خواص و فواید و مضرات آب نارنج و طبع و مصلح آن

خواص و فواید و مضرات آب نارنج و طبع و مصلح آن


14 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید آب نارنج
فهرست محتوا پنهان

نارنج یکی از میوه های ترش از خانواده مرکبات است که در ایران، در شهرهای شمالی مثل ساری و بابل و در استان فارس در جنوب کشور، به وفور تولید می شود. این میوه خواص بسیار زیادی دارد و از همه بخش های آن از جمله خود میوه، پوست و شکوفه آن هم استفاده می شود.  علاوه بر کاربرد غذایی، این میوه و آب و عصاره آن را در صنعت عطرسازی و شامپو سازی هم به کار می برند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی خواص و فواید آب نارنج برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو می پردازیم و مضرات و آسیب های احتمالی آن را هم به شما خواهیم گفت.

 

 

طبع و مصلح آب نارنج

 

طبع و مصلح آب نارنج

 

نارنج و بالطبع، آب نارنج، در طب سنتی، طبع سرد و خشکی دارد. البته بد نیست بدانید که شکوفه و پوست زرد آن، طبع گرم و خشک دارد. مصلح آب نارنج هم شکر و عسل هستند که معمولا با هم ترکیب می شوند.

جالب است بدانید که بنا بر اصول طب ایرانی، تمام میوه هایی که طعم ترش دارند، به اعصاب ضرر می ‌زنند. ولی از بین این میوه های ترش، نارنج کمترین آسیب را برای اعصاب دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شربت نارنج «

 

 

خواص و فواید آب نارنج

 

 

درمان سرما خوردگی و سینوزیت

 

آب نارنج هم مانند دیگر مرکبات سرشار از ویتامین C است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین درمان موثری برای سرما خوردگی و آنفولانزا است. همچنین برای درمان خانگی گلو درد هم به کار می رود.

برای از بین بردن ورم گلو و حلق، توصیه می شود که آب نارنج با غرغره کنید. می توانید آب نارنج را با یک یا دو قاشق عسل هم ترکیب و میل کنید تا روند درمان سرماخوردگی سریع تر پیش برود. آب نارنج همچنین می تواند در درمان سینوزیت هم موثر عمل کند.

 

 

درمان کم خونی

 

به کار بردن ویتامین ث، همراه با غذا های حاوی گوشت، می تواند به جذب بیشتر آهن کمک کند. اگر دچار کم خونی مینور هستید، اضافه کردن آب نارنج به غذا می تواند برای سلامت شما مقید باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » علل و علائم کم خونی و روش های درمان آن «

 

 

کمک به هضم غذا

 

اگر به همراه غذا، آب نارنج هم میل کنید، هضم غذا سرعت بیشتری خواهد گرفت. به همین خاطر معمولا با غذاهایی که چربی زیادی دارند، توصیه می شود آب نارنج هم سرو شود. علاوه بر این کسانی که معده شان ترش می کند، با مصرف آب نارنج می توانند احتمال ترش کردن را کاهش دهند.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای دیابت و قند خون

 

خواص و فواید آب نارنج برای دیابت و قند خون

 

بیماران مبتلا به دیابت اگر به سالاد و غذای خود آب نارنج اضافه کنند، می توانند از خواص و فواید آب نارنج برای کاهش قند خون بهره ببرند.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای کلیه

 

آب نارنج با خاصیت آنتی اکسیدانی و محتوای فلاونوئید، به سلامت کلیه ها کمک می کند. همچنین از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از جنتامایسن القایی محافظت می کند.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای لاغری

 

کاهش وزن، کمک به لاغری و درمان یبوست از دیگر خواص و فواید آب نارنج است. می توانید آب نارنج تازه را با مقداری عسل ترکیب و مصرف کنید. آلکالوئید سینافین موجود در آب نارنج، به افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها کمک می کند. البته باید در کنار مصرف آب نارنج، ورزش مستمر را هم در برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

 

پایین آوردن کلسترول با آب نارنج

 

پایین آوردن کلسترول با آب نارنج

 

کلسترول بالای خون یکی از معضلاتی که به بروز برخی بیماری ها، دامن می زند. مصرف آب نارنج به تحریک و تقویت عضلات قلب، از بین بردن نارسایی ها، ضعف قلب و ترومبوز کمک می کند. در کنار این ها در کاهش کلسترول بالای خون هم موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۴ ماده فوق العاده برای کاهش سریع کلسترول خون «

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای درمان سرطان

 

برای پیشگیری و کاهش رشد سلول های سرطان روده بزرگ، مصرف آب نارنج، توصیه می شود. بد نیست بدانید آب نارنج به خاطر ترکیبات لیمونن و میرسن، خاصیت ضد سرطانی قوی دارد.

 

 

کاهش چربی و فشار خون با آب نارنج

کاهش چربی و فشار خون با آب نارنج

برای کاهش فشار خون و چربی خون، می توانید مصرف آب نارنج را در برنامه غذایی خود جای دهید. ۱/۲ لیوان آب نارنج را با ۱ قاشق غذا خوری عسل مخلوط و بعد از صرف غذا، میل کنید. هرگز با شکم خالی اقدام به نوشیدن آب نارنج نکنید.

