۱۱ خواص شیر گاو گوسفند برای سیاهی دور چشم،کاهش سکته و لاغری

۱۱ خواص شیر گاو گوسفند برای سیاهی دور چشم،کاهش سکته و لاغری


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص شیر گاو و گوسفند

۱ ژوئن (۱۲ خرداد) روز جهانی شیر خوراکی است. یک مایع سفید رنگ مقوی که از دیرباز به عنوان اکسیر سلامت بدن و ماده‌ای مفید به عنوان یک وعده غذایی کامل مطرح بوده است. شیر چارپایانی مثل گاو و گوسفند و بز و حتی الاغ چه به صورت گرم یا سرد و چه به تنهایی یا همراه با سایر خوراکی‌ها خواص فراوان و بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد. ۱۱ خواص شیر گاو گوسفند به صورت گرم یا سرد و فواید آن برای سلامت بدن، رفع سیاهی دور چشم ،بهبود روند خواب، استحکام دندان‌ها و استخوان، تناسب اندام و لاغری، سلامت پوست و کاهش ریسک سکته قلبی را در سرویس  سلامت  مجله کوروش بخوانید.

 

۱- افسانه استخوان‌هایی قوی و محکم با شیر حقیقت دارد

 

از خواص شیر گاو گوسفند استخوان های قوی و محکم

 

عدم تحرک، پوزیشن‌های نامناسب نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوردن غذاهای ناسالم همگی سبب از بین رفتن تراکم استخوان‌ها می‌شود. از زمان‌های بسیار دور از جمله خواص شیر گاو و گوسفند و بز کمک به داشتن استخوان‌های سالم و محکم بوده است. البته این یک افسانه نیست و دلیلش هم این است که ۱۱۳ میلی‌گرم کلسیم در یک لیوان از این شیر وجود دارد. این مقدار کلسیم برای جلوگیری از آسیب دیدن و تخریب استخوان‌های بدن یک منبع عالی و بی‌نظیر است.

 

 

۲- آیا شیر واقعا منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

 

 از خواص شیر گاو گوسفند که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند

 

یک خبر خوب این است که از جمله خواص شیر گاو و گوسفند وجود تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است یعنی تمام آن‌چه ما برای سلامت بدن به آن احتیاج داریم. شیر گاو و گوسفند حاوی مقادیر فراوانی ویتامین B12 است که برای سلامت و عملکرد مغز و DNA  ضروری است. علاوه بر این شیر منبع بی‌نظیر ریبوفلاوین است که برای افزایش انرژی بدن ضروری است. فسفر یک ماده معدنی مفید دیگر در بدن است که برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن ضروری است. اگر چه از فواید شیر الاغ هم بسیار صحبت می‌شود. مثلا خواص شیر الاغ برای پاکسازی ریه و … اما در ایران خوردن شیر گاو و گوسفند و گاومیش و تا حدی بز مرسوم است.

 

 

۳- شیر آرام‌بخش است و دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد

 

 کاهش دردهای قاعدگی و خواب راحت از خواص شیر گاو گوسفند

 

شیر به بدن کمک می‌کند تا آرام باشد و به ذهن، اعصاب و جسم هر سه آرامش می‌بخشد. دلیل خاصیت آرام‌بخش بودن شیر وجود مقادیر قابل توجهی پتاسیم و منیزیم است که در نقش وازودیلاتور ( گشاده کننده عروق) ظاهر می‌شوند. به این ترتیب شیر گرفتگی و انقباض عضلات و دردهای عضلانی دوران قاعدگی را هم کاهش می‌دهد. نوشیدن یک لیوان شیر گرم به آرامش بدن و آرام شدن دردهای عضلانی کمک فراوانی می‌کند. از سوی دیگر شیر یک داروی خواب‌آور بی‌نظیر برای یک خواب عمیق و آرام شبانه است. از فواید و خواص شیر و زردچوبه و شیر موز هم که باخبرید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش جو مجلسی و جا افتاده + فیلم آموزش تهیه

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نوشیدنی خواب‌آور با شیر 

 

 

۴- مصرف شیر احتمال سکته قلبی را کاهش می‌دهد

 

احتمال کاهش سکته قلبی از خواص شیر گاو گوسفند

 

می‌دانستید ۱۰۰ گرم شیر حاوی ۳.۲ گرم پروتئین است؟ این را هم می‌دانستید که بدن انسان بدون پروتئین نمی‌تواند زنده بماند؟ پروتئین به بدن کمک می‌کند که تمام کارهای مربوط به رشد و ساخت سلول و در نتیجه زنده ماندن را انجام دهد. مواد مغذی موجود در پروتئین به بدن کمک می‌کنند که آنزیم تولید کنند، عضله بسازند، غضروف بسازند و بافت پوستی درست کنند و البته هورمون‌های مورد نیاز بدن را بسازند.

اما یکی از مواردی که معمولا در رابطه با مصرف شیر چندان به آن توجه نمی‌شود ارتباط مصرف شیر با سلامت قلب است. در حقیقت کلسیم موجود در شیر سلامت قلب را تضمین می‌کند دلیل این امر هم مشخص است. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه پزشکان به این نتیجه رسیدند افرادی که سطح کلسیم در بدن‌شان پایین است ۲ تا سه برابر بیشتر از سایر افراد دچار سکته قلبی و ایست ناگهانی قلب یا SCA می‌شوند. جالب است بدانید حدود نیمی از زنان و حدود ۷۰ درصد از مردان که به دلیل SCA می‌میرند، اصلا سابقه بیماری قلبی ندارند.

 

 

۵-شیر بخورید و لاغر شوید

 

 از خواص شیر گاو گوسفند لاغری و کاهش وزن

 

بدن انسان نیاز دارد برای سرپا ماندن و انجام حرکات روزمره انرژی داشته باشد. در اغلب موارد برای جبران انرژی از دست رفته نخستین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد سفارش غذاهای فست فودی یا خوردن هله هوله‌هایی مثل بیسکویت و چیپس است. اگر در زمان احساس گرسنگی یک لیوان شیر کامل بخورید این حس گرسنه بودن خیلی زود رفع می‌شود و انرژی از دست رفته دوباره به بدن شما برمی‌گردد. به این ترتیب هر بار هم از شر عذاب وجدان بعد از خوردن مواد غذایی ناسالم رها می‌شوید و هم با رساندن مواد مغذی سالم و کم حجم به بدن به لاغری و تناسب اندام مورد نظر می‌رسد. خواص شیر گاو برای لاغری و کاهش وزن از قدیم‌الایام مورد توجه افراد بوده است.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۶-درمان سوزش سر دل و ترش کردن معده با شیر

 

خوردن غذاهای تند اغلب لذت بخش است اما مسئله اینجاست که این غذاها سطح اسیدیته معده را بالا می‌برند و اغلب سبب سوزش سر دل و سوزش معده می‌شوند. برای درمان سوزش سر دل خوردن یک لیوان شیر سرد معجزه می‌کند. خنکی و بافت شیر احساس سورش سر دل را تسکین داده و سطح اسیدیته معده را متعادل می‌کند. برای این منظور بهتر است از شیر بدون چربی و خنک استفاده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با بستنی و شیر خوشمزه کافی شاپی

 

 

۷- کاهش سیاهی و پف زیر چشم با شیر

 

کاهش سیاهی و پف زیر چشم از خواص شیر گاو گوسفند

 

خواب ناکافی و استرس از جمله دلایل اصلی سیاهی و پف زیر چشم است. در واقع یکی از بهترین خواص شیر گاو و گوسفند برای پوست رفع این پف و تیرگی و سیاهی دور چشم است. برای این کار هم شیر بخورید هم با پد یا پنبه شیر را به صورت مستقیم در قسمت دور چشم و پلک‌ها بمالید تا این موارد برطرف شوند. بهتر است از شیر محلی گاو و گوسفند استفاده کنید.

 

 

۸-پوست شفاف و بدون لک با شیر گاو و گوسفندی

 

پوست شفاف و صاف و بدون لک از خواص شیر گاو گوسفند

 

بسیاری از ماسک‌های طبیعی دست‌ساز و ماسک و کرم‌های گران‌قیمت ادعا می‌کنند که در ترکیب محصولات خود از شیر طبیعی و خالص استفاده کرده‌اند و حاوی آنزیم‌های شیر هستند. یکی از دلایل این امر رطوبت رسانی بی‌نظیر شیر برای پوست است که می‌تواند هم پوست را مرطوب نگه دارد و هم آن را تغذیه کند.

در حقیقت اضافه کردن شیر به ماسک‌های دست‌ساز خانگی به شما این امکان را می‌دهد که از تمام خواص بی‌نظیر شیر برای پوست بهره‌مند شوید. در دوران مصر باستان، اشراف زادگان مصری از حمام شیر استفاده می‌کردند تا پوست خود را جوان و شفاف نگه دارند. این در حالی است که نوشیدن روزانه دو لیوان شیر پوست شما را جوان، شفاف و مرطوب نگه می‌دارد.

 

 

۹-شیر منبع چربی‌های خوب برای بدن است

 

چربی‌های موجود در شیر از نوع چربی غیر‌اشباع است و این چربی‌های خوب و سالم برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مفید و ضروری هستند.

 

 

۱۰-شیر الکترولیت‌ها را بازسازی می‌کند

 

وجود و تعادل سطح الکترولیت‌ها برای انتقال مواد مغذی به سرتاسر بدن بسیار ضروری و حیاتی است. زمانی که کار بدنی سنگین انجام می‌دهیم و با عرق کردن آب بدن کم می‌شود و البته پتاسیم و سدیم از بدن دفع می‌شوند. در این زمان الکترولیت‌ها به بدن در بازسازی این مواد کمک می‌کنند. از جمله خواص شیر گاو و شیر گوسفند بازسازی این الکترولیت‌ها و تقویت اعصاب و عضلات است. بهتر است بعد از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین مثل ورزش کردن شیر خوراکی میل کنید. در حقیقت شیر حاوی ترکیبی از کربوهیدرات، کلسیم، سدیم، و پتاسیم در کنار مقداری پروتئین با کیفیت است، که به ریکاوری عضلات کمک می کند.

 

 

۱۱-شیر بخورید تا گرمازده نشوید

 

 از خواص شیر گاو گوسفند درمان گرمازدگی

 

شیر خوراکی حاوی مقدار فراوانی از مولکول‌های آب است که می‌تواند بدن را هیدراته و مرطوب نگه داشته و در نتیجه از گرمازدگی پیشگیری کند. از سوی دیگر چربی موجود در شیر از خشک شدن بدن در هنگام گرمازدگی در فصل تابستان پیشگیری می‌کند. بد نیست بدانید گرمازدگی یک عامل مرگبار است که در صورت عدم درمان صدمات جبران ناپذیری برای بدن دارد. از زمان‌های قدیم بسیاری از افراد به جای خوردن آب، مصرف شیر خنک را ماده‌ای مفید برای درمان گرمازدگی می‌دانستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ راهکار برای پیشگیری،درمان و رفع گرمازدگی

 

 

منبع: سایت natural food series

 

 

کالابرگ الکترونیک