ۱۲ وسیله حمام که شما را بیمار می‌کنند کدامند. با ما همراه شوید.

۱- کپک و قارچ روی سقف و دیوارها

 

کپک و قارچ روی سقف و دیوارها از عوامل بیماری‌زا در حمام

 

محیط حمام به علت رطوبت بالا، یکی از مستعدترین مکان‌ها برای رشد انواع کپک و قارچ است. از سوی دیگر چرک و آلودگی بدن انسان می‌تواند سرعت رشد این آلودگی‌ها تسریع کند. کپک‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و به سرعت در جاهایی مثل لوازم پارچه‌ای موجود در حمام، دوغاب بین آجرها، گچ و سطوح رنگ‌آمیزی شده تکثیر و وارد دستگاه تنفسی شوند.

 

حداقل ۲۰ دقیقه بعد از اتمام دوش آب گرفتن، درب را باز بگذارید تا هوا بخورد و خشک شود. بعد از هر بار استفاده از حوله تن‌پوش یا دست و صورت آن را زیر نور آفتاب و در هوای آزاد خشک کنید و در به صورت خیس یا حتی خشک در حمام نگهداری نکنید.

 

 

۲- کلید برق، دستگیره در، شیر آب

 

معمولا هیچ کس خودش را موظف نمی‌بیند که قبل از ورود به حمام دستهایش را بشورد. این در حالی است که بعد از استحمام معمولا کلید برق را می‌زنید و دستگیره در را می‌گیرید و شیر آب را باز می‌کنید. این وسایل به احتمال زیاد به انواع قارچ و کپک موجود در حمام، مخمر، باکتری‌هایی مثل E.Coli و لیستریا آلوده هستند که می‌توانند تمام اعضای خانواده را بیمار کنند. این وسایل را یک روز در میان با مواد شوینده و پاک کننده مخصوص استریل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ نکته کاربردی برای دکوراسیون داخلی حمام کوچک

 

 

۳- تهویه هواکش در صورت داشتن نقص فنی

 

حتما بخوانید  12 روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک به توصیه انجمن پوست آمریکا

نقص فنی تهویه هواکش حمام از وسایل بیمار شدن در حمام

 

فن و تهویه هواکش، برای تهویه هوا و خشک کردن رطوبت و بخار بعد از دوش آب گرم است. اما تهویه حمام منزل شما درست کار می‌کند؟ اگر تهویه هواکش خاک گرفته یا کپک و قارچ به آن وارد شده یکی از آلوده‌ترین و بیماری‌زاترین وسایل حمام شماست که سبب بروز بیماری‌های تنفسی و به خصوص برای افرادی می‌شود که سابقه آسم و آلرژی دارند.

 

 

۴- کیفیت پایین آب استحمام

 

آب سخت یا آبی که بیش از حد معمول حاوی مواد معدنی مثل کلسیم و آهک است که اتفاقا با چشم هم قابل دیدن نیستند می‌تواند مشکل‌ساز شود. شستن بدن با آب سخت باعث می‌شود قشری از نمک‌های نامحلول روی پوست و موهای بدن رسوب کند. این مسئله روزنه‌های پوست را مسدود و باعث خارش و سوزش پوست می‌شود. علاوه بر این سختی بیش از حد آب موها را رنگ پریده کرده و شانه کردن و برس کشیدن موها را مشکل می‌کند و رسوبات آب سخت، رشد باکتری‌ها را نیز تسهیل می‌کند.

 

برای کاهش سختی آب می‌توانید از فیلترهای تصفیه کننده آب خانگی استفاده کنید که دارای« سختی‌گیر» هستند. فیلترهای سختی‌گیر با تبادل یون‌های کلسیم و منیزیم با یون‌های سدیم و پتاسیم غلظت املاح سخت را کاهش می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: عجیب‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای دیگر دنیا؛ حمام کردن با یک تکه نان

 

 

۵- دوش

 

دوش بی کیفیت از عوامل بیمار شدن در حمام منزل

 

«دوش» یکی از مستعدترین لوازم برای رشد میکروب‌های مختلف مثل «پنوموفیلا» و «لگیونلا» که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و به شش‌ها آسیب می‌رسانند و عامل بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه هستند. از سوی دیگر دوش حمام معمولا توسط کف شامپو و صابون مسدود می‌شود که البته به راحتی با سرکه سفید می‌توان آن را برطرف کرد.

 

 

۶- برس شستشو، کیسه و لیف

 

برس، کیسه و لیف، سرشار از سلول‌های مرده پوست بدن هستند. علاوه بر این وسایلی از این دست مامن و خانه بسیاری از قارچ‌ها، مخمرها و باکتری‌ها هستند که در صورت تمیز و استریل نشدن در حمام بعدی روی پوست بدن شما می‌نشینند. بعد از استفاده از این لوازم حتما آن‌ها را با آب و صابون خوب بشورید، آبکشی کنید و در هوای آزاد خشک کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ نکته کاربردی برای دکوراسیون حمام کوچک۲۰ روش ساده برای صرفه‌جویی آب

 

 

۷- حوله ‌تن‌پوش دست و صورت

 

حوله ‌تن‌پوش دست و صورت کثیف از عوامل بیماری زا در حمام منزل

 

بهتر است به جای آویزان کردن حوله‌های تن‌پوش و دست و صورت در این مکان مرطوب آن‌ها را بعد از استفاده در هوای آزاد خشک کنید و در مجموع حوله‌ها را در حمام آویزان نکنید. علاوه بر این لازم است که هر ماه حوله حمام و هر روز حوله دست و صورت را بشورید. بهتر است حوله دست و صورت مثل حوله حمام برای هر کدام از اعضای خانواده یک وسیله شخصی باشد. باکتری‌هایی مثل E.Coli می‌توانند از طریق حوله به بدن شما منتقل شوند.

حتما بخوانید  14 روش برق انداختن موزاییک + از بین بردن لکه و شوره

 

 

۸- برس آرایش و لوازم بهداشتی و آرایشی

 

لوازم آرایشی و بهداشتی مثل انواع برس‌های آرایش ابرو و صورت، مژه فرکن، قیچی و موچین و لوازم مانیکور و پدیکور ناخن که برخی افراد آن‌ها را در حمام نگهداری می‌کنند از جمله وسایلی هستند که به خاطر تماس مستقیم با پوست بسیاری از باکتری‌های مولد قارچ، التهاب و جوش را به آسانی به بدن و پوست ما منتقل می‌کنند.

 

 

۹- شمع

 

شمع‌ها یک فضای رمانتیک به حمام منزل شما می‌بخشند اما همین شمع‌های رمانتیک می‌توانند گازهای شیمیایی خطرناک مثل بنزن و کتان را از طریق سوختن پارافین وارد فضا کنند. شمع‌های معطر برای افرادی که سابقه آلرژی و حساسیت دارند خطرناک‌ترند. در صورتی که در حمام شمع روشن می‌کنید از جریان داشتن هوای پاک در حمام مطمئن شوید و از شمع‌های مومی استاندارد که فاقد سیم و مفتول هستند استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش کامل درست کردن شمع رنگی معطر و شیک در خانه به ۳ روش

 

 

۱۰- محصولات شوینده

 

حمام فضای کوچکی دارد و استفاده از شوینده‌ها و تمیزکننده‌های شیمیایی و گاهی ترکیب شدن آن‌ها با یکدیگر سبب تولید گازهای کشنده و حتی گاهی منجر به مرگ می‌شود. هیچ وقت مایع سفید کننده و محلول حاوی آمونیاک را با هم مخلوط نکنید و هنگام استفاده از آن‌ها حتما درب حمام را باز بگذارید و از درست کار کردن تهویه حمام مطمئن شوید.

 

 

۱۱- اسپری‌های خوشبو کننده

 

اسپری‌های خوشبو کننده از وسایل بیماری زا در حمام

 

درست مثل شمع، این اسپری‌های خوشبو کننده هم برای فضای حمام مناسب نیستند. طبق تحقیقات کارشناسان موسسه ملی بهداشت محیط آمریکا، اغلب این خوشبو کننده‌ها حاوی «دیکلروبنزن» هستند که ارتباط مستقیمی با اختلال در عملکرد ریه‌ها دارد.

 

 

۱۲- سرامیک کف حمام

 

اگر منزلتان قدیمی است به احتمال زیاد کاشی و سنگ‌های کف حمام حاوی ماده «پنبه نسوز» یا « آزبست» هستند. این ماده صد در صد سرطان‌زاست. بهتر است به فکر عوض کردن کاشی و سرامیک کف حمام باشید چرا که کاشی و سرامیک‌های با‌کیفیت و استاندارد نسل جدید فاقد آزبست و عموما از جنس ترکیبات شیمیایی ارگانیک هستند.

 

 

منبع: The Spruce

 

کالابرگ الکترونیک