چگونه احساس تنهایی و انزوا را مدیریت کنیم؟

چگونه احساس تنهایی و انزوا را مدیریت کنیم؟


18 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه احساس تنهایی و انزوا را مدیریت کنیم

مدیریت احساس تنهایی و انزوا برای کسانی که غرق در این حس هستند، کمی دشوار است. همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. احساس تنهایی شخصی است. بنابراین تجربه همه ما از تنهایی متفاوت خواهد بود. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی برخی از راهکارها برای مدیریت احساس تنهایی پرداخته ایم.

احساس تنهایی و انزوا چیست؟

 

احساس تنهایی و انزوا چیست؟

 

برای آن که بتوانیم احساس تنهایی و انزوا را مدیریت کنیم، بهتر است کمی بیشتر در مورد آن بدانیم. یک توصیف مشترک از احساس تنهایی وجود دارد. این که وقتی نیاز به برقراری ارتباط و روابط اجتماعی برآورده نشود، فرد احساس تنهایی می کند. اما تنهایی همیشه همان تنهایی نیست! ممکن است شما انتخاب کنید که تنها باشید و بدون ارتباط زیاد با افراد دیگر، خوشبخت زندگی کنید. در حالی که دیگران آن را تجربه تنهایی قلمداد کنند.

 

 

عدم درک اطرافیان

 

گاهی ممکن است ارتباطات اجتماعی زیادی داشته باشید. در یک رابطه و یا در کنار خانواده باشید با این حال هنوز احساس تنهایی کنید. به ویژه اگر احساس کنید توسط اطرافیانتان درک نمی شوید یا آن ها از شما به اندازه کافی مراقبت نمی کنند، این احساس تنهایی بیشتر ایجاد می شود. تفاوت بین احساس تنهایی در ذهن دیگران و تفسیرهای آن بسیار متفاوت است. بودن در یک جمعیت به معنی تنها نبودن نیست. در عین حال تنهایی لزوماً باعث ایجاد احساس تنهایی نمی شود.

 

بیشتر بخوانید » افسردگی کاری و روش های مراقبت از روان در محیط کار «

 

 

آیا احساس تنهایی و انزوا یک مشکل مرتبط با بهداشت روانی است؟

 

آیا احساس تنهایی و انزوا یک مشکل مرتبط با بهداشت روانی است؟

 

احساس تنهایی و انزوا به خودی خود مشکلی برای سلامت ذهن و روان محسوب نمی شود. اما این دو رابطه نزدیک و شدیدی با هم دارند. داشتن یک مشکل بهداشت روان می تواند شانس ایجاد احساس تنهایی در شما را افزایش دهد. بنابراین مدیریت این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال ممکن است بعضی از افراد دچار هراس اجتماعی باشند، موضوعی که به آن اضطراب اجتماعی نیز گفته می شود. بنابراین مشارکت در انجام کارهای روزمره با افراد دیگر برای این دسته از افراد کمی دشوار است. همین موضوع می تواند منجر به حذف ارتباطات اجتماعی معنی دار و ایجاد احساس تنهایی شود.

 

تهدید احساس تنهایی و انزوا برای سلامت روان

 

احساس تنهایی و انزوا می تواند بر سلامت روان شما تاثیر منفی بگذارد. خصوصا اگر مدت زمان زیادی این احساس را تجربه کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که تنهایی نسبت مستقیمی با افزایش خطر برخی مشکلات روحی و روانی دارد. مشکلاتی چون افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، عدم تعادل در خوابیدن و افزایش استرس.

