۱۰ سوال مهم که قبل از باردار شدن باید از پزشک متخصص بپرسید

۱۰ سوال مهم که قبل از باردار شدن باید از پزشک متخصص بپرسید


23 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 سوال مهم که قبل از باردار شدن باید از پزشک متخصص بپرسید

سوالات متداول قبل از بارداری همواره ذهن زوجین را به خود مشغول می‌کنند. علتش هم این است که تصمیم برای بچه دار شدن یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی یک زوج است که  از حساسیت  زیادی برخوردار است. مهم‌ترین سوالات متداول قبل از بارداری و انواع آزمایش لازم قبل از بارداری را در  مجله کوروش  بخوانید.

 

 

آمادگی جسمی و روانی و سلامت مادر قبل از بارداری و همچنین مطمئن شدن برای وارد کردن فردی دیگر به زندگی یک زوج از مهم‌ترین بخش‌های این فرآیند حساس محسوب می‌شود. به علاوه آشنایی با سوالات متداول قبل از بارداری به شما کمک می‌کند تا با روند بارداری و هر آن چیزی که لازم است قبل از باردار شدن بدانید، آشنا شوید

 

 

سوالات متداول قبل از بارداری؛ چقدر طول می‌کشد تا باردار شوم؟

 

سوالات متداول قبل از بارداری؛ چقدر طول می‌کشد تا باردار شوم؟

 

از سوالات متداول قبل از بارداری این است که چقدر طول می‌کشد تا بچه دار ‌شویم. اگر اولین بار باشد که قصد بچه دار شدن داشته باشید احتمالاً این سوال ذهن شما را نیز به خود درگیر می‌کند. شاید پزشک شما مستقیماً نتواند بگوید که بارداری شما چه زمانی اتفاق می‌افتد، اما او می‌تواند با توجه به شرایط بدنی، سن، سابقه و حتی زمان اقدام برای بچه دار شدن به شما اطلاعاتی شود که به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع کسب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش ساده برای کاهش استرس در دوران بارداری برای آرامش مادر و جنین

 

 

آیا شرایط سلامتی من می‌تواند بر بارداری مؤثر باشد؟

 

آیا شرایط سلامتی من می‌تواند بر بارداری مؤثر باشد؟

 

قبل از اقدام و تصمیم برای بچه دار شدن بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و مطمئن شوید که بدن شما به عنوان مادر در وضعیت مناسبی قرار دارد. به طور معمول لازم است قبل از اقدام به بارداری یک آزمایش کامل دهید. در صورتی که به آسم، فشار خون یا دیابت مبتلا هستید، باید بیماری را در مشاوره بچه دار شدن اعلام کنید و تحت نظر پزشک باشید. از طرف دیگر افرادی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک، آندومتروز و اختلالات تیروئید مبتلا هستند، لازم است قبل از بارداری حتماً تحت نظر پزشک باشند. به علاوه در مشاوره بچه دار شدن پزشک وضعیت بیماری‌های روحی، افسردگی، بیماری‌های مقاربتی و چاقی شما را نیز بررسی می‌کند تا از آمادگی شما برای بچه‌دار شدن اطمینان حاصل کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بیماری های خود ایمنی در بارداری و نکات مهم سلامت مادر و جنین

 

 

 آیا داروهایی که مصرف می‌کنید روی باروری شما تأثیر دارند؟

 

 آیا داروهایی که مصرف می‌کنید روی باروری شما تأثیر دارند؟

 

خوردن برخی داروها مثل داروهای فشار خون بالا و صرع معمولاً احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهند. از دیگر سوالات متداول قبل از بارداری این است که در مورد عوارض و اثرات داروهایی که هم خودتان و هم همسرتان مصرف می‌کنید، با پزشک صحبت کنید. به علاوه استفاده از برخی داروهای بدون نسخه پزشک نیز می‌تواند به محض بارداری به کودک آسیب بزند. برای مثال داروهای ضد التهاب استروئیدی، داروهای استروئیدی، داروهای ضد افسردگی و داروهای مربوط به تیروئید داروهایی هستند که می‌توانند برای جنین مضر باشند. به علاوه استفاده از برخی داروهای گیاهی نیز قبل از بچه دار شدن عوارض منفی دارد و بهتر است کلیه این موارد با پزشک متخصص در مشاوره بچه دار شدن مطرح شود.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع روش های پیشگیری بارداری و ۱۰ عارضه قرص ضد بارداری

 

 

آیا لازم است از قرص‌های مکمل و ویتامین استفاده کنم؟

 

آیا لازم است از قرص‌های مکمل و ویتامین برای قبل باداری استفاده کنم؟

 

احتمالاً یکی از رایج‌ترین سوالات متداول قبل از بارداری این است که شما به چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی قبل از بچه دار شدن نیاز دارید. بیشتر مادران قبل از بچه دار شدن باید ۳ تا ۶ ماه از مکمل‌های اسیدفولیک استفاده کنند. این کار خطر نقص لوله عصبی و نقص‌های مادرزادی را در جنین کاهش می‌دهد. به علاوه شما باید قبل از برنامه بچه دار شدن یک آزمایش برای بررسی سطح ویتامین‌هایتان بدهید و در صورت نیاز تحت نظر پزشک، از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید.

 

 

آیا برای بچه دار شدن لازم است سبک زندگی‌ام را تغییر دهم؟

 

آیا برای بچه دار شدن لازم است سبک زندگی‌ام را تغییر دهم؟

 

از دیگر سوالات رایج قبل از بارداری می‌توان به نگرانی مادران در مورد نوع تغذیه و فعالیت بدنی‌شان اشاره کرد. قبل از هر چیز باید بدانید که رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی مثل دیابت بارداری، فشار خون و سقط جنین را در شما افزایش دهد. از طرف دیگر ورزش بیش از حد سنگین و سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نیز می‌تواند روی باروری شما اثرات منفی بگذارد. بهتر است قبل از تصمیم برای بچه دار شدن در مورد عادات زندگی خود با دکتر گفتگو کنید و از او بپرسید که لازم است چه تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم و عوارض دیابت بارداری و روش های کنترل و درمان آن

 

 

آیا لازم است قبل از بارداری واکسن بزنم؟

 

بیمار شدن در طول بارداری می‌تواند جان شما و کودکتان را به خطر بیندازد. از همین رو احتمالاً یکی از مهم‌ترین سوالات متداول قبل بارداری مربوط به زدن واکسن است. قبل از برنامه بچه دار شدن لازم است بررسی کنید که آیا واکسن برخی از بیماری‌ها مثل سرخک، اوریون، سرخجه، آبله مرغان، آنفولانزای فصلی، کزاز، دیفتیری، سیاه سرفه و هپاتیت B را زده‌اید یا خیر و در صورت لزوم قبل از بارداری برای زدن واکسن اقدام کنید.

 

 

آیا قبل از بارداری لازم است آزمایش ژنتیک انجام دهم؟

 

آیا قبل از بارداری لازم است آزمایش ژنتیک انجام دهم؟

 

از دیگر سوالات متداول قبل از بارداری لزوم انجام آزمایش ژنتیک است. آزمایش ژنتیک معمولاً برای بررسی بیماری‌های ژنتیکی زوجین انجام می‌شود که احتمال انتقال برخی بیماری‌ها را در نوزاد بررسی می‌کند. در صورت داشتن سابقه بیماری و یا تمایل زوجین بهتر است این موضوع را در مشاوره بچه دار شدن مطرح کنید و برای تشخیص مشکلات ژنتیکی نوزاد اقدام به آزمایش ژنتیک نمایید.

 

 

چرا نمی‌توانم باردار شوم؟

 

چرا نمی‌توانم باردار شوم؟

 

از سوالات متداول قبل از بارداری می‌توان به زوجینی اشاره کرد که حدود یک سال برای بچه دار شدن تلاش کرده‌اند و باردار نشده‌اند. بهتر است بدانید بعد از ۳۵ سالگی احتمالاً ناباروری در شما بیشتر می‌شود. به طور معمول از هر ۸ زوج آمریکایی یک زوج قادر به بچه دار شدن نیستند. از طرف دیگر بروز برخی بیماری‌ها می‌تواند از بارداری شما جلوگیری کند. بهتر است برای بررسی دقیق این موضوع و علت ناباروری‌تان حتماً آزمایشات لازم را انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین فصل برای بارداری و زایمان نوزاد دختر و پسر چه فصلی است؟

 

 

بعد از اینکه تست بارداری‌ام مثبت شد، چه کار کنم؟

 

شاید همه چیز طبق برنامه بچه دار شدن شما پیش برود، اما احتمالاً در اولین لحظه‌ای که متوجه می‌شوید باردار هستید، با خود فکر می‌کنید که حال باید چه کارهایی انجام دهید. بهتر است برای اطمینان از شرایط جنین و اقداماتی که لازم است در ابتدای بارداری خودتان انجام دهید، بلافاصله بعد از متوجه شدن بارداری‌تان نزد پزشک بروید. از او بخواهید شما را راهنمایی کند و اطلاعات کاملی در مورد بایدها و نبایدهای این دوران به شما دهد. بهتر است استرس و نگرانی را کنار بگذارید و بدنتان را برای پرورش یک نوزاد سالم درون شکمتان آماده کنید.

فراموش نکنید اگر آگاهانه و تحت نظر پزشک برای بارداری پیش رفته باشید، با باردار شدنتان احتمالاً اطلاعات کاملی در مورد اینکه باید چکار کنید، خواهید داشت. سعی کنید در همین مسیر و تحت نظر پزشک متخصص‌تان پیش بروید تا یک بارداری راحت و بدون نگرانی را پشت سر بگذارید و ۹ ماه بعد فرزند دلبندتان را در آغوش بگیرید.

 

 

با عفونت واژن چکار کنم و چگونه جلوگیری کنم؟

 

عفونت واژن و درمان آن برای قبل از بارداری

 

به خاطر نزدیک بودن رحم به دستگاه ادراری تنها دلیلی که ممکن است، محیط واژن در معرض خطر عفونت قرار بگیرد. عفونت‌های ادراری و دستگاه واژن یکی از رایج‌ترین مشکلات بانوان و خانم‌ها است و به طور کلی، بیشتر خانم‌ها به این بیماری در طول زندگی و سالانه دچار می‌شوند. بهترین کار چکاپ مرتب واژن و رعایت بهداشت است.

 

علت بروز عفونت‌های ادراری و واژن به خاطر مصرف قرص‌های ضدبارداری و تماس جنسی در این ناحیه است. تعداد بسیاری از خانم‌ها به خاطر عدم رعایت بهداشت فردی دچار مشکل عفونت رحم و واژن می‌شوند و این دلیل به تنهایی علتی می‌شود که با مشکل ناباروری روبرو شوند.

 

راه‌های پیشگیری از عفونت واژن

 

  • از خوردن چربی ها خودداری کنید و سعی کنید برای مصرف روغن در مواد غذایی از روغن های زیتون و روغن هسته انگور استفاده کنید.
  • سعی کنید برای لباس های زیر از جنس های نخی استفاده کنید. استفاده از نوارهای بهداشتی که باعث ایجاد عفونت یا حساسیت می شود ، پرهیز کنید
  • محیط مرطوب تاثیر بسیار زیادی در ایجاد عفونت دارد و سعی خود را برای خشک نگهداشتن ناحیه واژن انجام دهید. این کار کمک بزرگی برای کاهش عفونت می کند
  • در زمان شستشو واژن سعی کنید از جلو به عقب این کار را انجام دهید تا عفونت های مقعد وارد واژن نشود.
  • اگر دچار دیابت هستید کنترل قند خون کمک بسیار زیادی برای جلوگیری از عفونت واژن به شما می کند. در حقیقت بیماری دیابت رابطه بسیار مستقیمی با عفونت واژن دارد.
  • داشتن یک برنامه غذایی سالم و کاهش استرس در این قضیه تاثیر مستقیم می گذارد. پس این دو نکته را نیز فراموش نکنید.

 

 

منبع: parents

 

کالابرگ الکترونیک