علل و علائم آلرژی بهاری و روش های درمان پزشکی و خانگی

علل و علائم آلرژی بهاری و روش های درمان پزشکی و خانگی


18 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علل و علائم آلرژی بهاری و روش های درمان پزشکی و خانگی

آلرژی بهاری چیست و چه علائمی دارد؟ در فصل بهار با افزایش تولید گرده گل و گیاهان علائم آلرژیک در برخی افراد افزایش پیدا می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی در بیشتر از ۷ درصد از کودکان به آلرژی بهاری مبتلا هستند. در فصل بهار با گرم شدن هوا و شکوفایی گل‌ها و گیاهان عوامل آلرژی‌زای بیشتری در فضا ایجاد می‌شود. معمولاً علائم آلرژی بهاری با عطسه، آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم بروز می ‌کند. اما گاهی مواقع می‌توان با راهکارهای ساده و درمان های دارویی و غیر دارویی این مشکل را برطرف نمود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش با علل و علائم و بهترین روش های درمان پزشکی و طب سنتی آلرژی بهاری آشنا شوید.

 

 

علت ایجاد آلرژی بهاری چیست؟

 

علت ایجاد آلرژی بهاری چیست؟

 

به طور کلی آلرژی معمولاً به دو شکل متفاوت بروز می کند. آلرژی‌های فصلی که عموما در فصل بهار، تابستان و پاییز اتفاق می‌افتد و به دلیل وجود گرده گل و یا کپک ایجاد می‌شود. آلرژی‌های دائمی نیز که معمولاً در تمام طول سال فرد را درگیر می کند. این حالت معمولاً به دلیل ریز گردهای موجود در هوا، موی حیوانات خانگی، کپک، سوسک و حشرات دیگر ایجاد می‌شود.

معمولاً آلرژی فصلی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد بیش از اندازه به ماده‌‌ای واکنش نشان دهد. در چنین مواقعی بدن فرد در هنگام مواجه شدن با عوامل آلرژی‌زا، آنتی بادی تولید می‌کند که به ایجاد «هیستامین» و سایر مواد شیمیایی در بدن منجر می‌شود.

هیستامین موجب ایجاد تورم در بینی و چشم می‌شود و همچنین عوارضی همچون عطسه و آبریزش را به دنبال دارد. معمولاً بزرگ‌ترین مشکل ایجاد کننده حساسیت در فصل بهار «گرده‌های گل» هستند که موجب گرده افشانی و تولید مثل در گیاهان می‌شوند.

 

علایم بیماری آلرژی بهاری

 

علایم بیماری آلرژی بهاری

 

معمولاً علائم بیماری آلرژی بهاری با نشانه‌های خاصی بروز می‌کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین نشانه‌های آلرژی بهاری آشنا شوید.

 

  • عطسه کردن
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • خارش چشم
  • خارش دهان و گلو
  • خس خس گلو
  • سرفه کردن
  • مشکل تنفسی
  • تنگی نفس

 

به طور معمول علائم بیماری آلرژی بهاری در کودکان بین ۱۲ تا ۱۷ ساله بسیار شدید است. اما به طور کلی نشانه های آلرژی بهاری می‌تواند از هر فردی به فرد دیگر متفاوت و یا شدت آن نیز کم یا زیاد باشد.

 

بیشتر بخوانید: روش تشخیص علائم کرونا از آلرژی فصلی

 

روش‌های سنتی و پزشکی درمان آلرژی بهاری

 

روش های خانگی و سنتی و پزشکی درمان آلرژی بهاری

 

برای رفع علائم آلرژی بهاری روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده در کنار مصرف داروهای مفید درمان آلرژی  علائم این حساسیت بهاری را و بدون هیچ مشکلی در فصل بهار نیز همانند سایر فصول سال از خانه بیرون بروید. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های درمان خانگی و پزشکی و طب سنتی آلرژی بهاری آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: هیپنوتراپی یا هیپنوتیز درمانی چیست؟

به مدت طولانی در فضای باز نباشید

 

روش درمان آلرژی بهاری با عدم قرار گرفتن به مدت طولانی در فضای آزاد

 

فصل بهار با پراکنده شدن ریزگردها و گرده افشانی گیاهان و وارد شدن این گرده‌ها به داخل بینی و ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند. ماندن در خانه می‌تواند به شما کمک کند تا در این روزهای بهاری علائم آلرژی کمتری را تجربه کنید.

