خواص و فواید روغن بادام تلخ و مضرات احتمالی آن

خواص و فواید روغن بادام تلخ و مضرات احتمالی آن


23 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ برای بدن فواید بی شماری دارد. یکی از مفیدترین روغن های طبیعی که از بادام تلخ استخراج می شود و به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی، آرامبخش و ضد سرطان از آن استفاده های زیادی می شود. از این روغن ارزشمند هم به صورت موضعی برای پوست و مو استفاده می شود و هم برای تسکین دردهای عضلانی و درمان برخی بیماری ها به صورت موضعی به کار برده می شود. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که لازم است درباره خواص و مضرات روغن بادام تلخ بدانید، آشنا شوید.

 

 

روغن بادام تلخ چیست؟

 

روغن بادام تلخ چیست؟

 

بادام تلخ نوعی بادام است که در ظاهر شباهت زیادی به بادام تلخ دارد. اما معمولا ظاهر آن کمی پهن تر و کوتاه تر از بادام شیرین است. تقریبا نیمی از وزن بادام روغن است و حتی زمانی که بادام رسیده را فشار دهید، به راحتی می توانید روغن این بادام را مشاهده کنید. حدود ۵۰ درصد از بادام تلخ از سه ماده اصلی بنزالدهید، ماگدالن گلیکوزید و هیدروژن سیانید تشکیل شده است. ۵۰ درصد دیگر این روغن از مونواسیدهای چرب غیر اشباع  تشکیل شده است. بادام تلخ حاوی مواد سمی است که مصرف خوراکی آن حتی می تواند کشنده باشد. از همین رو بیشتر این بادام برای تهیه روغن و استفاده های موضعی به کار برده می شود و در برخی مواقع نیز در دوزهای کم به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

خواص روغن بادام تلخ

 

خواص روغن بادام تلخ

 

بادام تلخ یک داروی ضد تب، تب بر، ضد باکتری، میکروب کش، قارچ کش، آرام بخش، ادرار آور، ضد مسمومیت، ضد سرطان و ضد اسپاسم است. همانطور که گفته شد از این روغن بیشتر به صورت موضعی استفاده می شود. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص روغن بادام تلخ آشنا شوید.

 

 

۱- جلوگیری از رشد عفونت های قارچی، از فواید روغن بادام تلخ

 

از زمان های قدیم از روغن بادام تلخ برای از بین بردن عفونت های قارچی، انگل ها و ویروس ها استفاده می شد. این روغن به خصوص برای از بین بردن عفونت های قاچری پا بسیار موثر است. برای استفاده از روغن بادام تلخ برای درمان عفونت های قارچی باید مقداری از روغن را روی محل آسیب دیده ماساژ دهید تا قارچ ها و عوامل بیماری زا از بین بروند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های گیاهی برای جوانسازی پوست

 

 

۲- از بین بردن باکتری ها، از مهم ترین فواید روغن بادام تلخ

 

یکی دیگر از مهم ترین خواص روغن بادام تلخ خاصیتت ضد باکتری قوی آن است. این روغن در درمان عفونت های میکروبی و ویروسی بسیار موثر است. برای بهره مند شدن از خواص ضد باکتریایی روغن بادام تلخ باید از آن به صورت موضعی روی بدن استفاده کنید و آن را روی پوست ماساژ دهید. سپس می توانید بعد از چند دقیقه دوش بگیرید و بدن را تمیز کنید.

حتما بخوانید  علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن و روش های درمان آن

 

 

۳- از بین بردن ترک های پوستی از خواص روغن بادام تلخ

 

از بین بردن ترک های پوستی از خواص روغن بادام تلخ

 

ایجاد ترک های پوستی بعد از زایمان یا چاق و لاغر شدن بدن امری طبیعی است. اما ماساژ روفن لادام تلخ می تواند از به وجود آمدن این ترک ها روی پوست جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهد که استفاده از روغن بادام تلخ می تواند موجب بهبود ترک های پوستی دوران بارداری یا چاق و لاغر شدن شود. تاثیر این روغن در درمان این ترک ها زمانی بیشتر است که آن را به خوبی روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست صورت و بدن

 

 

۴- نرمی و لطافت پوست از فواید روغن بادام تلخ

 

استفاده از روغن بادام تلخ روی پوست بدون ایجاد سنگینی روی پوست، موجب نرمی و لطافت پوست شما می شود. این روغن حالتی چرب به پوست نمی بخشد و به دلیل وجود ویتامین E فراوانی که در آن وجود دارد، پوست شما را نرم و صاف می کند.

 

 

۵- سفید شدن پوست از خواص روغن بادام تلخ

 

سفید شدن پوست از خواص روغن بادام تلخ

 

روغن بادام تلخ در درمان لکه های پوستی و افزایش رنگدانه های پوست بسیار موثر است. ماندلیک اسید موجود در این روغن موجب از بین رفتن لکه های پوستی و پر کردن چین و چروک ها می شود. این اسید قدرت روشن کنندگی فوق العاده ای دارد و با افزایش کلاژن سازی، به از بین رفتن سلول های مرده پوست کمک می کند. برای مشاهده خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت باید به صورت مرتب از این روغن استفاده کنید.

 

 

۶- نرم شدن موها، از فواید روغن بادام تلخ برای مو

 

یکی از مهم ترین فواید روغن بادام تلخ نرم کردن موها و پوست سر است. اگر موهای شما خشک است و پوست سرتان به دلیل خشکی پوسته پوسته می شود و شروع به خاریدن می کند، بهتر است روغن بادام تلخ را استفاده کنید. استفاده از این روغن روی موها موجب نرم و ابریشمی شدن مو می شود و خشکی سر را به مرور درمان می کند.

 

 

بیشتر بدانید » ۱۱ خاصیت روغن آرگان برای مو و شوره سر «

 

 

۷- درمان عفونت گوش، از خواص روغن بادام تلخ

 

روغن بادام تلخ برای گوش و از بین بردن عفونت و درد گوش بسیار مفید است. این روغن موجب نرم شدن مایع داخل گوش و همچنین درمان گرفتگی گوش می شود. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ را با کمی آب داغ ترکیب کنید. سپس مقداری بسیار کمی از آن را داخل گوش بریزید.

 

 

۸- تسکین درد و اسپاسم عضلانی، از فواید روغن بادام تلخ

 

تسکین درد و اسپاسم عضلانی، از فواید روغن بادام تلخ

 

روغن بادام تلخ حاوی سمی به نام گلیکوسید آمیگدالین است که با تاثیر بر روی اعصاب موجب تسکین درد و بی حس شدن می شود. خوردن این ماده می تواند موجب ایجاد بیهوشی و بی حسی در بدن شود. از همین رو معمولا برای بی حس کردن و تسکین دردهای عضلانی به صورت موضعی از روغن بادام تلخ استفاده می شود. امروزه خواص روغن بادام تلخ برای مفاصل بر کسی پوشیده نسیت. استفاده از روغن بادام تلخ درد عضلات را کاهش می دهد و بهترین روغن برای رهایی از درد پا و کمر است.

 

 

۹- ترمیم موهای آسیب دیده، از فواید روغن بادام تلخ

 

استفاده از روغن بادام تلخ برای ترمیم موهای آسیب دیده بسیار موثر است. این روغن می تواند موهای آسیب دیده و شکننده شما را ترمیم کند و درخشندگی فوق العاده ای به موها ببخشد. از مهم ترین فواید روغن بادام تلخ برای مو می توان به تامین مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز مو اشاره کرد. طرز استفاده از خواص روغن بادام تلخ برای مو بسیار ساده است. می توانید از آن به عنوان روغن مو بعد از شستن مو استفاده کنید.

حتما بخوانید  20 خواص درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری از آن

می توانید از روغن بادام تلخ به عنوان ماسک مو روی موها و پوست سر استفاده کنید. سپس موها را آبکشی کنید. می توانید از روغن بادام تلخ برای موی نوزاد نیز استفاده کنید. خواص روغن بادام شیرین برای مو نیز درست همانند بادام تلخ است و به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید : بهترین ماسک های خانگی برای موهای چرب 

 

 

۱۰- تقویت ابرو از خواص روغن بادام تلخ برای ابرو

 

تقویت ابرو از خواص روغن بادام تلخ برای ابرو

 

اگر به دنبال راهی برای تقویت موهای ابرو و حتی ریش و سبیل هستید، بهتر است مقداری از این روغن را به صورت روزانه روی ابرو و موهای ریش و سبیل بمالید. برای این کار باید مقداری از روغن را روی ناحیه ابرو ماساژ دهید تا موهای ابرو ضیخیم تر و رشد آن بیشتر شود.

 

 

۱۱- تقویت ناخن ها، از فواید روغن بادام تلخ

 

استفاده از روغن بادام تلخ برای درمان خشکی و تقویت ناخن ها بسیار مفید است. این روغن موجب تقویت پوست اطراف ناخن می شود و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های محکم کردن و سفید کردن ناخن های دست و پا

 

 

۱۲- درمان سیاهی دور چشم، از فواید روغن بادام تلخ

 

درمان سیاهی دور چشم، از فواید روغن بادام تلخ

 

روغن بادام تلخ موجب از بین رفتن سیاهی دور چشم می شود و می تواند به روشن شدن پوست کمک کند. برای استفاده از این روغن باید شب ها قبل از خواب ۱ تا ۲ قطره از این روغن را در ناحیه زیر چشم ماساژ دهید و صبح پوست خود را بشوید. خواص روغن بادام تلخ برای واژن نیر برای روشن کردن پوست این ناحیه بسیار مفید است. استفاده مداوم از این روغن می تواند به مرور پوست شما را روشن کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های گیاهی برای درمان سیاهی دور چشم

 

 

عوارض و مضرات روغن بادام تلخ

 

عوارض و مضرات روغن بادام تلخ

 

بادام تلخ به دلیل وجود سمومی که دارد، به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شود. هیدروژن سیانید موجود در بادام تلخ می تواند موجب کند شدن سیستم عصبی، ایجاد مشکلات تنفسی و حتی مرگ در افراد شود. معمولا استفاده از این روغن روی پوست و مو مشکل خاصی ایجاد نمی کند و در صورتی که به اندازه استفاده شود، فواید زیادی دارد. از مهم ترین مضرات روغن بادام تلخ برای مو می توان به چرب شدن موها اشاره کرد. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که فرد بیش از حد از روغن استفاده کند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن بادام تلخ یکی از مفیدترین روغن هایی است که می توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید. این روغن برای درمان دردهای عضلانی، ترمیم موهای آسیب دیده و همچنین از بین بردن لکه های پوستی بسیار مفید است. ویتامین ها و مواد مغذی این روغن می تواند موهای شما را تقویت کند و ظاهری زیبا و درخشان به پوست شما ببخشد. در زمان خرید روغن بادام تلخ توجه داشته باشید که تنها از مکان های معتبر اقدام کنید و روغن خالص و طبیعی خریداری نمایید.

 

 

منابع: webmd، amazon، cubii، organicfacts

 

کالابرگ الکترونیک