بررسی فواید و خواص دارویی و غذایی کرفس

بررسی فواید و خواص دارویی و غذایی کرفس


29 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی فواید و خواص دارویی کرفس برای سلامتی

اکثر ما کرفس را با فواید و خواص کالری سوزی آن می شناسیم. ساقه ترد این گیاه یک میان وعده کم کالری محبوب است. فیبر موجود در کرفس برای سیستم هضم بدن بسیار تاثیر گذار است. کرفس فواید زیادی برای قلب و عروق دارد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان فراوان است که در پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است. در سرویس سلامت مجله کوروش به بررسی فواید و خواص و مزایای کرفس برای سلامت بدن پرداخته ایم.

خواص و فواید کرفس برای سلامتی

 

فواید کرفس برای سلامتی

 

آپیژنین موجود در کرفس برای سلامتی بسیار مفید است. این ماده باعث کاهش التهاب می شود. مواد مغذی به جز آپیژنین در کرفس زیاد هستند. البته نباید فراموش کرد که این مواد تا نسبتا زیادی در کرفس وجود ندارند و گاهی اوقات خوردن این گیاه را به همراه سایر مواد دیگر توصیه می کنند.

 

 

خواص و فواید کرفس در جلوگیری از التهاب و سرطان

 

از ترکیب گیاهی آپیژنین در طب سنتی چین به عنوان یک ضد التهاب و ضد باکتری استفاده می شود. آپیژنین فواید ضد ویروسی داشته و آنتی اکسیدان بسیار زیادی دارد. این ماده در کرفس به وفور یافت می شود. برخی مطالعات نشان داده که کرفس به دلیل دارا بودن یک ماده تاثیر زیادی در مقابله با بیماری سرطان دارد. برخی مطالعات نشان داده که آپیژنین ممکن است در آپوپتوز که نوعی مرگ سلولی برنامه ریزی شده است، تاثیر داشته باشد. همین موضوع احتمال تاثیر گذاری کرفس در درمان سرطان را بالا برده است. رژیم های غنی از آپیژنین باعث کاهش التهابات پروتئینی می شوند و تعادل در سیستم ایمنی بدن را برقرار می کنند. این گیاه حاوی فلاونوئیدی به نام لوتئولین است. در سال ۲۰۱۹ تحقیقات نشان داد که لوتئولین نیز خاصیت ضد سرطانی دارد. این ماده باعث جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی و ایجاد مرگ سلولی می شود.

 

 

کاهش فشار خون از فواید و خواص  کرفس

 

کاهش فشار خون از فواید کرفس

 

برخی پزشکان طب چینی از عصاره کرفس و کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می کنند. در یک مطالعه تاثیر عصاره دانه کرفس بر فشار خون موش هایی که فشار خون طبیعی داشتند بررسی شده است. فشار خون موش های آزمایشگاهی پس از مصرف عصاره دانه کرفس متعادل شده است. همچنین فشار خون آن دسته از موش هایی که بالا بوده، به حالت طبیعی بازگشته است. کرفس منبع خوبی از فیبر است. فیبر نیز در پایین آوردن فشار خون تاثیر گذار است.

 

 

بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون

 

 

کاهش چربی خون با کرفس

 

چربی خون با افزایش مولکول های چرب در خون ایجاد می شود. این بیماری اغلب هیچ علامتی ندارد اما ابتلا به آن در طولانی مدت خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. عصاره کرفس با کاهش سطح لیپو پروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد باعث کاهش چربی خون می شود. افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از فیبر پیروی می کنند، از سطح کلسترول بد پایین تری برخوردار هستند. یکی از فواید کرفس این است که یک منبع غنی از فیبر محسوب می شود.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه بستنی سیب و دارچین خوشمزه و مقوی

 

 

خواص کرفس برای یادگیری

 

آپیژنین موجود در کرفس به رشد و تکامل سلول های عصبی کمک می کند. بر اساس تحقیقات به موش هایی که آکوژنین داده شده تحریک سلولی در آن ها کاملا مشهود بوده است. یکی از خواص و فواید کرفس افزایش یادگیری و یادآوری به واسطه آپیژنین است.

 

 

جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی از فواید کرفس

 

جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی از فواید کرفس

 

کرفس سرشار از ویتامین های A ، B ، C و املاح فراوان است. این ویتامین ها باعث حفظ ایمنی بدن و پاکسازی آن می شوند. همین موضوع در جلوگیری از ابتلا از انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی بسیار تاثیر گذار است.

 

 

خاصیت چربی سوزی کرفس

 

فواید آب کرفس برای لاغری و کاهش وزن بسیار زیاد است. این گیاه که در مدل های مختلف مصرف می شود تاثیر زیادی در چربی سوزی دارد. دلیل چربی سوزی کرفس فیبر زیاد و کالری منفی آن است. متخصصین تغذیه به دلیل خواص این گیاه معمولا آن را در رژیم غذایی لاغری افراد قرار می دهند.

