ابرغذاها چه چیزهایی هستند | فواید ۱۱ گروه ابرغذاها برای بدن

ابرغذاها چه چیزهایی هستند | فواید ۱۱ گروه ابرغذاها برای بدن


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

ابرغذاها یا ابر غذاها، غذاهایی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی هستند که فواید زیادی برای بدن دارند. اگرچه بسیاری از غذاها برای بدن بسیار مفید هستند و ارزش غذایی بالایی دارند، اما نمی‌توان همه آن‌ها را در دسته ابرغذاها قرار داد. معمولاً با استفاده از ابرغذاها و قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های خطرناک تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. چرا که یکی از فواید مهم ابرغذاها برای بدن، میزان بالای آنتی‌اکسیدان آن‌هاست. آنتی اکسیدان نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان ایفا می‌کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش نگاهی می‌اندازیم به ابرغذاها و فواید غذایی آن‌ها برای بدن.

 

 

سبزیجات با برگ‌های تیره در دسته ابرغذاها

 

سبزیجات با برگ‌های تیره در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

سبزیجات از جمله مواد غذایی هستند که در دسته ابرغذا ها قرار گرفته و فواید زیادی برای بدن دارند. سبزیجاتی که دارای برگ‌های تیره هستند، منبع خوبی از موادی چون روی کلسیم، آهن، منیزیم، فیبر و ویتامین C هستند. یکی از فواید تیرگی رنگ سبزیجات تاثیر فوق‌العاده آن‌ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن است. بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ در دسته بیماری‌های مزمن هستند. سبزیجات حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات ضدالتهابی شناخته شده تحت عنوان کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها برای بدن مفید بوده و در برابر انواع خاصی از از سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کنند. برخی از سبزی‌ها دارای برگ سبز که در دسته ابرغذاها قرار می‌گیرند شامل سبزی شلغم و اسفناج هستند. شما می‌توانید از این سبزیجات در سوپ و سالاد و اسموتی‌های مختلف استفاده کنید.

 

 

۱۲ نشانه ساده برای تشخیص علائم سکته قلبی مردان و زنان

 

 

فواید انواع توت و بری برای بدن

 

انواع توت و بری در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

انواع توت و بری به دلیل داشتن میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان در دسته ابرغذاها قرار می‌گیرند. فواید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت برای بدنب سیار زیاد است. آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهند. توت از جمله ابرغذاهایی است که در درمان اختلالات گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. برخی از انواع رایج توت‌ها، تمشک، توت‌فرنگی، کرنبری و بلوبری هستند. شما می‌توانید از فواید این ابرغذاها استفاده کرده و در وعده‌های غذایی مثل صبحانه آن‌ها را به صورت صبحانه و یا دسر و یا حتی اسموتی سرو کنید.

 

 

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه؛ علائم سرطان سینه زنان و ۱۰ توصیه پیشگیری

 

 

فواید چای سبز برای بدن

 

چای سبز در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

چای سبز به عنوان یک نوشیدنی گرم با میزان بسیار کم کافئین، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. چای سبز به دلیل آنتی‌اکسیدان فراوان و ترکیبات پلی فنلی که دارای اثرات ضد التهابی قوی است، در دسته ابرغذاها قرار می‌گیرد. چای سبز مانند دیگر مواد غذایی که آنتی‌اکسیدان زیادی دارند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این ابرغذا به دلیل ترکیب کاتچین و کافئین در کاهش وزن تاثیر گذار است.

 

 

طرز تهیه ساده چای ماسالا هندی در خانه + طرز تهیه ادویه و فواید چای ماسالا

 

 

تخم‌مرغ یکی از ابرغذاهای مفید برای بدن

 

تخم مرغ در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

بسیار در مورد میزان کلسترول بالای تخم‌مرغ تحقیق شده است. اما همچنان متخصصین تغذیه آن را به عنوان یک غذای سالم پیشنهاد می‌کند. تخم‌مرغ فواید زیادی برای بدن دارد. این ماده غذایی حاوی میزان زیادی ویتامین‌های گروه B، ویتامین A و فسفر است. میزان پروتئین بالای تخم‌مرغ را نباید فراموش کرد. از آنجا که تخم‌مرغ حاوی دو آنتی‌اکسیدان قوی زآگزانتین و لوتئین است، در دسته ابرغذاها قرار گرفته و تاثیر چشمگیری در محافظت از بینایی و سلامت چشم دارد. خوردن ۶ تا ۱۲ عدد تخم مرغ در هفته مجاز است.

 

 

فوت و فن انواع روش‌ های پخت تخم‌ مرغ؛ از نیمرو هتلی تا تخم مرغ عسلی و …

 

 

حبوبات یکی از ابرغذاهای مهم

 

حبوبات در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

حبوبات در دسته ابرغذاهایی که برای بدن بسیار فواید دارند قرار می‌گیرند. شما می‌توانید سویا را هم در این دستگاه قرار دهید. عدس، نخودفرنگی، بادام‌زمینی و لوبیا، پررنگ‌ترین مواد غذایی در این دسته هستند. حبوبات منبع غنی از ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی، پروتئین و فیبر هستند. تحقیقات نشان داده است که این دسته از ابرغذاها فواید زیادی برای کنترل و مدیریت دیابت نوع دو و کاهش فشارخون و کلسترول دارند. همچنین خوردن حبوبات باعث احساس سیری در بدن شده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

 

دستور پخت بسیار آسان خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه بدون قارچ و با قارچ

 

 

آجیل و دانه‌های روغنی و فواید آن برای بدن

 

آجیل و دانه های روغنی در دسته ابرغذاها ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

آجیل‌ و دانه‌های روغنی سرشار از فیبر و چربی‌های مفید برای قلب هستند. آن‌ها دارای ترکیباتی با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان هستند. خوردن آجیل و دانه‌های آن فواید زیادی برای بدن دارد. اما یکی از تاثیرات شگرف آن در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است. آجیل و دانه‌های روغنی در دسته ابر غذاها قرار می‌گیرند. این مواد غذایی شامل بادام، پسته، گردو، بادام هندی، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، تخم کدو، دانه کتان و غیره هستند. مصرف برخی از انواع آجیل، علیرغم میزان‌کالری متراکم به صورت متعادل در رژیم غذایی فواید زیادی برای کاهش وزن دارند.

 

 

معرفی ۴ آجیل و خشکبار تقویتی برای درمان انواع بیماری

سیر یک از غذای ابرغذاهای گیاهی مفید برای بدن

 

سیر در دسته ابرغذاهای گیاهی ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

سیر به عنوان یکی از ابرغذاها فواید زیادی برای بدن دارد. سیر منبع خوبی از منگنز، ویتامین C، ویتامین b۶ و فیبر است. سیر به دلیل عطر و طعم مشخصی که دارد، یک ماده محبوب در آشپزی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر در کاهش کلسترول و فشارخون و همچنین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است. علاوه بر این ترکیبات حاوی گوگرد در سیر در جلوگیری از انواع خاصی از سرطان‌ها نقش دارد.

 

 

فواید زنجبیل به عنوان یک ابر غذا

 

زنجبیل در دسته ابرغذاهای گیاهی ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

زنجبیل علاوه بر طعم دلپذیری، فواید و اثرات دارویی بسیار زیادی هم دارد. ریشه گیاه زنجبیل حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است و به بهبود سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار کمک می‌کند. زنجبیل به عنوان یکی از ابرغذاها در کنترل حالت تهوع و درد ناشی از شرایط التهابی حاد و مزمن بسیار موثر است.

 

 

۲ طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر بدون شکر و فوت و فن پخت آن

 

 

زردچوبه یکی از ابرغذاهای مهم

 

زردچوبه در دسته ابرغذاهای گیاهی ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

زردچوبه به عنوان یکی از ابرغذاها، فواید زیادی برای بدن دارد. فواید زردچوبه بسیار شبیه به زنجبیل است. آنتی‌اکسیدانی و اثرات ضد التهابی قوی زردچوبه آن را به ماده‌ای شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. زردچوبه به ترمیم زخم و کاهش درد کمک می‌کند.

 

 

فواید قارچ برای بدن

 

قارچ در دسته ابرغذاهای گیاهی ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

قارچ‌ها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین هستند. قارچ‌های خوراکی از جمله قارچ دلمه و شیتاکه تاثیر زیادی در سیستم ایمنی بدن دارند. قارچ خاصیت ضد التهابی داشته و حاوی پروتئین قابل قبولی است. همه این خواص باعث شده تا این ماده غذایی در دسته ابرغذاها قرار بگیرد. فواید قارچ‌ها تا حدی است که معمولاً در رژیم‌های لاغری استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود.

 

 

سیب‌زمینی شیرین و فواید آن برای بدن

 

سیب زمینی شیرین در دسته ابرغذاهای گیاهی ؛ فواید ابرغذاها برای بدن

 

سیب‌ زمینی شیرین در دسته ابرغذاها قرار می‌گیرد. سیب‌زمینی شیرین حاوی میزان زیادی پتاسیم، فیبر و ویتامین های A و C است. این ماده غذایی همچنین منبع خوبی از کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدها نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهند. جالب توجه است که برخلاف انتظار سیب‌زمینی شیرین میزان قند خون را افزایش نمی‌دهد. از فواید آن برای بدن می‌توان به کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک