۱۴ سوال رایج در مورد علائم بیماری ویروس کرونا و پاسخ پزشکان دانشگاه بهشتی

۱۴ سوال رایج در مورد علائم بیماری ویروس کرونا و پاسخ پزشکان دانشگاه بهشتی


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم بیماری ویروس کرونا
فهرست محتوا پنهان

شیوع بیماری کرونا ویروس کوید۱۹ در حدود ۱۹۵ کشور جهان کماکان ادامه دارد و حالا دیگر تبدیل به یک همه‌گیری جهانی یا پاندمی شده است. در این میان برای پیشگیری از ابتلا به نشانه ها و علائم بیماری ویروس کرونا قدم اول ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی و تنفسی است. از سوی دیگر روزانه پرسش‌های زیادی در مورد بیماری ویروسی کرونا، درمان و واکسن آن و آمار و اخباری که این روزها در مورد وضعیت کرونا دست به دست می‌شود در ذهن افراد وجود دارد که حتما لازم است پاسخ‌های صحیح و اصولی به آن‌ها داده شود تا باعث سردرگمی بیشتر نشود.

در همین رابطه رایج‌ترین سوالاتی که در مورد بیماری کرونا از سوی افراد مطرح می‌شود توسط پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرتبا پاسخ داده می‌شوند. ۱۴ سوال رایج در مورد بیماری کرونا و پاسخ دقیق آن‌ها را از پزشکان دانشگاه شهید بهشتی در مجله کوروش بخوانید. قسمت نخست پرسش و پاسخ مردم از سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری کرونا را در سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- آیا از بین رفتن حس بویایی و چشایی بدون تب و سرفه از نشانه‌های بیماری کروناست؟

 

آیا از بین رفتن حس بویایی و چشایی بدون تب و سرفه از نشانه‌های بیماری کروناست

 

از جمله علائم درگیری مغز و اعصاب در کرونا از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. حدود ۵% از افراد درگیر کرونا دچار عارضه کر بویی یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی می‌شوند. اما اگر بدون علائم ویروس بیماری کرونا یعنی تب و سرفه دچار این مشکل شده‌اید بعید است مبتلا به کرونا باشید و به مرور برطرف می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر کاهش حس بویایی می‌تواند از نشانه‌های حساسیت فصلی باشد که همراه با آبریزش و گرفتگی بینی خودش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این به نظر می‌رسد کاهش حس بویایی ممکن است در برخی افراد تنها علامت بیماری کرونا باشد. اگر کاهش حس بویایی در شما همراه با آبریزش بینی یا گرفتگی بینی ناشی از حساسیت فصلی نیست تا اطلاع ثانوی احتمال ابتلا به کرونا باید در نظر گرفته شود. بنابراین اگر تنها علامت در شما کاهش حس بویایی است بهتر است در اتاقی مجزا از دیگران در خانه قرنطینه شوید.

 

 

۲- آیا از این به بعد هر سال در پاییز و زمستان قرار است درگیر بیماری کرونا باشیم؟

 

پاسخ این سوال حداقل تا این لحظه هنوز مشخص نیست. اصولا اپیدمی‌ها می‌توانند در فصول مختلف سال رخ بدهند و درباره بیماری کرونا هم مشخص نیست و نمی‌توان به صورت قاطع در مورد آن اظهارنظر کرد.

 

 

۳- آیا تماس دست آلوده با موها باعث آلوده شدن موها می‌شود؟

 

تماس دست آلوده با هر قسمتی از بدن، بینی، چشم، دهان و گوش و البته موها باعث آلوده شده آن‌ها می‌شود.

 

 

۴- اگر کسی در خانواده مبتلا به کرونا شود نیاز است که تمام افراد خانواده تست کرونا بدهند؟

 

اگر کسی در خانواده مبتلا به کرونا شود نیاز است که تمام افراد خانواده تست کرونا بدهند؟

 

اگر فردی در خانواده دچار بیماری کرونا شود لازم است که قرنطینه یا در صورت وخامت حالش در بیمارستان بستری شود. سایر افراد خانواده هم باید به مدت ۲ هفته جهت احتیاط قرنطینه شوند اما نیازی نیست تمام افراد خانواده تست کرونا بدهند.

 

 

۵- بخور آب کرن و غرغره کردن آب نمک ویروس کرونا را در بینی از بین می‌برد؟

 

دلیل علمی برای از بین بردن ویروس در مخاط بینی و حلق با بخور و غرغره کردن آب نمک وجود ندارد.

 

 

۶- الکل زدن به دست کودک زیر ۲ سال برای ضدعفونی کردن مجاز است؟

 

برای کودکان زیر ۲ سال به خاطر جذب الکل از طریق پوست، ضدعفونی کردن دست‌ها با الکل و حتی پاشویه با الکل برای پایین آوردن تب توصیه نمی‌شود.

 

 

۷- اگر به کرونا مبتلا شدیم در خانه بمانیم؟

 

اگر علائم خفیف و به صورت سرماخوردگی است در خانه بمانید و با استراحت، خوردن استامینوفن برای پایین آوردن تب و خوردن سوپ و مایعات گرم بدن خود را بازیابی کنید، اگر علائم شدید شد و به تنگی نفس منجر شد حتما به پزشک مراجعه کنید. در این فصل هر علامت مشترکی میان عفونت‌های ویروسی مثل سردرد، مایع پشت حلق و گرفتگی بینی را باید با توجه به اپیدمی کرونا به شمار بیاوریم اما در هر صورت درما کافی است مگر اینکه بیماری تشدید شود.

باز هم تاکید می‌کنیم اگر مشکوک به بیماری کرونا هستید فقط اگر علائم خطر را دارید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت در خانه قرنطینه شوید. علائم خطر شامل تنگی نفس، تب بالا به علاوه بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، تب بیش از ۵ روز، تشدید قابل توجه سرفه یا خلط‌دار شدن آن و کاهش سطح هوشیاری است.

 

 

۸- آیا با رسیدن فصل گرما علائم بیماری ویروس کرونا از بین می‌رود؟

 

آیا با رسیدن فصل گرما علائم بیماری ویروس کرونا از بین می‌رود؟

 

ما نمی‌دانیم کرونا تا کی ادامه دارد چون در حال حاضر در نیمکره جنوبی مثل استرالیا هوا گرم است اما موارد ابتلا به کرونا در آنجا هم دیده شده است. بنابراین بهترین توصیه رعایت بهداشت فردی و تنفسی است.

 

 

۹- آیا کسی که بهبود پیدا کرده هنوز ناقل است؟

 

فردی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده تا دو هفته بعد از بهبودی می‌تواند هنوز ناقل ویروس باشد پس باید فاصله و برخورد با دیگران را به حداقل برساند.

 

۱۰- چطور یک فرد بدون علامت اما ناقل می‌تواند سبب آلوده شدن دیگران به ویروس کرونا شود؟

 

ویروس در مجاری تنفسی تکثیر شده و ترشحات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه فردی که ناقل اما بدون علامت است می‌تواند سبب آلوده شدن اطرافیان به علائم ویروس بیماری کرونا شود. اما امکان مبتلا شدن به ویروس کرونا از طریق فرد آلوده و با علامت بیشتر است.

 

 

۱۱- آیا ویروس از روی اجسام می‌تواند پرش داشته باشد؟

 

ویروس وقتی روی سطحی بنشیند قدرت پرش ندارد اما با دست زدن به سطوح آلوده امکان آلوده شده به کرونا ویروس وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم

 

 

۱۲- آیا همه کرونا می‌گیریم؟

 

آیا همه کرونا می‌گیریم؟

 

قرار نیست همه کرونا بگیریم به شرط اینکه در خانه بمانیم، اگر باید در محل کار حاضر شویم فاصله استاندارد با دیگران (۹۰ فوت یا حدود ۲ متر) و بهداشت فردی و تنفسی را رعایت کنیم به کرونا مبتلا نخواهیم شد.

 

 

۱۳- آیا کبد چرب برای ابتلا به کرونا بیماری زمینه‌ای محسوب می‌شود؟ بیماری دیابت چظور؟

 

بستگی به گرید کبد چرب دارد و آیا اینکه فرد دارو مصرف می‌کند یا خیر. در مورد دیابت هم افراد مبتلا به دیابت باید بیماری خود را زیر نظر پزشک و با دارو کنترل کنند. دیابت از جمله بیماری‌های زمینه‌ای محسوب می‌شود و فرد را در برابر ویروس کرونا (در صورتی که کنترل نشود) آسیب‌پذیر می‌کند. در هر صورت افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید بیشتر مراقب باشند، در خانه بمانند و از تماس با افراد آلوده و بیمار اجتناب کنند.

 

 

۱۴- سطوح داخل منزل را باید هر روز گندزدایی کنیم؟

 

اگر در خانه هستید و رفت و آمدی به بیرون ندارید لازم نیست هر روز سطوح خانه را گندزایی کنید. اگر وسیله‌ای از بیرون خریداری می‌کنید آن لوازم را گندزدایی و ضدعفونی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور سطوح را گندزدایی و ضد عفونی کنیم؟

 

 

کالابرگ الکترونیک