بررسی مراحل پنج گانه و هفت گانه سوگواری در روانشناسی

بررسی مراحل پنج گانه و هفت گانه سوگواری در روانشناسی


2 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

غم و اندوه از آن دسته احساساتی است که در هر جای دنیا باشید، آن را به گونه ای تجربه خواهید کرد. بدون شک همه انسان ها در طول زندگی خود، حداقل یک برخورد با غم و اندوه دارند. این اندوه ممکن است به دلیل مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، پایان یافتن یک رابطه یا هر تغییر دیگری باشد. در این مطلب از مجله کوروش به بررسی مراحل پنج گانه و هفت گانه سوگواری در روانشناسی می پردازیم و به شما می گوییم که چگونه از پس این تغییر بزرگ کنار بیایید. البته این موضوع در مورد دیگر جدایی ها مثل طلاق و شکست عاطفی نیز صادق است.

 

آیا همه در هنگام اندوه یک مسیر مشخص را دنبال می کنند؟

 

قبل از پرداختن به مراحل پنج گانه و هفت گانه سوگواری در روانشناسی به یک نکته توجه کنید. حتما می دانید غم و اندوه یک موضوع بسیار شخصی است و خیلی مرتب یا خطی نیست. این حس، هیچ جدول زمانی یا برنامه ای را دنبال نمی کند. یعنی شما ممکن است در مواجهه با غم، گریه کنید، عصبانی شوید، کناره گیری یا احساس پوچی کنید. هیچ یک از این موارد هم غیر معمول یا اشتباه نیستند.

هر کس بنا به روحیات و تجربیات خود، غمگینی متفاوتی را تجربه می کند. اما این موضوع غیر قابل انکار است که در مراحل و ترتیب احساساتی که هنگام غم و اندوه تجربه می شود، نقاط مشترکی هم وجود دارند. در این زمینه کارشناسان و متخصصان نقطه نظرات مشابهی ارائه می دهند.

 

 

مراحل پنج گانه سوگواری و غم در روانشناسی از کجا آمده است؟

 

مراحل پنج گانه سوگواری و غم از کجا آمده است؟

 

در سال ۱۹۶۹، یک روان پزشک سوئیسی-آمریکایی به نام الیزابت کوبلر-راس در کتاب «درباره مرگ و مردن» نوشت که غم و اندوه را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد. مشاهدات او در این کتاب از سال ها کار با بیمارانی بود که به او مراجعه کرده بودند.

سپس «نظریه غم» که کوبلر معرفی و ارائه کرد، به عنوان «مدل کوبلر-راس» شناخته شد. جالب این بود که اگر چه در اصل این نظریه برای افراد بیمار طراحی شده بود، اما این مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی برای تجربیات دیگر که همراه با فقدان، از دست دادن، جدایی، ضرر یا هر نوع تغییر ناخوشایند بودند نیز صدق می کرد.

پنج مرحله سوگواری ممکن است شناخته شده ترین نوع باشد، اما این هم یکی از چندین نظریه های محبوب در این مورد است. چندین مورد دیگر نیز وجود دارند، از جمله مراحل فقدان با هفت مرحله و مراحل فقدان تنها با دو مرحله.

 

 

بیشتر بخوانید » ۸ روش مدیریت غم و اندوه برای رهایی از آن «

 

 

آیا غم و اندوه همیشه از همان ترتیب مراحل سوگواری در روانشناسی پیروی می کند؟

 

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که این مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی شامل چه مواردی می شوند؟ این احساس ها عبارتند از:

 

انکار

عصبانیت

چانه زنی

افسردگی

پذیرش یا پذیرفته شدن

 

البته ناگفته نماند که همه این مراحل پنج گانه سوگواری از نظر روانشناسی را در مورد یک موضوع خاص، تجربه نخواهند کرد. یا حتی احتمال دارد افراد مختلف این مراحل را به ترتیبی که در بالا ذکر شد، طی نکنند.این یک موضوع بدیهی است که غم و اندوه برای هر فرد متفاوت است.

بنابراین شما ممکن است در مرحله چانه زنی کنار بیایید و با خسارت یا انکار رو به رو شوید. ممکن است ماه ها در یکی از پنج مرحله باقی بمانید اما از مراحل دیگر به راحتی یا راحت تر بگذرید.

 

 

مرحله اول: انکار

 

مرحله انکار از مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

 

غم و اندوه احساسی طاقت فرسا است. پاسخ دادن به احساسات شدید و اغلب ناگهانی، گاهی با وانمود کردن به این که اتفاق خاصی نیفتاده یا چیزی تغییر نکرده است، رخ می دهد. انکار آن به شما فرصت می دهد تا به تدریج خبر را قبول و در ذهنتان پردازش کنید.

این یک مکانیسم دفاعی رایج است که به شما کمک می کند تا از شدت شرایط بی حس شوید. با خارج شدن از مرحله انکار، احساساتی که پنهان کرده اید، افزایش می یابد.

در ادامه اما، با اندوهی که انکار کرده اید رو به رو خواهید شد. این نیز بخشی از سفر غم و اندوه است، اما ممکن است دشوار باشد. برخی افراد برای مدت زمان طولانی در این مرحله می مانند.

 

 

نمونه هایی از مرحله انکار

 

در مراحل پنج گانه و هفت گانه سوگواری در روانشناسی این طور به نظر می رسد که معمولا نمونه های انکار برای افراد، متفاوت است. ولی نمونه های مشابهی از انکار را می توان در مواجه با غم فقدان مشاهده کرد. مثال های زیر را ببینید:

 

جدایی یا طلاق: آنها فقط ناراحت هستند. این موضوع فردا فیصله پیدا خواهد کرد و همه چیز درست می شود.

از دست دادن شغل: آنها اشتباه کردند. فردا تماس خواهند گرفت تا بگویند که به من احتیاج دارند.

مرگ یکی از عزیزان: او رفته است. او هر ثانیه خودش را در گوشه ای نشان خواهد داد.

تشخیص بیماری سخت یا لاعلاج: این اتفاق برای من نمی افتد. در نتایج اشتباه به وجود آمده است.

 

 

مرحله دوم: خشم

 

مرحله خشم از مراحل پنج گانه سوگواری

 

در مواردی که انکار می تواند مکانیزم مقابله ای تلقی شود، خشم یک اثر پوششی است. خشم بسیاری از احساسات و دردهایی را که با خود حمل می کنید، پنهان می کند. این عصبانیت ممکن است به سمت افراد دیگر هدایت شود. مثل کسی که فوت شده است. یا رئیس یا همکار سابق شما. حتی ممکن است عصبانیت خود را به سمت اشیای بی جان معطوف کنید.

در حالی که مغز منطقی تان می داند که کسی یا چیزی که هدف خشم شما واقع شده، مقصر نیست. اما احساسات شما در آن لحظه خیلی شدید است در حدی که آن را احساس نمی کنید. عصبانیت ممکن است خود را در احساساتی مانند تلخی یا کینه توزی نشان دهد.

از طرف دیگر ممکن است خشم یا عصبانیت، واضح و روشن نباشد. یا این که همه افراد این مرحله را تجربه نکنند. ممکن است برخی هم در این مرحله بیش از مراحل دیگر ماندگار شوند. با فروکش شدن عصبانیت، ممکن است شروع به تفکر منطقی تر کنید. در این زمان درباره آن چه اتفاق می افتد و احساساتی را که کنار گذاشته اید، احساس آرامش بیشتری می کنید.

 

 

بیشتر بخوانید» معرفی انواع تراپی در روانشناسی «

 

 

نمونه هایی از طی کردن مرحله عصبانیت:

 

جدایی یا طلاق: از او متنفرم! او از ترک من پشیمان خواهد شد!

از دست دادن شغل: آنها مدیران وحشتناکی هستند. امیدوارم که شکست بخورند.

مرگ یکی از عزیزان: اگر او بیشتر مراقب خودش بود، این اتفاق نمی افتاد.

تشخیص بیماری سخت یا لاعلاج: در این مواقع خدا کجاست؟ خدا چطور جرات کرد این اتفاق را برای من رقم بزند!

 

 

مرحله سوم: چانه زنی

 

چانه زنی از مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

 

در طول مدتی که احساس غم و اندوه می کنید، ممکن است احساس آسیب پذیری و درماندگی هم بکنید. در آن لحظات احساسات شدید، غیر معمول نیست. پس به دنبال روش هایی برای کنترل خود باشید. یا ممکن است با چانه زنی احساس کنید می توانید نتیجه یک رویداد را تحت تأثیر قرار دهید.