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ حرکت ساده یوگاه برای کاهش استرس «

 

 

شناسایی عوامل ایجاد احساس تنهایی و انزوا برای مدیریت آن ها

 

شناسایی عوامل ایجاد احساس تنهایی و انزوا برای مدیریت آن ها

 

عواملی که باعث ایجاد احساس تنهایی و انزوا می شوند، مختلف هستند. این عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. ما همیشه متوجه این نمی شویم که چه تجربه ای باعث ایجاد احساس تنهایی در افراد می شود. همین موضوع گاهی مدیریت انزوا را کمی دشوار می کند. با این حال برخی وقایع زندگی ممکن است باعث پر رنگ شدن احساس تنهایی و انزوا در افراد شود. تجربه یک سوگ، از بین رفتن یک رابطه و تغییر شغل می تواند باعث احساس تنهایی در افراد شود. برخی از افراد با بازنشستگی و از دست دادن ارتباطات اجتماعی در محیط کار این حس را تجربه می کنند. گاهی اوقات مهاجرت و یا تنهایی در مراسمی چون کریسمس یا سال نو باعث پر رنگ شدن این حس می شود.

 

 

شرایط  مستعد بروز احساس تنهایی و انزوا

 

شرایط مستعد بروز احساس تنهایی و انزوا

 

برخی تحقیقات نشان می دهد، افرادی که در شرایط خاصی زندگی می کنند در برابر احساس تنهایی و انزوا آسیب پذیرتر هستند. به عنوان مثال افرادی که هیچ دوست و یا خانواده ای ندارند در این دسته قرار می گیرند. آن دسته از افرادی که از خانواده و کشور خود دور هستند، یا به گروه های اقلیت در جامعه تعلق دارند، بیشتر در معرض چنین حسی هستند. مشکلات مالی و مشکلات سلامتی طولانی مدت و تبعیض و انگ، باعث افزایش احساس تنهایی و انزوا در افراد می شود. گاهی اوقات کسانی که در معرض نگاه جنسیتی، نژادپرستی و سوءاستفاده جنسی یا جسمی قرار دارند، سخت تر با دیگران روابط نزدیک برقرار می کنند.

 

مدیریت احساس تنهایی و انزوا

 

مدیریت احساس تنهایی و انزوا

 

برای مدیریت احساس تنهایی و انزوا پیشنهادهای زیادی داده می شود. این پیشنهادها شامل برقراری ارتباطات جدید، گفتگو درمانی، پذیرش خود و کار کردن بر روی اعتماد به نفس افراد است.

 

 

برای مدیریت احساس تنهایی و انزوا آهسته قدم بردارید

 

اگر مدت طولانی احساس تنهایی می کنید، سعی کنید در مسیر مدیریت حس انزوا و تنهایی آهسته و به دور از هیجان قدم بردارید. ممکن است فکر کردن در مورد تلاش برای ملاقات با افراد جدید، یا باز شدن باب رابطه برای اولین بار برای بسیاری از افراد ترسناک باشد. شما نیازی به عجله در این مسیر ندارید. به عنوان مثال می توانید ابتدا با فعالیت آنلاین در فضای مجازی با افراد تعامل داشته باشید. به عنوان مثال اگر علاقه به عضویت در یک گروه یا کلاس جدید دارید، می توانید از افرادی که در این حوزه دانش کافی دارند، به صورت آنلاین سوال کنید. گاهی اوقات حتی آمادگی حضور در یک کلاس جدید را ندارید. می توانید در مرحله اول به جای شرکت در کلاس، فقط تماشاچی باشید. صرف دانستن اینکه افراد دیگری آن جا هستند، ممکن است به اندازه کافی در رفع برخی مشکلات در ایجاد حس تنهایی شما کمک کننده باشند.

 

 

کمک گرفتن از پشتیبان برای مدیریت تنهایی و انزوا

 

انواع مختلفی از خدمات پشتیبانی همسالان وجود دارد که فضایی در اختیار افراد قرار می دهد تا از تجربیات خود برای کمک و حمایت از یکدیگر استفاده کنند. پشتیبانان معمولا تجربه های مشابهی را داشته اند. آن ها از تجربیات تنهایی و مشکلات روانی مرتبط با تنهایی و انزوا برای شما صحبت می کنند. شما می توانید از سرویس دوست یابی و پشتیبان موسسات خیریه مختلف برای این موضوع استفاده کنید. معمولا سازمان ها و انجمن های زیادی نیز در این زمینه وجود دارند. این انجمن ها در بیشتر مواقع رایگان هستند. آن ها جلساتی را برای به اشتراک گذاشتن تجربه های مشابه شما با دیگران فراهم می کنند. معمولا چنین انجمن هایی، مشاوره هایی در زمینه بهداشت روان به صورت آنلاین نیز دارند.

 

 

صحبت در مورد احساس تنهایی و انزوا

 

صحبت در مورد احساس تنهایی و انزوا

 

ممکن است احساس کنید افراد زیادی را می شناسید اما در واقع اشتباه است. در بسیاری از موارد شما احساس نزدیکی با آن افراد ندارید. یا این که آن ها مراقبت و توجه لازم را به شما نمی دهند. در چنین شرایطی بهتر است در مورد احساس خود نسبت به دوستان و خانواده با آن ها صحبت کنید. اگر نمی توانید با این افراد به راحتی صحبت کنید، می توانید از یک درمانگر به عنوان واسط کمک بگیرید. درمانگر می تواند نحوه راحت صحبت کردن و نحوه درست بروز احساسات به شما راهنمایی بدهد.

 

 

گفتگو درمانی برای مدیریت احساس تنهایی و انزوا

 

درمان های گفتاری به شما این امکان را می دهد تا احساس تنهایی و انزوا در خود را کشف و درک کنید. گفتگو درمانی می تواند به شما کمک کند تا روش های مثبتی برای مقابله با این احساسات پیدا کنید. به عنوان مثال تراپی می تواند فضایی را برای بحث در مورد مشکلات عاطفی ایجاد کند. مشکلات عاطفی که مانع ایجاد روابط رضایت بخش برای شما می شود. اگر اضطراب باعث احساس تنهایی و انزوا در شما شده است، می توانید درمان شناختی رفتاری را امتحان کنید. در گفتگو درمانی بر روی افکار، عقاید، نگرش ها و تاثیر آن ها بر روی احساسات و رفتار شما تمرکز ویژه ای می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » اگر این نشانه ها را دارید به تراپیست مراجعه کنید «

 

 

اهمیت و مراقبت از خود برای مدیریت احساس تنهایی و انزوا

 

اهمیت و مراقبت از خود برای مدیریت احساس تنهایی و انزوا

 

مراقب خودتان باشید! احساس تنهایی و انزوا می تواند بسیار استرس زا باشد. همچنین می تواند تاثیر زیادی بر سلامت عمومی شما داشته باشد. شما باید پیش از هر کاری به جسم و روح خود اهمیت بدهید. سعی کنید خواب کافی داشته باشید. کم یا زیاد خوابیدن می تواند تاثیر زیادی در احساس شما داشته باشد. به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید. غذا خوردن منظم و پایدار نگه داشتن قند خون تاثیر زیادی در حفظ روحیه و سطح انرژی شما دارد. سعی کنید تا حد ممکن فعالیت های بدنی انجام دهید. ورزش می تواند برای ذهن شما بسیار مفید باشد. ورزش کردن تاثیر زیادی در بهبود عزت نفس افراد دارد. زمانی را در خارج از فضای خانه سپری کنید. گذراندن وقت در فضای سبز می تواند به سلامتی شما کمک کند. با حیوانات وقت بگذرانید. از نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر خودداری کنید. برخی افراد برای کنار آمدن با احساسات، به این گزینه ها روی می آورند. به خاطر داشته باشید در این نوع مواد مخدر در طولانی مدت احساس بدتری در شما ایجاد می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » برنامه های خود مراقبتی فردی و اجتماعی «

 

 

منابع: cmha, verywellmind , mind

 

کالابرگ الکترونیک