 

 

درمان نفخ و سوء هاضمه

 

میوه های ترش از جمله آب نارنج، به گوارش کمک می کنند. البته اگر در خوردن آن ها زیاده روی نکنید. آب نارنج هم یکی از درمان های موثر خانگی برای نفخ، حالت تهوع و سوء هاضمه است.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های خانگی درمان نفخ «

 

 

درمان خانگی اوریون با آب نارنج

 

درمان خانگی اوریون با آب نارنج

 

ترکیب آب نارنج با سرکه و آب غوره به صورت مساوی، تا حد زیادی به درمان اوریون کمک می کند. در ضمن در این مدت تا حد ممکن از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

 

 

درمان یبوست با آب نارنج

 

برای کسانی که با یبوست مواجه هستند، معجون آب نارنج درمان موثر و مفیدی به حساب می آید. در این روش، یک فنجان آب نارنج را با عسل و ۱ قاشق روغن زیتون مخلوط و مصرف کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید، این روش را برای درمان یبوست به کار نبرید.

 

 

رفع گرفتگی بینی

 

اگر بینی‌ تان دچار گرفتگی شد، یک نارنج را در آب در حال جوشیدن بیندازید و همزمان بخار آن را تنفس کنید. با این کار، گرفتگی بینی تان از بین می رود.

 

 

پاکسازی بدن با آب نارنج

 

پاکسازی بدن با آب نارنج

 

یکی از خواص و فواید آب نارنج، بهبود ترشح غدد درون ریز و برون ریز است. این ترشحات باعث ارتقای هورمون های صفراوی، افزایش شیره ها و آنزیم های گوارش می شود. به همین دلیل مصرف آب نارنج در پاکسازی بدن با دفع تدریجی سموم موثر است.

 

 

از بین بردن خلط سینه

 

یکی از کاربردهای آب نارنج در طب سنتی برای از بین بردن و دفع خلط های غلیظ و زرد رنگ سینه است. با مصرف آب نارنج، به اصطلاح سینه صاف می شود.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای کبد و چشم

 

خواص و فواید آب نارنج برای کبد و چشم

 

از آن جایی که آب نارنج حاوی مقدار زیادی ویتامین A است، می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان معتدل عمل می کند. علاوه بر این با افزایش عملکرد کلیه، به سم زدایی بدن می پردازد. مصرف مداوم ویتامین A به مدت طولانی به سلامت چشم کمک می کند.

افزودن ویتامین A به رژیم غذایی می تواند باعث جلوگیری از کوری شب و همچنین دژنراسیون ماکولا شود. یک وعده آب نارنج تقریبا تا ۵۰ درصد از میزان کافی برای مصرف روزانه این ویتامین را تامین می کند.

 

 

کمک به گردش خون متعادل

 

فولات یک عضو از مجموعه ویتامین ب است. این ویتامین برای ایجاد دی ان ای و رشد سلول های جدید مهم و ضروری به حساب می آید. آب نارنج هم به عنوان یک منبع غنی از رژیم غذایی فولات شناخته می شود. فولات سلول ها را از جهش حفظ می کند و باعث پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد به بدن می شود.

علاوه بر این، فولات نقش مهمی در ساخت گلبول های قرمز جدید و تحریک جریان خون به اندام ها دارد. در این صورت به سیستم های بدن به خوبی اکسیژن می رسد و اندام ها با ظرفیت کامل کار می کنند. بنابراین مصرف آب نارنج به خاطر وجود فولات، باعث بهبود عملکرد همه سیستم های بدن خواهد شد.

 

 

کاهش تب از جمله خواص و فواید آب نارنج

 

برای کسانی که به هر دلیلی دچار تب شده اند، مصرف آب نارنج می تواند دمای زیاد بالای بدن را پایین بیاورد و تب را تسکین دهد.

 

 

این مطالب را بخوانید:

 

 

بهترین روش های پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان

 

چه وقت می گوییم تب کودک بالاست؟

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای پوست

 

خواص و فواید آب نارنج برای پوست

 

آب نارنج و متعادل کردن چربی پوست

 

آب نارنج خاصیت ضد انقباضی دارد و مصرف آن موجب جذب چربی اضافی پوست می شود. حتی برای پوست های خشک هم آب نارنج مفید است. پوست بعد از استفاده از آب نارنج، مرطوب تر می شود و از حالت خشکی بیرون می آید.

 

 

درمان قارچ پوست

 

اگر روی پوستتان آثاری از قارچ مشاهده می کنید، می توانید با چکاندن آب نارنج روی موضع، عفونت را از بین ببرید.

 

 

جوانسازی پوست با مصرف آب نارنج

 

بتاکارون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از آسیب دیدن سلول ها جلوگیری به عمل می آورد. همچنین پوست را در مقابل رادیکال های آزاد مخافظت می کند و از ایجاد چین و چروک پیشگیری خواهد کرد. آب نارنج هم منبع بسیار خوبی برای بتاکارون محسوب می شود.