 

 

فواید آب کرفس برای پوست و مو

 

فواید آب کرفس برای پوست و مو

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کرفس، آن را به یک ماسک مناسب برای درمان جوش صورت تبدیل کرده اند. شما می توانید از کرفس به صورت طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده کنید. اگر هر شب قبل از خواب کمی آب کرفس بنوشید نیز بعد از مدتی پوست تان کاملا طبیعی خواهد شد. این گیاه یک مرطوب کننده طبیعی پوست است که به عنوان آب رسان عمل می کند. در نتیجه پوست شما درخشان و نرم می شود. کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجود در آب کرفس به عنوان یک روشن کننده طبیعی پوست تاثیر گذار هستند. آب کرفس به دلیل مقادیر زیادی از ویتامین های مختلف باعث کلاژن سازی در پوست می شود. همین موضوع در جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست صورت بسیار تاثیر گذار است.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره فواید و عوارض کلاژن «

 

 

افزایش سطح آندروسترون

 

افزایش سطح آندروسترون فواید کرفس

 

آندروسترون یک متابولیت استروئیدی ضعیف از هورمون جنسی تستوسترون است. این هورمون در بدن مردان بیشتر از زنان یافت می شود. کرفس مملو از آندروسترون است. بنابراین باعث افزایش میل جنسی در مردان می شود. با این حال تحقیقات کمی در زمینه افزایش هورمون جنسی در مردان با استفاده از گیاه کرفس صورت گرفته است.

 

دیگر خواص و فواید کرفس

 

برخی از محققان می گویند که کرفس فواید زیادی دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبد و زردی اشاره کرد. همچنین این گیاه باعث جلوگیری از انسداد مجاری ادراری و نقرس می شود. این گیاه در جلوگیری از ابتلا به اختلالات رماتیسمی، آسم و برونشیت تاثیر گذار است. کرفس با تب و استفراغ مبارزه می کند و دانه های آن در درمان اختلالات پوستی تاثیر گذار هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش شله قلمکار کشدار به روش رستورانی و نذری + فیلم

بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به نقرس

 

 

فواید خوردن کرفس قبل از خواب

 

فواید خوردن کرفس قبل از خواب

 

یکی از فواید سالم ترین انواع سبزیجات، کاهش استرس است. کرفس با کنترل و کاهش استرس، باعث ایجاد آرامش در افراد می شود. مصرف مقداری از این گیاه به صورت اسموتی و یا آب کرفس باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشید. در عین حال فیبر موجود در آن باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش شده و از یبوست جلوگیری می کند. همین موضوع در حفظ تعادل و آرامش بدن پیش از خواب بسیار تاثیر گذار است.

 

جدول تغذیه ای کرفس

 

جدول تغذیه ای کرفس

 

کرفس عمدتا از آب تشکیل شده است. اما شامل میزان زیادی فیبر نیز است. یک ساقه ۴ اینچی کرفس با وزن تقریبی ۴ گرم حدود ۰.۱ گرم فیبر دارد. این گیاه حاوی ترکیبات گیاهی دیگری است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. این ترکیبات شامل سلینن، لیمونن و کامپرول هستند.
انواع مختلف آنتی اکسیدان های موجود در کرفس به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار معروف به رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد مانع از ابتلا به بیماری ها می شوند. کرفس فواید آنتی اکسیدانی زیادی دارد. کرفس حاوی مقدار کمی ویتامین K، فولات، ویتامین A، پتاسیم و ویتامین C است.

 

تنظیم رژیم غذایی روزانه با توجه به خواص کرفس

 

تنظیم رژیم غذایی روزانه با توجه به فواید کرفس

 

اغلب افراد کرفس را با توجه به فواید و خواص آن به صورت خام یا پخته مصرف می کنند. سبزیجات خام معمولا مواد مغذی بیشتری نسبت به غذاهای پخته شده دارند. بخارپز کردن کرفس به مدت ۱۰ دقیقه تاثیر قابل توجهی بر روی میزان تاثیرگذاری آنتی اکسیدان آن ندارد. بنابراین می توانید کرفس را به صورت بخارپز نیز مصرف کنید. ترکیب کرفس با هویج، خیار، سیب، اسفناج و لیمو یک اسموتی بسیار خوش مزه و سالم است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه و فوت و فن های خورش کرفس «

 

 

استفاده از دانه کرفس در سالاد

 

از دانه های کرفس نیز می توان در سالادها و سوپ استفاده کرد. یکی از ایده آل ترین سوپ ها، سوپ گوجه فرنگی به همراه هویج و کرفس پخته است. گراتین لوبیای سفید و ریشه کرفس با پوسته بلغور نیز بسیار خوشمزه است. این گراتن به دلیل این که حاوی مقدار زیادی فیبر است، تاثیر به سزایی در هضم و بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن دارد. شما می توانید در انواع سالادهای مختلف از ساقه های گیاه کرفس استفاده کنید. آب کرفس به همراه لیمو نیز می تواند یک ترکیب خوش مزه باشد. معمولا از این نوشیدنی پیش از خواب برای کاهش استرس و در هنگام ورزش برای چربی سوزی استفاده می شود. ترکیب کرفس با پنیر و کره بادام زمینی نیز یک ترکیب ایده آل برای صبحانه است.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کرفس پلو «

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک