بهترین و موثرترین روش های از بین بردن موش در خانه

بهترین و موثرترین روش های از بین بردن موش در خانه


17 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 21 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین و موثرترین روش های از بین بردن موش در خانه
فهرست محتوا پنهان

اگر در خانه خود موش پیدا کرده اید و به دنبال روش هایی برای از بین بردن موش در خانه هستید،نگران نباشید! ما در اینجا روش های آسان و کاربردی برای از بین بردن موش در خانه را به شما آموزش می دهیم. پس حتما این مطلب مجله افق کوروش را تا پایان بخوانید.

 

راه های از بین بردن موش در خانه

 

موش و راه های از بین بردن موش در خانه

 

همه ما تا حد زیادی با شکل و شمایل و ظاهر موش ها آشنا هستیم. ولی برای آن دسته از خوانندگانی کمتر در بحر موش ها رفته اند بهتر کمی در نحوه رشد و نمو، انتخاب محل زندگی و خوراکی های موش ها توضیحاتی دهیم.

موش جونده ای میان جثه است که از آسیا و استرالیا منشا می گیرد و در سرتاسر جهان پراکنده شده است. از موش صحرایی تا همان موشی که به عنوان موش خانگی می شناسیم بیش از ۶۰ گونه در جهان وجود دارد. طول بدن موش ها عموما بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و وزن حدودی آن هم نزدیک به ۲۰۰ گرم است، ولی برخی موش های شهری دارای جثه های ترسناکی هستند. چنانچه گاهی اوقات موش هایی به اندازه گربه های خانگی بزرگ نیز دیده شده اند که برخی از آنها تا حدود ۲،۵ کیلوگرم هم وزن داشته اند!

 

موش ها به چه چیزهایی احتیاج دارند؟

 

موش ها موجودات واقعا سخت جان و سازگاری هستند که برای زنده ماندن به منابع بسیار کمی احتیاج دارند. به همین دلیل هم این جوندگان در هر جایی از کره خاکی به جز قطب شمال و جنوب زندگی می کنند. در واقع، هر جایی که انسان ها حضور داشته باشند تا بتوانند ۳ ضرورت اصلی موش ها را برای زندگی و زاد و ولد فراهم کنند، موشی هم یافت می شود. این ۳ ضرورت نیز عبارتند از:

 

موش ها به چه چیزهایی احتیاج دارند

 

غذا

موش ها مانند ما انسان ها همه چیزخوار هستند. بنابراین هر چیزی که ما می خوریم را می توانند بخورند. اگرچه بیشتر تصویری که از موش های شهری در ذهن داریم موش هایی اند که در حال پرسه زدن در میان زباله ها و خوردن پسماندها و آشغال ها هستند، ولی برخی موش ها هم از حیوانات کوچکی همچون برخی پرندگان و خزندگان تغذیه می کنند.

آب

موش ها می توانند تا مدت ها و گاها تا بیش از یک ماه را بدون نوشیدن آب دوام بیاورند. این بیشتر به این دلیل است که این موجودات کوچک اندام آب مورد نیاز خود را تا حد زیادی از خوراکی های که می خورند تامین می کنند. در مواقعی هم که نیاز به آب خوردن داشته باشند کافی است سری به مجراها و لوله های فاضلاب و جوی های آب بزنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

لانه

موش ها در طبیعت، از علف و شاخ و برگ درختان و بوته ها برای خود لانه می سازند. ولی موش های خانگی در هر جای گرم و دنجی از زیر کمدها و اثاثیه خانه تا پشت دیوارها یا گوشه های تنگ و تاریک خانه را به عنوان لانه انتخاب می کنند. همچنین بسیار دیده شده که موش ها درون اثاثیه و وسایل منزل نیز برای خود لانه ساخته اند.

 

موش ها به سرعت زاد و ولد می کنند

موش های ماده تنها در مدتی حدود ۶ ساعت می توانند تا ۶۰۰ بار جفت گیری کنند و سالانه بیش از ۲ هزار توله موش و در هر بار زاد و ولد نیز تا ۲۲ توله را به دنیا بیاورند. با توجه به اینکه دوره بارداری موش ها کمتر از یک ماه است، می توان به راحتی متوجه شد که جمعیت موش ها می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. و وقتی هم که جمعیت موش ها داخل یا پیرامون خانه ای افزایش پیدا کند، می توان به وضوح حجم زیادی از فضولات و آسیب دیدگی ها را ملاحظه کرد، پس حتما باید روش های از بین بردن موش در خانه را بلد باشیم.

 

موش های موجب سرایت چه بیماری هایی می شوند؟

 

موش های موجب سرایت چه بیماری هایی می شوند

 

زاد و ولد سریع و افزایش جمعیت موش ها در هر خانه ای می تواند ساکنان آنجا را در معرض انواع و اقسام بیماری هایی قرار دهد که از جوندگان به انسان سرایت پیدا می کنند. در سطور قبل از طاعون گفتیم که همچنان هم کاملا ریشه کن نشده است. بیماری مهلک طاعون در قرن چهاردهم میلادی بیش از نیمی از جمعیت جهان را از میان برد.

این بیماری بدخیم از طریق کک های بدن موش یا مستقیما از خود موش به انسان انتقال پیدا می کند. با این حال، از آنجایی که طاعون تنها در نواحی روستایی به خصوص در قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و برخی نواحی آسیا یافت می شود، فعلا نگران این بیماری نباشید.

 

موش های موجب سرایت چه بیماری هایی می شوند

ولی بیماری دیگری که احتمال سرایت آن از طریق موش ها به انسان وجود دارد، تیفوس هستند. تیفوس بیماری باکتریایی است که عامل آن نوعی باکتری به نام به ریکتزیا پرووازکی است. تیفوس ککی که به آن تیفوس موشی نیز گفته می شود، از طریق تماس با کک های آلوده به انسان منتقل می شود.

خود کک نیز با گزیدن حیوانات ناقل تیفوس همچون موش، گربه و سایر حیوانات خانگی به این بیماری آلوده می شوند. وقتی هم که کک ناقل بیماری انسان یا حیوانی را بگزد، گزیدگی شکافی ر در پوست به وجود می آورد. فضولات کک می تواند با تماس با محل گزش یا جای زخم موجب سرایت بیماری تیفوس شود. تیفوس ککی ممکن است از طریق استنشاق فضولات کک یا تماس آن با چشم به انسان سرایت پیدا کند.

 

نشانه های وجود موش در خانه چیست؟

 

نشانه های وجود موش در خانه چیست

 

چنانچه مشکوک به هجوم موش به محل زندگی خود هستید، باید به دنبال نشانه های وجود موش در خانه باشید. برای اینکار باید به دنبال برخی از این علامت ها باشید:

۱- موش بوها و صداهای خاصی دارند

 

موش‌ ها بوی آمونیاک (بوی ادرار بسیاری قوی) منتشر می کنند. این جوندگان همچنین بسیار پر سر و صدا هستند و در حین حرکت صداهای مختلفی همچون خراش، خزیدن و جیرجیر به وجود می آورند. بنابراین با مشاهده هر کدام از این علامت ها می توانید از وجود موش در خانه خود اطلاع پیدا کنید.

 

۲- فضولات و لکه های ناشی از موش را پیدا کنید

 

موش ها معمولا فضولات خود را در نواحی مختلف محل زندگی خود می پراکنند. فضله یا مدفوع موش معمولا به رنگ تیره و به شکل حبه های کوچک است. همچنین از آنجایی که موش ها قوه بینایی ضعیفی دارند، مسیرهای خاصی برای رفت و آمد خود برمی گزینند و وقتی هم از این مسیرها عبور می کنند، لکه های چربی یا ادرار و سایر علائم را از خود باقی می گذارند.

 

۳- ردپای موش ها را دنبال کنید

 

اگر تصور می کنید موش ها وارد خانه تان شده اند، بهتر است سراغ بخش هایی از خانه بروید که کمتر از آن استفاده می کنید مانند گوشه های گرد و غبار گرفته همچون انباری. در چنین مکان هایی با توجه به وجود غبار و کثیفی می توانید ردپا و دم موش ها را به وضوح ببینید.

می توانید برای اینکه از وجود موش در خانه مطمئن شوید، مقداری جوش شیرین را روی زمین بپاشید و روز بعد همان محل را وارسی کنید. احتمالا اگر موش داشته باشید، با ردپا و دم موش مواجه خواهید شد.

 

۴- به دنبال خسارات و آسیب دیدگی های موش ها باشید

 

موش به هر ساختمان و خانه ای وارد می شوند،‌ شروع به آسیب زدن به آن می کنند. برخی از این آسیب ها معمولا عبارتند از خوردن سیم ها و کابل های برق و تلفن، سوراخ کردن و جویدن اثاثیه مزنل، ظروف، کاغذ و کتاب ها.

همچنین اگر غذایی روی زمین ریخته باشد، حتما موش های داخل خانه سراغش خواهند رفت. البته این به خودی خود بد نیست، ولی موش ها بعدا فضولات و ادرار خود را در خانه پراکنده می کنند که می تواند موجب سرایت انواع بیماری ها به انسان شود.

 

 

۶ نشانه وجود موش در دیوار خانه خود را بدانید

 

تشخیص وجود موش در دیوارهای خانه به آن سادگی که در کارتون ها می بینید نیست! بلکه نیاز به کمی دقت و ظرافت دارد. برای این کار بهتر به نکات زیر توجه کنید:

صداهای عجیب و غریب در دیوارها، از جمله صدای جیر جیر، صدای خراش یا کشیده شدن چیزی رو دیوارها و صدای حرکت سریع موش

انبوه فضولات و مدفوع موش در گوشه های غیرقابل دسترس منزل مانند پشت اجاق گاز، زیر زمین، گوشه های اتاق یا انباری

جای جویدگی یا دندان موش روی بسته های خوراکی، ظروف یا مواد غذایی

لکه هایی در کنار دیوارها، این لکه ها معمولا چیزی شبیه به مخلوطی از خاک و چربی هستند.

– لانه های ساخته شده از عایق، خرده کاغذ، تکه پارچه و هر ماده نرم دیگری

– علامت جویدگی یا آسیب دیدگی در مجاری و کانال های تهویه هوا

علاوه بر این، شاید آنقدر خوش شانس باشید که یک موش (زنده یا مرده) را در جایی از خانه پیدا کنید که مدرکی از این بهتر نصیبتان نمی شود! اگر هر کدام از این علامت ها و نشانه های وجود موش در خانه خود پیدا کردید، باید خود را برای مقابله با هجوم موش ها آماده کنید.

 

موش ها چه آسیب های به خانه وارد می کنند؟

 

موش ها چه آسیب های به خانه وارد می کنند

 

شاید بهتر باشد بگوییم موش ها چه آسیب هایی نمی توانند به خانه وارد کنند! موش ها با وجود جثه بسیار کوچک خود صدمات زیادی به خانه ها و ساختمان ها وارد می کنند. این جوندگان موذی علاوه بر انتقال انواع بیماری به خطر بردن سلامتی ساکنان خانه، می توانید آسیب هایی از این قبیل نیز به وجود بیاورند:

-باعث آسیب ها و صدمات عدیده ای به دیوارها، چوب و عایق ها و سایر مصالح ساختمانی شوند

جویدن سیم ها و کابل های برق که موجب افزایش خطر آتش سوزی و برق گرفتگی می شود. این مورد به حدی است که تخمین زده می شود حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آتش سوزی ها در منازل و ساختمان ها بر همین اثر به وجود می آید.

خراب کردن مبلمان با جویدن و سوراخ کردن کوسن ها و روکش های چرمی و پارچه ای

-جویدن و سوراخ کردن کتاب و دفترها و انواع پارچه ها و لباس ها

– به وجود آوردن سروصداهای مزاحم که موجب سلب آسایش ساکنان خانه به خصوص در زمان خواب می شود

درست کردن لانه در لای درز دیوارها، زیر سینک ظرفشویی یا حتی پشت یخچال یا زیر شیرآلات و جاهای دیگر

اگرچه صدمات و آسیب دیدگی هایی که موش های عادی وارد می کنند اصلا کم نیستند، ولی موش های بزرگتر خسارات جدی تری و ساختاری تری را نیز به منازل و ساختمان ها وارد می کنند.

 

چطور موش ها را در خانه از بین ببریم؟

 

چطور موش ها را در خانه از بین ببریم

 

اگر قبلا از وجود موش ها در خانه خود غافل بودید، حتما حالا شاخک ‌هایتان تیز شده و ممکن است و ممکن است بخواهید تصمیم مهمی بگیرید. چون با آنچه از سطرهای قبل، اصلا به نظر نمی رسد که بخواهید با موش ها یکجا زندگی کنید! ولی نگران نباشید؛‌ خوشبختانه راهکارهای زیادی برای ریشه کنی و از بین بردن موش ها وجود دارد که در ادامه خدمت شما عرض خواهیم کرد.

 

۱- تمام سوراخ سنبه های خانه را بگردید

 

برای خلاص شدن از شر موش ها، اولین کار اصولی که باید انجام دهید، وارسی تمام جاهایی است که فکر می کنید ممکن است موش ها به آن نفوذ کرده باشند. محل هایی از قبیل مجاری فاضلاب، درز پارکینگ و گاراژ، انباری، درز و شکاف های دریچه های تهویه هوا یا پنجره و جاهایی از این دست.

همچنین خوب است که به گوشه های قابل دسترسی موش به خانه همچون کانال های هوا، لوله های فاضلاب، سیم کشی های روکار و توکار برق و تلفن توجه کنید. پس از دانستن محل ورود موش ها به خانه می توانید این ورودی ها را کاملا مهر و موم کنید یا تله هایی را در محل ها کار بگذارید.

 

۲- درزها و شکاف را ببندید

 

باز هم یکی دیگر از باورهای نادرستی که به وسیله کارتون تام و جری در ذهن بسیاری به وجود آمده، این است که موش ها در محل های واضحی زندگی می کنند مانند سوراخ دیوار زندگی می کنند یا اینکه تنها با کندن سوراخ وارد خانه می شود. ولی موش ها تقریبا از هر سوراخ سنبه ای حتی درزی به تنگی دو انگشت عبور می کنند.

با توجه به این نکته، بهتر است که جای هر درز و شکافی را در دیوارهای خانه کاملا ببندید. برای اینکه کار خود را اصولی تر انجام دهید توصیه می کنیم این شکاف ها را با وسایلی همچون پشم فلزی، ورقه های فلزی، سیمان یا گچ پُر کنید. ضمنا حتما یادتان باشد هر چند ماه یکبار به این محل ها سر بزنید تا از سالم باقی ماندن آن اطمینان حاصل کنید.

 

درزها و شکاف را ببندید

 

۳- همیشه منزل را تمیز نگه دارید

 

اگر تا به حال به نظافت منزل خود اهمیت نمی دادید، بهتر است بدانید که موش ها عاشق خانه های به هم ریخته و نامرتب هستند. چون می توانند به راحتی گوشه امنی برای مخفی شدن پیدا کنند. یکی از بهترین راه های از بین بردن موش ها بدون استفاده از هر گونه سم یا مرگ موشی، خراب کردن همین مخفیگاه های موش ها است. درهم ریختگی های خانه خود را بر طرف کنید و اجسام را از کنار دیوارها بردارید.

تمامی زباله ها و مواد غذایی را درون سلطل ها یا ضروف دربسته نگهداری کنید. هر گونه کثیفی یا چرکی را در منزل تمیز کنید، به سالم بودن لوله های آب و فاضلاب و گرفتن درزهای آن توجه کنید.

 

 

۴- برای موش ها تله کار بگذارید

 

 برای موش ها تله کار بگذارید

 

با توجه به اینکه استفاده از مرگ موش و سمپاشی به دلیل خطرات بالایی که دارد تقریبا در داخل منازل اصلا کاربرد ندارد، تله گذاری بهترین روش برای خلاصی از شر موش ها در درون خانه است.

با این روش می توانید به صورت کاملا موثر و سریعی جمعیت موش ها را کاهش دهید. اگر تصمیم گرفتید از تله برای گرفتن موش های خانه استفاده کنید، حتما تعداد زیادی تله را در محل های زندگی موش ها کار بگذارید. برای طعمه از خوراکی های مورد علاقه موش ها مانند تکه های پنیر، کره بادام زمینی، ریزه های خوراکی شیرین و تکه های میوه هایی مانند سیب استفاده کنید.

 

۵- از دور کننده های طبیعی موش استفاده کنید

 

می توانید از مواد هم برای فراری دادن موش ها از خانه استفاده کنید. برای جلوگیری از ورود موش ها به خانه، می توانید از روغن نعنافلفلی، فلفل قرمز و سیاه یا میخک صدپر (از گیاهانی دارویی) در محوطه داخلی خانه استفاده کنید.

روغن نعنافلفلی را می توانید در اطراف دیوارها و زیر اثاثیه و کمدها و جاهای دیگر پاشید یا اینکه پنبه ای را به آن آغشته کرده و در محل های مشکوک به حضور موش ها مانند شکاف دیوارها بمالید. پودر فلفل را هم می توانید در نزدیکی سوراخ یا درزهای مشکوک به حضور موش ها بپاشید. فلفل واقعا تاثیر مهلکی بر روی موش ها می گذارد و باعث آسیب دیدگی مجاری تنفسی و فراری دادن موش ها از خانه می شود.

 

۶. با یکی از شرکت های کنترل و سمپاشی آفات تماس بگیرید

 

با یکی از شرکت های کنترل و سمپاشی آفات تماس بگیرید

 

اگر در دیوار خانه موش دارید، با یک شرکت کنترل و سمپاشی نزدیک به محل زندگی خود تماس بگیرید. این شرکت ها می توانند در شناسایی محل ورود موش ها به خانه، لانه و محل ذخیره غذاهای موش ها به شما کمک کنند.

متخصصین آموزش دیده و حرفه ای این شرکت ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا علت اصلی هجوم موش ها به خانه خود را کشف کنید و از بازگشت دوباره موش ها در آینده به خانه پیشگیری کنید.

 

از چه نوع تله موش هایی برای گرفتن موش ها استفاده کنیم؟

 

تله های مختلفی در بازار موجود است که می توانید برای به دام انداختن، زنده گرفتن، کشتن و یا دفع و فراری دادن موش ها از آن استفاده کنید. بسته به ایده ای که در ذهنتان دارید هر کدام از تله های زیر ممکن است به کارتان بیاید.

تله های فنری: تله های فنری از همان تله های معروفی که در کارتون ها بارها دیده اید، از رایج ترین و ارزان ترین روش های گرفتن موش در خانه هستند. این تله موش ها معمولا پاستیکی یا چوبی هستند و دارای پدالی جهنده اند که پس از برداشته شدن طعمه از تله به کار می افتند و موش ها را به دام می اندازند. تله های فنری ضربه ای، معمولا موجب مرگ موش ها می شوند.

تله های زنده گیر: این نوع تله موش چنانچه از نام آن پیداست، موش را به صورت زنده به دام می اندازد. این روش شاید بیشتر برای آدم های دل رحم جواب دهد! تنها اگر عملیات شکار موش با تله های زنده گیر موفقیت آمیز بود، حتما موش ها را در فاصله دستکم ۳ تا ۵ کیلومتری محل زندگی خود دفع کنید تا دوباره به لانه اصلی خود بازنگردند.

 

از چه نوع تله موش هایی برای گرفتن موش ها استفاده کنیم

 

تله های چسبی: کارکرد این نوع تله موش هم کاملا از نامش پیداست. در این نوع تله موش که انواع آن در بازار موجود است، تنها کاری که باید بکنید این است که بر روی ورقه یا صفحه تله چسبی طعمه ای قرار دهید و آن را در محل مناسبی بگذارید.

تله های برقی: این نوع تله کاربرد آسانی دارد و موجب می شود که موش ها بر اثر عبور جریان برق درجا کشته شود.

علاوه بر این، تله های الکتریکی و تله های بازدارنده ای هم در بازار موجود است که باعث فراری دادن موش ها از خانه می شود.

 

چطور موش های خارج از خانه را از بین ببریم؟

 

چطور موش های خارج از خانه را از بین ببریم

 

اگر از شر موش ها در خانه خلاص شدید و فکر می کنید که کار تمام شده و آسایش و امنیت را به خانه بازگرده اند، باید بگوییم سخت در اشتباهید. باز هم اگر موش هایی در خارج از خانه وجود داشته باشد طولانی نخواهد کشید که باز هم کانون گرم خانواده تان به محل جولان موش ها تبدیل شود!

این مشکل به خصوص در ماه های سرد سال حادتر می شود. چون در پاییز و زمستان که هوا رو به سردی می رود، موش ها به دنبال سرپناه و غذا در خانه ها می گردند. با توجه به این نکته، در اینجا چند نکته ای ذکر کرده ایم که ممکن است به شما در دفع موش ها از خانه کمک کند.

 

۱- باغچه و باغ ها را تمیز نگه دارید

موش ها از فضاهای باز بیزارند، بنابراین چمن ها و بوته های باغ و باغچه خود را کاملا هرس کرده و مرتب نگه دارید و از هر گونه درهم ریختگی جلوگیری کنید. چمن های حیاط را کوتاه کنید، خس و خاشاک و چوب های روی هم تلنبار شده را از محوطه بردارید،‌ تمام انباری ها را ببندید و قفل کنید. هر گونه سوراخ و درزی را مهر و موم کنید و درب سطل های زباله را محکم ببندید.

نهایتا مراقب باشید، غذایی برای موش ها باقی نگذاشته باشید. میوه های روی زمین افتاده، غذاهای حیوانات خانگی و پرندگان را از روی زمین جمع کنید.

 

۲- از پرندگان و گربه ها برای فراری دادن موش ها استفاده کنید

وقتی صحبت از خلاص شدن از شر موش ها می شود، اولین نکته ای که به ذهن می رسد، گربه است. بله برخلاف کارتون تام و جری که گربه داستان به طرز مضحکی همیشه با وجود حقه های مبتکرانه اش در گرفتن موش ناکام می ماند، در دنیای واقعی گربه شکارچی قهار موش هاست.

اگر خودتان گربه خانگی ندارید، حتما از دوست و آشنایی کمک بخواهید و گربه او را برای چند روزی به خانه خودتان دعوت کنید!

علاوه بر گربه، موش ها شکارچیان طبیعی زیادی دارند. برای مثال، جغدها از پرندگان شب زیست هستند که هر شب ده ها موش می خورند. می توانید لانه یا جای مناسبی برای زندگی جغدها یا سایر پرندگان شکاری درست کنید.

یک آبخوری مانند تشتک پرندگان در باغ یا حیاط خانه تان بگذارید یا اینکه در گوشه ای لانه ای چوبی برای لانه سازی پرندگان بگذارید. با این حال، مراقب باشید، برای جذب پرندگان هیچ وقت از خوراکی استفاده نکنید. چرا که با این کار، ممکن است موش های بیشتری را هم به محل زندگی خود بکشانید.

 

۳- از یخ خشک استفاده کنید

یکی دیگر از روش های خلاصی از دست موش ها، استفاده از یخ خشک است. یخ خشک همان شکل جامد دی اکسید کربن است که موجب بی هوشی و کشتن موش ها می شود. برای حصول نتیجه بهتر، یخ خشک را نزدیکی سوراخ ها و درزهای دیوارها بگذارید. حتما مراقب باشید از دستکش استفاده کنید، چون یخ خشک به پوست آسیب می رساند.

 

۴- از سموم و آفت کش ها استفاده کنید

مرگ موش، انواع سموم و آفت کش ها با توجه به آنکه مواد شیمیایی بسیار قوی هستند، تنها باید خارج از منزل مورد استفاده قرار بگیرند. چون اگر درون خانه از مرگ موش استفاده کنید،‌ موش ها ممکن است سموم را در اطراف خانه پراکنده کنند و موجب بیماری انسان و حیوانات خانگی شوند.

 

منبع: smithspestmanagement

کالابرگ الکترونیک