همه چیز درباره خواص و و مضرات آبغوره و طبع آن

همه چیز درباره خواص و و مضرات آبغوره و طبع آن


8 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و مضرات آبغوره

آبغوره در واقع آب همان انگور نرسیده است که طعمی ترش و رنگی سبز دارد. در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم شما را با خواص و مضرات آبغوره برای سلامت بدن آشنا کنیم.

 

آبغوره فواید زیادی برای سلامت دارد و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و ویتامین های فراوانی که دارد، بر کاهش فشار خون و سنتز لیپیدهای چربی تأثیر می گذارد. بسیاری از افراد از آبغوره برای طعم دادن به غذاها استفاده می کنند و برخی نیز آن را به عنوان یک نوشیدنی ترش مزه و مفید می خورند.

 

 

آبغوره چیست و چه ویتامین هایی دارد؟

 

آبغوره چیست و چه ویتامین هایی دارد؟

 

آبغوره در واقع آب غوره یا انگور نارس است که طعمی ترش و خوشمزه دارد. بسیاری از افراد از آبغوره به جای آب لیمو ترش و سرکه برای طعم دادن به غذا استفاده می کنند. میزان ترشی و اسیدیته آبغوره نسبت به سرکه و آبلیمو کمتر است و طعم لطیف تری دارد. این میوه در فصل تابستان موجود است و بسیار آبدار و گوشتی است. غوره سرشار از ویتامین C، ویتامین A، کلسیم و آهن است.

فواید آبغوره در قرون وسطی کشف شد. دانشمندان در آن زمان متوجه شدند که آبغوره علاوه بر طعم دهندگی فواید دارویی زیادی نیز دارد. از همان زمان استفاده از آبغوره در میان مردم رواج پیدا کرد و امروزه نیز این ماده به عنوان یک طعم دهنده فوق العاده برای تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که خواص آبغوره و مضرات آن بر سلامت بدن بسیار زیاد است. توجه به بهترین زمان مصرف آبغوره و مقدار مصرف آن می تواند به شما کمک کند تا از فواید ارزشمند این ماده غذایی برخوردار شوید.

 

 

طبع آبغوره سرد است یا گرم؟

 

طبع آبغوره سرد است یا گرم؟

 

آبغوره دارای طبع سرد است و از همین رو خواص و مضرات آبغوره برای همه افراد یکسان نیست. خوردن این نوشیدنی برای افراد سرد مزاج و بلغمی و کسانی که به ضعف اعصاب مبتلا هستند، مناسب نیست.

 

 

فواید خوراکی آبغوره

 

فواید آبغوره

 

فواید آبغوره برای جلوگیری از گرفتگی عروق و کاهش کلسترول

 

یکی از مهم ترین فواید آبغوره کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرائین است. مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که مصرف آبغوره می تواند بعد از یک وعده غذای غنی از کلسترول بسیار مفید باشد. این نوشیدنی ترش مزه مانع رسوب لیپیدها و تجمع کلسیم در عروق می شود و تأثیر فوق العاده ای بر جلوگیری از گرفتگی عروق دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » کاهش کلسترول خون با رژیم غذایی «

 

 

فواید آبغوره برای افزایش کلسترول خوب

 

مطالعه ای که روی افراد سالم ۲۰ تا ۳۰، بیماران دارای چربی خون ۳۰ تا ۶۰ ساله و بیماران دارای فشار خون ۳۰ تا ۶۰ ساله انجام شد، نشان داد که مصرف آبغوره می تواند به درمان این بیماری ها کمک زیادی کند. در این مطالعه هر فرد به طور روزانه ۲۰۰ میلی لیتر آبغوره را در دو نوبت و به مدت ۳۰ روز مصرف کرد. نتایج نشان داد که میزان کلسترول خوب خون یعنی HDL بعد از ۳۰ روز در افراد سالم افزایش پیدا کرد و از مقدار کلسترول بد (LDL) کاسته شد. افرادی که از قبل مشکل و بیماری کلسترول و فشار داشتند نیز بعد از ۳۰ روز سطح تری گلیسرید و کلسترولشان کاهش پیدا کرد. توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف آبغوره برای کاهش کلسترول بعد از غذا خوردن است.

حتما بخوانید  ترکیب معجزه گر روغن زیتون و آبلیمو برای سفید شدن و جوانسازی پوست

 

 

فواید آبغوره برای پیشگیری و درمان سرطان

 

فواید آبغوره برای پیشگیری و درمان سرطان

 

آبغوره سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که می تواند به رادیکال های آزاد موجود در بدن حمله کند و در مقابله با بیماری هایی مثل سرطان مفید باشد. مصرف آبغوره تأثیرات مفیدی بر بدن دارد. فیتواسترول های موجود در غوره می تواند تومورهای سرطانی را از بین ببرد و در درمان انواع سرطان مؤثر عمل کند. از طرف آنتی اکسیدان های موجود در آبغوره برای جلوگیری از پیر شدن سلول های بدن نیز بسیار مؤثر است. محققان پیشنهاد می کنند که افراد از این منبع کم هزینه و مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

 

فواید آبغوره بر کاهش فشار خون

 

در مطالعه ای که به مدت ۱ ماه روی افراد دارای فشار خون بالا انجام شد، نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی لیتر آبغوره در روز می تواند به طور قابل توجهی میزان چربی و فشار خون را کاهش دهد. یکی از مهم ترین فواید آبغوره این است که به شدت فشار خون را در افراد بیمار کاهش می دهد. این تنظیم فشار در افراد دارای فشار خون پایدار است. بهترین زمان مصرف آبغوره برای کاهش فشار بعد از خوردن غذا و با معده پر است. برای بهره مند شدن از خواص آبغوره با عسل باید مقداری عسل به آبغوره رقیق شده اضافه کنید. این ترکیب برای کاهش فشار و قند خون و همچنین کاهش غلظت خون بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش فشار خون اورژانسی «

 

 

فواید آبغوره برای سلامت سیستم گوارش

 

فواید آبغوره برای سلامت سیستم گوارش

 

آبغوره به هضم غذا کمک می کند و در درمان اختلالات مربوط به روده و معده مؤثر است. این نوشیدنی ترش مزه یبوست را درمان می کند و در ضدعفونی روده بسیار مؤثر است. از طرف دیگر خوردن آبغوره مقدار اسید معده را افزایش می دهد. آبغوره موجب می شود تا معده ما غذای سنگین و چرب را بهتر هضم کند. بهترین زمان مصرف آبغوره برای تقویت سیستم گوارش به همراه غذا است.

 

 

فواید آبغوره برای درمان کمردرد

 

آبغوره سرشار از پتاسیم است. این ماده تأثیر زیادی بر درمان درد سیاتیک و مشکلات مربوط به کمر دارد. از طرف دیگر آبغوره می تواند به درمان رماتیسم و دردهای مفصلی و عضلانی نیز کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای کاهش درد اندام های مختلف «

 

 

فواید آبغوره برای درمان کم خونی

 

فواید آبغوره برای درمان کم خونی

 

برای درمان کم خونی با آبغوره لازم نیست آن را بخورید، بلکه تنها با ماساژ ناحیه پشت کمر، شکم، کلیه و پاها با این نوشیدنی می توان به راحتی کم خونی را درمان کرد.

 

 

فواید آبغوره برای کاهش وزن

 

اضافه کردن مقداری آبغوره به رژیم غذایی افراد دارای اضافه وزن می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند. برای این کار بهتر است از آبغوره در سالاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصر بیش از اندازه آبغوره و خوردن آن به صورت ناشتا می تواند موجب ایجاد مشکلات گوارشی و زخم معده شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ خوراکی شگفت انگیز برای آب کردن شکم و پهلو «

 

 

خواص آبغوره برای دیابت

 

مصرف آبغوره در طب سنتی یکی از بهترین روش های برای تنظیم قند خون است. شما می توانید با مصرف آبغوره در غذاها و اضافه کردن آن به سالاد به کاهش قند خون خود کمک زیادی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۷ خوراکی کاهش دهنده سریع قند خون «

 

 

فواید غیر خوراکی آبغوره

 

آبغوره علاوه بر اینکه به صورت خوراکی مصرف می شود، به صورت غیر خوراکی نیز مزیت های زیادی دارد. در ادامه به مهم ترین خواص غیر خوراکی آبغوره اشاره شده است.

 

 

خواص آبغوره برای مو

 

آبغوره برای رفع شوره و چربی سر بسیار مفید است. برای رفع شوره سر باید مقداری آبغوره را با آب رقیق کنید و به کف سر بمالید. اگر پوست سر شما خیلی زود چرب می شود نیز مقداری آبغوره را با محلول سدر جوشانده شده ترکیب کنید. کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید و برای شستن موها از این محلول استفاده نمایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 6 غذای مخصوص شب عید و سیزده به در همدان

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ درمان طبیعی و خانگی درمان شوره سر «

 

 

فواید آبغوره برای پوست

 

فواید آبغوره برای پوست

 

آبغوره می تواند به تعادل PH پوست کمک زیادی کند و چربی اضافه پوست شما را از بین ببرد. برای این کار لازم است مقداری آبغوره تازه را با آب رقیق کنید. سپس یک پنبه بردارید و آبغوره رقیق شده را روی بخش های چرب پوست خود بمالید.

 

 

مضرات آبغوره

 

مضرات آبغوره

 

آشنایی با خواص و مضرات آبغوره می تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب و به شیوه ای صحیح از آن استفاده کنید. آبغوره در کنار همه فوایدی که برای بدن دارد، باید با مراقبت مصرف شود و خوردن آن برای برخی افراد بسیار مضر است.

 

  • مصرف بیش از حد آبغوره در بارداری موجب سقط جنین می شود، از همین رو آبغوره در بارداری باید به صورت محدود استفاده شود.
  • افرادی که به زخم معده مبتلا هستند نباید از آبغوره استفاده کنند. زیرا این کار موجب بالا رفتن مقدار اسید معده و تشدید بیماری می شود.
  • زیاده روی در مصرف آبغوره موجب ضعف قوای جنسی می گردد.
  • خوردن بیش از اندازه آبغوره موجب ایجاد نفخ و دل پیچه می شود.
  • مضرات آبغوره برای کبد سرد بسیار زیاد است و نباید مصرف شود.
  • افراد مبتلا به التهاب روده نباید از آبغوره مصرف کنند.

 

 

چطور از آبغوره استفاده کنیم؟

 

چطور از آبغوره استفاده کنید؟

 

بعد از اینکه با خواص و مضرات آبغوره آشنا شدید، حال باید بدانید که اگر از این عصاره خوش طعم درست استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید، یکی از بهترین چاشنی ها برای طعم دادن به غذا محسوب می شود. شما می توانید از آبغوره تازه برای مزه دار کردن انواع سالاد استفاده کنید و یا برای خوشمزه تر شدن انواع خورشت و غذا مقداری آبغوره به آن اضافه نمایید. مصرف آبغوره به صورت نوشیدنی نیز برای افرادی که مشکلات مربوط به معده ندارند به مقدار محدود می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف آبغوره در هنگام غذا خوردن یا بعد از آن است.

 

 

آیا می توان از آبغوره بعد از کپک زدن استفاده کرد؟

 

آیا می توان از آبغوره بعد از کپک زدن استفاده کرد؟

 

توجه داشته باشید که اگر آبغوره شما کپک زد، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. زیرا این کار موجب ایجاد مسمومیت می شود. در قدیم بسیاری از افراد بعد از مشاهده کپک روی آبغوره، آن را بر می داشتند و آبغوره را استفاده می کردند، اما این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از طرف دیگر مصرف آبغوره کپک زده می تواند به مرور موجب ایجاد بیماری هایی مثل سرطان شود.

 

 

طریقه نگهداری از آبغوره

 

طریقه نگهداری از آبغوره

 

اگر در خانه آبغوره تهیه می کنید، بهتر است حتما بعد از آبگیری هسته غوره ها را جدا کنید. زیرا هسته غوره موجب ایجاد طعمی تلخ در آبغوره می شود. سپس غوره ها را در شیشه بریزید و داخل آب جوش قرار دهید. این کار موجب از بین رفتن آنزیم ها و باکتری ها می شود. جوشاندن بطری آبغوره از کپک زدن آن جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که بعد از جوشاندن کمی رنگ آبغوره شما تغییر می کند.

برای نگهداری آبغوره حتما از ظرفی استفاده کنید که کاملا بسته است و هوا به آن نفوذ نمی کند. این کار مانع کپک زدن آبغوره می شود. هیچگاه آبغوره را در معرض آفتاب قرار ندهید. این کار موجب ایجاد تغییرات شیمیایی می شود. برای نگهداری آبغوره بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید خواص و مضرات آبغوره بسیار زیاد است. قبل از مصرف آبغوره حتماً در مورد موارد منع مصرف آن مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که خوردن آبغوره به صورت ناشتا می تواند موجب ضعف معده و به هم ریختن سیستم گوارشی شود. بهترین روش استفاده از آبغوره اضافه کردن آن به غذا و سالاد است.

 

 

منابع: cookingonthebay، curejoy

 

کالابرگ الکترونیک