 

 

جوانسازی پوست صورت با داروهای گیاهی 

 

 

درخشان کنندگی پوست

 

اگر می خواهید پوستی درخشان و شاداب داشته باشید، روی پوست نارنج، آب جوش بریزید و اجازه دهید یک روز بماند. سپس محلول را روی پوست خود ماساژ دهید.

 

 

مرطوب کردن پوست با آب نارنج

 

آب نارنج به خاطر خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی به به عنوان یک نرم کننده عالی برای پوست به کار می رود. برای تهیه ماسک آب نارنج برای پوست، یک پیمانه آب نارنج را با ۱/۳ پیمانه گلاب، ترکیب و مخلوط به دست آمده را روی پوست ماساژ دهید.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای مو

 

خواص و فواید آب نارنج برای مو

 

تقویت رشد مو

 

برای افزایش رشد مو، اسید فولیک موجود در آب نارنج یک عنصر بسیار مفید است.  همچنین برای نرم و درخشان کردن موها، می توانید یک نارنج را در آب بپزید و با دست له و پوره کنید. پوره را روی موهایتان بمالید و بعد بشویید.

ترکیب پوست نارنج و پوست سبز گردو و ماساژ دادن روی پوست سر، می تواند به تقویت موها کمک کند.

 

 

خواص و فواید آب نارنج برای دهان

 

آب نارنج و حتی دمنوش آن می تواند به خوشبو کردن دهان کمک کند. می توانید برای حفظ بهداشت سلامت دهان و دندان، از بوی خوش نارنج هم کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ درمان خانگی برای رفع بوی بد دهان «

 

 

آب نارنج را کی بخوریم؟

 

شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که برای استفاده و بهره گیری از خواص بی نظیر آب نارنج، چه زمانی برای مصرف بهتر است؟ آب نارنج را بهتر است همراه با غذا به عنوان یک چاشنی یا طعم دهنده استفاده کنید. همچنین می توانید بعد از صرف غذا، یک قاشق آب نارنج تازه مصرف کنید تا از خواص و فواید آب نارنج بهره ببرید.

 

 

مضرات آب نارنج برای بدن

 

مضرات آب نارنج برای بدن

 

آسیب به اعصاب بدن

 

همان طور که گفتیم میوه های ترش مزه به سیستم عصبی بدن آسیب می رساند. اما در میان دیگر میوه های ترش، آب نارنج از همه کم خطر تر است.

 

 

افزایش ضربان قلب

 

اگر آب نارنج را بیش از حد مصرف کنید، احتمال بالا رفتن فشار خون زیاد است. در ضمن اگر آب نارنج را با کافئین مصرف کنید، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی، غش و فشار خون بالا وجود دارد. از طرفی توصیه می شود کسانی که قصد انجام عمل جراحی دارند، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل، از مصرف آب نارنج خودداری کنند.

 

 

تشدید برخی بیماری ها

 

اگر به بیماری گلوکوم یا سردردهای میگرنی مبتلا هستید، در مصرف آب نارنج احتیاط کنید. چون آب نارنج باعث تشدید این بیماری ها خواهد شد. علاوه بر این ها، آب نارنج برای کسانی که مبتلا به آب سیاه هستند، اصلا توصیه نمی شود و بیماری را شدت می بخشد.

 

 

تداخل دارویی

 

اگر آب نارنج را به همراه داروهای دیگر مثل استاتین، داروهای ضد اضطراب و استرس ، فشار خون، داروهای چربی خون، داروهای مخصوص آلرژی و حساسیت، داروهای ضد قارچ ، داروهای ایدز، مسکن و داروهای ضد تهوع و کاهش وزن مصرف کنید، احتمال تداخل دارویی و ایجاد عارضه وجود دارد.

 

 

آب نارنج برای زنان باردار و شیر ده

 

به خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان توصیه می شود که از مصرف آب نارنج پرهیز کنند.

 

 

حساسیت به نور خورشید

 

بعد از مصرف آب نارنج، پوست حساس تر از حالت عادی خواهد شد. بنابراین بهتر است بعد از مصرف، از قرار گرفتن در برابر نور خورشید پرهیز کنید.

 

 

سخن پایانی

 

آب نارنج به عنوان یک چاشنی یا طعم دهنده غذا، در آشپزی ایرانی شناخته شده است. هر چند از آن در صنایع مختلف مثل عطر سازی و شامپو سازی هم استفاده می شود. از طرفی نارنج خواص بسیار زیادی دارد که از قسمت های مختلف آن برای کاربرد های متفاوت می توان استفاده کرد.

خواص و فواید آب نارنج هم بسیار زیاد است، البته همان طور که گفتیم، مصرف زیاد آن ممکن است مضراتی را هم به همراه داشته باشند. همچنین برخی افراد باید در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند. بنابراین با مصرف صحیح آن می توانید از مواد و عناصر مفید در آب نارنج بهره ببرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک