۳۵ خواص پسته خام و عوارض آن + طبع، مصلح و بهترین زمان مصرف

۳۵ خواص پسته خام و عوارض آن + طبع، مصلح و بهترین زمان مصرف


23 آبان 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
35 خواص پسته خام و عوارض آن + طبع، مصلح و بهترین زمان مصرف

خواص پسته خام و تازه برای سلامت بدن بی‌نظیر است. پسته دانه‌ خوراکی درخت Pistacia vera است که حاوی چربی‌های سالم و منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. به علاوه این دانه حاوی چندین ماده مغذی ضروری است و خواص پسته تازه می‌تواند به کاهش وزن و سلامت قلب و روده کمک کند. در این از سرویس سلامت در مجله‌ی کوروش می‌خوانید، با خواص پسته خام و تازه و ارزش‌های غذایی آن، همچنین عوارض پسته خام و طبع و مصلح پسته خام آشنا می‌شوید.

 

همه چیز درباره‌ خواص پسته خام و تازه

 

همه چیز درباره‌ی خواص پسته خام و تازه

 

پسته، میوه‌ درخت Pistacia vera است. پسته تازه معمولاً سبز و کمی شیرین است. مغز پسته می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد؛ از زرد گرفته تا طیف‌های مختلفی از رنگ سبز. طول میوه‌ پسته تازه تقریبا حدود دو و نیم سانتی‌متر و قطر آن حدود یک سانتی‌متر است.

منشا درخت پسته در غرب آسیا است و باستان‌ شناسان معتقدند که پسته از ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد، به یک ماده‌ی غذایی تبدیل شد. امروزه، پسته در بسیاری از غذاها، از جمله بستنی و انواع دسر بسیار محبوب است و یک آجیل گرانقیمت به شمار می‌رود.

پسته و روش کاشت آن در اواسط قرن نوزدهم به ایالات متحده آمد و تولید تجاری آن در دهه‌ی ۱۹۷۰ آغاز شد. در ایران پسته به مقدار زیادی کشت می‌شود و «پسته‌ رفسنجان» از پسته‌های محبوب و باکیفیت است که به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

پسته را می‌توانید به صورت تازه، مغز شده، خام یا بو داده از همه‌ آجیل فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. بو دادن پسته خام و تهیه پسته شور و بو داده در منزل هم بسیار مرسوم است.

 

طبع پسته تازه و مصلح آن

 

طبع پسته گرم و خشک و صفرازا است، حتی گرم‌تر از مغز گردو. اما طبع پوسته قرمز روی پسته معتدل است و طبع قسمت سبز رنگ پوست نازک روی پسته سرد و خشک است. بهترین مصلح پسته سرکه، انار ترش، زردآلوی خشک و تنقلات ترش مزه است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی پسته‌ای خانگی به ۲ روش

 

خواص پسته خام و تازه

 

خواص پسته خام و تازه

 

پسته تازه خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و مصرف آن می‌تواند از بدن ما در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند. در پاسخ به این سوال که پسته تازه بهتر است یا خشک باید بدانید که پسته تازه ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به پسته خشک دارد.

اما از آن جایی که امکان نگهداری از پسته در تمام فصول به صورت تازه وجود ندارد، آن را خشک می‌کنند یا به اصطلاح بو می‌دهند تا استفاده از آن در تمام فصول سال میسر باشد.  در ادامه به مهم‌ترین خواص پسته تازه خام برای سلامت بدن اشاره شده است.

 

خواص پسته خام برای قلب

 

مصرف پسته خام می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. پسته تازه حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع نشده و پتاسیم است که هر دو ویژگی آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی دارند و برای سلامت قلب مفید هستند.

مصرف پسته خام مانع تشکیل لخته خون و بروز سکته در بیماران قلبی می‌شود و همچنین به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که دارد جلوی ابتلا به بیماری قلبی را نیز می‌گیرد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پسته خام و تازه میزان و غلظت چربی و قند (شاخص گلیسمی) خون را کاهش می‌دهد، همچنین انعطاف‌پذیری عروق خونی را بهبود می‌بخشد.

 

فواید پسته خام در بارداری

 

فواید پسته خام در بارداری

 

از خواص پسته خام در دوران بارداری غافل نشوید. از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا بهبود رشد مغز جنین، جلوگیری از عفونت در دوران بارداری، درمان یبوست و پیشگیری از کم خونی و … از جمله خواص پسته خام و تازه در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

بهتر است پسته خام مصرف شود چون پسته بو داده حاوی نمک زیادی است که سدیم را در خون افزایش داده و ممکن است سبب بروز فشار خون بالا و بروز عارضه پره‌اکلامپسی در دوران بارداری شود.

حتما بخوانید  انواع تنقلات و خوراکی های سنتی عید در شهرهای مختلف

پسته مقدار پروتئین و آهن فراوانی دارد و می‌تواند مواد مغذی مفید و ضروری بدن جنین را در دوران بارداری تامین کند. مصرف پسته به کنترل سطح کلسترول و چربی خون در دوران بارداری کمک می‌کند و از بروز مشکلات عفونی و همچنین یبوست در مادران باردار جلوگیری می‌کند.

 

فواید پسته خام برای لاغری

 

خواص پسته خام برای لاغری بی‌نظیر است. پسته خام جزو مغزهای خوراکی است که مواد مغذی و مفید بسیار زیادی برای بدن دارد و به دلیل فیبر فراوان، بعد از مصرف آن احساس سیری زیادی را تجربه می‌کنیم. مصرف پسته تازه به شما کمک می‌کند تا وزن خود را مدیریت کنید؛ زیرا یک میان وعده‌ی مغذی و سیرکننده است.

مصرف این دانه باعث می‌شود تا در کل غذا کمتری بخورید و وزن کم کنید. خرید پسته تازه با پوست، سرعت مصرف شما را کاهش می‌دهد. مصرف پسته خام شما را چاق نمی‌کند اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. استفاده از پسته خام می‌تواند به بهبود فرایند هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند و از همین رو برای افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، بسیار مفید است.

 

خواص پسته تازه برای مردان

 

خواص پسته برای مردان

 

پسته خام خواص منحصر به فردی برای سلامت جنسی مردان دارد و به بهبود عملکرد جنسی در مردان کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند روی نعوظ در مردان موثر باشد. پسته با بهبود عملکرد قلب به رفع اختلالات مربوط به نعوظ در مردان کمک می‌کند.

 

خواص پوست پسته خام برای مو

 

مغز پسته تازه سرشار از اسیدهای چرب و مواد معدنی مختلف است که می‌تواند به درخشندگی و سلامت موها کمک کند. استفاده از پسته خام موجب تحریک رشد موها می‌شود و از خشک و شکننده شدن موها جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک پسته خام نیز یک ماسک فوق‌العاده برای تغذیه و رطوبت رسانی به موها است که به حفظ سلامت موها و درمان خشکی مو کمک می‌کند.

 

خواص پسته خام برای کرونا

 

سیستم ایمنی بدن ما برای تقویت به آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی و مفید نیاز دارد. پسته خام سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مختلف است. استفاده از پسته می‌تواند به افزایش قدرت بدن و همچنین بهبود سیستم دفاعی بدن کمک کند و سرعت بیشتری به روند بهبود بیماری‌های ویروسی مثل کرونا ببخشد.

 

خواص پسته خام برای فشار خون

 

خواص پسته خام برای فشار خون

 

پسته خام مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان پتاسیم دارد و از همین رو مصرف مرتب مغز پسته تازه موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. پسته سرشار از فیبر، مواد معدنی و چربی اشباع نشده است که می‌تواند به شما در کنترل قند خون، فشار خون بالا و کلسترول کمک کند.

 

خواص پسته خام برای پوست

 

پسته خام سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری برای بدن است. مصرف پسته خام از پیری پوست جلوگیری می‌کند و با تأمین چربی مورد نیاز پوست مانع خشک شدن پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته خام جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

 

فواید پسته خام برای دیابت

 

پسته خام یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای کنترل قند خون در بیماری دیابت است. مصرف پسته خام به پیوند بین مولکول‌های قند و پروتئین کمک می‌کنند و در تنظیم قند خون بسیار مؤثر هستند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از پسته دو بار در روز می‌تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد.

 

خواص پسته برای کم خونی

 

خواص پسته برای کم خونی

 

پسته سطح مس و آهن بالایی دارد. جالب است بدانید که مس موجود در پسته خام به جذب آهن بدن کمک می‌کند و از همین رو نقش مؤثری بر جلوگیری و درمان کم خونی دارد. مصرف پسته برای دختران نوجوان و خانم‌ها بسیار مناسب است و می‌تواند علائم کم خونی را در دوران قاعدگی کاهش دهد.

 

خواص پسته تازه خام برای سلامت روده‌ها

 

مصرف پسته خام و تازه برای کودکان و بزرگسالان مفید است. فیبر و پروتئین پسته تازه باعث می‌شود که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. فیبر همچنین می‌تواند با کمک به باکتری‌های مفید، تأثیر مثبتی بر روده‌ی شما بگذارد. پسته خام به دلیل فیبر فراوانی که دارد از یبوست جلوگیری می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری مربوط به روده و سیستم گوارش را کاهش می‌دهد.

 

عوارض و مضرات مصرف بیش از حد مغز پسته

 

همه چیز درباره خواص پسته تازه + ارزش‌ غذایی، طبع و مضرات مصرف پسته

 

خواص پسته تازه بسیار زیاد است اما مصرف بیش از حد آن هم می‌تواند با عوارضی همراه باشد. اگرچه پسته خام سدیم زیادی ندارد (هر ۱ فنجان، حدود ۱ میلی‌گرم سدیم دارد) اما مصرف زیاد پسته بو داده که اغلب به آن نمک زده شده است، توصیه نمی‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی وانیل و خامه خوشمزه و مجلسی به ۳ روش

یک فنجان پسته بو داده خشک همراه با نمک دارای ۵۲۶ میلی‌گرم سدیم است. سدیم بیش از حد می‌تواند منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی شود.

در صورتی که بدن شما نتواند فروکتان (واکنش بد نسبت به نوعی کربوهیدرات) را تحمل کند، مصرف زیاد پسته ممکن است معده‌ی شما را اذیت کند. در این صورت، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

 

  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • درد معده و شکم

 

ارزش غذایی مغز پسته

 

همه چیز درباره خواص پسته تازه + ارزش‌ غذایی، طبع و مضرات مصرف پسته

 

خواص پسته خام و تازه بسیار زیاد است. ۲۸ گرم پسته خام ۱۵۹ کالری دارد. در مجموع ۲۸ گرم پسته خام حاوی مواد مغذی زیر است:

 

  • کالری: ۱۵۹
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • چربی: ۱۳ گرم (۹۰٪ چربی‌های اشباع نشده)
  • پتاسیم: ۶٪ میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • فسفر: ۱۱٪ از RDI
  • ویتامین B6: 28٪ از RDI
  • تیامین: ۲۱٪ از RDI
  • مس: ۴۱٪ از RDI
  • منگنز: ۱۵٪ از RDI

 

لازم است بدانید که پسته خام یکی از غذاهای غنی از ویتامین B6 است. ویتامین B6 برای چندین عملکرد بدن از جمله تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین، مولکولی که اکسیژن را در سلول‌های قرمز خون حمل می‌کند، مهم است. پسته همچنین سرشار از پتاسیم است؛ در واقع ۲۸ گرم پسته، بیشتر از یک موز بزرگ پتاسیم دارد و فیبر آن به اندازه‌ یک فنجان کلم بروکلی پخته شده است.

همانطور که گفتیم ۲۸ گرم پسته حاوی ۱۵۹ کالری است و در مقابل همین مقدار گردو ۱۸۵ کالری دارد. پروتئین پسته حدود ۲۰٪ از وزن آنها را تشکیل می‌دهد و از این نظر در بین دانه‌ها بعد از بادام قرار می‌گیرد. از دیگر خواص پسته تازه دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری ⁠نسبت به مغز‌های دیگر است. این اسیدهای آمینه ضروری برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند اما بدن شما قادر به ساخت آنها نیست، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

سایر اسیدهای آمینه نیمه ضروری هم در پسته تازه وجود دارند. یکی از این اسیدهای آمینه نیمه ضروری L- آرژنین است که ۲٪ اسیدهای آمینه موجود در پسته را تشکیل می‌دهد. این اسید آمینه، در بدن شما به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که ترکیبی است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و به جریان داشتن بهتر خون کمک می‌کند.

 

روش مصرف پسته خام

 

روش مصرف پسته خام

 

پسته خام خوراکی‌ای است که خوردن آن سخت است چون پوست سختی دارد. اما آنقدر خوشمزه و مقوی است که می‌شود سختی مصرف آن را به جان خرید و در خوراکی‌های مختلفی از آن به عنوان یک طعم دهنده‌ای مطلوب استفاده کرد. پسته تا یک سال در یخچال یا تا ۳ سال در فریزر (همراه با پوست نرم بیرونی یا پوسته سخت آن) باقی می‌ماند.

از پسته در خوراکی‌های مختلفی می‌توان لذت برد. پسته تازه را می‌توان برای تزیین سالاد، یا روکش انواع شیرینی یا حتی در پخت و پز برای اضافه کردن یک رنگ سبز یا بنفش زیبا به انواع دسرها و غذاها استفاده کرد. برخی از دسرهای خوشمزه و به رنگ سبز شامل ژلاتوی پسته و چیز کیک پسته هستند. به علاوه، مانند سایر مغزها می‌توان پسته تازه را برای تهیه کره پستو یا در آجیل استفاده کرد.

پسته تازه را حتی می‌توانید هنگام پخت، روی ماهی مورد علاقه‌تان بپاشید؛ آن را به گرانولای صبحانه خود اضافه کنید یا برای تزیین دسر از آن استفاده کنید. در آخر اینکه، مغز پسته را می‌توان به تنهایی به عنوان یک میان وعده‌ی مناسب، خوشمزه و سالم میل کرد. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه گز آردی و ساده پسته‌ای و طرز تهیه سوهان قم خانگی را در مجله کوروش بخوانید.

 

سوالات متداول

 

خواص پسته تازه بیشتر است یا خشک؟

 

در پاسخ به این سوال که پسته تازه بهتر است یا خشک باید بدانید که پسته تازه ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به پسته خشک دارد. اما از آن جایی که امکان نگهداری از پسته در تمام فصول به صورت تازه وجود ندارد، آن را خشک می‌کنند تا استفاده از آن در تمام فصول سال میسر باشد.

 

بهترین زمان خوردن پسته خام چه ساعتی است؟

 

پسته حاوی ملاتونین طبیعی است. بنابراین بهترین زمان مصرف پسته قبل از خواب است. البته اگر قرار است در مصرف پسته زیاده‌روی کنید بهتر است به صورت میان وعده پسته میل کنید. همچنین مصرف پسته در وعده صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند. بهترین مقدار مصرف پسته هم یک تا دو مشت است.

 

منبع: webmd

کالابرگ الکترونیک