۱۵ خواص و مضرات شکر برای سلامتی بدن

۱۵ خواص و مضرات شکر برای سلامتی بدن


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 خواص و فواید و مضرات شکر برای سلامتی بدن

درست است که برخی از افراد د مصرف شکر زیاده روی می کنند، اما باید گفت شکر جدا از مضرات ناشی از مصرف بیش از حد فواید و خواص زیادی هم برای سلامت دارد. افراد زیادی سعی می کنند تا در با یک رژیم غذایی سالم، در حد متعادل از این ماده شیرین استفاه کنند تا از فواید آن برای سلامتی بدن بهره مند شوند. اما در مقابل رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مشکلاتی چون چاقی و ضعف سیستم ایمنی بدن. در این مقاله از مجله کوروش فواید و خواص و مضرات شکر برای سلامتی بدن را توضیح داده ایم.

 

 

فواید و خواص شکر برای سلامتی بدن

 

فواید شکر برای سلامتی بدن

 

رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده مضرات زیادی داشته و می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود. مشکلاتی چون بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲. با این حال با کاهش مصرف قند می توان مضرات آن را به حداقل رساند. مصرف متناسب شکر و قند فواید و مزیت های شگفت انگیزی هم برای سلامتی بدن دارد. مصرف متعادل شکر باعث سلامت پوست و دریافت مواد معدنی و مغذی می شود.

 

 

جبران کمبود انرژی از فواید شکر

 

شکر می تواند فواید و تاثیرات مثبتی بر روی متابولیسم بدن داشته باشد. این ماده غذایی دارای کالری بالایی است. همین کالری بالا باعث جبران کمبود انرژی در بدن می شود. با این حال باید گفت که انرژی که از طریق شکر تامین می شود کوتاه مدت است و فقط می تواند باعث افزایش بهره وری کوتاه مدت در شما شود. هر گرم شکر حاوی ۴ کالری است. با این حال نباید برای افزایش انرژی کوتاه مدت نیز مصرف بیش از حد شکر را در برنامه غذایی روزانه قرار داد.

 

شکر باعث دیابت نمی شود

 

شکر باعث دیابت نمی شود

 

برخی از جمله مضرات شکر به تاثیر این ماده در ابتلا به دیابت اشاره می کنند. دانشمندان ثابت کردند که دیابت یک بیماری ژنتیکی است که از ابتدای تولد در ما ایجاد می شود. خوردن غذاهای بد و بسیاری از شیرینی ها و چربی ها فقط می تواند عاملی تشدید کننده در دیابت باشد. مصرف بیش از حد شکر کارایی لوزالمعده را کاهش می دهد. اما میزان متوسط آن هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۶ ماده غذایی برای کنترل و درمان دیابت «

 

 

سلامت پوست از جمله فواید شکر

 

اسید گلیکولیک قند می تواند در حفظ سلامت و ظاهر پوست بسیار مفید باشد. از جمله فواید شکر می تواند نقش آن در از بین بردن لکه های پوستی باشد چرا که باعث ایجاد تعادل در روغن های پوست می شود.

 

شکر به جای محصولات فرآوری شده

 

بسیاری از افراد از شربت ذرت با فروکتوز بالا برای شیرین کردن غذای خود استفاده می کنند. این محصول بسیار فرآوری شده است و مضرات زیادی دارد. همچنین می تواند هضم غذا را با مشکل روبرو کند. از جمله فواید شکر و قندها این است که از مواد طبیعی تشکیل شده اند. همین موضوع باعث راحتی متابولیسم در بدن می شود.

حتما بخوانید  ۱۵ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی

 

 

فواید شکر برای انسولین خون

 

فواید شکر برای انسولین خون

 

بسیاری از غذاهایی که در آن ها گلوکز است، شیرین هستند. اما بدن ما به خصوص کبد مشکل تجزیه گلوکز را دارد. تجزیه گلوکز نسبت به فروکتوز موجود در قند و شکر بسیار سخت تر است. به همین دلیل پس از مصرف غذاهای حاوی گلوکز، ظرف مدت کوتاهی سطح انسولین بسیار افزایش می یابد. اما پس از مدتی شما گرسنه شده و میل بیشتری به شیرینی دارید. به دلیل تاثیر گلوکز قند بر هورمون لپتین، در واقع بدن شما احساس سیری بیشتری نسبت به خوردن غذاها با فروکتوز خواهد داشت.

 

 

درمان زخم های عفونتی با شکر از جمله فواید آن

 

بعضی از زخم ها در صورت عفونت به سختی با آنتی بیوتیک درمان می شوند. در برخی نقاط جهان حتی مردم پول کافی برای خرید آنتی بیوتیک ندارند. تحقیقات نشان داده از جمله فواید شکر درمان زخم های عفونی است. گفته می شود شکر برای درمان زخم بسیار مفید است. در برخی از مناطق فقیر نشین زیمباوه برای درمان زخم ها روی آن ها شکر قرار می دهند. شکر بر روی زخم مانع از رشد باکتری ها می شود.

 

 

مواد مغذی و معدنی در شکر

 

شکر تولید شده از منابع طبیعی مانند نیشکر یا چغندر حاوی میزان زیادی فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. با این حال باید توجه داشت که در شکر تصفیه شده این میزان مواد مغذی و معدنی بسیار کم هستند.

 

فواید شکر قهوه ای برای سلامتی

 

فواید شکر قهوه ای برای سلامتی

 

در طب سنتی شکر قهوه ای به شکر سرخ نیز معروف است. جدا از مضرات شکر سفید، شکر قهوه ای سرشار از مواد معدنی ضروری برای بدن است. طبع این شکر گرم و تر است. از  جمله فواید شکر قهوه ای این است که باعث پیشگیری از ابتلا به آسم می شود. این نوع شکر دارای خواص ضد آلرژیک است. شکر قهوه ای در بهبود علایم سرما خوردگی نقش موثری دارد. در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی از زنجبیل، شکر قهوه ای و آب جوش استفاده می کردند. از جمله فواید شکر قهوه ای، تاثیر آن در درمان یبوست و کمک به انقباضات رحمی است. از آن جا که این ماده دارای مقادیر زیادی پتاسیم است، برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید » خواص و مضرات شکر قهوه ای برای بدن « 

 

 

مضرات شکر برای سلامتی بدن

 

مضرات شکر برای سلامتی بدن

 

از کره بادوم زمینی گرفته تا شیرینی و شکلات همگی حاوی میزان زیادی شکر هستند. بسیاری از افراد در میان وعده های غذایی خود از محصولات حاوی شکر زیاد استفاده می کنند. کارشناسان معتقدند مصرف شکر علاوه بر فواید و خواص اگر بیش از حد باشد مضرات زیادی دارد. جدا از فواید مصرف میزان کم شکر برای بدن باید گفت که مصرف قند و شکر زیاد مضرات فراوانی داشته و عامل اصلی چاقی و بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ است.

 

افزایش وزن از مضرات و عوارض مصرف شکر

 

نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است. قند اضافه به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با شکر یکی از اصلی ترین عوامل در ایجاد چاقی هستند. نوشیدنی های شیرین شده با قند مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه ها و چای های شیرین با فروکتوز که نوعی قند ساده است پر می شوند. مصرف فروکتوز گرسنگی و میل شما به غذا را افزایش می دهد. بنابراین از جمله مضرات شکر در کنار فواید آن می توان به تاثیر آن بر روی افزایش وزن و تجمع چربی در بدن اشاره کرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد هندوانه خنک به ۳ روش با‌کلاس کافی شاپی

 

خطر ابتلا به بیماری های قلبی از مضرات شکر

 

خطر ابتلا به بیماری های قلبی از مضرات شکر

 

رژیم غذایی با قند بالا باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود. بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. رژیم غذایی با قند بالا می تواند منجر به چاقی، التهاب و تری گلیسرید بالا شود. همچنین شکر باعث افزایش قند و سطح فشار خون می شود. این عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

ایجاد آکنه از جمله مضرات شکر

 

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده، از جمله غذاهای شیرین و نوشیدنی ها خطر ایجاد آکنه را افزایش می دهند. غذاها با شاخص گلیسمی بالا مانند شیرینی های فرآوری شده، قند خون را به شدت بالا می برند. این موضوع باعث افزایش سطح انسولین و ترشح آندروژن و تولید روغن بر روی پوست می شود. بنابراین بر خلاف این که برخی تحقیقات نشان داده قند و شکر باعث بهبود سطح پوست می شوند، آکنه ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی با شاخص گلیسمی بالا دارد.ایجاد مشکلات پوستی را می توان از جمله مضرات مصرف بیش از حد شکر دانست.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ از مضرات شکر

 

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از مضرات شکر

 

طی ۳۰ سال گذشته شیوع دیابت در سراسر جهان بیش از ۲ برابر شده است. اگر چه دلایل زیادی برای این امر وجود دارد اما بین مصرف بیش از حد شکر و خطر دیابت ارتباط مستقیمی وجود دارد. چاقی اغلب به دلیل مصرف بیش از حد قند ایجاد می شود. این بیماری قوی ترین عامل ابتلا به خطر دیابت است. علاوه بر این مصرف طولانی مدت قند باعث مقاومت در برابر انسولین و خطر ابتلا به دیابت می شود.

 

افزایش خطر ابتلا به سرطان از مضرات شکر

 

خوردن مقادیر زیادی شکر ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. یک رژیم غذایی غنی از غذاهای شیرین می تواند منجر به چاقی شود. چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. از جمله مضرات قند زیاد افزایش التهاب در بدن است. این موضوع ممکن است خطر ابتلا به سرطان را بالا ببرد.

 

افزایش افسردگی از مضرات شکر

 

افزایش افسردگی از مضرات شکر

 

در حالی که یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود خلق و خو کمک کرده و فواید زیادی برای بدن داشته باشد، در مقابل رژیم غذایی حاوی قند زیاد می تواند باعث ابتلا به افسردگی شود. مصرف بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند کیک و نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

 

بیشتر بخوانید » کمبود این ۸ ویتامین باعث افسردگی و اضطراب می شود «

 

 

پیری پوست از مضرات مصرف شکر

 

پیری پوست از مضرات مصرف شکر

 

علاون بر خواص شکر در ماسک های ضد چروک پوستی اما مصرف شکر مضرات خود را برای پوست دارد. البته مصرف شکر به معنای خوردن آن. چین و چروک نشانه طبیعی افزایش سن است. با این حال انتخاب های نامناسب غذایی می تواند مضرات زیادی به همراه داشته باشد. رژیم غذایی ناسالم و حاوی قند زیاد، چین و چروک ها را بدتر کرده و روند پیری پوست را تسریع کند. مصرف بیش از حد شکر و قند نقش زیادی در پیری پوست دارند. یک رژیم سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده به کلاژن ها در پوست آسیب می رساند. کلاژن ها عامل اساسی در تولید سلول های پوستی هستند. وقتی کلاژن آسیب می بیند پوست سفتی خود را از دست می دهد و آویزان می شود. از فواید رژیم غذایی سالم در کنار مصرف قند متعادل، پوستی شفاف و جوان است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۳ بیماری دردناک که شکر و قند در بدن ایجاد می کنند «

 

 

منابع: healthline , brisbanebulkbillingdoctor

 

کالابرگ الکترونیک