اگر قصد بیرون رفتن در فصل بهار را دارید برای جلوگیری از آلرژی بهاری بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید. به این ترتیب گرده گل وارد چشم‌های شما نمی شود. زمانی که در پارک ‌و فضای سبز باغبان در حال چمن زنی است از ماسک استفاده کنید.

بعد از اینکه در فصل بهار از بیرون به خانه برگشتید حتماً دوش بگیرید. موهای خود را بشویید و لباس‌هایتان را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا از آوردن گرده گل داخل خانه جلوگیری شود و علائم آلرژی فصلی در شما کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو ماهی با گوشت ماهی یا تن ماهی مرحله به مرحله

 

استفاده از داروهای آنتی هیستامین

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

استفاده از داروهای آنتی هیستامین برای درمان آلرژی بهاری

 

استفاده از داروهای آنتی هیستامین یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آلرژی بهاری است که می‌تواند علائم آلرژی بهاری شما را محدود کند. مصرف دارو برای آلرژی بهاری می‌تواند به کاهش علائم همچون عطسه و آبریزش بینی منجر شود.‌

معمولاً این قرص‌ها در کمتر از یک ساعت اثر خواهد کرد. بسیاری از داروهای آنتی هیستامین همانند کلرفنیرامین، کلماستین و دیفن هیدرامین موجب ایجاد خواب آلودگی نیز می‌شود. افرادی که علائم آلرژی شدیدتری دارند می‌توانند از «اسپری بینی» استفاده کنند.

اما توجه داشته باشید که استفاده از این اسپری‌ها علائم آلرژی را فوراً از بین نمی‌برد. ممکن است اثر دارو و یا اسپری چند روز طول بکشد تا علائم آلرژی بهاری به طور کامل برطرف شود. به علاوه در برخی افراد مصرف اسپری بینی می‌تواند موجب سوزش خشکی و خون دماغ شود.

به همین دلیل بهتر است حتماً از دوزهای پایین دارو برای آلرژی بهاری استفاده شود. در ادامه به چند دارو برای آلرژی بهاری اشاره شده است:

 

  • سیتریزین
  • دسلوراتادین
  • دیفن هیدرامین
  • فلکسوفنادین
  • لوراتادین

 

درمان آلرژی بهاری با روش ایمونوتراپی

 

روش درمان آلرژی بهاری با روش ایمونوتراپی

 

در بسیاری از افراد داروهای آنتی هیستامین چندان مؤثر عمل نمی‌کنند. به همین دلیل پزشکان با ایجاد مقاومت در بدن فرد سعی می‌کنند تا آن را نسبت به عوامل آلرژی‌زا مقاوم سازند. معمولاً این روند درمان بیماری در این افراد ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد و در بسیاری از مواقع نیز به طور کامل برطرف خواهد شد.

در این روش درمان که به آن «ایمونوتراپی» گفته می شود، مقادیر کمی ماده آلرژی وارد بدن فرد می‌شود تا سیستم ایمنی به مرور با ماده آلرژی‌زا سازگار شود. سپس فرد بعد از آن برای مدتی ممکن است علائم جزئی آلرژی فصلی را تجربه کند و بعد کم کم این مشکل بعد از چند بار تکرار برطرف خواهد شد. معمولاً این روش برای افرادی که دارو روی آن‌ها تاثیر زیادی ندارد، مؤثر خواهد بود.

 

داروهای گیاهی؛ راه درمان آلرژی بهاری در طب سنتی

 

داروهای گیاهی؛ راه درمان آلرژی بهاری در طب سنتی

 

استفاده از برخی از داروهای گیاهی نیز می‌تواند موجب کاهش نشانه‌های آلرژی بهاری شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف برخی از گیاهان در درمان آلرژی مؤثر عمل می‌کند. «Biminne» نام ترکیب گیاهی مؤثر در طب چینی است که برای درمان برخی از واکنش‌های آلرژی مؤثر است.

 

با ایجاد شرایط مناسب در خانه

 

درمان آلرژی بهاری با ایجاد شرایط مناسب در خانه

 

گاهی اوقات تنها ایجاد شرایطی ساده در خانه می تواند به کاهش علایم بیماری آلرژی بهاری کمک کند.

 

  • برای جلوگیری از آلرژی بهاری بهتر است زمان‌هایی که در خانه هستید، درب و پنجره‌ها را ببندید تا گرده گل وارد خانه نشود.
  • برای خنک کردن هوای خانه به جای پنکه، از کولر استفاده کنید.
  • به منظور کاهش علائم آلرژی کفش‌های خود را خارج از خانه قرار دهیم از مهمان‌ها نیز بخواهید همین کار را انجام دهند.
  • برای جلوگیری از آلرژی بهاری در زمان جاروکشی خانه از جاروبرقی های استفاده کنید که دارای فیلتر ذرات معلق با کارایی بالا هستند. این فیلتر ها تا حدود ۱۰۰ درصد ذرات میکروسکوپی را در هوا به دام می‌اندازند.
  • برای خشک کردن لباس و ملافه بهتر از آنها را در هوای آزاد و زیر نور آفتاب قرار ندهید. زیرا این کار موجب جمع شدن گرده‌ها روی آن‌ها می‌شود و می‌تواند علایم آلرژی بهاری که شما را افزایش دهد.
  • اگر مبتلا به آلرژی بهاری هستید بهتر است سیگار کشیدن را کنار بگذارید. زیرا این کار می‌تواند علائم آلرژی را بیشتر کند. اگر با فردی زندگی می‌کنید که سیگار می‌کشد اکنون زمان مناسبی برای تشویق به ترک سیگار است. زیرا سیگار به شدت روی تشکیل علائم آلرژی تاثیر دارد.
  • برای جلوگیری از آلرژی بهاری سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید تا گرده و موهای روی بدن به طور کامل از بین برود.
  • از شستشوی مرتب لباس‌ها و روتختی نیز غافل نشوید.
  • اگر با ماشین به بیرون از خانه می‌روید، پنجره‌ها را ببندید تا گرد و غبار و گرده وارد بینی و دهانتان نشود.

 

پیروی از یک رژیم غذایی متفاوت یک راه درمان آلرژی بهاری است

 

پیروی از یک رژیم غذایی متفاوت راه درمان آلرژی بهاری

 

افرادی که به آلرژی فصلی و بهاری مبتلا هستند، بهتر است از خوردن برخی غذاها و خوراکی‌ها اجتناب کنند و برخی مواد غذایی و ویتامین‌ها را نیز بیشتر مصرف کنند. کم کردن یا حذف مواد غذایی مثل گندم، لبنیات و شکر می‌تواند به کاهش نشانه‌های آلرژی بهاری کمک زیادی کند.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین سی همانند یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن به کاهش علائم آلرژیک کمک زیادی می‌کند. برای این منظور می‌توانید از خوراکی‌هایی مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، فلفل دلمه‌ای، انبه، توت فرنگی، پرتقال، آناناس، طالبی، هلو، سیب، مرکبات، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، حبوبات و چای سبز استفاده کنید.

در کنار مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین سی از خوردن اسیدهای چرب و امگا ۳ نیز غافل نشوید. برای جذب این مواد مغذی بیشتر انواع ماهی، بادام، مغز گردو و آووکادو و تخم کتان مصرف کنید.

شما می‌توانید چای سبز، حبوبات، مغز گردو، ماهی و بادام درختی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

روش‌های خانگی برای درمان حساسیت‌های فصل بهار

 

روش‌های خانگی برای درمان حساسیت‌های فصل بهار

 

توصیه‌های طب سنتی برای حساسیت بهاری می‌تواند به شما کمک کند تا از شر حساسیت فصل بهار خلاص شوید و علائم آلرژی را کمتر تجربه کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های خانگی برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی در فصل بهار آشنا شوید.

 

از دمنوش گیاه سایبان استفاده کنید

 

یک روش ساده درمان طبیعی و خانگی آلرژی بهاری استفاده از عصاره گیاه «سایبان» است. گیاه سایبان یا «بابا آدم جنگلی» یک گیاه دارویی است که می‌تواند به رفع علائم حساسیت بهاری کمک کند و از تورم و بسته شدن بینی جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهد که اثر این دارو در بدن شباهت زیادی به اثر آنتی‌هیستامین‌ها دارد.

 

برای کاهش علائم آلرژی گزنه مصرف کنید

 

«برگ گزنه» یکی دیگر از گیاهان دارویی مؤثر برای درمان خانگی آلرژی فصل بهار است که می‌تواند سطح هیستامین را در بدن کاهش دهد و به رفع علائم آلرژی در فصل بهار کمک کند.

 

سرکه سیب بنوشید

 

سرکه سیب برای درمان علائم آلرژی

 

یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای حساسیت بهاری مصرف مقداری سرکه سیب است. سرکه سیب مقدار پتاسیم زیادی دارد و به کاهش آبریزش بینی و رفع مشکلات تنفسی کمک می‌کند. برای مصرف سرکه سیب حتماً آن را با آب رقیق کنید. می‌توانید سرکه سیب را به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

ماست و لبنیات پروبیوتیک مصرف کنید

 

هر چند که پروبیوتیک ها بیشتر به تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند، اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست و لبنیات پروبیوتیک می‌تواند به کاهش علائم آلرژی در کودکان کمک کند. از طرف دیگر مصرف پروبیوتیک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. می‌توانید انواع ماست پروبیوتیک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

روغن اکالیپتوس استشمام کنید

 

برای درمان علائم آلرژی روغن اکالیپتوس استشمام کنید

 

روغن اکالیپتوس برای رفع مشکلات تنفسی و کاهش علائم آلرژی بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که ریختن چند قطره روغن اکالیپتوس روی پارچه و سپس بو کردن آن می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و به تسکین آلرژی کمک کند.

 

روش‌های تشخیص آلرژی بهاری

 

روش های تشخیص آلرژی بهاری

 

معمولاً افرادی که به نشانه های آلرژی بهاری مبتلا می‌شوند، خیلی راحت با قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا دچار مشکل می‌شوند. اگر علائم آلرژی شدید باشد و به راحتی برطرف نشود، بهتر است که فرد به یک متخصص رجوع کند.

سپس پزشک با بررسی عوامل مؤثر بر آلرژی عامل اصلی ایجاد حساسیت را پیدا می‌کند و مناسب‌ترین دارو برای آلرژی بهاری را تجویز می‌کند.

 

سوالات متداول

 

آیا درمانی برای آلرژی در فصل بهار وجود دارد؟

 

حقیقت این است که راهی برای درمان کامل علائم آلرژی وجود ندارد، اما دور بودن از علائم آلرژی و کمک گرفتن از داروها و روش‌های خانگی می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

 

قویترین قرص ضدحساسیت فصلی چیست؟

 

بهترین دارو برای درمان حساسیت فصل بهار قرصی به نام «فکسوفنادین» است که به سرعت علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. این دارو باید با تجویز پزشک مصرف شود.

 

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم؟

 

بهترین روش درمان آلرژی بهاری استفاده از داروهای ضدآلرژی، مصرف مواد غذایی کاهنده هیستامین و همچنین مصرف دمنوش‌های گیاهی مؤثر است.

 

 

منابع: webmd، verywellhealth، medshadow

 

کالابرگ الکترونیک