فواید و عوارض ماسک زغال فعال و ۳ طرز تهیه ماسک زغال خانگی

فواید و عوارض ماسک زغال فعال و ۳ طرز تهیه ماسک زغال خانگی


15 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و عوارض ماسک زغال فعال و 3 طرز تهیه ماسک زغال خانگی

در سال های اخیر استفاده از زغال فعال در دنیای زیبایی بسیار رایج شده است؛ به طوری که محصولاتی تحت عنوان ماسک های زغال، شامپو، خمیر دندان، صابون و حتی اسکراب های زغال در اکثر فروشگاه ها یافت می شود. اگر حتی برای یک بار هم که شده از ماسک زغال روی پوست صورت خود استفاده کرده باشید، مطمئناً شما هم یکی از طرفداران این ماسک هستید. اما ماسک زغال چه خاصیت هایی برای پوست دارد. و آیا چیزی در مورد فواید ماسک زغال برای جوش می دانید؟ ما در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم تا به همه سوالات شما در مورد فواید ماسک زغال فعال برای انواع پوست پاسخ دهیم.  در ادامه هم شما را با چند روش طرز تهیه ماسک زغال خانگی آشنا می کنیم.

 

 

زغال فعال چیست؟

 

زغال فعال چیست؟

 

زغال فعال که با آن کربن فعال نیز گفته می‌شود، یک پودر سیاه زغالی است که در اثر قرار گرفتن زغال معمولی در حرارت خیلی زیاد تشکیل می شود. این زغال هیچ گونه بو و طعمی ندارد. زغال فعال با زغال معمولی که تحت حرارت قرار گرفته متفاوت است. برای تشکیل زغال فعال آن را در دمای بالا و در محیط بدون اکسیژن تحت حرارت زیاد قرار می دهند. با این روش کربن خالص حاصل می ‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زغال فعال در دوران باستان نیز برای درمان بیماری‌ های زیادی مورد استفاده قرار می ‌گرفت.

 

مصریان قدیم از خواص درمانی این زغال استفاده های زیادی می کردند. اما تا چند سال پیش خواص جادویی این ماده ارزشمند فراموش شده بود. حالا بعد از سال ها استفاده از زغال فعال بار دیگر رواج پیدا کرده است. استفاده از ماسک زغال موجب می ‌شود تا باکتری ها و آلودگی ها از سطح پوست پاک شود. از همین رو امروزه این ماسک ها به یکی از محبوب ترین ماسک های دنیا تبدیل شده اند.

 

 

بهترین ماسک برای جوش سر سیاه

 

 

فواید ماسک زغال فعال

 

فواید ماسک زغال فعال

 

استفاده از ماسک زغال فعال مزایای زیادی برای پوست دارد که در ادامه می توانید با مهم ترین فواید ماسک زغال فعال آشنا شوید‌.

 

 

چند ماسک خانگی درمان سیاهی دور چشم

 

 

پاکسازی پوست از مهم ترین فواید ماسک زغال فعال

 

پاکسازی پوست از مهم ترین فواید ماسک زغال فعال

 

زغال فعال توانایی زیادی در جذب باکتری ها و سموم مختلف دارد. بسیاری از متخصصین پوست معتقد هستند که ماسک زغال فعال می تواند آلودگی ها را از سطح پوست بیرون بکشد. به علاوه استفاده از ماسک زغال می ‌تواند موجب شفاف شدن و بهبود وضعیت پوست شما شود. زمانی که از ماسک زغال استفاده می کنید، منافذ عمیق پوست شما پاکسازی می شوند و چربی ها و آلودگی های سطح پوست پاک می شوند.

 

 

فواید ماسک زغال فعال برای جوش

 

یکی دیگر از مهم ترین فواید ماسک زغال فعال برای پوست از بین بردن جوش و آکنه است. به طور معمول آکنه ها در اثر تجمع سلول های مرده پوست و چربی و باکتری های جمع شده در منافذ پوست ایجاد می شوند. استفاده از ماسک زغال فعال با خاصیت ضد باکتریایی می تواند به از بین بردن این باکتری های مضر کمک زیادی کند. از همین رو ماسک زغال برای جوش صورت بسیار مفید بوده و استفاده مداوم از آن می تواند شما را از شر این جوش ها خلاص کند.

 

 

تشخیص انواع جوش و روش های درمان

 

 

درمان گزش حشرات یکی دیگر از فواید ماسک زغال فعال

 

درمان گزش حشرات یکی دیگر از فواید ماسک زغال فعال

 

نیش حشرات موجب خارش و تورم پوست می شود. استفاده از ماسک زغال فعال روی محل گزش نیش می تواند با خنثی سازی سموم به رفع علائم کمک زیادی کند.

 

 

لایه برداری پوست با ماسک زغال فعال

 

همان طور که گفته شد ماسک‌ زغال برای انواع جوش به خصوص جوش سر سیاه بسیار موثر عمل می‌کند و با پاکسازی سطح پوست آلودگی ها را از پوست ما پاک می نماید. اما یکی دیگر از فواید ماسک زغال فعال برای پوست لایه برداری است. زمانی که از ماسک زغالی استفاده می کنید، سلول های مرده پوست شما از بین می‌ رود. در نتیجه پوست شما شفاف تر و روشن تر به نظر می رسد. از ماسک زغال فعال برای از بین بردن جای جوش هم استفاده می شود.

 

 

همه چیز درباره روغن درخت چای

 

 

عوارض ماسک زغال فعال چیست؟

 

عوارض ماسک زغال فعال چیست؟

 

در حال حاضر تحقیقات بسیار محدودی روی عوارض ماسک زغال فعال انجام شده است. اما به طور کلی این ماسک ها برای پوست ایمن و بدون مشکل به نظر می رسند. استفاده بیش از اندازه از ماسک زغال می‌تواند موجب خشکی قرمزی و حساسیت پوست شود. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از ماسک زغال برای اولین بار حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوست داخلی آرنج خودتان آزمایش کنید. اگر در عرض چند ساعت احساس خارش و قرمزی نکردید می توانید از آن برای پوست صورت نیز استفاده نمایید.

 

 

روش استفاده از ماسک زغال فعال روی پوست

 

روش استفاده از ماسک زغال فعال روی پوست

 

قبل از استفاده از ماسک زغالی ابتدا پوست خود را کاملاً تمیز نمایید. برای این کار می توانید از یک شوینده ملایم استفاده کنید. سپس ماسک را به صورت یکنواخت روی صورت خود بمانید. زدن ماسک روی پیشانی، گونه ها، بینی و چانه را فراموش نکنید. می ‌توانید ماسک زغال را به آرامی با استفاده از نوک انگشتان روی پوست پخش نمایید و یا از یک برس موی نرم برای این کار استفاده کنید.

 

مراقب باشید که ماسک زغال را برای اطراف چشم استفاده نکنید. بعد از اینکه ماسک زغال را روی تمام سطح پوست صورت خود پخش کردید، اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست شما بماند تا کاملاً خشک شود. سپس اگر ماسک شما بعد از خشک شدن به صورت لایه کنده می شود، یک قسمت از آن را بگیرید و به آرامی از روی پوست بکشید. در نهایت صورت خود را با آب گرم بشویید. بعد از استفاده از این ماسک حتماً از یک نرم کننده ملایم مخصوص پوست صورت استفاده نمایید. بهتر است از ماسک زغال هفته یک یا دو بار استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید و بعد از استفاده از ماسک زغال احساس خشکی را تجربه می کنید بهتر است بیشتر از یک بار در هفته از آن استفاده نکنید.

 

 

 

کدام نوع ماسک زغال برای پوست شما مناسب تر است؟

 

کدام نوع ماسک زغال برای پوست شما مناسب تر است؟

 

معمولاً ماسک زغال در ترکیب با مواد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پوست چربی دارید، بهتر است به دنبال ماسک های زغالی باشید که حاوی خاک رس هستند. این ماسک ها به جذب روغن اضافی پوست کمک زیادی می کنند و از طرفی موجب پاکسازی منافذ پوست شما می شوند. همچنین استفاده از ماسک زغال به همراه خاک رس می تواند از بروز آکنه های پوستی نیز جلوگیری کنند. اگر پوست شما در دسته پوست های خشک قرار دارد بهتر است از انواع ماسک زغالی همراه با مواد آبرسان همانند هیالورونیک اسید روغن زیتون و روغن جوجوبا استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای خرید ماسک زغالی حتماً از برندهای معتبر و تأیید شده استفاده نمایید. معمولاً بهترین ماسک زغال ماسکی است که در آن رنگ، رایحه و یا پارابن به کار نرفته است.

 

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی

 

قبل از هر چیز باید بدانید که در طرز تهیه ماسک زغال به هر روشی شما نیاز به خرید زغال فعال از داروخانه دارید. امکان درست کردن ماسک زغال با زغال های معمولی وجود ندارد. بنابراین بهتر است به این نکته توجه ویژه داشته باشید و پوست و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

 

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با خارک رس

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با خارک رس

 

ماسک زغال و خاک رس یکی از بهترین ماسک ها برای از بین بردن چربی اضافی پوست و پاکسازی سطح پوست است. برای درست کردن این ماسک شما به مواد زیر نیاز دارید:

 

آب: ۲ قاشق چای خوری

خاک رس بسته بندی: ۱ قاشق چای خوری

پودر زغال فعال: ۱ قاشق چای خوری

عسل: نصف قاشق چای خوری

روغن طبیعی: ۱ قطره (اختیاری)

 

برای درست کردن ماسک زغال خانگی و خاک رس بهتر است ابتدا یک پارچه پهن کنید و در محلی دور از باد پنجره یا کولر قرار بگیرید. توجه داشته باشید که پودر زغال به راحتی در اطراف پخش می شود. این موضوع می تواند موجب کثیف شده فضای خانه شما شود. در صورتی که دوست دارید بدون دردسر ماسک زغال خود را تهیه کنید، می توانید از کپسول زغال فعال نیز استفاده کنید و آن را داخل یک کاسه خالی کنید.

 

برای درست کردن ماسک باید آب و روغن را در یک ظرف ترکیب کنید و سپس خاک رس را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا آب و روغن به خاک رس جذب شوند. سپس پودر زغال فعال را به همراه عسل به آن اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا ترکیبی خمیر مانند ایجاد شود. ماسک شما آماده است و می توانید از آن برای پوست صورت خود استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با سرکه سیب

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با سرکه سیب

 

مواد لازم

 

خاک رس: ۱ قاشق چای خوری

پودر زغال فعال: ۱ قاشق چای خوری

سرکه سیب ارگانیک: ۱ قاشق چای خوری

روغن درخت چای: ۳ قطره

 

برای درست کردن این ماسک باید همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآیند. سپس در صورت لزوم چند قطره آب به آن اضافه کنید و بعد برای پوست صورت خود استفاده نمایید.

 

 

ماسک های مجاز دوران بارداری

 

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی به همراه ژلاتین

 

طرز تهیه ماسک زغال خانگی به همراه ژلاتین

 

مواد لازم

 

ژلاتین بدون طعم: ۱ قاشق غذاخوری

پودر زغال فعال: ۱ قاشق غذاخوری

خاک رس: نصف قاشق چای خوری

آب جوش: ۲ قاشق غذاخوری

 

در این روش طرز تهیه ماسک زغال خانگی باید ژلاتین را با پودر زغال و خاک رس ترکیب کنید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا حالتی خمیری پیدا کند.

 

 

فواید و عوارض مکمل کلاژن

 

 

جمع بندی نهایی

 

در سال های اخیر استفاده از زغال فعال در صنایع زیبایی بسیار گسترده شده است. استفاده مرتب از ماسک زغالی می تواند پوستی شفاف و سالم به شما هدیه دهد. همان ‌طور که در این مقاله مشاهده کردید، شما می توانید این ماسک را با روش های ساده در خانه نیز تهیه کنید. تنها موضوعی که باید مد نظر داشته باشید این است که در صورتی که پوست شما حساس است و سریع ملتهب می شود، بهتر از قبل از استفاده از هر نوع ماسکی حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

 

 

منابع: healthline، healthline، bebeautiful

کالابرگ الکترونیک