در مرحله چانه زنی غم و اندوه، ممکن است خودتان را پیدا کنید که دارید به این موضوع ها فکر می کنید. مثلا: جمله های چه می شود اگر فلان کار را انجام دهید. یا فلان حرف را بزنید. همچنین غیر معمول نیست که افراد مذهبی در ازای بهبود یا رهایی از غم و درد سعی در معامله یا قول به خدا یا اعتقاد قدرت بالاتر داشته باشند.

چانه زنی یک واکنش دفاعی در برابر احساس غم و اندوه است. این کار به شما کمک می کند غم و اندوه، گیجی یا آسیب دیدگی را تا حدی به تعویق بیندازید.

 

 

نمونه هایی از مرحله چانه زنی:

 

جدایی یا طلاق: اگر وقت بیشتری را با او سپری می کردم، رابطه می ماند و به جدایی نمی کشید.

از دست دادن شغل: اگر آخر هفته بیشتر کار می کردم، آنها می دیدند که چقدر ارزشمند هستم.

مرگ یکی از عزیزان: اگر فقط من آن شب با او تماس می گرفتم، او جان خودش را از دست نمی داد.

تشخیص بیماری لاعلاج یا صعب العلاج: اگر فقط زودتر به پزشک مراجعه می کردم، می توانستم جلوی این بیماری را بگیرم.

 

 

مرحله چهارم: افسردگی

 

افسردگی از مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

 

در حالی که عصبانیت و چانه زنی می تواند بسیار فعال باشد و مدت ها طول بکشد، افسردگی ممکن است مانند یک مرحله آرام از غم و اندوه احساس شود. در مراحل اولیه از دست دادن، ممکن است از احساسات فرار کنید. یا سعی کنید یک قدم جلوتر از آن ها بایستید. با این حال، ممکن است بتوانید اندوه را به شیوه ای سالم تر در آغوش بگیرید و از آنها استفاده کنید.

همچنین برای کنار آمدن کامل با فقدان ممکن است خودتان را از دیگران جدا کنید. این بدان معنا نیست که افسردگی آسان است یا به خوبی تعریف شده است. مانند سایر مراحل غم و اندوه، افسردگی نیز ممکن است دشوار و کثیف باشد. می تواند احساس خستگی را در پی داشته باشد. ممکن است احساس مه، سنگینی و گیجی کنید.

افسردگی ممکن است مانند نقطه فرود اجتناب ناپذیر هر گونه ضرر و زیان باشد. با این حال، اگر احساس می کنید در این مرحله گیر کرده اید یا به نظر نمی رسد می توانید این مرحله از غم و اندوه را پشت سر بگذارید، با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. یک درمان گر می تواند به شما کمک کند.

 

 

نمونه هایی از مرحله افسردگی:

 

 جدایی یا طلاق: چرا اصلا ادامه پیدا می کند؟

از دست دادن شغل: من نمی دانم چگونه از این جا جلوتر بروم.

مرگ یک عزیز: من بدون او چه هستم؟

تشخیص بیماری: تمام زندگی من به این پایان وحشتناک می رسد.

 

 

بیشتر بخوانید: راه های نجات از افسردگی

 

 

 مرحله پنجم: پذیرش

 

پذیرش از مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

 

پذیرش لزوما مرحله شاد یا نشاط آور غم و اندوه نیست. این بدان معنا نیست که شما از غم و اندوه گذشته اید. بلکه به این معنی است که شما آن را پذیرفته اید. و درک کرده اید که اکنون این تغییر در زندگی شما به چه معناست. در این مرحله ممکن است احساس خیلی متفاوتی داشته باشید. کاملا انتظار می رود شما یک تغییر اساسی در زندگی خود ایجاد کرده باشید. این احساس شما البته به خیلی چیزها بستگی دارد.

به دنبال پذیرش به عنوان راهی باشید تا ببینید ممکن است روزهای خوب بیشتر از روزهای بد باشد، اما ممکن است هنوز هم بد باشند که البته اشکالی ندارد.

 

 

نمونه هایی از مرحله پذیرش:

 

جدایی یا طلاق: در نهایت، این بهترین و سالم ترین انتخاب برای من بود.

از دست دادن شغل: من می توانم از این جا راهی به جلو پیدا کنم. می توانم مسیر جدیدی را شروع کنم.

مرگ یکی از عزیزان: من خیلی خوشبختم که سال های شگفت انگیزی را با او داشته ام. او همیشه در خاطرات من خواهد بود.

تشخیص بیماری: من این فرصت را دارم که مسائل را مدیریت کنم. همچنین مطمئن شوم که در این هفته ها و ماه های آخر آنچه را که می خواهم انجام می دهم.

 

 

مراحل هفت گانه غم و اندوه و سوگواری در روانشناسی

 

مراحل هفت گانه غم و اندوه 

 

هفت مرحله غم و اندوه مدل محبوب دیگری برای توضیح بسیاری از تجربیات پیچیده از دست دادن است. این هفت مرحله عبارتند از:

 

شوک و انکار: حالت ناباوری و احساسات بی حس است.

درد و گناه: ممکن است احساس کنید که این ضرر غیر قابل تحمل است و به دلیل احساسات و نیازهای خود، زندگی دیگران را سخت تر می کنید.

عصبانیت و چانه زنی: ممکن است به خدا یا یک قدرت بالاتر بگویید که هر کاری که بخواهد انجام می دهید، اگر فقط این احساسات را تسکین دهد.

افسردگی: ممکن است یک دوره انزوا و تنهایی باشد که طی آن شما ضرر را پردازش کرده و در مورد آن تأمل می کنید.

چرخش به سمت بالا: در این مرحله، مراحل غم و اندوه مانند عصبانیت و درد کاهش یافته است. شما در حالت آرام تری قرار خواهید گرفت.

بازسازی و کار: از طریق می توانید قطعاتی از زندگی خود را کنار هم قرار دهید و پیش ببرید.

پذیرش و امید: این یک پذیرش بسیار تدریجی از شیوه جدید زندگی و احساس امکان در آینده است.

 

 

۷ مرحله غم جدایی و سوگواری در طلاق و جدایی

 

۷ مرحله غم جدایی در طلاق و جدایی:

 

در مورد طلاق ممکن است این مراحل سوگواری به صورت زیر خود را بروز دهند:

 

شوک و انکار: او متوجه خواهد شد که اشتباه کرده و فردا به اینجا بر خواهد گشت.

درد و گناه: چطور توانست این کار را با من انجام دهد؟ چقدر خودخواه است؟

عصبانیت و چانه زنی: اگر او فرصت دیگری به من دهد، من گزینه های بهتری خواهم بود. من نظرش و اعتمادش را جلب می کنم و هر چه می خواهد به او می دهم.

افسردگی: من هرگز رابطه دیگری نخواهم داشت. من محکوم به شکست دادن همه هستم.

چرخش رو به بالا: پایان کار سخت بود، اما ممکن است در آینده جایی باشد که بتوانم خودم را در رابطه دیگری ببینم.

بازسازی و کار از طریق: من باید این رابطه را ارزیابی کنم و از اشتباهاتم درس بگیرم.

پذیرش و امید: من چیزهای زیادی برای ارائه به شخص دیگری دارم. من فقط باید آنها را ملاقات کنم.

 

 

سخن پایانی درباره مراحل پنج گانه سوگواری در روانشناسی

 

سخن پایانی درباره مراحل پنج گانه سوگواری 

 

کلید درک مراحل پنج گانه سوگواری و غم و اندوه در روانشناسی درک این نکته است که هیچ دو نفری، غم را به یک نسبت و شیوه تجربه نمی کنند. غم و اندوه بسیار شخصی است و ممکن است هر بار چیز متفاوتی را احساس کنید. شاید به چندین هفته زمان نیاز داشته باشید یا کنار آمدن با غم و اندوه سال ها طول بکشد.

اگر تصمیم می گیرید که برای کنار آمدن با احساسات و تغییرات به کمک نیاز دارید، یک متخصص بهداشت روان مشاور خوبی برای تأیید احساسات و یافتن حس اطمینان در این احساسات بسیار سنگین است.

 

 

بیشتر بخوانید» اگر این نشانه ها را دارید به تراپیست مراجعه کنید «

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک