درباره چربی قهوه ای بدن و روش های افزایش آن

درباره چربی قهوه ای بدن و روش های افزایش آن


4 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افزایش چربی قهوه ای بدن

شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا حالا چربی را عامل اصلی چاقی می دانستید؟ حق با شماست ولی نه کاملا. دانشمندان از شناخت نوع جدیدی چربی به نام «چربی قهوه ای» خبر داده اند که نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلکه با سوزاندن چربی ها، به لاغری و سلامت بدن کمک می کند. اما این که دقیقا چربی قهوه ای بدن چیست و راه های افزایش آن برای مقابله با چاقی موضوع این مطلب از مجله کوروش است.

انواع چربی در بدن

 

طبق یافته های دانشمندان، دو نوع چربی در بدن وجود دارد که هر کدام از آن ها برای بدن ضروری و مفید هستند. البته مثل هر چیز دیگر، زیاد از حد بودن هر یک، مشکلاتی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت. چربی های بدن به دو دسته چربی سفید و چربی قهوه ای تقسیم بندی می شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند:

 

 

چربی سفید در بدن

 

چربی سفید در بدن

 

چربی سفید (WAT)، همان چربی استانداردی است که تا حالا در مورد آن زیاد شنیده اید. این چربی، انرژی مورد نیاز بدن را در قطرات چربی بزرگی ذخیره می کند. این قطره ها در اطراف بدن جمع می شوند و تجمع آن ها مثل یک عایق برای اعضای بدن، شما را گرم نگه می دارد.

از طرفی چربی سفید می تواند از آسیب دیدن اندام های داخلی بدن در مقابل صدمه های خارجی محافظت کند. یا مثلا عمل نشستن را راحت تر کند. در یک فرد سالم بدون اضافه وزن، ۲۰ تا ۲۵ درصد بدن را چربی سفید تشکیل می دهد که برای بدن هم اندازه متناسبی است.

اما حتما می دانید که چربی سفید در کنار مزایایی که دارد، اگر حجم زیادی از بدن را بپوشاند، منجر به چاقی می شود. چربی سفید بیش از حد در قسمت میانی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و … را بالا می برد.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع دمنوش لاغری برای چربی سوزی شکم و پهلو « 

 

 

چربی قهوه ای بدن

 

چربی قهوه ای بدن

 

چربی قهوه ای(BAT) نیز مانند چربی سفید انرژی را ذخیره می کند ولی در فضایی کوچک تر از آن. این چربی، سرشار از میتوکندری های غنی از آهن است. به همین دلیل هم رنگ آن به جای سفید، قهوه ای است. وقتی چربی قهوه ای می سوزد، بدون ایجاد لرزش، گرما ایجاد می شود. این فرآیند «ترموژنز» نامیده می شود. در طی این روند، چربی قهوه ای نیز کالری می سوزاند.

چربی قهوه ای به عنوان یک درمان احتمالی برای چاقی و برخی سندرم های متابولیک بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا پیش از این، دانشمندان معتقد بودند که فقط نوزادان دارای چربی قهوه ای هستند و حدود ۵ درصد از کل بدن آنها را تشکیل می دهد. آنها همچنین فکر می کردند با گذشت زمان و در بزرگسالی این چربی از بین می رود.

آنچه محققان اکنون می دانند این است که حتی بزرگسالان هم دارای ذخایر چربی قهوه ای هستند. اما میزان آن کمتر از میزان چربی قهوه ای کودکان است. این چربی ها معمولا در نواحی کوچکی در اطراف شانه ها و گردن ذخیره شده اند.

 

 

تفاوت چربی سفید و چربی قهوه ای بدن

 

هر دو چربی سفید و چربی قهوه ای درون خود میتوکندری دارند. ولی میتوکندری چربی قهوه ای به مراتب بیشتر از چربی سفید است. به همین دلیل هم رنگ آن قهوه ای است. همین تفاوت باعث می شود که چربی قهوه ای در تسریع سوخت و ساز هم موفق تر عمل کند. هر چند وجود چربی سفید هم برای بدن ضروری و مفید است.

 

 

چگونه چربی قهوه ای به دست آوریم؟

 

از آن جایی که چربی قهوه ای، نوع خوبی از چربی شناخته می شود، تلاش برای به دست آوردن آن هم منطقی به نظر می رسد. مثلا کسانی که دارای چربی قهوه ای بیشتری هستند، ممکن است وزنشان نسبت به دیگران کمتر باشد. البته همه انسان ها، مقداری چربی قهوه ای «سازنده» دارند، همان نوعی که با آن متولد شده اند.

اما نوع دیگری از چربی قهوه ای وجود دارد که «قابل به دست آوردن» است. یعنی چربی در شرایط مناسب می تواند به چربی قهوه ای تبدیل شود. این نوع چربی در عضلات و چربی های سفید بدن وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۳ ماده غذایی عضله ساز «

 

 

 برای افزایش چربی قهوه ای بدن از چه داروهایی می توان کمک گرفت؟

 

برای افزایش چربی قهوه ای بدن از چه داروهایی می توان کمک گرفت؟

 

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند باعث قهوه ای شدن چربی سفید شوند. برای افزایش چربی قهوه ای بدن تیازولیدیندیونز زیر نظر پزشک متخصص توصیه می شود. تیازولیدیندیونز (TZDs)، دارویی است که برای کمک به کنترل مقاومت به انسولین استفاده می شود. این دارو می تواند به تجمع چربی قهوه ای کمک کند.

با این حال، این دارو با افزایش وزن، احتباس مایعات و سایر عوارض جانبی همراه است. بنابراین نمی تواند به عنوان یک راه حل سریع برای افرادی که به دنبال افزایش چربی قهوه ای هستند، استفاده شود.

 

 

برای افزایش چربی قهوه ای بدن دما را پایین بیاورید

 

دما را پایین بیاورید

قرار گرفتن بدن در معرض دمای خنک و حتی سرد احتمالا به جذب سلول های چربی قهوه ای، کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که اگر روزانه تنها ۲ ساعت در دمای حدود ۱۹ درجه سانتی گراد قرار بگیرید، بدن می توانید بافت چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کند.

 

 

دوش آب سرد

 

می توانید دوش آب سرد را در برنامه روزانه خود جای دهید. کاهش چند درجه ای دمای خانه یا بیرون رفتن در هوای سرد، روش های دیگر خنک سازی بدن و ایجاد چربی قهوه ای بیشتر و البته تبدیل چربی سفید به قهوه ای است.

 

 

به طور منظم غذا و سالم بخورید

 

به طور منظم غذا بخورید

 

در یک مطالعه با منبع معتبر، محققان بیش از حد به موش ها غذا دادند و دریافتند موش هایی که چربی قهوه ای بیشتری دارند، کالری بیشتری می سوزانند. آنها از این طریق لاغرتر و سالم ترند. آنها همچنین از چاقی و سایر بیماری های متابولیک محافظت می شوند.

اما این بدان معنا نیست که برای فعال کردن سلول های چربی قهوه ای باید شروع به خوردن غذا کنید. پرخوری هنوز هم دلیل اصلی چاقی قلمداد می شود. برای به کار گیری این روش، تحقیقات بیشتری لازم است.

در حال حاضر، یک رژیم غذایی متعادل و متشکل از غذاهای کامل را دنبال کنید. در اصل منظور این است که نباید برای مدت زیادی گرسنه بمانید. چون بعد از گرسنگی طولانی، احتمال پرخوری افزایش می یابد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو «

 

 

برای افزایش چربی قهوه ای بدن باید ورزش کنید

 

برای افزایش چربی قهوه ای بدن باید ورزش کنید

 

مطالعه دیگر روی موش ها نشان داد که پروتئینی به نام «ایریسین» ممکن است چربی سفید را به چربی قهوه ای بدن تبدیل کند. این پروتئین در بدن انسان هم تولید می شود. محققان دریافتند افرادی که کم تحرک هستند، در مقایسه با افرادی که مرتبا ورزش می کنند، ایریسین کمتری تولید می کنند. به طور خاص، وقتی افراد تمرینات تناوبی هوازی شدیدتری انجام می دهند، سطح این پروتئین افزایش می یابد.

پزشکان برای مقابله با چاقی و قدرتمند نگه داشتن سیستم قلبی عروقی توصیه زیادی به انجام ورزش می کنند. دستورالعمل های فعلی برای انجام فعالیت بدنی برای بزرگسالان شامل انجام هر یک از موارد زیر در هر هفته است:

 

  • ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط مانند پیاده روی یا بازی تنیس
  • ۷۵ دقیقه فعالیت شدید، مانند آهسته دویدن یا شنا

 

البته تحقیقات کافی برای اطمینان از این که آیا ورزش، چربی قهوه ای بیشتری ایجاد می کند، وجود ندارد. اما ورزش با فواید بسیاری که دارد بهترین گزینه برای سلامتی و کم کردن چربی ها است.

 

 

برای افزایش توده چربی قهوه ای باید تولید ملاتونین را بالا ببرید

 

تولید ملاتونین را بالا ببرید 

 

ملاتونین همان هورمونی است که به بهبود خواب کمک می کند. بر اساس تحقیقات دیگر، در صورت ترشح ملاتونین چربی بژ در موش های مورد آزمایش بیشتر می سوزد. این چربی ساختاری مشابه چربی قهوه ای دارد.

برای این که خواب بهتر و باکیفیت تری داشته باشید، بهتر است این راه ها را امتحان کنید: خوردن بادام، گوجه فرنگی، هل، گشنیز، دور ماندن از نور کامیپوتر و انواع صفحه نمایش ها در شب و … .

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۴ روش کاهش استرس برای داشتن خواب راحت «

 

 

تحقیقات در مورد چربی قهوه ای بدن

 

تحقیقات در مورد چربی قهوه ای بدن

 

محققان هنوز در تلاشند ژن هایی را  شناسایی کنند که چربی سفید و قهوه ای را کنترل می کنند. در یک مطالعه معتبر، دانشمندان با محدود کردن پروتئینی به نام گیرنده نوع BMP نوع ۱، موش ها را مهندسی کردند تا با چربی قهوه ای کمی به دنیا بیایند. هنگامی که موش ها در معرض سرما قرار می گیرند، به هر حال از چربی سفید و عضلات خود چربی قهوه ای ایجاد می کنند و قدرت جذب را نشان می دهد.

 

محققان همچنین کشف کرده اند که پروتئین خاصی به نام فاکتور ۲ سلول B اولیه (Ebf2) ممکن است نقشی اساسی در ساخت چربی قهوه ای داشته باشد. وقتی این موش ها در معرض سطح بالای Ebf2 قرار گرفتند، چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کردند. به این معنی که این سلول ها اکسیژن بیشتری مصرف می کنند. این موضوع نشان می دهد که چربی قهوه ای در واقع گرما تولید می کند و کالری می سوزاند.

 

در سوی دیگر هم برخی محققان بر این باورند که سلول های بنیادی که حاوی چربی قهوه ای بدن هستند، از بین نمی روند و تنها به مرور زمان غیر فعال می شوند. پس می توان آن ها را با روش هایی فعال کرد. به هر حال یافتن راهی برای تبدیل بافت چربی سفید به چربی قهوه ای بدن یک گام موثر خواهد بود که بعید نیست در آینده نه چندان دور، شاهد چنین موفقیتی در زمینه پزشکی باشیم.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک